تغییر DNS های دامنه – [راهنمای تنظیم DNS یا Name Server سایت]

0
(0)

گاهی لازم است تغییر DNS یا انجام تنظیمات ثبت DNS بصورت دستی انجام شود. این کار اصلا سخت نیست. البته تغییر DNS دامنه‌ ir در اکانت ایرنیک انجام می‌شود که با سایر دامنه‌ها قدری متفاوت است. تغییر Name Server دامنه باعث می‌شود اطلاعات سایت از آدرس جدید هاست خوانده شود. اما نگران نباشید!

جهت یادآوری Domain Name System سیستمی است که نام‌های دامنه‌های سایت‌های اینترنتی را مدیریت می‌کند. این سیستم در واقع نام یک دامنه را به آدرس اینترنتی (IP) آن نگاشت می‌کند. اگر هنوز درباره DNS ها اطلاعات چندانی ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله “DNS چیست؟” را مطالعه فرمایید.

برای نمایش دادن اطلاعات یک سایت نیاز به یک دامنه و یک هاست (سرویس میزبانی) داریم. دامنه، نام سایت را نشان می‌دهد و هاست، جایی است که اطلاعات مربوط به سایت ذخیره شده است.

برای اینکه اطلاعات سایت نمایش داده شود باید دامنه و هاست به یکدیگر متصل شوند. این کار به کمک DNS ها امکان‌پذیر می‌شود.

با اتصال دامنه و هاست، وقتی کاربر آدرس دامنه را در مرورگر خود وارد می‌کند اطلاعات سایت که روی هاست قرار دارد برای او به نمایش درمی‌آید.

گاهی نیاز است که DNS ها یا Name Server های یک دامنه را خودمان تنظیم کنیم یا تغییر دهیم. برای تغییر DNS یا تنظیم DNS چه کارهایی باید انجام دهیم؟ چه زمانی این کار لازم است؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

تغییر دی ان اس باعث چه اتفاقی می‌شود؟

همانطور که گفتیم دی ان اس نشان می‌دهد که برای نمایش یک سایت، اطلاعات را از روی چه هاستی و چه آدرسی باید نمایش داد. تمام فایل‌ها، تصاویر، اطلاعات و پایگاه‌داده‌های مربوط به یک سایت (یعنی یک دامنه) روی هاست ذخیره شده است.

تغییر Name Server دامنه سایت
تنظیمات DNS – تغییر Name Server دامنه باعث می‌شود اطلاعات سایت از هاست جدید خوانده شود.

با تغییر دی ان اس در واقع به شبکه می‌گوییم:

وقتی کاربر دامنه X را درخواست کرد این بار اطلاعات را از این آدرس جدید بارگذاری کن.

تغییر DNS دامنه در کجا کاربرد دارد؟

تغییر DNS دامنه می‌تواند در حالت‌های مختلفی استفاده شود. مثلا وقتی شما شرکت هاستینگ خود را عوض می‌کنید. ممکن است از خدمات سرویس میزبانی رضایت نداشته باشید و بخواهید آن را تغییر دهید. در اینصورت باید تنظیمات DNS را باید مجددا انجام دهید و دی ان اس جدید را جایگزین دی ان اس‌های قبلی نمایید.

حالت دیگر این است که فرض کنید شما یک سایت راه‌اندازی کرده‌اید، ولی می‌خواهید دامنه آن را تغییر دهید یا دو سایت را با هم جابجا کنید. مثلا فرض کنید یک فروشگاه آنلاین با دامنه shopone.com دارید که از ظاهر آن خوشتان نمی‌آید. تصمیم می‌گیرید به جای اینکه سایت را مدتی تعطیل کنید و مجددا طراحی کنید از یک راه ساده‌تر استفاده کنید.

شما در یک دامنه آزمایشی دیگر مانند Asghar.ir شروع به طراحی جدید می‌کنید. بعد از اتمام طراحی با تغییر Name Server دامنه سایت اصلی کار را تمام می‌کنید. برای این کار DNSهای دامنه Asghar.ir را روی Shopone.com جایگزین می‌کنید. از این به بعد اطلاعاتی که در هاست Asghar.ir بود روی سایت Shopone.com نمایش داده می‌شود. یعنی طراحی جدید روی سایت قبلی منتقل می‌شود، بدون اینکه سایت از دسترس خارج شود یا نیاز به تعطیل شدن داشته باشد.

تنظیمات DNS را چه زمانی بصورت دستی انجام می‌دهیم؟

زمانی که یک دامنه ثبت (یا خریداری) می‌شود، بایستی تنظیمات DNS انجام شود و دامنه به یک هاست متصل شود. سرویس میزبانی را نیز می‌توان از شرکت‌های هاستینگ خریداری کرد. در خرید هاست و دامنه سه حالت داریم:

ممکن است دامنه بخریم ولی هاست نخریم

مثلا زمانی که یک دامنه خوب پیدا می‌کنید ولی فعلا قصد راه‌اندازی سایت روی آن را ندارید. یا قصد تجارت دامنه دارید، یعنی می‌خواهید آن دامنه را در آینده با قیمت بالاتری بفروشید.

و یا زمانیکه دامنه را می‌خرید و می‌خواهید مدتی بعد برای آن، هاست تهیه کنید و سایت راه‌اندازی کنید.

در این حالت شرکتی که دامنه را از آنجا خریداری کرده‌اید بصورت اتوماتیک تنظیم DNS پیش فرض را روی دامنه شما انجام می‌دهد. و نیازی نیست برای تنظیمات DNS کاری انجام دهید.

