سئو کلاه سیاه چیست؟ – روش‌هایی که بهتر است از آنها دوری کنید!

5
(1)

سئو کلاه سیاه چیست؟ تکنیک‌هایی در دنیای سئو وب سایت وجود دارند که غیرقانونی و نادرست هستند. این تکنیک‌ها که به تکنیکهای کلاه سیاه سئو و یا سئو کلاه سیاه معروفند در گذشته کارایی داشتند. بخاطر نبود قوانین درست و عدم سختگیری از طرف گوگل بسیاری از سایت‌ها با این روش‌ها به رتبه‌های خوبی در صفحات نتایج SERPs می‌رسیدند.

در حال حاضر گوگل نسبت به استفاده از این روش‌ها بسیار حساس است و سایت‌های خاطی را جریمه می‌کند.

هشدار: استفاده از سئو کلاه سیاه و تکنیک های آن باعث جریمه و حذف وب سایت از نتایج جستجو می‌شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1 سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) مجموعه‌ اقداماتی است که برای رسیدن هرچه سریعتر به جایگاه برتر در صفحه نتایج گوگل انجام می‌گیرد. اما برخلاف قوانین و مقررات گوگل است و سعی در فریب دادن گوگل دارد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که بعضی اوقات مرز بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید مشخص نیست. یعنی ممکن است نتوانید تشخیص دهید که یک فعالیت از نظر گوگل قانونی است یا خیر. در اینصورت ناخواسته وارد تکنیکهای کلاه سیاه سئو می‌شوید.

پس همیشه هدف از آموزش سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO این نیست که آنها را به کار بگیریم. بلکه کاملا برعکس. باید این تکنیک‌ها را یاد بگیریم تا از آنها دوری کنیم و از سایت خود در برابر جریمه‌های گوگل محافظت کنیم.

هر سئوکاری باید بداند نتیجه استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه سئو چه عواقبی خواهد داشت. هدف ما هم از آموزش سئو کلاه سیاه آشنایی شما با این تکنیک‌هاست تا از آنها دوری کنید.

2 آیا آموزش سئو کلاه سیاه کار درستی است؟

بهتر است اینگونه سوال کنیم. آیا آموزش سئو کلاه سیاه به معنی افزایش استفاده از سئو منفی و غیرقانونی در بین سئوکاران است؟

بسیاری از افراد تازه‌کار در حوزه سئو و مالکان سایت‌ها هیچ آشنایی خاصی با سئو منفی و سئو کلاه سیاه ندارند. در صورتیکه چنین افرادی مورد حمله رقبا قرار گیرند و قربانی سئو منفی شوند ممکن است رتبه خود را از دست بدهند بدون آنکه بدانند مشکل از کجاست. همچنین ممکن است به اشتباه روش‌هایی را پیاده کنند که از نظر گوگل مشکوک به نظر برسند و دچار مشکل شوند.

سئو منفی یا بدباعث آسیب به سایت میشود
سئو کلاه سیاه چیست ؟ – برخی از این روش‌ها را در تصویر می‌بینید که با آگاهی می‌توانید از آنها دوری کنید.

آموزش سئو کلاه سیاه باعث می‌شود آگاهی جامعه درگیر با این موضوع افزایش یابد. همچنین آموزش سئو کلاه سیاه می‌تواند به افراد تازه‌کار کمک کند مشکلات افت رتبه را بهتر درک کنند. اگر چنین اتفاقی افتاد بدانند مشکل از کجاست و چگونه آنرا جبران کنند.

3 آموزش سئو کلاه سیاه

در اینجا برای آگاهی بیشتر شما عزیزان تکنیکهای کلاه سیاه سئو را تشریح می‌کنیم. این کار صرفا به این خاطر است که این روش‌ها را بشناسید و وارد آنها نشوید تا رتبه سایتتان تخریب نشود.

دسته‌بندی تکنیک‌های منفی سئو به شکل زیر است:

  • تکنیک‌های مربوط به بهینه‌سازی بیش از حد سایت
  • تکنیک‌های مرتبط با کلاهبرداری در محتوا
  • تکنیک‌های دستکاری لینک‌
  • لینک‌های پولی
  • تکنیک‌های اسپم در صفحه نتایج گوگل
  • سایت‌های مشکل دار
  • روش‌های غیرقانونی کسب درآمد
  • تاکتیک‌های شرورانه

4 آموزش سئو کلاه سیاه: بهینه‌سازی بیش از حد وبسایت

بعضی از روش‌های سئو منفی شامل اقداماتی هستند که در بهینه‌سازی سایت رخ می‌دهند. اگر این بهینه‌سازی بیش از حد و غیرطبیعی باشد، روزی دست شما را رو خواهد کرد و ممکن است منجر به جریمه سایت شما توسط الگوریتم‌های گوگل مانند، الگوریتم Google Payday Loan شود. تکنیکهای کلاه سیاه سئو که مرتبط با بهینه‌سازی بیش از حد سایت هستند را در ادامه بیان می‌کنیم.

4.1 تکرار بیش از حد کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing

کلمه کلیدی به تعداد بسیار زیادی در متن تکرار می‌شود بطوریکه اصلا نیاز به وجود آن در بعضی از بخش‌های متن نیست. این باعث افت خوانایی متن می‌شود و کاربر را خسته می‌کند. گویی که متن برای کاربر نوشته نشده بلکه برای موتور جستجو نوشته شده باشد.

گوگل برای مقابله با این روش، چگالی مجاز برای کلمه کلیدی را بین 0.5 تا 2.5 درصد اعلام کرده است، بیش از این مقدار باعث امتیاز منفی برای سایت توسط الگوریتم گوگل می‌شود.

4.2 بهینه سازی بیش از حد توضیحات ALT

این تکنیک هم مشابه Keyword Stuffing است. با این تفاوت که در اینجا به جای متن، عکس‌ها را در کلمات کلیدی غرق می‌کنید! اما کراولرهای گوگل این را متوجه می‌شوند. حتی اگر این تکرار زیاد کلمه کلیدی دیده نشود، به این معنی نیست که خطری ندارد.

