15 ویژگی ضروری برای وب سایت‌های تجاری-فروشگاهی

3.5
(2)

همه وب‌سایت‌ها به نوبه خود منحصر به فرد هستند. 

در طراحی وبسایت تجاری (Ecommerce) یا وب سایت‌های فروشگاهی شاهد استفاده از انواع امکانات از جمله: انیمیشن، پیش‌نمایش ۳۶۰ درجه‌ای محصول، فیلترینگ پیشرفته، علاقه‌مندی، مقایسه، جستجوهای معمولی و پیشرفته محصول هستیم. 

با این حال، این ابزارها درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت را مجاب به خرید می‌کنند (آنهم در صورتی که کاربر از قبل پیش زمینه و قصد خرید را داشته باشد).

اگر صاحب یک کسب و کار هستید که محصول و یا خدماتی را به صورت آنلاین به مشتریان خود ارائه می‌دهید، سئوف فهرستی از ۱۵ مورد از بایدها یا ویژگی‌هایی که خریداران آنلاین را جذب می‌کند در اختیار شما قرار می‌دهد. 

1- کاربر پسند بودن User Friendly

این ویژگی برگرفته از یک قانون قدیمی به نام اصل سادگی است.

در یک طراحی خوب، سادگی باید به عنوان یک هدف در نظر گرفته شود اما بسیار مهم است که ظرافت نباید قربانی سادگی شود.

در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهند که ۷۶ درصد از کاربران می‌گویند که مهم‌ترین ویژگی یک وب سایت، سهولت استفاده از آن است.

هدف این است که خریداران سریعا به محصول مورد نظر دسترسی پیدا کنند و مسیرهای پر پیچ و خم، مانع خرید آن‌ها نشود.

فروشندگان آنلاین باید کاری کنند که فرآیند فروش چند ثانیه یا کمتر از ۲ دقیقه طول بکشد. با ارائه فهرست‌های خرید، فیلترها و قابلیت‌های مقایسه مسیر خرید را هموار کنید.

برای اینکه وب سایت خود را کاربر پسندتر کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قابلیت جستجو را با ابزارهای تکمیل خودکار مانند سایت دیجی کالا بهبود ببخشید.
جستجو هوشمند
  • مانند سایت دیجی کالا از مسیریابی خلاقانه و بصری استفاده کنید.

دسته بندی خلاقانه

  • مانند سایت تارگت فرم ها را از پیش پر کنید

پرکردن خودکار فرم

هر سایت خرید آنلاین باید به جای تجربه‌ بد، یک مزیت رقابتی در پی داشته باشد.

2- وب‌سایت موبایل فرندلی Mobile Friendly یا واکنش گرا

 ۵۰ % از تراکنش های آنلاین توسط موبایل‌ها انجام می‌شود.

یک وب‌سایت واکنش‌گرا، محتوایش را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که کاربر با هر وسیله‌ای که به این وبسایت دسترسی پیدا می‌کند بهترین تجربه را کسب کند.

والمارت پس از بهینه‌سازی وبسایت موبایل خود، فروش از طریق موبایل را به میزان ۹۸ درصد افزایش داد.

وب سایت واکنش گرا

و سایت Intelligentsia تجربه خرید با موبایل را به گونه‌ای بهبود بخشید که منجر به افزایش ۱۶ درصدی تراکنشها از طریق موبایل شد.

مهم نیست که شما میلیون‌ها یا پنج صفحه محصول داشته باشید.

ایجاد تجربه موبایل فرندلی برای خریداران‌تان فروش و رتبه شما را بهبود خواهد بخشید.

3- عکس‌ها و ویدیوهایی با رزولوشن بالا

دوره پست کردن عکس با چند نقطه و برچسب قیمت روی آن به سر آمده است.

خریداران می‌خواهند از زوایای مختلف تصاویر را ببینند و تصویر استفاده‌ محصول در محیط‌های مختلف در اختیارشان قرار گیرد. آن‌ها می‌خواهند به راحتی بر روی تصاویر زوم کرده تصویر واضحی از محصول به آنها ارائه شود.

