مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث | کدام بهتر است؟

5
(2)

برای شروع فرایند بهینه سازی وبسایت به یک افزونه جهت راهنمایی و بررسی سئوی سایت خود نیاز خواهید داشت. البته باید توجه داشته باشید که این افزونه‌ها قرار نیست سئوی سایت شما را بطور خودکار انجام دهند بلکه به عنوان یک راهنما در انتخاب کلمات کلیدی مناسب، لینک‌سازی داخلی و خارجی، تجزیه و تحلیل پیشرفت سایت در کنار شما هستند. افزونه یوست سئو در این سال‌ها به خوبی این کار را انجام داده و تا به حال بیش از 5 میلیون نصب داشته است. پس از آن افزونه رنک مث با قابلیت‌های جدیدتر ارائه شد و در مدت زمان کوتاه به آمار 600 هزار نصب رسید. افزونه های دیگری نیز برای سئو سایت وجود دارند اما با وجود دو افزونه قدرتمند یوست سئو و رنک مث کسی به سراغ آن‌ها نخواهد رفت. در ادامه مقایسه کامل افزونه یوست سئو و رنک مث را مطالعه خواهید کرد.

معرفی افزونه یوست سئو (yoast seo)

افزونه یوست سئو که بسیاری آن را به اشتباه یواست سئو می‌خوانند، در سال 2010 توسط شخصی هلندی به نام Joost De Valk معرفی شد. این افزونه به عنوان محبوب‌ترین افزونه سئوی وردپرس شناخته می‌شود. بسیاری از سئوکاران افزونه یوست را افزونه پیش فرض سایت وردپرسی برای سئو می‌دانند. افزونه سئو یوست و رنک مث در دو نسخه رایگان و پریمیوم ارائه شده اند.

معرفی افزونه یوست سئو

امکانات افزونه یوست سئو

  • تنظیم خودکار نقشه سایت (sitemap)
  • ویرایش عنوان سئو، url و توضیحات متای مطالب سایت
  • تنظیم انتشار مقالات و نوشته ها در شبکه‌های اجتماعی
  • اتصال گوگل سرچ کنسول به سایت
  • تحلیل خوانایی مطالب و کمک به بهبود آن‌ها
  • تعیین کلمه کلیدی منحصر به فرد برای هر صفحه یا مطلب و شناسایی آن به ربات‌های گوگل
  • مشخص کردن تعداد لینک‌های هر محتوا
  • انجام ریدایرکت (نسخه پریمیوم)
  • جلوگیری از ایجاد مطالب تکراری به کمک تگ کنونیکال

معرفی افزونه رنک مث (rank math)

افزونه رنک مث با کسب امتیاز ۴.۹ و تعداد نصب بالا به یک رقیب جدی افزونه یوست سئو تبدیل شده است. افزونه رنک مث سعی کرده قابلیت‌های بیشتری نسبت به یوست سئو ارائه دهد و تا حدودی موفق عمل کرده است.

امکانات افزونه رنک مث

  • رابط کاربری ساده
  • نصب آسان به همراه پشتیبانی
  • امکان ریدایرکت در نسخه رایگان رنک مث
  • اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس
  • مشخص کردن کلمه کلیدی
  • ویرایش توضیحات متا و عنوان سئو
  • تعریف چند محل و لوکیشن برای دفتر یا فروشگاه سایت خود (نسخه پریمیوم)
  • سئو تصاویر و سئوی محلی
  • پیشنهادات برای لینک سازی صفحات

مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث

حال که با امکانات افزونه یوست سئو و رنک مث بطور خلاصه آشنا شدیم، قصد داریم با معیارهای مختلفی این دو افزونه را مقایسه کنیم.

از لحاظ نصب

هر دو افزونه یوست سئو و رنک مث به سادگی داخل سایت وردپرس نصب می‌شوند. برای نصب رنک مث چندین مرحله شامل تنظیمات وبسایت و اتصال گوگل سرچ کنسول برای پیکربندی کامل وجود دارد اما افزونه یوست سئو نیازی به تنظیمات ندارد و پس از نصب و فعال شدن آماده استفاده است. البته برای بهره‌مندی از تمام امکانات یوست سئو باید از Configuration Wizard، پیکربندی کامل افزونه را در ۹ مرحله انجام دهید. به همین دلیل در این مرحله از مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث هیچکدام برتری از دیگری ندارند.

مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث از نظر رابط کاربری

مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث از نظر رابط کاربری

شما در افزونه یوست سئو شاهد یک رابط کاربری ساده، بی روح و دکمه‌های مینیمال هستید که ممکن است پس از مدتی خسته کننده باشد. در مقابل افزونه رنک مث رابط کاربری جذاب و منحصر به فردی دارد. رنک مث با به کاربردن ویژگی‌های بصری، ترکیب رنگی مناسب و دکمه های زیبا در این مرحله از یوست سئو بسیار بهتر عمل کرده است.

از نظر سئو تصاویر

با نصب افزونه رنک مث می‌توانید برای تصاویر داخل سایت بطور خودکار متن جایگزین براساس نام فایل تعیین کنید. این موضوع باعث می‌شود زمان زیادی برای سئوی تصاویر صرف نکنید.

آنالیز و تحلیل وبسایت

اگر نسخه تجاری رنک مث پرو را خریداری کنید، می‌توانید در پنل این افزونه نمودار تحلیل وبسایت خود را مشاهده کنید. اطلاعات این نمودارها از سرچ کنسول دریافت می‌شود و شما می‌توانید عملکرد سایت خود را در بازه‌های زمانی مختلف بسنجید.