 همیشه توصیه می‌شود که تصاویری را در داخل مقالاتمان قرار دهیم تا آن مقالات بیشتر قابل درک باشند، مهمتر از همه اینکه باید توضیحات Alt یا جایگزین را برای تصاویر بنویسید.

4.3 انکر تکست‌های تجاری در صفحات داخلی

استفاده از لینک‌های داخلی که انکر تکست آنها پر از کلمات کلیدی است نشانه‌ای از بهینه‌سازی بیش از حد سایت می‌باشد.

گوگل راه حلی برای افرادی که به دنبال روشی راحت در گرفتن رتبه بالا هستند پیدا کرده است. این راه حل “پنالتی” نام دارد. بعضی سایت‌ها محتوای خیلی باکیفیتی دارند ولی رتبه خوبی کسب نمی‌کنند. و بعضی سایت‌ها هم هستند که رتبه بهتری می‌گیرند ولی محتوای کم ارزشی دارند که بیش از حد آنرا بهینه‌سازی کرده‌اند.

4.4 کلمات کلیدی نامرتبط

یک روش دیگر برای لذت بردن از بازی سئو کلاه سیاه و بهینه‌سازی بیش از حد سایت، استفاده از کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن است.

با بکاربردن تعداد بالایی از کلمات کلیدی غیرضروری جهت رتبه گرفتن، نمی‌توان ترافیک جذب کرد. تلاش برای دور زدن گوگل و قوانینش باعث خواهد شد سایتتان سقوط کند.

گاهی سئوکار سایت شما برای رساندن شما به صفحه اول گوگل، اشتیاق زیادی نشان می‌دهد. او نسبت به مرتبط بودن بی‌توجه خواهد بود. اگر سئوکار شما، سایت شما را برای کلمات کلیدی نامرتبط به صفحه اول گوگل برساند در این صورت ترافیک دریافت نخواهد کرد. مرتبط بودن کلید موفقیت است.

4.5 بهینه سازی بیش از حد در لینکسازی

وبمسترها همه روش‌های غیرقانونی برای رتبه گرفتن را پیدا می‌کنند. تکنیک‌های کلاه سیاه سئو زمانی اتفاق می‌افتند که شما به زور لینک‌های داخلی در صفحه اصلی را به صفحاتی مثل درباره ما، تماس با ما، محصولات و غیره پیوند می‌دهید.

این کار نه تنها غیر کاربردی بلکه غیر مفید نیز هست. چون آن صفحات بطور عادی ترافیک بسیار بالایی دارند، و بهتر است لینک‌های عمیق را برای تقویت سایر لینک‌های داخلی به کار ببرید.

4.6 پنهان کردن یا Cloaking یا غیرقابل مشاهده کردن (Invisible) متن و لینک

گاهی کاربر روی یک لینک در نتایج جستجو کلیک می‌کند که به نظر می‌رسد محتوای پرباری درباره کلمه مورد جستجو دارد. اما کلیک کردن، او را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که هیچ ارتباطی به آن جستجو ندارد. این یعنی سایت مورد نظر از تکنیک Cloaking استفاده کرده است.

اگر عوامل منفی برای رتبه گرفتن مانند کدهای مخفی جاوا اسکریپت، ریدایکرت‌های جاوا اسکریپت یا انکرتکست‌های لینک‌ها توسط گوگل شناسایی ‌شوند، ممکن است سرانجام به دریافت پنالتی Cloaking ختم شود. این هم باعث تخریب عملکرد طولانی مدت سایتتان می‌شود.

در Cloaking کدها را نیز می‌توان مخفی کرد، اما در پنهان‌سازی متن، فقط متن پنهان می‌شود. پنهان کردن متن به معنی قرار دادن متنی همرنک با بک گراند در صفحه است که معمولا هم این متن پر از کلمات کلیدی می‌باشد. کاربران این متن را نمی‌بینند ولی موتورهای جستجو قادر به دیدن آن هستند.

همه لینک‌ها و متون مخفی برای سایت شما بد نیستند. مثلا استفاده از توضیحات جایگزین (Alt) توصیفی برای یک تصویر، یک اسکریپت برای جاوا یا یک قطعه کد برای فایل‌های فلش چیزهای قابل قبولی هستند. دو مورد آخر به بهبود تجربه موتورهای جستجو از سایت شما کمک خواهند کرد.

4.7 بهینه سازی بیش از حد هدینگ HTML در سئو کلاه سیاه چیست؟

استفاده از چند تگ H1 در صفحه یک روش بسیار گسترده و رایج در جهت انجام سئو درون صفحه است.

استفاده از این تکنیک باعث می‌شود که به نظر برسد سایت شما از چیزی اشباع شده یا چیزی در آن زیاد تکرار شده است.

اما در هر صورت روش درست این است که عنوان و زیر عنوان‌هایی را بنویسید بطوریکه از H1 فقط و فقط یک بار استفاده کنید و تگ‌های H2، H3، H4 و بالاتر را به شکل درست و مناسب به کار ببرید.

5 آموزش سئو کلاه سیاه: تکنیک‌های مرتبط با کلاهبرداری در محتوا

بعضی از تکنیکهای منفی سئو مرتبط با محتوا هستند که در این بخش آنها را تشریح می‌کنیم. گوگل روی کیفیت محتوا حساس است. و انتظار دارد محتوایی که به کاربر ارائه می‌دهیم باکیفیت، مفید و به دردبخور باشد تا نیاز کاربر را برطرف کند و همچنین محتوای کپی شده را جریمه می‌کند.

5.1 محتوای تکراری یا کپی و بازنویسی مقالات

گوگل روی تولید محتوای مفید تاکید می‌کند. تولید محتوای بهینه که یکتا و غیرتکراری باشد و بتواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد تاثیر مثبتی روی رتبه سایت خواهد داشت.

اما تولید محتوای یکتا نیازمند زمان و هزینه است. از این رو بعضی از سایت‌ها اقدام به کپی کردن محتوای سایرین می‌کنند تا سریع‌تر و باکمترین هزینه به رتبه‌های بالا برسند.

