آیا تا کنون حس کردهاید که بعنوان مشاور سئو، مدیر محتوا، و یا بازاریابی محتوا استخدام شدهاید و خودتان را روی تردمیل محتوا محکوم به دویدن یافته باشید؟ شما و همتیمیهایتان هر هفته تولید محتوا انجام میدهید، اما این محتواها تقریبا هیچوقت جذابیت و نتیجه دلخواه را دریافت نمیکنند.
Ahrefs در سالهای اخیر، یک سری تحقیقات روی دادهها داشته است و پژوهش 2017 این سایت اعداد ترسناکی را نشان میدهد:
ترافیک دریافتی 90.63% تمام صفحات ایندکس شده، صفر است. و 5.29% آنها حدود ده بازدید (و یا کمتر) در هفته دارند.
حتی بدتر از آن، اغلب محتواهای تولیدشده در تردمیل محتوا، احساس فاقد خلاقیت، فاقد جذابیت و طاقت فرسا بودن را القاء میکنند.
در این مقاله، مفهوم تجربه محتوا یا Content Experience را معرفی میکنیم. تجربه محتوایی نقطه مشترک بازاریابی محتوا و تجربه کاربری میباشد. و مفهوم آن مرتبط با ساختاربندی محتوا، بستهبندی آن و استفاده از آن به بهترین شکل ممکن است.
ساخت تجربه محتوا، تمرکز را در تولید محتوا در مقیاسی بزرگ به سمت یافتن راههایی خلاقانه برای پکیجسازی مجدد و ارتقاء محتوا میبرد. در این مقاله روی جنبه بستهبندی محتوا به روشهای نوین تمرکز میکنیم.
متخصصین سئو گاهی از این وضعیت خسته میشوند، چون گوگل یک کراولر مبتنی بر متن است. اما این نباید سئوکار را از تولید تجربههای بامعنایی که باعث ایجاد اعتماد برای برند میشود باز دارد. چرا تجربه معنادار در فضای مجازی نسبت به قبل انقدر مهم شده است؟
چون دیدن سایتها و متنهایی که شبیه هم هستند دیگر خستهکننده شده است. وقت آن رسیده که ایده تولید تجربه را از رابط کاربری (User Interface) به سمت تولید محتوا (Content Creation) ببریم.
تجربه محتوایی با Content Experience چیست؟
رندی فریش عبارت Content Experience یا تجربه محتوا را در سال 2019 و در کتاب خود با نام “بازاریابی محتوا را رها کنید و روی تجربه محتوا تمرکز کنید” ساخته و بکار برده است. او آنرا اینگونه توصیف میکند:
تجربه محتوایی یعنی (1) محیطی که محتوای شما در آن حضور دارد، (2) چطور ساخته شده است، و (3) چطور مشتریها و کاربران مشتاق به تعامل با شرکت شما میشوند.
در نهایت، تسلط داشتن بر تجربه محتوایی شامل سه عنصر اصلی میباشد:
1- یک راهبرد استراتژیک در جهت ساخت محیطی که مخاطب هدف شما از محتوا استفاده کند.
2- ساختاربندی محتوا به گونهای که براحتی قابل کشف باشد.
3- تشویق مخاطبانتان برای تعامل با شما در حین پیمایش مسیر خریدار و در نهایت تبدیل شدن به مشتری (Convert).
تجربه محتوایی فوقالعاده برای به رخ کشیدن خلاقیت شما
حال میخواهیم ببینیم چطور میتوان تعاریفی که در بالا ارائه شد را به نمونههای عملی و اقدامات مهم تبدیل کرد.
چهار زمینهای که میتوانید در آنها تجربه محتوایی خود را بهبود بخشید را در ادامه بیان میکنیم.
اصل هرمی
اصل هرمی معمولا در مقالات روزنامه یا خلاصه اجرائیات به کارمیرود. تمرکز و توجه را جلب میکند. اساس این اصل این است:
- ابتدا با جواب سوال شروع کنید.
- بحثها و استدلالهای پشتیبانیکننده خود را گروهبندی و خلاصهسازی کنید.
- ایدههای مرتبط خود را به شکلی منطقی مرتب کنید.
از روزنامهنگارها الهام بگیرید و تیتر H1 و اولین پاراگراف خود را با مهمترین اطلاعات آغاز کنید.
