زمان ماندگاری کاربر Dwell Time چیست؟
زمان ماندگاری کاربر چیست؟ – Dwell Time که به آن زمان ماندگاری کاربر یا زمان حضور کاربر نیز میگویند مدت زمانی است که یک کاربر جستجوکننده در گوگل از زمان ورود به سایت تا زمان بازگشت به صفحه نتایج جستجو سپری میکند.
پس در واقع زمان حضور کاربر در سایت یعنی از لحظهای که کاربر روی لینک سایت در صفحه نتایج جستجو SERPs کلیک میکند تا لحظه خروج از سایت و بازگشت به صفحه نتایج چقدر زمان سپری میشود.
در بعضی منابع فارسی دوئل تایم را زمان توقف کاربر نیز ترجمه کردهاند. برای اینکه با این مفهوم بیشتر آشنا شوید و بدانید تاثیر زمان حضور کاربر بر سئو چیست با سئوف همراه باشید.
ما همچنین روشهایی جهت افزایش زمان حضور کاربر روی سایت را نیز به شما خواهیم گفت. چون افزایش زمان توقف کاربر روی سایت شما باعث بهبود سئو سایت میشود. اما چطور؟ در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.
این مقاله بخشی از آموزشهای رایگان دوره آموزش سئو میباشد که روی سایت قرار گرفته است. پیشنهاد میکنیم سری به این سرفصلها بزنید تا مفاهیم سئو را کامل یاد بگیرید.
1 Dwell Time یا زمان حضور کاربر چیست؟
Dwell Time یا زمان حضور کاربر به زمانی میگویند که او از صفحه نتایج روی یک سایت کلیک میکند و وارد سایت میشود تا زمانیکه از سایت خارج شود و به صفحه نتایج برگردد.
پس مدت زمانی است که کاربر روی سایت میماند (زمان ماندگاری کاربر) یا زمانی که در سایت توقف میکند (زمان توقف کاربر) و یا زمانی که کاربر روی سایت حضور دارد (زمان حضور کاربر).
هر سه عبارت فوق یک مفهوم را دارند.
بسیاری از سئوکاران حرفهای، دوئل تایم را بعنوان یک سیگنال مهم در رتبهبندی نتایج جستجو در نظر میگیرند.
1.2 مثالهایی از زمان حضور کاربر روی سایت
برای مثال، فرض کنید عبارت “نان بدون کربوهیدرات” را در گوگل جستجو کردهاید.
اولین نتیجه در صفحه نتایج جستجو (SERPs) به نظر خوب میآید. پس روی آن کلیک میکنید.
اما وقتی وارد میشوید، متوجه میشوید طراحی سایت زیبا نیست و استفاده از آن و یافتن آنچه به دنبالش هستید چندان راحت نیست. و همچنین محتوای به درد بخوری ندارد.
پس بعد از 5 ثانیه دکمه بازگشت را میزنید و به صفحه نتایج جستجو برمیگردید.
زمان ماندگاری شما 5 ثانیه بود. و این بازدید بسیار مختصر از سایت به گوگل میگوید که شما از آن نتیجه رضایت نداشتید.
فرض کنید بعد از آن روی نتیجه دوم در صفحه نتایج کلیک میکنید.
این بار، محتوا برای شما بسیار جذاب و عالی به نظر میرسد. و استفاده از سایت نیز آسان است و راحت میتوان از بخشهای مختلف آن بازدید کرد.
و شما حدود 4 دقیقه و 37 ثانیه را با خواندان مطالب سایت و گشتن در آن سپری میکنید. سپس روی “بازگشت” کلیک میکنید و به صفحه نتایج برمیگردید تا جستجوی خود را ادامه دهید.
این دوئل تایم طولانی به گوگل میگوید که شما از آن نتیجه، بسیار راضی بودید و برای شما ارزشمند بود.
و اگر بسیاری افراد دیگر نیز زمان توقف بالایی را در آن صفحه داشته باشند، گوگل رتبه آن را در رتبهبندی نتایج ارتقا خواهد داد.