گاهی نیز بعضی تولیدکنندگان محتوا برای تسریع کار خود از محتوای سایت‌های دیگر استفاده می‌کنند و فقط جای بعضی عناوین و پاراگراف‌ها را باهم عوض می‌کنند. این کار بازنویسی محتوا نام دارد.

گوگل به شدت روی محتوای تکراری یا Duplicate Content حساس است. محتوای کپی شده محتوایی است که در بیش از یک سایت وجود دارد. همچنین ممکن است محتوایی باشد که از جاهای دیگر (منظور سایر URLها) سرقت شده باشد.

این نوع محتوا فقط باعث می‌شود موتور جستجو به زحمت بیفتد تا بتواند از بین تمام محتواهای تکراری، اطلاعات صحیح را انتخاب کرده و به کاربر نمایش دهد. گوگل در صفحه نتایج، محتوای اصلی را نمایش می‌دهد.

5.2 خودکارسازی محتوا در سئو کلاه سیاه چیست؟

خودکارسازی محتوا به این معنی است که از ابزارها یا اسکریپت‌هایی برای تولید محتوا بصورت خودکار استفاده کنید. و نیز آن محتوا را در سایت خود منتشر کنید بطوریکه هیچگونه زحمتی از جانب شما برای آن کشیده نشده باشد. محتوای اتوماتیک برای کاربر نوشته نمی‌شود. همچنین هیچ قالب یا استایل خاصی هم ندارد. فاقد تصاویر، تیترهای HTML، فواصل بین پاراگراف‌ها، هم ترازی و غیره است.

ابزارهای زیادی وجود دارند که سئوی غیرقانونی برای شما انجام دهند اما بهتر است قبل از اینکه چنین کاری بکنید، به نتایج و عواقب آن نیز فکر کنید.

5.3 Bait And Switch یکی دیگر از تکنیکهای کلاه سیاه سئو

 Bait and switch یا همان طعمه کلیک، یک روش نادرست برای تغییر محتوا با هدف رتبه گرفتن یک صفحه است. گام اول این است که محتوایی را برای گوگل با مجموعه ای از کلمات کلیدی بنویسید. بعد از اینکه رتبه گرفت، نویسنده آنرا به یک پروژه یا محصول دیگر تغییر می‌دهد. وقتی کاربران وارد سایت می‌شوند، چیز کاملا متفاوتی را می‌بینند. واقعا این یک ایده فریبکارانه است و کسی که به این ایده رسیده  فرد خلاقی بوده است.

در سال 2011 سایت Groupon از این روش در تبلیغات و بازاریابی موتور جستجو استفاده کرد. یک شرکت گردشگری با اتوبوس در سان فرانسیسکو آنرا متهم به اعمال تبلیغاتی و بیزینسی اشتباه و گمراه‌کننده کرد.

کلمه کلیدی که استفاده می‌کردند “Incline Village Snow Play Area” بود.

اما وقتی روی لینک کلیک می‌شد تصویر زیر روی سایت نمایش داده می‌شد:

Bitcoinspot.nl نیز از سئو غیرقانونی استفاده کرد. آن سایت بابت کلمه کلیدی “download game” رتبه گرفت. اما سایت درباره بیت کوین بود.

5.4 چرخش مقاله یا Article Spinning در سئو کلاه سیاه

این روش راهی است برای اینکه یک محتوا بصورت دستی یا اتوماتیک بازنویسی شود فقط با این هدف که بعنوان محتوای تکراری شناخته نشود.

این روش به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته می شود به این دلیل که شما هیچ اطلاعات مرتبط و ارزشمندی به کاربر ارائه نمی دهید. اگر چیز جدیدی درباره یک موضوع که قبلا درباره آن مقاله‌­ای منتشر کرده‌اید کشف کردید، می‌توانید اطلاعات جدید را به عنوان یک قطعه و یک آپدیت به مقاله موجود اضافه کنید. بدین ترتیب می توانید به آن مقاله کمک کنید رتبه بهتری بگیرد و ارتقا پیدا کند.

5.5 محتوای اسکرپ یا خراشیده شده از تکنیکهای کلاه سیاه سئو

خراشیدن محتوا یعنی محتوا را با کمی کمک از اسکریپت‌ها از نویسنده دیگری سرقت کرده و در نهایت روی سایت خود منتشر کنید. کار جذابی است چون قبلا موضوع بعضی موارد حقوقی بوده که مربوط به نقض حقوق کپی رایت مالک سایت اصلی بودند.

تولید محتوا به روش محتوای اسکرپ شده نه تنها ممنوع است بلکه درآمریکا و اغلب کشورهای دیگر غیرقانونی نیز می‌باشد.

این مساله دو وجه دارد. در بعضی کشورها این روش سئو کلاه سیاه، غیرقانونی محسوب می‌شود. پس اگر کسی قربانی این عمل باشد می‌تواند از یک نرم‌افزار استفاده کند تا ثابت کند چه کسی محتوای او را دزدیده است. سپس برعلیه او شکایت کند.

5.6 محتوای بد افزاری

این نوع از محتوا از بدافزارهایی از طریق سایت‌های دارای تصویر متحرک، اپلیکیشن‌های جاوا، جاوااسکریپت، محتواهای فلش یا با تکیه بر افزونه‌های مرورگرهابرای نمایش ویدئوها، فایلهای صوتی یا فایل‌های دانلودی در کامپیوتر استفاده می‌کنند.

رایج ترین نوع بدافزارها، تبلیغات، بات‌ها، باگ‌ها، روتکیت‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی، اسب‌های تروجان، ویروس‌ها و کرم‌ها هستند. نه تنها اینها برخلاف مقررات گوگل هستند و باعث پنالتی شدن شما می‌شوند، بلکه غیرقانونی نیز هستند.

از طرفی هم اگر یک کاربر هستید، بهترین راه برای جلوگیری از قربانی چنین نرم‌افزارهایی شدن این است که آنتی ویروس نصب کنید و آنرا مرتب آپدیت کنید. ار دانلود فایلها از سایت‌های ناشناخته خودداری نمایید. از سایت‌های خطرناک دوری کنید و از کلیک روی تبلیغاتی که خیلی ایده‌آل و غیرعادی به نظر می‌رسند خودداری کنید.

