برخورد گوگل با سایت‌های ارائه‌دهنده محتواهایی با اطلاعات اشتباه – آیا این سایت‌ها پنالتی می‌شوند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که با سایت‌هایی که اطلاعات غلط به کاربران می‌دهند چه برخوردی باید کرد؟ آیا گوگل باید آنها را جریمه کند؟ آیا باید مجازاتی مانند مجازات سایت‌های اسپم، برای آنها در نظر بگیرد؟ در این مقاله پاسخ دنی سالوین از گوگل را به این سوال بررسی خواهیم کرد. با سئوف همراه باشید.

یکی از اعضای انجمن سئو درباره ارائه اطلاعات نادرست در نتایج جستجوی موضوعات مرتبط با پزشکی و سلامت گفت که این نتایج برای کاربر به اندازه نتایج اسپم خطرناک و بد هستند. او پرسش مطرح کرد: اینکه چرا گوگل، سایت‌های ارائه دهنده اطلاعات گمراه‌کننده را مانند سایت‌های اسپم پنالتی نمی‌کند؟ دنی سالوین هم در این مورد توضیحاتی را ارائه داد.

آیا با سایت‌هایی که محتوای اشتباه ارائه می‌دهند باید مثل سایت‌های اسپم برخورد کرد؟

جو هال، یکی از اعضای انجمن بازاریابی موتور جستجو SEM، سوالی که درباره ارائه اطلاعات غلط در نتایج جستجو بود را با تجربه کاربری بد در یک قاب قرار داد و آنرا با اسپم بودن مقایسه کرد.

یکی از دلایلی که گوگل روی اسپم‌ها سختگیری نشان می‌دهد این است که چنین سایتی تجربه کاربری بدی ارائه می‌دهد. پس غیرمنطقی نیست اگر بخواهیم محتوایی با اطلاعات اشتباه را به اسپم ربط بدهیم.

او در این دیدگاه تنها نیست. گوگل نیز با او هم عقیده است.

محتوایی با اطلاعات غلط، از نظر گوگل مانند اسپم است

راهنمای وبمستر گوگل، اطلاعات اشتباه را مانند اسپم می‌داند چون به تجربه کاربری آسیب می‌زند.

گوگل می‌گوید:

یک نتیجه غنی (Rich) جستجو می‌تواند اسپم شناخته شود درصورتیکه با پررنگ کردن اطلاعات اشتباه یا گمراه کندده به تجربه کاربری آسیب بزند. برای مثال، یک نتیجه غنی (Rich) که پکیج مسافرتی را تحت عنوان یک رویداد (Event) تبلیغ می‌کند یا Review های ساختگی را نمایش می‌دهد اسپم شناخته می‌شود.

آیا اطلاعات غلط (Misleading) با اطلاعات گمراه‌ کننده (Misinformation) تفاوت دارد؟

شاید بعضی‌ افراد این نظر را داشته باشند که این دو کلمه با هم فرق دارند.

اما در دیکشنری تخصصی Merriam معنی آنها اینگونه تعریف شده است:

Misleading: هدایت به سمت مسیری اشتباه یا به سمت یک عمل اشتباه یا عقیده اشتباه با یک ترفند حساب شده، هدایت به سمت گمراهی: ارائه عقیده غلط.

Misinformation: اطلاعات اشتباه و یا گمراه کننده (Misleading).

حتی اگر اعتقاد داشته باشید که بین این دو کلمه یک دنیا تفاوت وجود دارد، نتیجه نهایی باز هم همان خواهد بود: یک کاربر که به خواسته خود نرسیده و یک تجربه کاربری بد.

الگوریتم گوگل طراحی شده در جهت تحقق نیازمندی‌های اطلاعاتی

مستندات درباره بروزرسانی الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل، این را نشان می دهد که هدف از تغییرات، تحقق نیازهای اطلاعاتی کاربر است. علت این که گوگل تمایل دارد همیشه کاربر را به سایت‌هایی هدایت کند که نیازهای اطلاعاتی او را تامین می‌کنند این است که چنین کاری منجر به یک تجربه کاربری فوق‌العاده می‌شود.

اگر یک سایت اطلاعات باکیفیت ارائه کند، یک تجربه کاربری فوق‌العاده فراهم می‌کند. پس در مقابل، غیر منطقی نیست اگر بگوییم سایتی که اطلاعات گمراه‌کننده فراهم می‌کند، یک تجربه کاربری ضعیف را ارائه می‌دهد.

