چطور بهترین متن پیوند را برای لینک دادن انتخاب کنیم؟ انواع لینک را میشناسید: لینکهای داخلی، لینکهای خارجی و بک لینک ها. هر کدام از این لینکها توسط افراد مختلف ایجاد میشوند. بنابراین تصمیم گیری درباره متن پیوند آنها نیز به عهده ایجادکننده آنهاست. امروز میخواهیم بدانیم برای هر کدام از این حالتها چگونه میتوان بهترین متن پیوند را انتخاب نمود. توضیحات جان مولر را در این باره خواهیم خواند.
جان مولر از گوگل درباره انتخاب بهترین متن پیوند توضیح میدهد. از او سوالی درباره بهترین انکرتکست برای لینکهای داخلی، ورودی و خروجی پرسیدهاند. پاسخ او دربرگیرنده طیف وسیعی از سناریوها میباشد. با پایگاه خبری – آموزشی سئوف همراه باشید تا پاسخ جان مولر را در این باره بدانیم.
بهترین راه برای انتخاب انکرتکست
متن پیوند متنی است که برای لینک دادن به کار میرود. متن پیوند میتواند “اینجا کلیک کنید” باشد، یا یک عبارت مانند “آموزش رایگان سئو” باشد.
یا حتی میتواند عبارتی مانند “آموزش رایگان سئو در تهران” باشد.
الگوریتم PageRank گوگل از متن پیوند برای درک موضوع صفحه استفاده میکند. این برای موسسان گوگل یک موفقیت بزرگ و غیرمنتظره در سال 1998 به شمار میرفت. آنها متوجه شدند که وقتی از متن پیوند علاوه بر متن خود صفحه برای درک موضوع آن استفاده میکنند نتایج جستجو بهتر میشوند.
اما الگوریتم مورد نظر بایستی در سالهای بعد تغییر میکرد تا از سوءاستفاده محتوانویسان از متن پیوند جلوگیری کند. به همین دلیل است که تا امروز متن پیوند در ذهن دیجیتال مارکترها بسیار با اهمیت است.
سوالکننده میخواست جزئیات بیشتری درباره بهترین متن پیوندی که میتوان به کار برد بداند.
سوال این بود:
بهترین کار برای ایجاد عبارت متن پیوند در لینکهای داخلی و خارجی چیست؟
مثلا استفاده از نام سایت، عنوان پست، همخوانی دقیق و یا کلمات کلیدی LSI؟ کدام یک؟
مفهومی تحت عنوان کلمات کلیدی LSI نداریم
هر متخصص SEO که ایده کلمات کلیدی LSI را ترویج میکند باعث پخش اطلاعات غلط و گمراهی دیگران میشوند. چیزی تحت عنوان کلمات کلیدی LSI وجود ندارد.
جان مولر میگوید:
اول از همه، مفهومی به نام کلمات کلیدی LSI نداریم. پس میتوانید آنرا کاملا نادیده بگیرید.
فکر میکنم بهتر است زمانی به LSI دقت کنید که دارید به درک بازیابی اطلاعات بعنوان یک موضوع در علم کامپیوتر و یا یک موضوع تئوریک فرک میکنید.
اما بعنوان یک سئوکار لازم نیست در این باره نگران باشید.
بهترین Anchor Text برای لینکهای داخلی
هر لینک از یک صفحه به صفحه دیگر در همان سایت یک لینک داخلی محسوب میشود. مثلا یک محتوانویس میتواند به یک مقاله دیگر روی همان سایت که جزئیات بیشتری را شامل میشود لینک دهد.
لینکهای داخلی میتوانند به گوگل کمک کنند مقالات بیشتری را داخل یک سایت پیدا کند. همچنین میتوانند به گوگل اطلاعاتی دهند که بفهمد مقالهای که به آن لینک داده شده درباره چه موضوعی است.
جان مولر برای انتخاب متن پیوند لینکهای داخلی توصیه میکند:
با استفاده از لینکهای داخلی، شما یک سیگنال از اطلاعات زمینه به ما ارائه میدهید. پس در واقع به ما میگویید که در این بخش از سایتم اطلاعاتی درباره این موضوع میتوانید پیدا کنید.
و آن موضوع همان چیزی است که بعنوان انکر تکست برای آن لینکهای داخلی بکار میبرید.
پس از طرفی هم آن موضوع همان چیزی است که دوست دارید درباره آن اطلاعات زمینهای به کاربر نیز ارائه دهید.
نوع لینکهای داخلی که برای کاربر بکار میبرید معمولا با نوعی که برای SEO بکار میبرید هماهنگی دارد.
یعنی یک همپوشانی زیبا در اینجا وجود دارد.
بهترین اقدامات برای انکر تکست لینکهای خارجی
یک متن پیوند میتواند لینکی را شامل شود از یک صفحه به یک سایت دیگر. مثلا مدیر یک سایت آشپزی مطلبی را منتشر میکند و در آن به صفحه ویکیپدیا درباره یکی ازمواد تشکیل دهنده غذا لینک میدهد.
مولر درباره بهترین انکرتکست برای لینکهای خارجی توضیح میدهد:
با توجه به لینکهای خارجی، اگر شما به سایت افراد دیگر لینک بدهید باز هم همان موارد قبلی صادق است. مثل فراهم کردن اطلاعات زمینهای که بگوید چرا کاربران باید روی آن لینک کلیک کنند؟ آن لینک چه اطلاعات اضافهای در اختیارشان خواهد گذاشت؟
بهترین متن پیوند برای لینکهای ورودی
پیشینهای از متن پیوند برای لینکهای ورودی
درباره بهترین ترکیب از متن پیوند برای لینکهای ورودی، در فضای آنلاین مقالات و صحبتهای زیادی وجود دارد.