6 آموزش سئو کلاه سیاه: دستکاری لینک‌ها

داشتن لینک داخلی، خارجی و بک لینک باعث بهبود اعتبار و رتبه صفحه و سایت می‌شود. اما اینها باید بصورت طبیعی و درست انجام شوند. هرگونه اقدام جهت دریافت بیش از حد اینها و یا دریافت غیرطبیعی این موارد باعث مشکوک شدن گوگل به پروفایل لینک شما خواهد شد. دستکاری لینک‌ها یکی از تکنیکهای کلاه سیاه سئو می‌باشد. باید از این روش‌ها دوری کنید. در ادامه آموزش سئو کلاه سیاه به این تکنیکهای مربوط به دستکاری لینک می‌پردازیم.

6.1 حلقه‌های وب

سایت‌های چندگانه که به یکدیگر متصل هستند و در یک شبکه مدور جمع شده‌اند تا از سایت‌های مرتبط ترافیک دریافت کنند و رتبه بگیرند یک حلقه وب را به وجود می‌آورند.

حلقه وب روشی در سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه چیست؟ یکی از تکنیکهای کلاه سیاه سئو حلقه وب است.

Sgae Well کسی بود که چنین مفهومی را با یک اسکریپت در 1994 توسعه داد که بعد از آن و در زمانی که هنوز گوگل معروف نبود این مفهوم کم کم رواج یافت.

6.2 اسپم پست مهمان

 افراد زیادی هستند که از این تکنیک برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کنند. اما شما سعی کنید جزء آنها نباشید. آنها معمولا به بلاگرها پیام می‌دهند تا یک مقاله نامرتبط بهمراه یک لینک که در اکثر مواقع لینک فالو هستند منتشر کنند.

انتشار پست مهمان در یک سایت در صورتی که سایتی که به آن لینک داده می‌شود تجربه کاربری بدی ارائه دهد، می‌تواند باعث افت رتبه سایت لینک دهنده شود.

در سال 2014 سایت DocSheldon.com یک پنالتی دستی برای کل سایت دریافت کرد. به این دلیل که یک لینک خروجی از یک پست مهمان به سایتی نامرتبط داشت. این موضوع را در همان سال مت کاتس سرپرست تیم وب اسکم گوگل توئیت کرد که در تصویر زیر می‌بینید:

6.3 مزرعه لینک یکی از تکنیکهای منفی سئو

یک مزرعه لینک یا Link Farm مجموعه‌ای از سایت‌هاست که به هم متصل‌اند. آنها پروفایل لینک شما را با افزایش تعداد لینک ورودی تغییر می‌دهند و گوگل این را یک روش اسپمی برای لینک گرفتن و یکی از تکنیکهای کلاه سیاه سئو می‌داند.

استفاده از مزرعه لینک در گذشته وقتی الگوریتم PageRank گوگل خیلی اولویت داشت بسیار رایج بود. اما با گذشت زمان، گوگل نیز تغییر کرد و در حال حاضر این کار باعث پنالتی شدن سایت می‌شود. زیرا لینک‌های تولید شده غیرطبیعی هستند.

6.4 خرید Review بهمراه لینک با پیشنهاد محصولات رایگان

گوگل راه‌های زیادی برای خلاص شدن از کسانیکه به دنبال دستکاری روش‌های درست رسیدن به نتایج برتر جستجو را دارند یافته است. ازین رو کاربران نیز راه‌های خلاقانه و جدیدی برای دور زدن پیدا می کنند. و بدین ترتیب روش ارسال محصول رایگان در عوض درخواست Review بهمراه لینک به وجود آمد. اشتباه نکنید. اینکه از مشتریان خود بخواهید review بنویسند بد نیست، اما نه با لینک دادن.

مثلا یک روزنامه ایتالیایی برای بررسی این مساله یک اکانت برای رستورانی که وجود نداشت ساخت. بعد از مدتی Review هایی از طرف تیمی که کار توصیه مکان‌های سفر را انجام می دادند منتشر شد. در حدی که این رستوران تبدیل به بهترین رستوران منطقه شد. در نهایت مشخص شد که review ها فیک بودند.

خرید review یک روش سئوی غیرقانونی
خرید Review فیک بهمراه لینک از تکنیکهای کلاه سیاه سئو است. یک رستوران غیرواقعی با این روش توانسته به بهترین رستوران منطقه تبدیل شود!

6.5 تبادل لینک در سئو کلاه سیاه چیست؟

با یک جستجوی سریع در اینترنت، سایت‌های زیادی را خواهید یافت که تبادل لینک را پیشنهاد می کنند. آنها حتی ادعای لینک های رایگان باکیفیت برای حوزه کاری شما را دارند، بدون هیچ ردی. می توانید حتی از طریق برنامه فروش اشتراکی آنها درآمد کسب کنید. تبادل لینک و رتبه گرفتن بعد از آن راحت است. اما براحتی امکان پنالتی شدن شما وجود دارد.

6.6 اسپم کامنت بلاگ یک روش سئو منفی

 این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سعی کنید در سایت‌ها و بلاگ‌های مختلف کامنت بگذارید تا به بلاگ/سایت خود بک لینک بدهید بدون توجه به اینکه آیا این سایتها مرتبط با حوزه کاری شما یا فعالیت شما هستند یا خیر، به آنها بک لینک کامنتی نیز می‌گویند.

معمولا، این نوع تکنیک از لینک‌هایی استفاده می‌کند که به صفحه اصلی می‌روند. کامنت گذاشتن فقط با هدف گرفتن تعداد زیادی بکلینک بعنوان یکی از تکنیکهای منفی سئو شناخته می‌شود.