بهترین اطلاعات را در یک مقدمه بسیار طولانی، متن گسترده و پر از تکرار کلمه کلیدی (KeywordStuffing) مخفی نکنید.
همه کلمات کلیدی یا موضوعات برای اینکه مفید و به دردبخور باشند، نیاز به یک محتوای طولانی ندارند.
کتابخانههای مرجع که هدف جستجو را تامین میکنند
اصول هرمی که در کل وبسایت و وبلاگ شما بکار رفتهاند به این معنی هستند که شما مجددا درباره دستهبندی بلاگ خود فکر میکنید.
مرتبسازی بر اساس تاریخ (مثل وردپرس و بسیاری CMS های دیگر) با نمایش اطلاعات مرتبط به کاربران فاصله زیادی دارد. درباره دستهبندیهای وبلاگ خود مانند مراجع کتابخانهای فکر کنید و با آن شکل آنها را ساختاربندی کنید.
این یعنی اینکه شما باید محتوای خود را بر اساس موضوع (ساختار Silo) و / یا نوع محتوا (ویدئو/ مقاله سفید/ کتاب الکترونیکی) و یا مرحله قیف (فعالسازی/ پرورش / فروش) دستهبندی کنید.
مثلا وقتی یک بلاگ که درباره کودک است مقالات را براساس خواب، مراقبت و پرورش مرتب میکند و قبل از نمایش آخرین مقالات نمایش میدهد، باعث میشود کاربران راحتتر اطلاعاتی که مرتبط با نیاز آنهاست را پیدا کنند. چرا که محتوا بر اساس نیاز و زمینه (Context) کاربر ساختاربندی شده است.
افزایش تعامل
صحبت درباره بچهها، در یک سایت مرتبط با کودکان باعث بهبود و افزایش تعاملات مفید میشود. نمونه آن سایت مربوط به برند پوشک بچه Pampers است.
وبسایت آنها مشخصا از روشی استفاده میکند که محتوا در اولویت است نه تجارت الکترونیک.
اما حتی اگر به خرید فکر کنید، باز هم آنها کاری میکنند که پیداکردن محصول مناسب برای شما راحت و مفید خواهد بود.
دستهبندیمحصولات در فروشگاه شامل یک سیستم محاسبهگر میباشد که سایز پوشک و تعداد پوشک مورد نیاز را نمایش خواهد داد. این یک روش عالی برای افزایش تعامل در سایت و بهبود تجربه کاربری / محتوایی است.
یک روش قدیمیتر برای افزایش تعامل و دریافت ترافیک توسط Coschedule انجام شده است.
گرت مون کتابی با عنوان “فرمول ده برابری بازاریابی” را نوشت و راهکارشان در تبدیل بازدیدکنندگان ارگانیک به مشتری را در آن توضیح داد.
تقریبا همه پستهای بلاگ آنها یک جذبکننده Lead دارد. این پستها شامل پیشنویسهایی برای تقویم محتوا و برنامهریزهای محتوا و همچنین نکات مهم میباشد.
محتوای آنها مفید است و از اصل هرمی تبعیت میکند.
با تفکری خلاقانه، در ارائه تجربه محتوایی (Content Experience) متمایز باشید
بطور خلاصه، تجربه محتوایی شامل اقداماتی است که باعث درگیر شدن کاربر در صفحه و تعامل او، ارائه تجربیات آنلاین قوی، و مفید بودن میشوند.
طراحی Content Experience به ما کمک میکند از تردمیل در حال حرکت تولید محتوا که دیوار عظیم و بیپایانی از محتوا را میسازد خلاص شویم.
طراحی تجربه محتوا باعث میشود خلاق باشیم و محتوایی بیشتر و بهتر از آنچه که تاکنون داشتهایم تولید کنیم.
این یک ابزار برای ساخت اعتماد، تولید جریانهای جدید و ماندگاری بعنوان یک برند واقعی میباشد.
در نهایت مهمترین نکته این است که تجربه محتوا به سئوکارها، بازاریابان محتوا و نویسندگان محتوا کمک میکند تا تلاشهای خود را در آتش صفحاتی که هرگز بازدید نمیگیرند نسوزانند.
این محتوا بروزرسانی و تکمیل خواهد شد