یک نکته مهم: باید اشاره کنیم که دوئل تایم و نرخ پرش (Bounce Rate) مشابه یکدیگر هستند، اما یک چیز نیستند و باهم فرق دارند.
نرخ پرش زمانی است که یک فرد از یک صفحه بازدید میکند و دکمه بازگشت را میزند بدون اینکه روی چیزی داخل صفحه کلیک کند.
مهم نیست که فرد دو ثانیه روی صفحه سپری کرده یا دو ساعت. اگر کاربری دکمه بازگشت به صفحه نتایج را بزند، پرش محسوب میشود.
یک مطالعه روی عوامل رتبهبندی موتور جستجو، رابطهای را بین نرخ پرش و رتبهبندی صفحه اول گوگل یافته است.
اما این یک حالت از همبستگی است نه علیت. دلیل آن، این است که نرخ پرش درباره اینکه کاربر از یک نتیجه خاص رضایت دارد یا خیر چیزی نمیگوید. اما زمان حضور کاربر چرا.
2 چرا دوئل تایم مهم است؟ تاثیر زمان ماندگاری کاربر بر سئو چیست؟
میدانیم که موتورهای جستجو (مانند Bing) زمان ماندگاری کاربر را در الگوریتمهای خود استفاده میکنند:
سوال اینجاست: آیا گوگل به دوئل تایم اهمیت میدهد؟
طبق گفتهها، گوگل مکررا این موضوع را رد میکند که زمان ماندگاری میتواند یک عامل موثر برای رتبه گیری در نتایج جستجو باشد. به گفته گری ایلیس Gary illyes، ادعاهایی که در مورد این موضوع بیان شدهاند همگی ساختگی هستند، او همچنین در یک بیاینه اعلام کرد:
“زمان سکونت، CTR (Click Through Rate)، این نظریه هر چه که باشد به طور کامل ساختگی و مزخرف است، جستج. بسیار ساده تر از چیزی است که مردم فکر میکنند.”
همچنین این نظریه توسط مارتین اسپلیت هم رد شده است، این فقط دو نمونه از این صحبتها بود و هر زمانی که نظریه زمان ماندگاری کاربر در سایت دوباره توسط افراد مورد بحث قرار میگیرد، گوگل به سرعت نظراتی بر ضد این مورد بیان میکند.
چند سال پیش گوگل ویژگی جالبی را ارائه داد که به شما اجازه میدهد یک سایت خاص را در صفحه SERP مخفی کنید.
اما گوگل از کجا میفهمید شما دوست دارید کدام سایتها را مخفی کنید؟
خوب، اگر شما سریع از یک صفحه خارج شوید (پرش یا Bounce)، گوگل فورا به شما بلاک (مخفی) کردن کل آن سایت را پیشنهاد میکند.
این نشان میدهد که گوگل چقدر به زمان حضور کاربر اهمیت میدهد. یک مطالعه جالب درباره همبستگی روی Moz منتشر شده است. این مطالعه یک همبستگی بین زمان ماندگاری کاربر و رتبهبندی گوگل پیدا کرده است.
3 اقدامات مهم جهت افزایش مدت زمان حضور کاربر روی سایت یا دوئل تایم
تا اینجا فهمیدیم که گوگل صراحتا به تاثیر زمان ماندگاری کاربر بر سئو اشاره نکرده است. اما طبق مطالعات، زمان حضور کاربر روی سایت برای گوگل مهم است.
حال با دانستن همه اینها میخواهیم درباره اقداماتی صحبت کنیم که میتوان برای افزایش دوئل تایم روی سایت انجام داد.
3.1 فرمول PPT
اگر میخواهید کاربران مدت زمانی طولانی را روی سایت شما سپری کنند، باید همین الان آنها را مجاب کنید.
و همینجاست که فرمول PPT وارد بازی میشود.
این فرمول یک فرمول ثابت شده برای معرفی محتواست که بطور ویژه برای افزایش زمان حضور کاربر طراحی شده است.
فرمول PPT مشابه تصویر زیر است:
اولین خط محتوای شما باید یک پیشنمایش (Preview) از محتوای شما باشد. این پیشنمایش به جستجوگران گوگل اجازه میدهد بدانند که محتوای شما دقیقا همان چیزی است که آنها به دنبالش هستند. که در نتیجه باعث ماندگاری آنها خواهد شد.