6.7 ریدایرکت‌های مشکوک

ریدایرکت 301 در واقع عملی صحیح است، می توانید از آن برای فرستادن یک کاربر از یک URL به دیگری درصورتیکه صفحه اورجینال حذف شده یا تغییر یافته استفاده کنید. متاسفانه طی سالیان گذشته از این روش به عنوان یک تکنیک بد در سئو استفاده شده است.

وبمسترها از دامنه‌های اینترنتی منقضی شده برای برقراری لینک‌ها بهره می برند، آنها سایت‌های تاریخ گذشته را به سایت خود ریدایرکت می‌کنند در این حالت بکار بردن ریدایرکت، سایه‌ای از سئو کلاه خاکستری است.

یک نوع ریدایرکت مشکوک دیگر در سایت‌های فیلم آنلاین اتفاق می افتد. وقتی گزینه play را کلیک می‌کنید تا فیلمی را تماشا کنید شما را به انواع مختلف سایت‌ها که اغلب نامرتبط هستند ریدایرکت می‌کند.

6.8 کلمات کلیدی با متن پیوند تجاری

کلمات کلیدی با متن پیوند تجاری آن کلمات کلیدی پولی هستند که برای تولید ارزش مالی بکار می‌روند. اگر سایت شما کلمات کلیدی غیر برند خیلی کمی دارد یا اصلا ندارد، به این معنی است که پروفایل متن پیوند شما اصلا ارگانیک نیست.

مثلا فرض کنید نام برند شما Brand X باشد و سایتی داشته باشید که درباره نمونه وبسایتها باشد. در اینصورت متن پیوند تجاری بهتر است شامل  کلماتی مانند “نمونه وبسایت”، “بهترین نمونه کار وبسایت”، “نمونه وبسایت رایگان” و غیره باشد.

6.9 لینک پاورقی اسپم یک روش سئو کلاه سیاه

چرا به آنها اسپمی می‌گویند؟ چون شما آنها را فقط با هدف رتبه گرفتن می‌نویسید. این لینک‌ها بصورت طبیعی نوشته نمی‌شوند یعنی در یک مقاله برای نشان دادن ارتباط بین سایت شما و سایتی که به آن لینک می‌دهید نوشته نمی‌شوند.

7 آموزش سئو کلاه سیاه: لینک‌های پولی

گوگل نسبت به خرید و فروش بک لینک حساس است. هدف از بک لینک دادن به یک سایت این است که اطلاعات بیشتری درباره موضوع مورد بحث در اختیار کاربر بگذاریم.

پس اگر به هر دلیل دیگری به یک سایت بک لینک داده شود به این معنی است که سعی در گول زدن گوگل دارد. مثلا از یک سایت سیاسی به یک سایت آشپزی دلیلی برای لینک دادن وجود ندارد.

7.1 فروش لینک

اگر برای انتقال اعتبار دامنه لینک می فروشید، باعث خروج سایتتان از ایندکس خواهد شد. و باعث پایین آمدن ترافیک سایتتان تا پنجاه درصد خواهد شد.

صحبت زیادی نمی‌توان درباره این روش قدیمی داشت فقط مواظب باشید و این کار را در هیچ کجا انجام ندهید. مت کاتس در این باره می گوید اگر سایتی که لینک میفروشد رو شود و آن سایت قبلا به شما لینک داده باشد تمام ارزش و اعتباری که از دریافت آن لینک کسب کرده بودید از بین خواهد رفت.

7.2 خرید بک‌لینک

گوگل بک‌لینک را بعنوان نشانه‌ای از اعتبار سایت می‌شناسد. اعتبار هم یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل می‌باشد. اما هر بک‌لینکی مورد تایید این موتور جستجو نیست. لینک‌هایی که به شکل طبیعی بدست می‌آیند بهترین نوع بک‌لینک هستند. این یعنی محتوای شما به قدری مفید بوده که سایت‌های دیگر به آن ارجاع داده‌اند.

بکلینک‌هایی که با پرداخت پول به دست می‌آیند (خرید بک‌لینک) برای سئو مخرب هستند و گوگل متوجه این نوع لینک‌ها می‌شود. ممکن است سایت خاطی به خاطر این موضوع به شدت جریمه شود.

بعضی از سئوکارها معتقدند تا زمانیکه خرید بک‌لینک با تعداد بالا و از سایت‌های نامرتبط نباشد و روند آرام و بی‌سروصدایی داشته باشد و گوگل متوجه آن نشود بهتر است آنرا انجام دهیم. این تکنیک که نه می‌توان آنرا خیلی بد و نه خیلی خوب دانست نوعی سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شود. چیزی مابین کلاه سیاه و کلاه سفید.

اما توصیه ما این است که محتوای خوب و به دردبخور تولید کنید. و آنرا در فضای مجازی معرفی کنید تا سایت‌های دیگر از آن استفاده کنند و به آن لینک بدهند. تاکید می‌کنیم از خرید بک‌لینک به شدت خودداری کنید چون گوگل بسیار باهوش‌تر از قبل شده است.

7.3 تبلیغات پولی

یک تغییر اساسی در گوگل زمانی اتفاق افتاد که گوگل فهمید بعضی افراد برای تبلیغات هزینه می کنند تا از رتبه صفحه بهره ببرند. از آنجایی که گوگل بصورت رسمی امتیاز Pagerank را از روی ابزارهای مختلف حذف کرده، الان دیگر تبلیغات پولی برخلاف قوانین گوگل به حساب نمی آید. رئیس قبلی تیم اسپم گوگل، مت کاتس، توئیتی درباره ارتباط بین لینک‌های پولی و صفحات تبلیغاتی منتشر کرد:

خبر خوب برای کسانیکه این روش را بکار می‌برند این است که به نظر می‌رسد تبلیغات پولی در اخبار گوگل ایندکس می‌شوند. این خلاء قانونی در قوانین گوگل پدیدار شد. و این امکان را به مالکان سایت‌ها داد تا در آن بخش (اخبار) دیده شوند. اما آیا اینها بدان معنی است که گوگل هیچ وقت شما را پنالتی نخواهد کرد؟

7.4 ثبت نام در دایرکتوری

اگر به دنبال ثبت نام در دایرکتوری‌های بی‌کیفیت و خرید جایگاه در آنها هستید کار درستی نمی‌کنید. ارزش آن دایرکتوری بسیار مهم است. ممکن است دایرکتوری مورد نظر شما یک Link Scheme باشد.

