میانگین درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان چقدر است؟ – آیا برنامه نویسان جزء قشر پردرآمد هستند؟

4.3
(4)

درامد برنامه نویسی در ایران و جهان بسته به عوامل مختلف متغیر است. مثلا تجربه فرد، زبان‌های کدنویسی که تسلط دارد، شهر یا کشور محل کار، سابقه کار و میزان تحصیلات. اما چیزی که واضح است این است که اگر بعنوان کسی که برنانه‌نویسی را شغل خود قرار داده بتوانید مسیر را درست بروید به درامدهای بسیار خوبی دست پیدا خواهید کرد. در هز حال حتما بررسی عوامل موثر در درآمد برنامه نویسی می‌تواند برای خیلی از جوانان راهگشا باشد. و ما در این مقاله از سئوف تصمیم داریم این موضوع را در قالب یک گزارش بررسی کنیم. می‌خواهیم ببینیم درامد برنامه‌ نویسان بطور میانگین در ایران و سایر کشورهای جهان چقدر است. اصلا دستمزد برنامه‌نویس به چه چیزهایی بستگی دارد. و گزارشی از درامد برنامه نویسی در ایران و جهان به شما عزیزان ارائه دهیم. با این گزارش جذاب همراه ما باشید.

مقدمه: انتخاب برنامه نویسی بعنوان یک شغل و منبع کسب درآمد

اگر 20 سال پیش کسی به این فکر می‌کرد که برنامه‌نویسی را بعنوان شغل آینده خود در نظر بگیرد، با تمسخر اطرافیان مواجه می‌شد. اما سرعت تغییرات و سرعت پیشرفت در حوزه فناوری به قدری است که باعث می‌شود همیشه اتفاقاتی بیفتد که اکثر ما انتظارش را نداریم. در حال حاظر شغل برنامه‌نویسی یکی از مشاغل جذاب، پردارمد و پرطرفدار در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

بطور کلی وظیفه برنامه نویس این است که به کمک کدها و دستورات کامپیوتری بین انسان و کامپیوتر ارتباط ایجاد کند. این کار باعث می‌شود ماشین‌های کامپیوتری زبان انسان را درک کنند و دستورات او را اجرا کنند. فکر کنم نیازی نیست بگوییم که این کار چندان هم راحت نیست. بله! برنامه‌نویسی شغلی است که نیاز به پشتکار و تعهد دارد.

برنامه نویس شدن

در تمام وجوه زندگی از برنامه های کامپیوتری استفاده می‌کنیم. پس طبیعی است که نیاز به متخصص برنامه نویسی زیاد باشد. این کار با کدها و الگوریتم‌ها سروکار دارد. ظرافت و دقت خاصی نیاز دارد. پس اصلا فکر نکنید کار راحتی است. ممکن است چندین روز به دنبال یک ایراد در داخل کدهای خود جستجو کنید.

برای آشنایی با معیار طبقه‌بندی برنامه‌نویسان، مقاله تفاوت برنامه‌نویس سنیور و جونیور را مطالعه کنید.

دستمزد برنامه نویس
درامد برنامه نویسی – انتخاب برنامه نویسی بعنوان یک شغل

در ادامه خواهیم دید که درامد یک برنامه نویس می‌تواند خیلی رویایی باشد. اما برای رسیدن به چنین درامدی باید تلاش بالایی به خرج دهید. یک برنامه نویس باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی تسلط کامل داشته باشد. ابتدا بایستی اصول کار را یاد بگیرید. سپس خود را درگیر پروژه‌های کوچک و بزرگ کنید. این پروژه‌ها باعث کسب تجربه خواهند شد. در ادامه می‌توانید با توجه به زمینه فعالیت خود یک زبان دیگر را نیز تا حد زیادی یاد بگیرید و از آن نیز استفاده کنید. بدین ترتیب کم کم و اندک اندک تبدیل به یک برنامه نویس خوب خواهید شد.

برای شروع یادگیری این مهارت می‌توانید از سایت‌های تخصصی، آموزش‌های یوتیوب، وب فارسی، کلاس‌های پولی و کتاب‌ها استفاده کنید.

