چند نوع اکانت در اینستاگرام وجود دارد و تفاوت آنها چیست؟

4.7
(6)

شبکه اجتماعی اینستاگرام در ابتدا بعنوان یک پلتفرم سرگرمی این امکان را به کاربر می‌داد که عکس‌های خود را منتشر کند. اما کاربران رفته رفته از آن برای مقاصد مختلفی استفاده کردند. معرفی کتاب، فروش دوره آموزشی، فروش لباس، لوازم مختلف، معرفی خدمات و نمونه کارها مواردی بود که به مرور در این بستر اتفاق افتاد. در نهایت اینستاگرام تصمیم گرفت امکانات بیشتری به این پلتفرم اضافه کند. از طرفی هم تصمیم کرفت انواع حساب‌های کاربری را با ویژگی‌ها و امکانات مختلف در اختیار کاربران قرار دهد. سه نوع اکانت شخصی، بیزینسی و سازنده در حال حاضر در اینستاگرام وجود دارد. هریک ویژگی‌ها و امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر برای کسب درآمد یا مقاصدی مانند آن از اینستاگرام استفاده می‌کنید حتما باید تفاوت این حسابها را بدانید. ممکن است بدون آگاهی یک نوع حساب را انتخاب کنید و در نهایت بازخورد مورد انتظار را به دست نیاورید. با سئوف همراه باشید تا بتوانید نوع اکانت موردنیاز خود را تشخیص دهید.

1 انواع اکانت در اینستاگرام

در حال حاضر سه نوع حساب کاربری در اینستاگرام وجود دارد که در دو دسته مختلف (شخصی و حرفه‌ای) دسته‌بندی شده‌اند:

  • حساب کاربری شخصی یا Personal
  • حساب کاربری سازندگان یا Creator
  • حساب کاربری تجاری یا Bussiness

شاید شما هم جزء کسانی هستید که از اینستاگرام در راستای اهداف خود استفاده می‌کنید. ممکن است شما فقط برای ارتباط با دوستان و آشنایان خود و به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و اتفاقات روزمره خود از اینستاگرام استفاده نمایید. در این صورت یک حساب کاربری شخصی برای شما کفایت می‌کند. از ابتدا هم این پلتفرم برای این هدف طراحی شده بود و بصورت پیش فرض چنین حسابی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

اما ممکن است اهداف دیگری را در این شبکه اجتماعی دنبال نمایید. مثلا اگر شما یک خیاط باشید یا یک نقاش یا یک پزشک و یا یک فروشنده اسباب بازی! در این صورت چه استفاده‌هایی می‌توانید از این شبکه اجتماعی داشته باشید؟ به چه امکاناتی در صفحه خود نیاز دارید؟

اینستاگرام با دیدن افرادی که سعی در ارائه کالا، خدمات و یا معرفی خود به دیگران داشتند متوجه شد برای چنین حساب‌هایی باید امکانات خاصی در نظر بگیرد.

اکانت شخصی و بیزینسی در اینستاگرام
چند نکته در مقایسه اکانت شخصی و اکانت بیزینسی

1.1 حساب کاربری شخصی یا پرسونال Personal در اینستاگرام

همانطور که گفتیم در ابتدا اینستاگرام فقط برای اشتراک گذاری عکس طراحی شده بود و همه اکانت‌ها از نوع شخصی بودند. یعنی نوع دیگری از اکانت وجود نداشت.

در حال حاضر اکانت شخصی به شما امکاناتی می‌دهد که بتوانید تصاویر، ویدئوها، اتفاقات روزانه و لحظات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. بیشتر حساب‌های کاربری در اینستاگرام از نوع اکانت شخصی یا پرسونال هستند.

این نوع اکانت هیچ نوع دسترسی به تحلیل یا API ندارد. مثلا شما نمی‌توانید پست‌های خود را برای انتشار زمانبندی کنید. و یا نمی‌توانید برای مدیریت اینستاگرام از استودیوی ساخت فیسبوک Facebook Creator Studio استفاده کنید.

همچنین نمی‌توانید از دکمه‌های تماس، گیفت کارت و یا استیکر دریافت در پروفایل خود استفاده نمایید. همه اینها نقاط ضعف محسوب می‌شوند. اما اکانت پرسونال مزایایی نیز دارد. شما به تمام امکانات موسیقی در استوری و ریلز دسترسی دارید. بعلاوه، اکانت‌های شخصی تنها نوع اکانت‌هایی هستند که می‌توانند خصوصی باشند. اکانت‌های حرفه‌ای نمی‌توانند خصوصی باشند.