از لحاظ لینک خارجی

در بحث سئو وبسایت، لینک‌های خارجی بسیار تاثیرگذار هستند. در قسمتی از افرونه رنک مث شما می‌توانید لینک‌های خارجی نوفالو را برای محتواهای خود فعال نمایید. افزونه یوست چنین امکانی ندارد و فقط به صورت دستی می‌توانید از لینک‌های نوفالو استفاده کنید. در این موضوع نیز افزونه رنک مث امتیاز بالاتری می‌گیرد.

مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث از لحاظ گوگل سرچ کنسول

مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث از لحاظ گوگل سرچ کنسول

هر دو افزونه یوست سئو و رنک مث بخشی را برای اتصال به گوگل سرچ کنسول دارند. کافیست کد راستی آزمایی سرچ کنسول را در قسمت وبمستر تولز افزونه قرار دهید تا سایت به سرچ کنسول متصل شود. علاوه بر این، در بخشی از افزونه رنک مث شما می‌توانید به راحتی به داده‌های سرچ کنسول دسترسی داشته باشید. همین موضوع باعث برنده شدن رنک مث در مقایسه نحوه اتصال به سرچ کنسول می‌شود.

از نظر عملکرد و سرعت

افزونه یوست سئو هنگام نصب داخل سایت وردپرسی حجم و فایل‌های بیشتری دارد اما رنک مث با داشتن تعداد درخواست‌های PHP کمتر سرعت بالاتری دارد. همچنین افزونه یوست سئو به عنوان یکی از کندترین افزونه‌های وردپرس شناخته می‌شود.

بررسی افزونه یوست سئو و رنک مث از نظر کلمه کلیدی

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. در افزونه یوست سئو نسخه رایگان انتخاب یک کلمه کلیدی برای هر محتوا امکان پذیر است و برای تعیین چندین کلمه کلیدی باید نسخه پریمیوم این افزونه را نصب کرد. افزونه یوست سئو با داشتن یک نوار از قرمز به سبز تغییر رنگ می‌دهد و میزان کیفیت کلمه کلیدی و راه‌های بهبود آن را نمایش می‌دهد. افزونه رنک مث امکان انتخاب پنج کلمه کلیدی رایگان را به شما می‌دهد. همچنین کلمات کلیدی متناسب با نتایج گوگل را برای محتوای شما پیشنهاد می‌دهد و به جای نوار با تعیین امتیاز به بهبود مقاله شما کمک می‌کند. در مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث از نطر انتخاب کلیدواژه، باز هم رنک مث پیروز میدان است.

سئو ووکامرس

هر دو افزونه رنک مث و یوست سئو امکان بهبود محصولات و دسته بندی‌های فروشگاه ووکامرس را دارند. با این تفاوت که این امکانات در نسخه رایگان رنک مث وجود دارد اما برای افزونه یوست سئو فقط در نسخه پریمیوم این ویژگی‌ها وجود دارد. هردوی این افزونه ها در این قسمت به خوبی عمل کرده‌اند.

امکان سئوی ووکامرس

نقشه سایت XML

به کمک نقشه سایت ربات‌ها و کرالرهای موتور جستجو گوگل تمام محتوای سایت ما را می‌خوانند. هر دو افزونه یوست سئو و رنک مث قسمتی را در تنظیمات خود برای نقشه سایت قرار داده اند. به همین دلیل عملکرد هردو افزونه در این بخش یکسان است.

مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث از نظر امنیت

بسیاری از کاربران و سئوکاران به دلیل قدمت طولانی افزونه یوست سئو معتقدند امنیت آن بیشتر است. درحالی که این موضوع هرگز ثابت نشده و رنک مث نیز در همین مدت کوتاه نشان داده امنیت بالایی دارد.

آنالیز محتوا

هردو افزونه رنک مث و یوست سئو پیشنهادهایی را در هنگام نوشتن محتوا به شما ارائه میدهند. این پیشنهادها شامل استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی، تیتربندی مناسب، تعداد تصاویر، خوانایی متن و … است. در افزونه یوست در روبروی هر پیشنهاد یک علامت چشم قرار داد که ایرادهای داخل متن را به شما نشان می‌دهد. این امکان باعث برتری افزونه یوست سئو در این بخش نسبت به رنک مث است.

اسکیما

اسکیما و ریچ اسنیپت باعث درک بهتر گوگل از صفحه و محتوای سایت شما می‌شود. در بخشی از افزونه رنک مث امکان تعریف یا ویرایش اسکیما بصورت دستی و خودکار وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت در افزونه یوست سئو باید یک افزونه ثانویه نیز نصب کرد.

کلام آخر

هردو افزونه یوست سئو و رنک مث افزونه‌های بسیار قدرتمند و کارآمد وردپرس هستند. دلیل برتری افزونه نوپای رنک مث وجود اکثر امکانات در نسخه رایگان آن و داشتن ظاهر جدید و کاربر پسند است. هردوی این افزونه‌ها با اکثر قالب‌ها و صفحه‌سازهای وردپرس سازگار هستند. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید هرکدام از این دو افزونه‌ را تغییر یا غیرفعال کنید، حتما از کارشناسان سئو کمک بگیرید تا سئوی سایت دچار مشکل نشود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.