در ادامه این مقاله فقط قصد داریم درباره بحث درامد برنامه نویسی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

میزان درامد یک برنامه نویس به چه چیزهایی بستگی دارد؟

میزان دستمزد برنامه نویس چه در ایران و چه در سایر کشورها متغیر است و بستگی به موارد زیر دارد:

  • سابقه برنامه‌نویسی
  • فریلنسر بودن یا کارمند ثابت بودن
  • زبان برنامه‌نویسی
  • میزان تجربه
  • میزان مهارت و تخصص
  • پستی که در یک شرکت یا پروژه بر عهده دارد
  • شهر محل کار (در مورد ایران) و یا کشور
  • داشتن سایر مهارت‌های موثر در برنامه‌نویسی
  • تحصیلات
  • مدارک آموزشی

هرچقدر سابقه شما در این کار بیشتر باشد و هرچقدر مهارت و تخصص شما بیشتر باشد احتمال اینکه حقوق بالاتری دریافت کنید بیشتر است. تجربه بالا و کار کردن برای کارفرمایان یا شرکت‌های مختلف، مشارکت در پروژه‌های گوناگون باعث می‌شود پروژه‌های بعدی را بهتر و سریعتر به سرانجام برسانید.

شهر محل کار نیز مهم است. معمولا شرکت‌ها در شهرهای بزرگ پروژه‌های بزرگتری می‌گیرند و حقوق بالاتری نیز به کارمندان خود می‌دهند. در شهرهای کوچک این اتفاق کمتر می‌افتد. تسلط به سایر مهارت‌هایی که می‌توانند به برنامه نویس کمک کنند نیز در میزان حقوق تاثیر دارد.

زبان برنامه‌نویسی در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است. مثلا بعضی زبان‌ها پرطرفدار هستند و یا بعضی زبان‌ها پروژه‌های بیشتری دارند. اینکه تحصیلات مرتبط داشته باشید نیز مهم است. چون به شما در حل مسائلی که ممکن است در روند کار مواجه شوید کمک خواهد کرد. برنامه نویسان ثابت یک شرکت میزان دریافتی متفاوتی نسبت به فریلنسرها دارند. همچنین پست سازمانی نیز تاثیرگذار است. مثلا در یک شرکت حقوق برنامه نویس ارشد نسبت به برنامه‌نویسانی که تحت سرپرستی او هستند بیشتر است.

گزارشی از متوسط درامد برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار در ایران

درامد یک برنامه نویس در ایران بد نیست. درآمد برنامه نویسی در ایران بیشتر به میزان تجربه و نوع زبان برنامه‌نویسی شخص بستگی دارد. البته تمام مواردی که قبلا ذکر شد در میزان حقوق یک برنامه نویس تاثیر دارند، اما معمولا این دو مورد بیشتر از سایر موارد برای کارفرمایان مهم است.

تفکیک عوامل مختلف میانگین دستمزد برنامه نویس در سال 1400 بر حسب تومان
سطح – مبتدیسه میلیون و هشتصد هزار
سطح – متوسطشش میلیون
سطح – حرفه‌اینه میلیون و دویست هزار
سابقه – زیر 3 سالسه میلیون و ششصد هزار
سابقه – 3 تا 7 سالهفت میلیون
سابقه – 7 تا 15 سالده میلیون و پانصد هزار
سابقه – 15 سال به بالابیست و چهار میلیون
متوسط دستمزد برنامه نویس در ایران به تفکیک عوامل مختلف در سال 1400
(اعداد جدول بر حسب میلیون تومان و ماهیانه هستند)

این گزاش از یک نظرسنجی که در سایت جاب ویژن انجام شده بدست آمده است. در این نظرسنجی حدود 4500 برنامه نویس از سراسر کشور شرکت کرده‌ و میزان افزایش درخواستی برای حقوق خود را نیز برای سال 99 بیان کرده بودند.

پر درآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟

همچنین در گزارش های معتبر دیگری عنوان شده است، پردآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در ایران به ترتیب شامل زبان‌های: Oracle ،Phyton ،ExpressJS ،Linux و net. هستند. که با توجه عوامل جدول بالا درآمد جای افزایش نیز دارد.