پس بطور خلاصه:

1.1.1 نقاط قوت اکانت شخصی یا پرسونال

  • این اکانت امکان عمومی بودن (Public) یا خصوصی بودن (Private) را دارد.
  • ویژگی‌های پایه مورد نیاز یک شخص را دارد مثل: پست، استوری و IGTV.
  • امکان قرار دادن یک لینک در Bio.
  • امکان لینک حساب به چند اکانت فیسبوک.

1.1.2 نقاط ضعف اکانت شخصی یا پرسونال

  • نداشتن امکانات تجزیه تحلیل.
  • نداشتن آمار مربوط به پست جهت تحلیل آن.
  • نداشتن دکمه تماس و ایمیل در بیو.
  • عدم دسترسی به API های اینستاگرام.
  • محدودترین اماکانات و ویزگی‌ها متعلق به این حساب است.

1.2 حساب کاربری سازنده یا کریتور Creator در اینستاگرام

همانطور که گفتیم دو نوع دیگر از حساب کاربری (سازنده و بیزینسی) در اینستاگرام در دسته حساب‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند. هر دو نوع (سازنده و بیزینسی) ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. مثل دسترسی به Instagram Insights، دکمه‌های تماس و استیکر دلیوری (رسیدن). همچنین این حساب‌ها به شما امکان همکاری با سایر اکانت‌ها را به کمک ویژگی‌های Branded Content می‌دهند.

حساب کاربری سازنده مخصوص افراد مشهور، سلبریتی‌ها (هنرمندان و ورزشکاران)، اینفلوئنسرها و کسانی است که محتوا تولید می‌کنند.

1.2.1 نقاط قوت اکانت سازنده یا کریتور

  • امکان نمایش حساب به کاربران مشابه با حساب شخصی و یا قرار دادن دسته بندی اکانت و اطلاعات دیگر در بخش Bio.
  • وجود ویژگی‌های پایه که در اکانت شخصی نیز وجود داشت، مثل پست و استوری و IGTV.
  • امکان قرار دادن لینک در استوری برای اکانت‌های بیش از 10K فالوور.
  • امکان ایجاد پاسخ آماده (Quick Reply) برای ارسال در دایرکت.
  • امکان دسترسی به Creator Studio از دسکتاپ جهت مدیریت پست‌ها و استوری‌ها و دسترسی به آمار پیج.
  • ارائه آمار و ارقام از پیج و پست‌ها و استوری‌ها جهت تجزیه و تحلیل عملکرد خود.
  • امکان ایجاد و مدیریت تبلیغات اینستاگرام.

1.2.2 نقاط ضعف اکانت سازنده یا کریتور

  • عدم امکان خصوص سازی یا Private بودن که در اکانت شخصی وجود داشت.
  • امکان اتصال فقط به یک حساب فیسبوک

1.3 حساب کاربری تجاری یا Bussines در اینستاگرام

برای فعالیت‌های بیزینسی و تجاری، این نوع اکانت بسیار مفید است. اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و یا خدمات خود را در اینستاگرام معرفی می‌کنید تا مشتریان بیشتری بدست آورید از این نوع اکانت استفاده کنید. با اقدامات درست و استفاده به جا از امکاناتی که این پلتفرم به شما می‌دهد می‌توانید درآمد بسیار بالایی بدست آورید. چرا که امکان معرفی کسب و کارتان را به تعداد افراد بسیار زیادی خواهید داشت.

در این نوع حساب کاربری امکاناتی مانند تبلیغات، آنالیز اکانت، ساخت دکمه CTA، راه‌اندازی فروشگاه، قابلیت Swipe up یا کشیدن صفحه به سمت بالا و امکاناتی دیگر وجود دارد. درباره این موارد توضیحات بیشتری خواهیم داد.

این نوع اکانت بیشترین امکانات و ویژگی‌ها را دارد. حساب‌های بیزینسی اینستاگرام برای موجودیت‌های بیزینسی و تجاری که هدفشان کسب درآمد یا فروش چیزی در اینستاگرام است به وجود آمده‌اند. به همین دلیل هم دسترسی به API دارند. یعنی زمانبندی پست‌ها، دسترسی به استودیوی ساخت در فیسبوک برای مدیریت اینستاگرام از طریق دسکتاپ، و قابلیت استفاده از تحلیلگر شخص سوم در این نوع اکانت وجود دارد. حساب کاربری کریتور دسترسی به API ندارد.

بطور خلاصه:

1.3.1 نقاط قوت اکانت تجاری یا بیزینسی

  • شامل امکانات پایه مثل پست و استوری و IGTV می‌باشد.
  • امکانات فروشگاهی اینستاگرام را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • امکان قرار دادن اطلاعات تماس در Bio را دارید.
  • امکان قرار دادن لینک در استوری برای پیج‌های بالای 10K فالوور وجود دارد.
  • دسترسی به آمار و ارقام آنالیزهای حساب و محتواها جهت مدیریت بهتر پیج.