ممکن است دامنه را از یک شرکت و هاست را از یک شرکت دیگر تهیه کنیم

در این صورت، DNSهای پیشفرض شرکت ارائه دهنده دامنه، روی آن دامنه ست شده‌اند.

هاست را از یک شرکت دیگر خریداری کرده‌اید و شرکت هاستینگ در داخل پنل کاربری و یا از طریق ایمیل ثبت شده شما، DNS های هاست را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هاست‌ اشتراکی و سرور مجازی مقاله سئوف را مطالعه کنید.

کاری که برای تنظیم دی ان اس باید انجام دهید بدین ترتیب است:

  • ابتدا وارد پنل کاربری شرکتی که دامنه را از آنجا خریده‌اید شوید.
  • به قسمت مدیریت دامنه‌ها بروید و دامنه مورد نظر را انتخاب کنید.
  • به دنبال کادرهایی با نام DNS یا Name Server بگردید.
  •  گزینه “استفاده از NameServer انتخابی” را انتخاب نمایید.
  • DNS هایی که شرکت هاستینگ در اختیار شما قرار داده است را به همان ترتیب در کاردهای مربوطه در مدیریت دامنه وارد کنید و دکمه ذخیره تغییرات را بزنید.

ممکن است هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کنیم

در صورتیکه همزمان هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه می‌کنید هنگام ثبت دامنه از شما درباره هاست سوال می‌پرسد. در اینصورت باید هاستی که خریداری کرده‌اید را انتخاب کنید تا بصورت اتوماتیک، تنظیم DNS ها انجام شود.

تغییر Name Server بصورت دستی

فرض کنید دامنه‌ و هاستی دارید که به هم متصل هستند و مدتی است سایت خود را روی آن راه‌اندازی کرده‌اید. فرض کنید:

از شرکت هاستینگ خود ناراضی هستید و دیگر نمی‌خواهید از خدمات آنها استفاده کنید. یا حتی بدون نارضایتی به هر دلیل دیگری می‌خواهید شرکت میزبان خود را عوض کنید.

در این صورت باید اطلاعات DNS یا Name Server هاست جدیدی که خریداری می‌کنید را به همان ترتیب که در بخش قبلی توضیح دادیم در داخل کادرهای مربوطه در بخش مدیریت دامنه پنل کاربری وارد کنید و تغییرات را اعمال نمایید.

نکته: قبلا در مقاله “DNS چیست” گفتیم که تغییر DNS ها بلافاصله قابل مشاهده نیست. چون این تغییرات باید بین تمام DNS Server ها در سراسر جهان منتشر شود. پس اگر تغییرات را در سایت خود شاهد نبودید چند ساعت (حداکثر 48 ساعت) بعد به سایت خود سر بزنید.

تغییر DNS دامنه ir در اکانت ایرنیک (Irnic)

اگر می‌خواهید تغییر Dns دامنه ir را انجام دهید باید از اکانت ایرنیک خود استفاده کنید. این روش زمانیکه به پنل کاربری شرکتی که از آن دامنه تهیه کرده‌اید دسترسی ندارید نیز کاربرد دارد.

ایرنیک، در واقع سامانه‌ای است برای احراز هویت مالکان سایت‌های ایرانی و ثبت دامنه‌های با پسوند ir. به نام آنها. یعنی زمانیکه شما یک دامنه ir. می‌خرید حتما باید در سایت irnic.ir ثبت‌نام کرده باشید تا آن دامنه به نام شما ثبت شود و در غیر اینصورت امکان ثبت آن دامنه را نخواهید داشت.

مراحل تغییر DNS دامنه ir یا تنظیم DNS در سایت ایرنیک به شکل زیر است:

ابتدا وارد حساب کاربری خود در سایت ایرنیک شوید، به بخش “دامنه‌ها” بروید و “دامنه‌های من” را انتخاب نمایید:

تنظیم dns دامنه ir
ورود به اکانت ایرنیک برای تغییر و تنظیم DNS دامنه‌های ملی

دامنه مورد نظر خود را از بین دامنه‌هایی که دارید انتخاب کنید و روی NS کلیک کنید:

سپس در بخش کارگزار دامنه (NS Record) در کادرهای مربوطه (کادرهای قرمز در تصویر پایین)، DNS هایی که از هاست جدید گرفته‌اید را جایگذاری نمایید.

تغییر DNS دامنه ir
تغییر DNS دامنه ir در دامنه ایرنیک

در نهایت کافی است که دکمه اعمال را کلیک کنید تا تغییر Name Server دامنه ثبت شود..

در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، پیغام زیر برای شما به نمایش درخواهد آمد.

در صورتیکه در مورد تغییر DNS دامنه ها یا تنظیمات DNS سوالی دارید و یا با مشکلی مواجه شدید می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها آنرا مطرح کنید تا متخصصان ما شما را راهنمایی کنند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. matin hamidi می گوید

    بحث شیرین DNSها تمومی نداره واقعاً…. تغییر دادنشونم دردسر داره واقعاً

    1. seof می گوید

      دردسری نداره همین مقاله رو بخونید و اجرا کنید متوجه میشید خیلی راحته

    2. پریسا غفاری می گوید

      قبول دارم یکمی گیج کننده ست ولی با یکم تمرکز و چندبار تمرین براتون جا میفته.

  2. شیدا می گوید

    سلام قسمت ای پی و چی پر کنیم ؟ میگه باید پرشه

    1. seof می گوید

      سلام IP رو هنگام خرید هاست همراه با DNS دریافت میکنید، اگر به هر دلیلی ندارید، از شرکت هاستینگ درخواست کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.