سوال اینجاست:”آیا دایرکتوری خوبی وجود دارد که بتوانم در آن ثبت نام کنم؟” بله مثلا یاهو یک دایرکتوری خوب دارد که هرکسی نمی‌تواند در آن ثبت نام کند.

باید بدانید گوگل همیشه سعی خواهد کرد محتوای هوشمندانه‌تری دریافت کند و همیشه محتوای باارزشی را به کاربران ارائه دهد. ثبت در یک دایرکتوری یک گزینه است. حداقل دیگر اینطور نیست.

8 آموزش سئو کلاه سیاه: اسپم صفحات نتایج جستجو (SERP)

تلاش برای دستکاری رتبه یک سایت از طریق نتایج جستجو. هرگونه تلاش در ایجاد نتایج غیرواقعی در صفحات نتایج جستجو یکی دیگر از تکنیکهای منفی سئو می‌باشد. ببینیم شامل چه مواردی می‌شود.

8.1 میزبانی پارازیت در سئو کلاه سیاه چیست؟

این یک روش غیرقانونی برای دسترسی به یک سایت، ساخت یک صفحه در آن و تزریق تعداد زیادی کلمه کلیدی و لینک که به صفحه تجاری کسانیکه فعالیت سئوی غیرقانونی دارند اشاره دارد است.

آنها یک هاست پارازیت راه اندازی می کنند تا از دامنه‌های معتبر در گوگل نهایت استفاده را ببرند. بدین ترتیب آنها برای سایتشان ترافیک دریافت می کنند و از کسانی که می خواهند بخرند پول دریافت می کنند. معمولا این کار بدون آگاهی یا موافقت شخصی که دامنه معتبر می خواهد انجام می پذیرد.

قبل از اینکه مچتان را بگیرند، کافی است این سوال را از خودتان بپرسید: “آیا این فعالیت‌های غیرقانونی ارزشش را دارد؟”. سعی کنید همیشه از سئو کلاه سفید استفاده کنید تا نتایج خوبی بگیرید.

8.2 بمباران گوگل یا Google Bombing در سئو کلاه سیاه چیست؟

بمباران گوگل یکی از تکنیکهای منفی سئو است که برای افزایش رتبه یک صفحه بابت یک کوئری خاص در گوگل از الگوریتم‌های گوگل سوءاستفاده می‌کند. این روش بطور کلی سعی در افزایش تصنعی تعداد صفحاتی دارد که به یک صفحه بکلینک می‌دهند و انکرتکست یکسانی را در لینک‌ها بکار می‌برند.

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل صفحاتی را که به آنها از تعداد زیادی صفحه با یک انکر تکست یکسان لینک داده شود را به رتبه‌های خوبی در صفحه نتایج می‌رساند. اما بعدها این موضوع مورد سواستفاده فعالان سئو کلاه سیاه قرار گرفت. گوگل تصمیم گرفت الگوریتم خود را تغییر دهد تا Google Bombing را تشخیص دهد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این روش و نحوه جلوگیری از آن می‌توانید به این مقاله درباره Google Bombing مراجعه نمایید.

8.3 صفحات گذرگاه یا دروازه (Doorway/Gateway Pages)

منظور از صفحات درگاه در سئو کلاه سیاه چیست؟ منظور از صفحات گذرگاه این است که یک سایت را بابت یک کوئری خاص در صفحات نتایج جستجو به رتبه خوبی برسانیم با استفاده از تکنیک cloaking و فرستادن کاربر به صفحه‌ای که هیچ ارتباطی با کوئری ندارد. در مارس 2015، گوگل یک الگوریتم جدید پنالتی صفحات گذرگاه راه‌اندازی کرد که بخصوص برای این نوع از تکنیکهای منفی سئو کاربرد دارد.

صفحات Doorway صفحاتی هستند که هدف آنها جذب کاربر به سایت و انتقال او به سایر صفحات است. در واقع با بهینه‌سازی صفحه درگاه برای بعضی کلمات کلیدی کاربر وارد صفحه می‌شود و سپس با ترفندهایی مانند “برای دسترسی به ابزار X روی لینک زیر کلیک کنید” کاربر را به صفحات دیگر هدایت می‌کنند.

8.4 اسپم نشانه گذاری ریچ اسنیپت

داده نشان‌گذاری‌شده و ساختاریافته می تواند زمانیکه کسی در جستجوی اطلاعات است روشی عالی برای تعیین نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو باشد. از طرفی، اگر نشانه‌گذاری ریچ اسنیپت نامرتبط ایجاد کنید، این ریسک را خواهد داشت که بابت این فریبکاری بصورت دستی پنالتی شوید.

اسپم ریچ اسنیپت سئو منفی
آموزش سئو کلاه سیاه – اسپم ریچ اسنیپت یکی از تکنیکهای منفی سئو محسوب می‌شود

8.5 کوئری‌های خودکار گوگل

ارسال کوئری‌های خودکار گوگل به این معنی است که با استفاده از یک برنامه یا نرم‌افزار تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی را افزایش دهید تا رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید. اگر قصد دارید با این روش غیرطبیعی جایگاه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید، گوگل هم راه‌هایی برای ناامید کردن و پنالتی کردن شما دارد.

9 آموزش سئو کلاه سیاه: سایت‌های نادرست

بعضی ساتی‌ها از ابتدا قصد پیاده‌سازی تکنیکهای کلاه سیاه سئو را دارند. چنین سایت‌هایی بسیار در معرض جریمه شدن قرار دارند. همچنین ممکن است اعتباری نزد گوگل داشته باشند. ببینیم این سایت‌ها چه سایت‌هایی هستند.

9.1 سایت‌های آیینه‌ای

سایت آیینه‌ای برای منعکس کردن محتوای سایت اصلی در یک محتوای جدید جهت بالا بردن رتبه آن به کار می رود.