1.3.2 نقاط ضعف اکانت تجاری یا بیزینسی

  • عدم امکان خصوصی بودن (Private)
  • امکان اتصال به فقط یک اکانت فیسبوک

2 تفاوت انواع حساب‌های اینستاگرام

همانطور که گفتیم حساب شخصی دسترسی به امکاناتی مانند تحلیل، دکمه تماس و API را ندارد. در مقابل، حساب حرفه‌ای امکانات بیشتری دارد. حساب کاربری کریتور Creator چیزی بین حساب شخصی و اکانت بیزینسی است. یعنی امکانات و ویژگی‌های آن چیزی بین دو نوع حساب دیگر است. در تصویر زیر بعضی ویژگی‌های سه نوع اکانت اینستاگرامی مقایسه شده است.

دسترسی به بخش Music در دو حساب بیزینس و کریتور متفاوت است. اکانت بیزینسی کتابخانه کاملی از موزیک را ندارد. این نوع حساب در دسترسی به موزیک پاپ مربوط به فرهنگ محدودیت دارد.

در مقایسه با حساب‌های دیگر، حساب Creator مورد هدف افرادی است که محتوا تولید می‌کنند. محتوایی که ممکن است همسو با یک برند باشد. حساب کریتور یا سازندگان دسترسی کامل به تمام موزیک‌ها دارد. علاوه بر آن دسترسی به ویژگی‌های محتوای برند و تجزیه و تحلیل که در اکانت بیزینسی نیز وجود داشت دارد.

بطور خلاصه اگر نیاز به برنامه و زمانبندی دارید از اکانت بیزینسی استفاده کنید. اگر واقعا نیاز به تمام موزیک‌ها برای ریلز (Reels) خود دارید و زمانبندی یا استفاده از استودیوی ساخت فیسبوک برای شما اهمیت ندارد از یک اکانت کریتور استفاده کنید.

3 چگونه اکانت خود را در اینستاگرام تغییر دهیم؟

برای اینکه مطمئن شوید چه نوع اکانتی را در حال حاضر در اینستاگرام استفاده می‌کنید این مراحل را انجام دهید:

  • به پروفایل خود بروید و روی سه خط زیر هم در بالا سمت چپ صفحه کلیک کنید.
  • سپس به Settings رفته و به پایین اسکرول کنید تا به Account Options برسید.
  • در منوی Account وقتی به سمت پایین اسکرول می‌کنید به دکمه مورد نظر می‌رسید و می‌توانید نوع اکانت خود را تغییر دهید.

تغییر اکانت در اینستاگرام
تغییر نوع اکانت در اینستاگرام

گاهی بسته به دستگاه موبایل و مدل آن و آپدیت‌های اینستا، ظاهر بخش‌های مختلف کمی فرق دارد. اگر دیدید گزینه‌ای تحت عنوان Switch to Professional Account وجود دارد بدانید که تاکنون از اکانت پرسونال استفاده می‌کردید.

اگر Switch را انتخاب کنید امکان انتخاب بین دو نوع بیزینسی و کریتور را خواهید داشت.

تغییر اکانت بسیار راحت است. اما قبل از اینکه اکانت خود را تغییر دهید بهتر است به این نکات توجه کنید:

وقتی از یک نوع اکانت به دیگری سوئیچ می‌کنید، اینستاگرام بعضی از ویژگی‌ها را بطور موقت مخفی می‌کند. مثلا بخش موزیک یا بخش Insights ممکن است در ابتدای کار برای شما غیرفعال و مخفی باشد.

دلیل این مساله چیست؟ علت این است که آنها نمی‌خواهند شما دائما از این اکانت به آن اکانت سوئیچ کنید تا بلکه بهترین امکانات را بیابید. شما باید یکی را انتخاب کنید و همان را نگه دارید. اگر در یک روز دو تا سه بار بین دو اکانت سوئیچ کنید تا یک ویژگی خاص را امتحان کنید مشکلی نیست. اما اگر دائما در حال سوئیچ و برگشت به اکانت قبلی باشید اینستاگرام به شما شک می‌کند. ممکن است شما را اسپم در نظر بگیرد و اکانت شما را در دسترسی به بعضی ویژگی‌ها محدود کند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.7 / 5. تعداد رای: 6

3 نظرات
  1. الهه می گوید

    مطلب بسیار مفید بود

  2. الهه می گوید

    سلام.مطلب مفید بود

  3. ذن می گوید

    چطوری میتوننیم برنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.