متوسط درامد برنامه نویسان در سایر کشورهای جهان

دستمزد برنامه نویس در سایر کشورها نیز با توجه به یک سری متغیر، مختلف است. نمودار زیر که منبع آن سایت Daxx.com است متوسط درامد برنامه‌ نویسان را (بصورت سالانه) در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید آمریکا دارای بالاترین پرداخت‌ها را برای دستمزد برنامه نویس است.

متوسط حقوق یک برنامه نویس در آمریکا (سالانه) 90 هزار دلار در سال 2021 بوده است. این یعنی دستمزد برنامه نویس در آمریکا ماهیانه چیزی حدود 7600 هزار دلار می‌باشد که نسبت به سایر کشورها در رتبه برتر قرار دارد. رتبه بعدی متعلق به کشور دانمارک است.

بالاترین پرداخت دستمزد برنامه نویس مربوط به آمریکا می‌باشد

آمریکا برای مهاجرت طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. اما برای برنامه نویسان بهشت محسوب می‌شود. اکثر شرکت‌های بزرگ و غول‌های فناوری در آمریکا قرار دارند. سیلیکون ولی در آمریکا مقر غول‌های حوزه فناوری است که هر برنامه نویسی آرزوی رفتن به آنرا دارد. این کشور در حال حاضر حدود 5 میلیون برنامه‌نویس دارد که اگر تعداد شرکت‌های بزرگ آنرا در نظر بگیریم رقم زیادی نیست.

شاید یکی از دلایل بالا بودن درامد برنامه نویسان در آمریکا همین موضوع باشد. یعنی تعداد شرکت‌های مرتبط با فناوری. عواملی که در ابتدای مقاله درباره تاثیر روی میزان درامد یک برنامه نویس اشاره کردیم در مورد آمریکا هم صادق است.

ارقامی که اعلام شده است میزان متوسط درامد برنامه نویسان است. یعنی یک میانگین از حقوق تعداد زیادی برنامه نویس. ممکن است کسی بسیار کمتر از این میزان یا بسیار بیشتر از آن دریافتی داشته باشد. پس اگر برنامه نویس هستید و قصد مهاجرت برای کار در آمریکا (یا هر کشور دیگر) را دارید بهتر است کمترین میزان ممکن برای درآمد را نیز در نظر بگیرید.

درامد برنامه نویس در آمریکا
دستمزد برنامه نویس در آمریکا (60 درصد آنها حقوق متوسط 85.2 هزار دلار در سال، 20 درصد آنها 147.2هزار دلار و 20 درصد دیگر 49.3 هزار دلار درامد دارند)

در آمریکا همچنین تنوع شغلی برای برنامه نویسان وجود دارد. مثلا اگر بخواهیم با کشور خود مقایسه کنیم به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری در ایران و آمریکا بسیار با هم فرق دارند نیازمندیهای آنها نیز متفاوت است.

تعداد زبان‌های برنامه نویسی که مورد نیاز است در ایران محدودتر است. بعضی فناوری‌ها هنوز در اینجا جا نیفتاده و در نتیجه تنوع شغلی کمتری در حوزه برنامه نویسی وجود دارد. اما آمریکا بیشترین میزان تنوع شغلی را در این حوزه دارد چون بیشترین پیشرفت را داشته است.

درامد برنامه نویسان در اروپا

در بین کشورهای قاره سبز، بیشترین درامد برنامه نویسان مربوط به سوئیس می‌باشد. دستمزد برنامه نویس در سوئیس چیزی حدود سالانه 100 هزار دلار برای سال 2021 می‌باشد.

کشورهای اروپایی نیز گزینه خوبی برای مهاجرت برنامه نویسان می‌باشند. تفاوت درامد یک برنامه نویس مبتدی با حقوق برنامه نویس ارشد در کشورهای مختلف متفاوت است. همانطور که گفتیم اعداد ذکر شده میانگین هستند. پس باید به ابتدا و انتهای بازه حقوقی نیز توجه کنید.

مثلا در کشور سوئیس حدود 25 هزار الی 30 هزار دلار تفاوت بین درامد برنامه نویسان ارشد و مبتدی وجود دارد.

