آیا موقعیت جغرافیایی سرور هاست برای گوگل مهم است؟ تاثیر لوکیشن هاست روی سئو سایت

5
(2)

درباره سرویس‌های میزبانی می‌دانیم که بعضی از سرورهای آنها داخل کشور و بعضی دیگر در خارج از کشور قرار دارند. همچنین ممکن است یک شرکت ارائه دهنده سرویس هاستینگ در شهرهای مختلف دارای سرور باشد. موقعیت جغرافیایی که هاست سایت در آنجا قرار دارد می‌تواند روی سرعت سایت تاثیر بگذارد. اما آیا این بدان معناست که روی رتبه و سئو سایت نیز تاثیر می‌گذارد؟ با سئوف همراه باشید تا پاسخ این سوال را بگیرید.

Vimal از لندن که نگران بیزینس خود و انتخاب شرکت هاستینگ و مکان آن است در یک پرسش و پاسخ سئو در یک مجله معتبر از متخصصان سئو اینطور سوال می‌کند:

سوال من مربوط به مکان جغرافیایی سرور می‌باشد. کسب و کار من بطور 100 درصد مربوط به انگلستان و بطور دقیق شعاع حدود 50 کیلومتر اطراف لندن را در بر می‌گیرد. اخیرا از شرکت هاستینگ GoDaddy به SiteGround منتقل شده‌ام. سوالات من اینها هستند:

1. با توجه به موقعیت جغرافیایی بیزینسم، آیا موقعیت مکانی هاست تفاوتی ایجاد می‌کند؟

2. وقتی هاستم را در گوگل انتخاب می‌کردم تا احراز هویت کنم، GoDaddy داخل لیست بود، اما SiteGround نه. به همین دلیل گزینه “other” را انتخاب کردم. آنرا انتخاب کردم چون حس می‌کردم گوگل GoDaddy را ترجیح می‌داد.

رقبای من معمولا از نظر آدرس IP و سرور و موقعیت جغرافیایی متعلق به انگلستان هستند، اما سایر مشخصات را نمی‌دانم. در اینترنت از نمایندگان گوگل خوانده‌ام که موقعیت هاست/سرور باعث ایجاد تفاوت در رتبه‌بندی می‌شود. اما مقاله‌ای که خواندم مربوط به 6 یا 7 سال پیش است.

پاسخ یک متخصص سئو را در ادامه می‌خوانیم:

دو جنبه وجود دارد که باید در رابطه با مکانی که شرکت هاستینگ سایت شما را در آنجا میزبانی می‌کند در نظر بگیرید که این دو جنبه به رتبه ارگانیک سایت شما مربوط است.

سرعت سایت

اولین ویژگی این است که موقعیت هاست چه تاثیری در سرعت سایت شما دارد.

هرچقدر بازدیدکننده از نظر جغرافیایی به موقعیت دیتاسنتری که میزبان سایت شماست نزدیکتر باشد، سایت برای او سریعتر لود می‌شود.

اگریک بیزینس محلی هستید، توصیه می‌کنم یک دیتاسنتر محلی در داخل یا نزدیکی شهری که کلاینت‌ کار می‌کند و مورد هدف است پیدا کنید.

با اطمینان از اینکه سایت شما برای بازدیدکنندگان و مشتریان سریعا لود می‌شود تجربه کاربری بهتری را نتیجه می‌دهد. پس این یک بازی برد – برد است.

هاست بیشتر از همه موارد روی سرعت سایت تاثیر دارد
سرعت سایت (وردپرسی) بیش از هر عامل دیگری، به هاست بستگی دارد

در حالیکه هنوز ثابت نشده که موتورهای جستجو لوکیشن سرور را بعنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند، یک سری شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد آدرس IP یک سایت می‌تواند روی رتبه سایت تاثیر بگذارد.

برای مثال، اگر آدرس آی پی سایت متعلق به یک کشور دیگر باشد.

بیشتر افراد یک شرکت هاستینگ را فقط بر اساس نامش و یا توصیه‌های دیگران انتخاب می‌کنند. و در اکثر هاست‌ها، شما روی یک سرور تصادفی با یک IP اشتراکی قرار می‌گیرید و به اینکه سرور در کجا قرار دارد و آدرس آی پی مربوط به کدام کشور است زیاد توجه نمی‌کنید.

من فکر نمی‌کنم اگر یک دامنه com.uk. داشته باشید ولی سرور سایت و آدرس IP شما در آمریکا باشد، گوگل و سایر موتورهای جستجو متوجه این موضوع شود و مشکلی پیش بیاید.

اگر یک دامنه com. دارید و یا یک دامنه بدون کد کشور uk. متوجه می‌شوید که رتبه سایت شما ممکن است افت کند، درجا بزند و یا در کشوری مثل ایالات متحده به جای انگلستان افزایش یابد.

به همین دلیل، من شخصا ترجیح می‌دهم وقت بیشتری صرف کنم تا مطمئن شوم که سرور شما و آدرس آی پی شما متعلق به کشور خودتان باشد.

توصیه می‌کنم با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید تا تایید کنند که سایت شما روی یکی از سرورهای آنها در کشور انگلستان قرار دارد. و اگر اینطور نیست درخواست کنید که هرچه سریعتر این مساله را حل کنند.

تایید مالکیت دامنه در سرچ کنسول

در سوال دوم، شما به فرایندی اشاره دارید که گوگل طی آن مالکیت یک دامنه را در گوگل سرچ کنسول تایید و ثبت می‌کند. به این فرایند ثبت سایت در سرچ کنسول گفته می‌شود.

گوگل لیستی از شرکت‌های موجود را دارد که بتواند با وصل شدن به آنها و افزودن یک رکورد DNS سایت شما را احراز هویت کند.

تنظیمات DNS معمولا، نه همیشه، در ثبت دامنه شما مدیریت می‌شود.

GoDaddy در کنار سایر شرکت‌های داخل فهرست، بعضی از رایج‌ترین ثبت‌کنندگان دامنه هستند که به خاطر آنها این فهرست تشکیل شده است.

بله، برخی از افراد ثبت دامنه و مدیریت DNS خود را در شرکت هاستینگ انجام می‌دهند، اما این کار خیلی هم رایج نیست.

گوگل می‌تواند فقط تعداد زیادی از ویژگی‌ها را ادغام کند. پس اگر شرکت هاستینگ شما در آن لیست قرار ندارد فکر نکنید که گوگل به شرکت‌های موجود در آن لیست علاقه دارد و یا آنها را ترجیح می‌دهد.

در انتخاب هاستینگ دقت کنید، زیرا اگر سرویس میزبانی خوبی ارائه ندهد با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.