ملاحظات فنی برای تصاویر بسیار مهم هستند. براساس گزارش Adobe، تصاویری که بارگذاری نمی‌شوند و یا بارگذاری آنها  زیاد طول می‌کشد، باعث افت 39 درصدی کاربران می شود.

ما تنها درمورد  عکس‌های حرفه‌ای صحبت نمی‌کنیم. Vanity Planet متوجه شد که اضافه کردن تصاویر  اینستاگرام به صفحات محصول آن‌ها چک کردن محصول را تا ۲۴ درصد افزایش ‌.

این تصاویر هستند که باعث فروش محصولات می‌شود نه متن مربوط به آن‌ها.

وب سایت‌های خرید آنلاین باید چندین عکس را برای هر محصول به نمایش بگذارند. عکس‌ها باید دارای رزولوشن بالا باشند و بارگذاری آنها زمان‌بر نباشد.

4- نقدها و نظرات نوشته شده توسط کاربران

خریداران نظرات را می‌خوانند. در واقع حدود ۹۵ درصد از آن‌ها این کار را انجام می‌دهند.

و ۵۷ درصد از مصرف کنندگان محصولی را انتخاب می‌کنند که چهار ستاره یا بیشتر داشته باشند.

ممکن است فکر کنید که نظرات منفی قاتل فروش است. اما دقیقا برعکس است.

نظرات منفی گاهی می‌تواند مفید باشد. ثابت شده است که خریداران، محصولات بدون نظر منفی را سانسور شده می‌پندارند و  فرض می‌کنند که نظرات مثبت جعلی هستند.

سایت‌های خرید آنلاین آینده‌نگر، مانند Paddleboards Paiwen، از دیدگاه‌ها و نظرات مشتریان به عنوان محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده می کنند تا جذابیت اجتماعی ایجاد کنند و کاربران و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کنند.

 5- ارائه پیشنهادات ویژه

اغلب سایت‌های خرید آنلاین از پیشنهادهای ویژه‌ برای جذب مشتریان و بازاریابی استفاده می‌کنند. ایمیل، صفحات اجتماعی، پیامک و غیره از جمله این روش‌ها هستند.

زمانی که خریداران متوجه می‌شوند که محصول منتخب آنها قیمت فروش ویژه دارد، به آن‌ها انگیزه می‌دهد که بیشتر خرید انجام دهند و زمان بیشتری را صرف جستجو در سایت کنند.

اگر وب‌سایت‌های خرید آنلاین از تبلیغات مداوم استفاده می‌کنند، ارائه یک صفحه مختص به فهرستی از پیشنهادات نه تنها فروش را افزایش می‌دهد بلکه سئو را نیز بهبود می‌بخشد.

6- فهرست کالاهای پر طرفدار

فهرست کالاهای پرطرفدار بسیار مزیت دارد. کالاهای پرطرفدار برای مد و کتاب و ایده‌های کادویی را می‌توانید نه تنها خریداری کنید بلکه آنها را نشانه‌گذاری کنید و برای دوستانتان بفرستید.

سایت‌هایی که از مزیت داشتن فهرست محصولات پر طرفدار استفاده نمی‌کنند، از سود حاصل از آن باز می‌مانند.

چه چیزی بهتر از این که مشتریان بتوانند محصولاتی را که پسندیده‌اند نشانه‌گذاری کنند و به احتمال زیاد در آینده خریداری کنند؟ مثل طلایی در جیبتان است. و یک رویای تبلیغاتی بازاریابی. حتی اگر آن را خریداری نکنند، برای سئو سایتتان مفید است، زیرا به احتمال زیاد کاربر برای مشاهده دوباره آن محصول دوباره به سایت شما باز می‌گردد.

همچنین این یک فرصت برای به اشتراک گذاشتن یک برند با خریداران جدید است. خریداران، محصول محبوب خود را با خانواده و دوستانشان به اشتراک می‌گذارند، و این باعث شناخته شدن و تبلیغ وبسایت مورد نظر می‌شود.