کسانی که سئو کلاه سیاه را بکار می برند ممکن است بخواهند شما را قانع کنند که این تکنیک را فقط برای حملات DDoS بکار می برند. DDoS مخفف Distributed Denial of Service است. به معنی محروم سازی از سرویس می باشد.

دیداس یا حمله محروم سازی از خدمات نوعی حمله سایبری است که سیستم‌های در خطر افتاده زیادی به کار می‌روند تا به اطلاعات شخصی یک سیستم تک دسترسی پیدا کنند.

9.2 شبکه‌های بلاگ خصوصی

شبکه های بلاگ خصوصی PBN مجموعه‌ای از بلاگ‌هایی است که توسط یک شخص برای تولید لینک برای یک سایت و کمک به رتبه گرفتن آن در گوگل ایجاد می‌شود. این یک روش قوی برای ساخت تعداد زیادی لینک از دامنه‌های مختلف به یک سایت است.

معمولا PBN ها با استفاده از دامنه‌های منقضی شده ایجاد می‌شوند، به این دلیل که آنها قبلا اعتبار لینک و جریان لینک را کسب کرده‌اند و این مزایا براحتی می‌تواند در دسترس قرار بگیرد تا اعتبار را به سایت دیگری که اعتبار چندانی ندارد انتقال دهید.

9.3 دزدی URL

این نوع دزدی روشی است مبتنی بر یک خطای تایپی یا چاپی برای اینکه دامنه‌های بد و بی‌اعتبار مشابه برندهای معروف به نظر بیایند.

این خطا مشابه غلط های املایی رایج است یا کلمات زبانی دیگر که حروف آن اشتباه تشخیص داده می شوند.

مثلا سایتی با آدرس Cartier.com وجود دارد که یک برند معروف فروش جواهرو زیورآلات استt یک سایت دیگر برای استفاده از نام و اعتبار این برند معرف نام برند خود را کارتر گذاشته است. و سایت خود را در آدرس دامنه Carter.com ثبت کرده است.

9.4 سایت‌های سمی

اگر یک سایت فقط با هدف ساخت لینک ایجاد شده باشد و یکی از مشکلات لینک مانند کیفیت پایین لینک، محتوای بی‌کیفیت، لینک پاورقی و غیره را داشته باشد احتمالا یک سایت سمی محسوب می‌شود.

اگر در سایت‌های این چنینی لینک دارید، ممکن است باعث وارد شدن لطمه به بیزینس شما شود , همچنین درصورت داشتن لینک‌های بد از سایت‌های سمی در نتیجه فعالیت‌های سئو کلاه سیاه، یادتان باشد آن لینک‌ها را بررسی کنید.

یک راه آسان برای این کار بررسی آنها با استفاده از Unnatural Links Navigator در ابزار CognitiveSEO است. از این ابزار مستقیما می توانید این لینکها را مدیریت و یا حتی Disavow کنید.

10 روش‌های غیرقانونی کسب درآمد

روش‌های کسب درآمد یا افزایش درآمد آنلاین از طریق تکنیکهای منفی سئو نیز یکی دیگر از مواردی است که منجر به جریمه در گوگل می‌شود. ببینیم این روش‌ها شامل چه مواردی می‌باشد.

10.1 Cybersquatting یا Domain Squatting

 Cybersquatting یعنی ثبت دامنه مشابه یک بیزینس یا نشان تجاری تنها با این هدف که بهره مالی ببرید، این اصطلاح شامل عبارت “squatting” می‌شود که به معنی اشاره به/تایید یک مکان عمومی بدون اجازه است.

10.2 افزودن بعضی کوکی‌ها یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه

افزودن کوکی روشی برای استفاده از اسکریپت‌ها، پاپ‌آپ‌ها، ابزارها وتصاویر جاسازشده داخل بردهای پیام برای یک مدیر سایت است تا پول دریافت کند.

شاید بپرسید چگونه پول دریافت می‌کند!؟ فرض کنید بعنوان مثال یک سایت، بازدیدکننده را به سایت دیگر می‌فرستد و بابت هر خریدی که کاربر در آنجا انجام می‌دهد درصدی دریافت می‌کند. باید بدانید که افزودن این کوکی‌ها غیرقانونی است.

11 آموزش سئو کلاه سیاه: روش‌های ناجوانمردانه

این روش‌ها در واقع بطور معمول برای رتبه گرفتن از طریق دور زدن گوگل نیست. بلکه معمولا روش‌هایی را دربرمی‌گیرد که برای ضربه زدن به رقبا جهت پایین کشیدن آنها از جایگاهشان انجام می‌شود.

11.1 اسپم پیگیری بازگشت (Trackback)

پیگیری بازگشت فقط برای تسهیل ارتباط بین بلاگ‌ها با ارسال Ping بکار می‌رفت، یک پینگ پیامی است که از یک بلاگر به آنهایی که با او در ارتباط هستند ارسال می‌شود.

استفاده نسبی از آن یا فقط زمانی که مقاله جدیدی منتشر می‌کنید اشکالی ندارد و اسپم شناخته نمی‌شود، اما وقتی بصورت نامناسبی از ویژگی پیگیری بازگشت برای گرفتن بازدید بیشتر برای سایتتان استفاده کنید و مدام پینگ ارسال کنید، غیرطبیعی به نظر خواهد آمد.

11.2 اسپم ارجاع دهنده

اسپم ارجاع دهنده نوعی فعالیت اسپم است که با آلوده کردن یک سایت با داده‌های فیک نمایان می‌شود. هدف اسپمر بهبود رتبه سایتش است. او به سایت لطمه‌ای نمی‌زند بجز اینکه سعی می‌کند داده‌های آماری مربوط به ترافیک و بازدیدکننده و غیره را افزایش دهد. نکته مثبت این است که شما می‌توانید ارجاع اسپم را فیلتر کنید.

11.3 اسپم شبکه اجتماعی

از وقتی وب 2.0 ظهور کرد، اسپمرها پلتفرم‌های جدیدی یافتند که می‌توانستند لینک‌های خود را آنجا منتشر کنند و وقتی آنها لیست بلند بالایی از لینک‌های نامرتبط در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، پرچم قرمز بالا می‌رود.