در پایین یک مثال را میبینید:
خط دوم و سوم دلایلی از مفید بودن محتوای شما برای آنها است. به کاربران میگوید که محتوای شما بهدردبخور است.
ببینید در مثال پایین این دلایل را چگونه در قسمت معرفی پست آوردهاند:
در نهایت، با یک Transition کار را تمام کنید.
این انتقال یا Transition براحتی خواننده را از بخش معرفی به بخش بعدی میبرد.
این مثال را ببینید:
و به لطف فرمول PPT (و سایر استراتژیهایی که در ادامه دربارهشان خواهید آموخت) زمان ماندگاری کاربر برای پست مثال بالا 6:58 دقیقه است.
3.2 جاسازی ویدئوها (Embed Videos)
جاسازی ویدئوها مشخصا قادر به افزایش زمان ماندگاری کاربر در صفحه شما میباشد.
بلاگ Wistia دوئل تایم خود را تا 260 درصد افزایش داد فقط با افزودن یک ویدئو به محتوا:
راههای مختلفی برای جاساز کردن یک ویدئو داخل صفحه وجود دارد. اول اینکه، میتوانید از یک ویدئو به جای محتوای متنی استفاده کنید.
برای مثال، پست زیر درباره سئو تصاویر است:
این ویدئو 1:13 دقیقه است. پس اگر کسی آن را کامل تماشا کند (که خیلی از افراد این کار را میکنند) براحتی باعث افزایش بیش از یک دقیقهای زمان ماندگاری کاربر روی سایت میشود.
همچنین میتوانید ویدئو را داخل محتواهای مرتبط قرار دهید.
3.3 نوشتن محتوای طولانیتر
بدیهی است که مطالعه یک مقاله 3000 کلمهای خیلی بیشتر از خواندن یک پست وبلاگی 300 کلمهای طول میکشد.
منظور ما این نیست که محتوای خود را با مطالب به درد نخور پر کنید. بلکه به جای آن باید محتوای باکیفیتی منتشر کنید که کامل و عمیق باشد.
3.4 انجمنها و کامنتها
یکی از کارمندان گوگل میگوید: “یک انجمن میتواند به بهبود رتبه سایت بسیار کمک کند.”
اول اینکه، کامنتها در واقع محتواهایی هستند که افراد دوست دارند آنها را مطالعه کنند. مثلا بحثهایی مانند تصویر زیر مردم را مشغول خواندن میکنند و باعث میشوند دکمه بازگشت را نزنند.
همچنین افرادی که کامنت میگذارند به وضوح زمان بیشتری را در صفحه میمانند که این باعث افزایش متوسط میزان دوئل تایم صفحه شما میشود.
3.5 افزایش سرعت صفحه
بر کسی پوشیده نیست که افراد آنلاین در فضای اینترنت تمایلی به صبر کردن ندارند و اگر سرعت لود صفحه پایین باشد، کاربران قبل از اینکه اولین کلمه را بخوانند روی دکمه بازگشت کلیک خواهند کرد.
به همین دلیل است که باید صفحات مهم سایت را ازنظر زمان لود صفحه بهینهسازی نمایید.
سرعت صفحه و سرعت سایت یک سیگنال مستقیم و تایید شده برای رتبهبندی صفحات است.
3.6 شکستن محتوا به قطعات کوچکتر
یک محتوای خوب ممکن است هر هفته تعداد زیادی کامنت مانند کامنت زیر دریافت کند:
آیا علت آن این است که نویسنده فوقالعادهای دارد؟ خیر.
علت این است که نویسنده محتوایی تولید کرده که خواندن آن بسیار راحت است. بخصوص که محتوا را به قطعات کوچکتر شکسته است.
برای مثال، این پست را ببینید:
زیرعنوانهای H2 برای جداکردن هر تیتر در بخشهای جداگانه استفاده شده است:
همچنین از بولتها برای خلاصه کردن مقادیر زیادی از اطلاعات استفاده شده است:
در نهایت، از مقادیر زیادی اقلام بصری و اسکرین شات استفاده شده است.