 7- یافتن در فروشگاه

همه سایت‌های خرید آنلاین دارای فروشگاه‌هایی برای خرید حضوری نیستند. با این حال، سایت‌هایی که از چنین امکانی برخوردار هستند می‌توانند گزینه‌ای با عنوان “یافتن در فروشگاه” به سایت خود اضافه کنند.

زیرا کاربران بعضی اوقات نمی‌خواهند برای ارسال یک کالا منتظر بمانند. و دوست دارند تا محصول را خیلی سریع بخرند.

چنین خریدارانی تنها برای تحقیق و جستجوی محصول از طریق اینترنت اقدام می‌کنند و سپس خرید را شخصا و حضوری انجام می‌دهند. این امر برای نسل قدیمی‌تر مفید است، چرا که آن‌ها دوست دارند قبل از خرید از فروشگاه، به صورت آنلاین تحقیق کنند.

8- محصولات مشابه

با دیدن عبارت “شما ممکن است از این محصول نیز خوشتان بیاید” سروتونین در بدن شما ترشح و حس کنجکاوی و هیجان حاصل می‌شود.

ویژگی “محصولات مشابه” در یک وب سایت خرید آنلاین، چسبندگی مطلوبی را ایجاد می‌کند که بسیاری از بازاریابان تلاش می‌کنند به آن دست یابند.

برای مثال شما قهوه ساز AeroPress  را به سبد خریدتان اضافه می‌کنید. سپس، قسمتی ظاهر می‌شود با این عبارت که «احتمالا این محصول را نیز بپسندید».

احتمالا یک ترازوی دیجیتال برای اندازه گیری میزان دقیق مقدار قهوه برای داشتن یک فنجان قهوه عالی را به شما پیشنهاد دهد.

موارد مرتبط همچنین می‌تواند شامل دسته بندی محصولات مشابه فروشگاه در قسمت مقایسه باشد: “افرادی که این کالا را خریده‌اند این موارد را نیز جستجو کرده‌اند” و غیره.

9- سوالات متداول

 هنگام خرید محصولات بصورت آنلاین  برخلاف خرید حضوری، خریدار نیاز به اعتماد به فروشنده و اطلاعات دقیق دارد.

برای مثال Fine Watch Bank سایت فروش ساعت‌های گران قیمت را دارد.

خریداران این شرکت باید از اصالت کالا مطمن شوند و اطلاعات دقیق محصول را هنگام خرید در اختیار داشته باشند.

بخش اطلاعات اضافی اطلاعاتی را که اغلب  در مورد آنها سؤال می‌شود، ارائه می‌دهد. این بخش اعتباری را برای فروشنده محصول ایجاد کرده و خریدار می‌تواند به او اعتماد کند.

بخش‌ سوالات متداول برای رسیدگی به مشکلات مشترک مشتریان ایجاد می‌شود. خریداران اغلب از پشتیبانی محصول، کالاهای مرجوعی، رمزهای فراموش شده حساب کاربری، و غیره سوال می‌کنند.

10- ارتباط اجتماعی

برندها و فروشندگان آنلاینی که با خریداران خود در سطح احساسی ارتباط برقرار می‌کنند، اعتماد مشتری را جذب  می‌کنند.

ارتباط اجتماعی غیرقابل‌انکار است و فرصت برقراری ارتباط با مخاطب در حال حاضر آسان‌تر از گذشته است.

پیوند پروفایل‌های اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر در یک سایت خرید، از ویژگی‌هایی است که به یک فروشگاه آنلاین شخصیت اجتماعی می بخشد.

خریداران با جریان دائمی “همین حالا خرید کن” و “اینو بخر” غرق شده‌اند. برندهایی که با مشتریان به صورت اجتماعی سروکار دارند این مشتری‌ها جزء مشتریان دائمی آنها می‌شوند. 