حال سوال اینجاست که اگر دادن اطلاعات غلط، به اندازه اسپم بودن خطرناک است (بخصوص در کوئری‌های مرتبط با پزشکی و سلامت) چرا گوگل مانند سایت‌های اسپم با سایت‌هایی که اطلاعات غلط ارائه می‌دهند برخورد نمی‌کند؟ چرا آنها را پنالتی نمی‌کند؟

جو هال در توئیتی به این موضوع اشاره کرد که گوگل باید جلوی ایندکس شدن و انتشار اطلاعات اشتباه درباره کوئید 19 را بگیرد.

او همچنین در توئیتی بیان کرد که گوگل سایت‌هایی که بک‌لینک می‌خرند را جریمه می‌کند اما چشمانش را به روی سایت‌های ارائه دهنده اطلاعات اشتباه بسته است.

پاسخ گوگل به مسائل مربوط به ارائه اطلاعات اشتباه در صفحات نتایج جستجو (SERPs)

دنی سالوین از گوگل اصرار دارد که گوگل چشم خود را به روی ارائه اطلاعات اشتباه نبسته است. او تعهد گوگل نسبت به نشان دادن اطلاعات مفید در صفحه نتایج جستجو SERPs را تایید می‌کند.

ما چشم خود را به روی ارائه اطلاعات اشتباه نبسته‌ایم، اینکه یک صفحه ایندکس شود بسیار متفاوت از این است که آن صفحه رتبه خوبی دریافت کند. ما روی منابع بسیار زیادی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا مطمئن شویم که اطلاعات مفید و معتبری را در رتبه‌بندی صفحه نتایج نمایش می‌دهیم.

نتیجه نهایی یکسان است. سیستم ما به دنبال پاداش دادن به محتوای باکیفیت است. اگر اطلاعات گمراه‌کنند نشر دهید خبری از پاداش نیست چون در رتبه‌بندی، جایگاه خوبی کسب نخواهید کرد. اگر بخواهید به شکل مصنوعی، رتبه بگیرید بازهم همینطور خواهد بود چون قصد دستکاری نتایج را داشته‌اید پس جایگاه خوبی نخواهید داشت.

جو هال می‌گوید: در نهایت باید حفاظت از زندگی و سلامتی کاربران اولویتی بالاتر از تنبیه سایت‌هایی که بکلینک می‌خرند داشته باشد.

دنی اینگونه پاسخ می‌دهد:

بله همینطور هم هست. اینکه ما جلوی یک سری فعالیت اسپم گونه را بگیریم به این معنی نیست که تمام وقت و تلاشمان را روی این گونه صفحات گذاشته‌ایم. و در برابر ارائه اطلاعات نادرست هیچ عکس‌العملی نداریم.

جو هال همچنین درباره اینکه چرا گوگل چنین سایت‌هایی را مثل سایت‌های اسپم پنالتی نمی‌کند سوال کرد:

من این مساله را درک می‌کنم. نکته‌ای که قصد دارم اشاره کنم این است که چرا امکان پنالتی شدن چنین سایت‌هایی برای نشر اطلاعات غلط که ممکن است منجر به مرگ کاربران شود وجود ندارد؟ چرا امکان پنالتی کردن بصورت دستی فقط برای لینک‌های اسپم است؟

دنی در پاسخ درباره چالش‌هایی که ممکن است در صورت بررسی دستی میلیون‌ها سایت گمراه کننده و اخبار غلط وجود داشته باشد توضیح می‌دهد:

میلیون‌ها صفحه وجود دارند که اطلاعات نادرستی ارائه می‌دهند. ما نمی‌توانیم بصورت دستی همه صفحات موجود را بررسی و قضاوت کنیم و همچنین هر صفحه جدیدی که برای موضوعات جدید ایجاد می‌شوند را بررسی کنیم. بهترین راه برای مقابله با این مساله این است که مثل همیشه روی کیفیت محتوا و رتبه دادن به آن تمرکز کنیم.

گوگل و اطلاعات غلط (Misinformation)

مشخص نیست که الگوریتم‌های گوگل در نمایش اطلاعات باکیفیت در صفحه نتایج جستجو خوب عمل می‌کنند.

اما این سوال که آیا گوگل باید در برخورد با ارائه اطلاعات اشتباه بهتر عمل کند، کاملا مشخص و واضح است. بخصوص در کوئری‌های YMYL یا (Your Money or Your Life) در موضوعات پزشکی، بلاک کردن اطلاعات غلط در نتایج جستجو به اندازه بلاک کردن سایت‌های اسپم اهمیت دارد.

2 نظرات
  1. شهاب می گوید

    بلاک کردن و اسپم کردن سایت‌هایی که اطلاعات اشتباه منتشر می‌کنند واقعا سخته به خصوص در زبان‌های غیر انگلیسی، نیاز به یک سیستم هوش مصنوعی وحشتناک قوی داره که به نظرم فعلا گوگل از اون خیلی دوره

    1. seof می گوید

      تشکر بابت نظرتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.