اسپم در شبکه اجتماعی معمولا به شکل لینک‌گذاری در کامنت پست‌های مختلف نمایان می‌شود، که ارتباطی به سایت موزد نظر ندارند و معمولا لینک‌های بد و نامرتبط را به گروه‌ها/صفحات/افراد نامرتبط ارسال می‌کنند یا در بخش پیام خصوصی به اشخاص یا صفحات مختلف یک یا چند بار می‌فرستند.

11.4 سئو منفی

همانطور که از اسمش مشخص است، سئو منفی کارهایی برخلاف انتظار انجام می‌دهد مثلا؛ سعی در قطع ترافیک و کاهش دیده شدن بطور مداوم، خیلی‌ها این اتفاقات را برای سایت خودشان نمی‌خواهند، بلکه گزارشات منفی علیه سایت‌های رقیب خود منتشر می‌کنند تا آنها را پنالتی کنند.

بخش غم‌انگیز ماجرا این است که کسانی که در واقع پنالتی می‌شوند آن هم بابت کاری که نکرده‌اند، نمی‌دانند که چه کسی آنها را زنده به گور کرده است اما با استفاده از ابزارهای بررسی بک‌لینک و شاخص‌های رتبه می‌توان سرنخ‌هایی پیدا کرد.

11.5 کامنت‌های اسپم در سایت‌ها

حتما مشاهده کرده‌اید که بعضی افراد زیر پست‌های سایت شما کامنت‌های بی‌ربط می‌گذارند و لینک سایت خود را در آن قرار می‌دهند اما کامنت آنها هیچ ارتباطی به پست شما ندارد، شاید خود شما نیز این کار را در سایت‌های دیگر انجام دهید این نوع کامنت‌گذاری، اسپم محسوب می‌شود و مخرب است.

این یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که گاهی برای انجام آن از ربات نیز استفاده می‌شود.

از گذاشتن کامنت‌های این چنین در سایر سایت‌ها خودداری کنید، معمولا سایت‌ها لینک‌هایی که شما در کامنت‌ها قرار می‌دهید را نوفالو می‌کنند، پس تلاش برای لینک‌سازی از این طریق هیچ تاثیری روی بهبود رتبه سایت شما نخواهد داشت.

12 نحوه گزارش سئو کلاه سیاه یا سئو منفی به گوگل

بعضی حوزه‌های کسب و کار به قدری درآمدزا هستند که ممکن است فعالان آن حوزه‌ها برای رسیدن به رتبه یک گوگل هر کاری بکنند، مثلا ممکن است از طرف رقیبان خود در سایت‌های بی‌کیفیت و نامرتبط کامنت اسپم قرار دهند و به شکل غیر مجاز لینک‌سازی کنند یا هر فعالیت مشابهی که باعث ایجاد بک‌لینک اسپم برای سایت رقیب می‌شود.

اگر رقیبان شما برای شماچنین کاری کردند و یا مشکلاتی مانند ویروس و هک و غیره برای سایتتان رخ داد بهتر است آن را به گوگل گزارش دهید در این حالت می‌توانید از گوگل سرچ کنسول و بخش Malware Review برای گزارش هک و غیره استفاده کنید، یا اگر متوجه بک‌لینک‌های اسپم در سایت خود شدید آنها را در گوگل سرچ کنسول Disavow کنید. برای این کار می‌توانید از مقاله آموزشی Disavow کردن لینکها کمک بگیرید.

صفحه Webspam Report را گوگل برای همین منظور طراحی کرده است اما در استفاده از آن بسیار دقت کنید و بدون اطمینان از اسپم بودن سایت، آنرا گزارش نکنید چون در اینصورت ممکن است خود شما جریمه شوید.

13 سخن آخر: چرا باید از تکنیکهای کلاه سیاه سئو دوری کنیم؟

تکنیک‌های منفی سئو را شناختیم و فهمیدیم منظور از سئو کلاه سیاه چیست این تکنیک‌ها به این دلیل به وجود آمده‌اند که در اوایل روی کار آمدن گوگل، سختگیری زیادی روی سایت‌ها نبود و قوانین و مقررات چندان محکمی برای محتوای سایت‌ها وجود نداشت به همین خاطر اکثر سایتها بدون توجه به نیاز کاربر محتواهای بی‌کیفیت تولید می‌کردند و به هر روشی آنرا به صفحه اول گوگل می‌رساندند.

سئو کلاه سیاه با قوانین گوگل در تضاد هستند اگر سایتی این قوانین را رعایت نکند ممکن است مورد جریمه الگوریتم‌های گوگل قرار گیرد، این جریمه‌ها ممکن است شامل افت رتبه صفحه، خارج شدن صفحه از ایندکس گوگل و یا پنالتی شدن کل سایت باشد.

پس توصیه می‌کنیم به هیچ وجه رفتاری نداشته باشید که باعث مشکوک شدن گوگل به شما شود به جای اینکه ریسک کنید و سایت خود را با سئو غیرقانونی در خطر بیندازید، از روش‌های مجاز و قانونی پیش بروید تا همیشه خیالتان راحت باشد.

اخبار و آموزش‌های سئو را از سایت سئوف دنبال کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. Zahra می گوید

    آیا با رپرتاژ میتونیم یک لینک معتبر دریافت کنیم؟!

    1. seof می گوید

      سلام بله سایت هایی با اعتبار دامنه بالا و مرتبط با موضوع سایتتون رو انتخاب کنید

  2. وبران می گوید

    الان مگه رپرتاژ همون خرید بک لینک نیست؟!؟!؟

    1. seof می گوید

      دقیقا رپرتاژ خرید بک لینک هستش، ولی تشخیص برای گوگل بسیار سخته که بدونه آیا واقعا شما بابت درج مطلب پولی پرداخت نموده اید یا خیر

  3. seof می گوید

    به صورت کلی توصیه نمیشه، و اگر موقتاً رتبه بگیرید حتما موقتی خواهد بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.