رسانه‌های اجتماعی به برندهای مختلف سایت‌های خرید اجازه می‌دهند تا اصالت خود را نشان دهند و ارتباط عاطفی خود را با مشتریانشان پیوند دهند.

به طور مثال: حساب پینترست نایک را نگاه کنید تا ببینید چگونه این شرکت با پست‌های محصولات با تصاویر انگیزشی تاثیرگذار ارتباط عاطفی و احساسی با مشتریانش برقرار می‌کند. 

برای مثال می‌توانید ببینید چگونه ایکیا از مطالب تولید شده توسط کاربران خود در به اشتراک گذاشتن ایده‌های طراحی برای تولید محصولات خود استفاده می کند.

ببینید که لو چطور ویدیوهای نحوه استفاده از محصولاتش را به مردم آموزش می‌دهد. اینها همه ارتباط برقرار کردن با کاربر است.

۱۱- ویژگی‌های امنیتی

تراکنش‌های آنلاین بخش مهمی از زندگی ما هستند.

به این ترتیب وب سایت‌های خرید آنلاین می‌توانند یک هدف سودمند برای مجرمان سایبری باشند. بسیار مهم است که فروشندگان آنلاین از اطلاعات مشتری محافظت کرده و برای اطمینان از حفظ حریم شخصی گام بردارند.

همه اینها نیاز به یک پلتفرم فروشگاهی امن دارند. با توجه به اهمیت این موضوع دو پلتفرم فروشگاهی مجنتو و ووکامرس با دارا بودن ویژگی‌های امنیتی پیچیده و پیشرفته توانسته‌اند خود را به عنوان سیستم‌های عامل برتر در طراحی فروشگاه اینترنتی در دنیا معرفی کنند.

سایر ویژگی‌های امنیتی الکترونیکی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

گواهی SSL: ایجاد اتصال امن بین یک کاربر و وب سایت. پیش از اعتماد به یک فروشگاه آنلاین به HTTPS و علامت قفل سبز در نوار آدرس دقت کنید. 

احراز هویت دو عاملی: با نیاز به نام کاربری/ رمزعبور و یک کد تولیدشده از سیستم که از طریق ایمیل یا پیامک ارسال می‌شود، یک لایه امنیتی بیشتر اضافه می‌کند.

استفاده از فایروال: یک دروازه یا دیوار بین دو شبکه را فراهم می‌کند و اجازه عبور و مرور مجاز و مسدود کردن ترافیک مخرب را می‌دهد. فایروال‌ها هم به صورت نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری وجود دارند.

سیاست حفظ حریم خصوصی در فوتر سایت: اشاره به سیاست‌های حریم خصوصی وب سایت به مشتری این تضمین را می‌دهد که داده‌های مشتری با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته نشود.

12- گزینه‌های پرداخت پیشرفته

گزینه‌های پرداخت پیشرفته یک ویژگی ضروری برای یک سایت مربوط به خرید آنلاین است.

فقط به سهولت استفاده از سایت آمازون با یک کلیک برای خرید دقت کنید. خریداران با حساب‌های ثبت‌شده می‌توانند تنها با کلیک روی یک دکمه، خرید کنند.

گزینه‌های پرداخت آنلاین زیادی وجود دارد. مهم این است که مشتری شناسایی شده و موثرترین گزینه اجرا شود.

اگر وب سایت شما گزینه‌های پرداخت را محدود می‌کند، حتما توضیح دهید که چرا این اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال، یک سایت خرید آنلاین ممکن است بیت‌کوین را به عنوان یک گزینه پرداخت ارائه ندهد چرا که توضیح دهد گزینه معتبری نیست.

اگر خریداران افرادی با آگاهی از تکنولوژی هستند و تمایل به این روش پرداخت دارند، مهم است که شفاف باشیم و دلیل ارائه نکردن چنین گزینه‌ای را شرح دهیم. این شفافیت باعث ایجاد اعتماد مشتریان به فروشندگان می‌شود و خریداران احساس می‌کنند که از سوی فروشندگان درک می‌شوند.