این اقلام بصری و تصاویر نه تنها به افراد در درک موارد کمک میکنند، بلکه محتوا را نیز به قطعات کوچکی تقسیم میکند.
3.7 بهینهسازی موبایل
به نظر ساده است. اما عجله نکنید:
اگر استفاده از سایت شما سخت باشد، افراد در آن باقی نخواهند ماند. متاسفانه، هنوز سایتهایی هستند که برای دستگاه موبایل بهینه نشدهاند.
برای اینکه ببینید صفحه شما برای دستگاههای موبایل بهینه شده است یا خیر میتوانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید.
3.8 اندازهگیری زمان حضور کاربر یا دوئل تایم (Dwell Time)
واقعا چطور میتوان زمان ماندگاری کاربر روی سایت را اندازه گرفت؟
هیچ گزینهای برای میزان حضور کاربر در سایت در ابزارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس وجود ندارد.
همانطور که گفته شد: گوگل آنالیتیکس به شما متوسط زمان نشست (Avg.Session Duration) سایتتان را نشان میدهد. این مقدار نشاندهنده مقدار متوسط زمانی است که یک کاربر بعد از Land کردن روی آن صفحه در سایت شما باقی میماند که بسیار نزدیک به دوئل تایم است.
ببینیم چطور میتوانیم این مقدار را مشاهده کنیم:
ابتدا در گوگل آنالیتیکس وارد شوید:
روی “Behavior” و سپس روی “Site Content” و بعد “Landing Pages” کلیک کنید.
سپس، یک فیلتر تنظیم کنید که بتوانید فقط بخش “Organic Traffic” را ببینید.
میتوانید ببینید کاربران گوگل دقیقا چه مدت زمانی را در هر یک از صفحات شما سپری میکنند:
وقتی با دقت به جزئیات آن صفحه نگاه میکنم، میبینم که:
- به بخشهای مختلف زیادی تقسیم شده است.
- شامل آیتمهای بصری و تصویری شخصیسازی شده زیادی است.
- به جملات و نقل قولهای زیادی از یوتیوب اشاره کردهام.
- از لینکسازی داخلی برای شناساندن سایر محتواهایی که کاربران ممکن است دوست داشته باشند مطالعه کنند استفاده کردهام.
- همچنین میتوانید صفحاتی که زمان ماندگاری کمی دارند را بهتر کنید.
مثلا این صفحه 38 درصد کمتر از متوسط کل سایت، زمان ماندگاری کاربر دارد:
بخاطر همین مدیر سایت میخواست تغییراتی در آن بدهد.
و در بعضی حالتها (مثلا وقتی که صفحه با کلمات کلیدی که هدف جستجوی کاربر هستند خوانایی ندارد) محتوا را کاملا تغییر دهد.
4 زمان حضور کاربر یا دوئل تایم خوب چه مقداری است؟
پاسخ کوتاه: بستگی دارد.
پاسخ طولانی:
تعیین یک دوئل تایم خوب به تعداد زیادی عامل بستگی دارد که شامل این موارد میشود:
- حوزه کاری شما
- نوع محتوا
- کوئری جستجویی که افراد برای یافتن صفحه شما بکار میبرند
- ترندهای فصلی
- و غیره
پس بجای نگرانی درباره یک عدد متغیر، توصیه میکنیم با استفاده از استراتژیهایی که یاد گرفتهاید روی بهبود دوئل تایم کل سایتتان تمرکز کنید.
من هرچی نگاه میکنم میبینم گوگل اونقدر هام که میگه هوشمند نیست، با یه بررسی محتوای بعضی از لینکهایی که صفحه اول هستن خوب متوجه میشوید بهرحال فعلا باید مطیعش باشیم
بله ولی هر روز داره بهبود پیدا میکنه. گاهی هم این ادعاها برای فریب دادن رقبا ممکنه باشه. بهرحال سئو ترکیبی از قوانین و تجربیاته. هم قوانین رو باید در نظر گرفت و هم اینکه در سئو تجربه کسب کرد.