بعضی از سئوکارها معتقدند درصد بهینهای از لینکهای ورودی وجود دارند که باید نوفالو باشند، عین کلمات کلیدی که میخواهید برایشان رتبه بگیرید را بکار ببرند و درصدی از لینکهای ورودی باید از نام برند یا سایت استفاده کنند. (لینکهای برند).
این ایدهها از زمانی شروع شد که فهمیدند (در 2005) گوگل تحلیلهای آماری را برای تشخیص لینکهای غیرطبیعی بکار میبرد. سئوکاران سعی کردند لینکهای پولی خود را مخفی کنند. آنها سعی میکردند که لینکهایشان طبیعی به نظر برسد و بدین ترتیب الگوریتمهای تحلیل آماری را فریب میدادند و شکست میدادند.
آن مطالعات سئو در هر صورت به شدت اشتباه هستند. همیشه اشتباه بودهاند. آنها فرض را بر این میگیرند که انکر تکستهای کشفشده، توسط گوگل برای اهداف رتبهبندی بکار میروند. اما اینطور نیست. این یکی از ایرادات آن مطالعات بود.
انکر تکست لینکهای طبیعی معمولا خارج از کنترل شما هستند
برای سوال “چه ترکیبی از کلمات بهترین متن پیوند برای لینکهای ورودی هستند؟” پاسخی وجود ندارد. چون این سوال اساسا فرض میکند که ذینفع فعالیتهای لینک سازی روی انکر تکست کنترل دارد.
این برای لینکهای (بکلینک های) طبیعی درست نیست. نشان طبیعی بودن یک لینک این است که یک نویسنده آنرا به خودی خود بعنوان ارجاع به یک سایت دیگر لینک بدهد، بدون اینکه از سایتی که به آن لینک میدهد مشورت بگیرد.
قابل درک است اگر مولر به نوعی در این سوال گیر کند.
با توجه به لینکهایی که از سایتهای سایر افراد وارد سایت شما میشوند، معمولا شما کنترلی روی متن پیوند این لینکها ندارید.
پس من به نوعی درباره چیزی که شما نیاز دارید محتاط خواهم بود.
آیا صفحه وب اطلاعات زمینهای را برای لینکهای داخلی فراهم میکند؟
یک سوال درباره لینکهای داخلی در ادامه پرسیده شد که آیا گوگل کل صفحه وب را برای گرفتن اطلاعات زمینه درباره یک لینک در آن صفحه بکار میبرد؟ لینکی که صفحه را به یک صفحه دیگر در همان سایت پیوند میدهد.
یکی از مشکلات استفاده از کل صفحه وب این است که یک صفحه معمولا درباره چند زیرعنوان است. یک لینک از یک پاراگراف که درباره یک زیرعنوان است، اطلاعات زمینه زیادی از کلمات اطراف لینک میگیرد تا از عنوان کلی صفحه.
مثلا فرض کنید یک صفحه دارید که درباره نحوه پختن سبزی پلو و ماهی شب عید در آن مطلب نوشتهاید. ممکن است یک بخش در آن صفحه وجود داشته باشد که درباره انواع ماهی و یکی از پاراگرافها آن بطور خاص به ماهی قزلآلا اختصاص داشته باشد. همچنین درباره انواع سبزیهایی که میتوان برای این غذا استفاده کرد هم ممکن است بخشی در نظر گرفته باشید.
هریک از این بخشها زیرعنوانهای مجزایی هستند. به همین دلیل از بخشی که مربوط به ماهی قزلآلا است ممکن است به یک صفحه دیگر که درباره روشهای پختن ماهی قزلآلا میباشد لینک بدهیم. از پاراگرافی که درباره سبزیهاست نیز ممکن است به یک صفحه دیگر با موضوع نگهداری انواع سبزی در منزل لینک بدهیم.
هیچ یک از آن موضوعات که به آنها لینک دادهایم درباره غذای “سبزیپلو با ماهی” نیست. پس منطقی نیست که بخواهیم کل متن صفحه را بعنوان اطلاعاتی درباره لینکی که به یک صفحه دیگر میدهیم در نظر بگیریم.
پاسخ مولر هم این نکته را منعکس میکند
جان مولر اینگونه پاسخ این سوال را داد:
خیلی کم. اما نه خیلی که چند کلمه رندوم روی صفحه بتواند روی تصمیم درباره صفحاتی که به آنها لینک داده شده تاثیر بگذارد.
ما آنرا برای فهمیدن زمینه صفحاتی که در آنجا دارید در نظر میگیریم. معمولا انکر تکست مهمترین بخش این قضیه میباشد.
کلید یافتن بهترین متن پیوند در اظهارات مولر این است که یک همپوشانی بین چیزی که برای گوگل خوب است و چیزی که برای کاربران خوب است وجود دارد.
بکار بردن متن پیوندی که به کاربر بگوید وقتی روی لینک کلیک میکند انتظار داشته باشد به چه صفحه داخلی یا خارجی هدایت میشود بهترین راهکار است. هرچیز دیگری باعث زیادهروی میشود.
امیدواریم این مقاله ابهامات ذهن شما را در یافتن بهترین متن پیوند برای لینک دادن برطرف کرده باشد. اخبار و آموزشهای سئو را از پایگاه خبری – آموزشی سئوف دنبال نمایید.
سپاس از همراهی شما.