۱۳- اطلاعات دقیق حمل و نقل

هزینه‌های غیرمنتظره حمل و نقل دلیل اول رها کردن سبد خرید است. 

بسیار مهم است که وب سایت‌های خرید شامل اطلاعات حمل و نقل در مراحل اولیه پرداخت باشند، به نحوی که مبلغ حمل و نقل در همان مرحله خرید برای خریدار بتواند محاسبه شده و نشان داده شود.

همچنین زمان تحویل و گزینه‌هایی برای تحویل سریعتر نیز مفید است. جالب است که خریداران در هنگام سفارش رایگان، 30٪ بیشتر در هر سفارش هزینه می‌کنند. در صورت وجود کد برای ارسال رایگان آن را در کلیه صفحات سایت و در هدر سایت ارائه دهید.

۱۴- دسترسی به صفحه تماس با ما

هنگامی که نوبت به ایجاد سایت خرید می‌رسد، هیچ چیزی بیشتر از صفحه ”ارتباط با ما” به ویژه در هنگام فروش کالاهای لوکس یا محصولات فنی دارای اهمیت نیست.

هرگز وسیله و روش تماس مشتری با شما و یا دسترسی به پشتیبانی سایت را سخت نکنید.

 صفحه تماس را یکی از ویژگی‌های وب سایت در نظر بگیرید. و راه‌های مختلفی برای دستیابی مشتری به شما از جمله تلفن، ایمیل و فرم آنلاین را هنگام طراحی وب سایت در نظر بگیرید.

 در ضمن دقت داشته باشید که حتماً پیوندهای صفحات اجتماعی و نقشه گوگل مپ را برای درج مکان شرکت در قسمت فوتر و یا صفحه تماس با ما اضافه کنید.

۱۵- سیاست مرجوع کالا

سیاست مرجوع یکی از ویژگی‌های اساسی هر وب سایت خرید آنلاین است.

سیاست بازگشت کالای شما باید به وضوح قابل ‌مشاهده باشد و به خوبی بیان شده باشد.

این یکی دیگر از ویژگی‌های ایجاد اعتماد برای فروش آنلاین است. این ویژگی به خریداران اطمینان می‌دهد که اگر از خرید خود ناراضی باشند و یا برای مثال به سایز متفاوتی از محصول منتخب نیاز داشته باشند، می‌توانند به راحتی محصول را برگردانند.

تجربه‌ی شگرف خرید را آغاز کنید

این ویژگی‌ها یا بایدهای سایت‌های خرید باید در دسته‌بندی‌های درجه‌بندی‌شده قرار بگیرند. برخی از بازاریابان و طراحان وب سهولت استفاده، عکس‌هایی با وضوح بالا، ویژگی‌های امنیتی و اطلاعات تماس سایت را مد نظر قرار می‌دهند. چرا که این ویژگی‌ها را بهترین روش‌های یک طراحی خوب می‌دانند.

کسان دیگری هم هستند که عناصری چون پیشنهادهای ویژه، نظرات کاربران و اشتراک گذاری اجتماعی را مد نظر قرار می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که باید از این ویژگی‌ها استفاده کنند اما به دنبال اجرای آن‌ها نیستند. هیچوقت برای اجرای آنها دیر نیست.

در نهایت، برخی با طرح‌ریزی کالاهای مشابه تهیه فهرست‌های کالاهای محبوب قابل اشتراک گذاری، و ویژگی‌ موجود بودن در فروشگاه برای خرید حضوری به طراحی سایت می‌پردازند.

مهم نیست که شما در چه گروهی هستید، وب سایت‌های مربوط به خرید فرصت فوق‌العاده‌ای برای استفاده از ویژگی‌های امتحان شده و حقیقی دارند که با عناصر جدید و خلاقانه ترکیب می‌شوند تا تجارب خرید فوق‌العاده‌ای ارائه دهند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 3.5 / 5. تعداد رای: 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.