چند نکته درباره تاثیر مدرک تحصیلی و آموزشی روی درامد برنامه نویسان

مدرک تحصیلی به آن شکلی که قبلا مهم بوده دیگر مهم نیست و اولویت برای کار در هر شغلی مهارت و تخصص و دانش است نه صرفا مدرک. حال این تخصص را ممکن است کسی در دانشگاه به دست آورد یا اینکه در خارج از دانشگاه. پس مدرک گرا نباشید.

در مورد مدارک آموزشی دیگر نیز همینطور است. مثلا دو نفر که در یک دوره طراحی وب شرکت کرده‌اند را در نظر بگیرید. هر دو مدرکشان را گرفته‌اند. اما یکی از آنها تلاش زیادی کرده، منابع را به خوبی مطالعه کرده، تمرین‌های لازم را انجام داده و سوالات خود را از افراد حرفه‌ای پریده است. در این صورت این شخص دانش بیشتری نسبت به فرد دوم که این کارها را انجام نداده دارد.

در ایران برای کسی که با مدرک تحصیلی بالا استخدام می‌شود شاید چیزی حدود 500 هزار تومان پرداخت بیشتر در نظر بگیرند. اما در نهایت تخصص و مهارت شما را می‌سنجند.

در خارج از کشور نیز اینطور نیست که بخاطر مدرک بالاتر درآمد بالاتری داشته باشید. بلکه با مدرک بالاتر شما را در جایگاه شغلی بالاتری قرار می‌دهند و مطمئنا انتظار دارند از پس وظایف چنین جایگاهی برآیید. در غیراینصورت ممکن است تنزل پیدا کنید.

پس مدرک دانشگاهی یا سایر مدارک آموزشی بصورت غیرمستقیم می‌توانند در دستمزد برنامه نویس تاثیر بگذارند نه مستقیم.

زبان‌های برنامه نویسی پرطرفدار

بر اساس اطلاعاتی که از گوگل ترندز به دست آمده است زبان برنامه نویسی جاوا بیشترین جستجو را در میان کاربران دارد. البته باید گفت که محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور استرالیا زبان پایتون و زبان R بیشترین طرفدار را دارند.

زبان‌های برنامه نویسی که در ایران بازار کار خوبی دارند عبارتند از:

  • سی شارپ (Asp.Net, Xamarin, WPF)
  • PHP
  • جاوا (Android)
  • پایتون
  • سوئیفت (ios)
  • Html , Css, JavaScript (طراحی قالب)

برای کار در اروپا در سال 2021 محبوب‌ترین زبان‌ها بدین ترتیب بودند:

  •  Rust
  •  TypeScript
  • پایتون
  • Kotlin
  • Go
  • Julia
  • Dart 
  • سی شارپ
  • سوئیفت
  • جاوا اسکریپت

جمع بندی

اگر می‌خواهید برنامه نویس شوید این کار را با برنامه ریزی آغاز کنید. برای اینکه بدانید چه زبانی مناسب است بهتر است در سایت‌های کاریابی و امثال آنها بررسی کنید و آنچه کارفرمایان به دنبالش هستند را بیابید. همچنین زبان‌هایی که توسعه دهنده زیادی ندارند ولی در آینده پرطرفدار خواهند بود را شناسایی کنید و آنها را یاد بگیرید.

در این مسیر باید پشت کار زیادی داشته باشید. باید کشوری که قصد دارید در آن این شغل را ادامه دهید در نظر بگیرید. برنامه نویسی نیاز به صبر زیادی دارد. ممکن است برای پیدا کردن یک ایراد در یک قطعه کد چندین هفته وقت صرف کنید. پس باید روحیه بالایی داشته باشید. درامد شغل برنامه نویسی همانطور که متوجه شدید نسبتا خوب است. اما به راحتی بدست نمی‌آید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.3 / 5. تعداد رای: 4

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. امیرمهدی می گوید

    سلام خسته نباشید،من یک چیزی رو متوجه نشدم،شما توی قسمت “متوسط درامد برنامه نویسان در سایر کشورهای جهان” گفتید که متوسط درامد سالانه در امریکا ۹۰۰ هزار دلار هستش ولی توی عکس نوشتید ۱۰۶ هزار دلار

    1. seof می گوید

      سلام متشکر از توجه و ریز بینی شما، 90 هزار دلار درست است، اشتباه تایپی یک صفر اضافه شده، اصلاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.