منظور از Disavow چیست؟ نحوه بی اثر کردن لینک‌های مخرب و اسپم

5
(1)

از بین اقداماتی که برای سئو سایت انجام می‌شود، بک لینک‌ گرفتن تاثیر نسبتا زیادی در رتبه شما خواهد داشت. میزان تاثیر بک لینک ها بستگی به چند مورد دارد. مثلا اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک می‌دهد تاثیر مستقیمی روی میزان بهبود رتبه سایت شما دارد. مرتبط بودن سایت لینک‌دهنده با سایت شما نیز روی اثرگذاری بک لینک تاثیر دارد.

اما گاهی بک‌لینک‌ها به جای اینکه تاثیر مثبتی روی سئو داشته باشند، تاثیر منفی روی آن می‌گذارند و باعث افت رتبه یک سایت می‌شوند. این لینک ها مخرب هستند و باید جلوی آنها گرفته شود.

یکی از راه‌های جلوگیری از تاثیر این لینک ها Disavow کردن آنهاست. امروز می‌خواهیم بدانیم Disavow چیست و چه زمانی و چگونه از آن استفاده می‌کنیم.

Disavow چیست و به چه معناست؟

Disavow چیست؟ همانطور که گفتیم Disavow یکی از راه‌های بی اثر کردن لینک‌های مخرب است. Disavow ابزاری است که گوگل در اختیار وبمسترها قرار داده است تا بتوانند با اثرات لینک‌های مخرب و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که رقبا روی سایت آنها اعمال می‌کنند مقابله کنند.

برای Disavow کردن لینک‌های مخرب ایتدا باید سایت خود را بطور منظم رصد کنید تا بتوانید لینک‌های مخرب را شناسایی کنید. سپس به کمک ابزار Disavow این لینک‌ها را به گوگل معرفی کنید تا گوگل آنها را بی اثر کند.

لینک‌های مخرب چه لینک‌هایی هستند؟

بک لینک ها در حالت‌های مختلفی می‌توانند مخرب باشند و روی سئو سایت تاثیر منفی داشته باشند. از جمله:

ممکن است دو سایت بیش از حد به هم لینک بدهند. تبادل لینک بصورت غیرطبیعی از روش‌های سئو کلاه سیاه است. در اینصورت الگوریتم‌های سئو گوگل این غیرطبیعی بودن را تشخیص خواهند داد و ممکن است منجر به جریمه سایت شما شود.

  • ممکن است رقبای شما به دنبال رقابت ناجوانمردانه باشند و در سایت‌های اسپم و Link Farm ها (مزرعه لینک) به شما بک لینک بدهند.

بله! شاید باورتان نشود، ولی بعضی سایت‌ها به جای کار کردن روی سئو کلاه سفید برای خودشان، از روش‌های تخریبی روی سایت‌های دیگر استفاده می‌کنند تا خود را بالا بکشند.

  • ممکن است از بعضی سایت‌ها بک لینک گرفته باشید که در ابتدا بسیار معقول و معتبر بوده باشند. اما بعد از مدتی اقدام به فروش بک لینک کرده باشند و تبدیل به مزرعه لینک شده باشند. یا اینکه به هر دلیل دیگری بعد از مدتی گوگل آنها را اسپم بشناسد. در این صورت لینک‌هایی که گرفته بودید دیگر باکیفیت نیستند.
  • بک لینک‌هایی که از سایت‌های بی کیفیت و بی محتوا می‌آیند یا چندین بک لینک که بصورت یک جا از یک سایت خریداری می‌شوند نیز می‌توانند نشانه های اسپم باشند. همچنین بک لینک هایی از سایت‌هایی با موضوعی نامرتبط با موضوع شما نیز باعث مشکوک شدن گوگل می‌شوند.

در هر یک از این حالت‌ها شما با بک لینک های مخرب مواجه هستید که روی رتبه سایت شما تاثیر منفی خواهند گذاشت. پس بهتر است آنها را Disavow کنید.

آموزش Disavow کردن بک لینک‌ها

بطور خلاصه گفتیم که Disavow چیست و چه کاربردی دارد. مراحل انجام کار را نیز بطور خلاصه بیان کردیم. حالا توضیح بیشتری درباره این مراحل می‌دهیم.

گام اول – تشخیص لینک های مخرب و اسپم و تهیه لیست آنها

کل فرایند Disavow کردن بک لینک ها یک فرایند حساس است. پس اگر دانش کافی ندارید دست به این کار نزنید. از یک فرد متخصص در زمینه سئو کمک بگیرید تا سایتتان دچار مشکل نشود.

اگر به اشتباه بک لینک های مفید سایت را Disavow کنید خوب کار را خرابتر می‌کنید و دچار افت رتبه بیشتری می‌شوید. متخصص سئو باید از روی سرچ کنسول گوگل و با کمک ابزارهایی که بکلینک های سایت را نشان می‌دهند بک لینک ها را رصد کند. بدین ترتیب لینک‌های اسپم را شناسایی می‌کند و لیستی از آنها را تهیه می‌کند.

در سایت‌هایی مثل Moz و Href.com می‌توان بک لینک ها را آنالیز کرد و مخرب بودن آنها را تشخیص داد.

گام دوم – ارائه لیست تهیه شده به ابزار Disavow گوگل

روی لینک ابزار Disavow کلیک کنید تا به این ابزار دسترسی داشته باشید. البته فرض را بر این گرفتیم که شما قبلا سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده‌اید. اگر این کار را نکرده‌اید مقاله “ثبت سایت در سرچ کنسول” به شما کمک خواهد کرد.

سایتی که می‌خواهید بک لینک های آن را بی اثر کنید را انتخاب و گزینه Disavow link را بزنید.

در ادامه باید یک فایل متنی با فرمت txt. تهیه کنید که لینک‌های مورد نظر را در ان قرار دهید. Disavow کردن می‌تواند روی دامنه انجام شود و یا روی یک صفحه خاص. اگر قبلا این کار را انجام داده باشید و اکنون بخواهید لینک‌های بیشتری را Disavow کنید باید فایل قبلی را دانلود و لینکهای جدید را به آن اضافه کنید. سپس فایل را مجددا آپلود کنید.

اما وارد کردن لیست صفحات و دامنه‌ها به چه شکل است؟

قرار دادن دامنه‌ها و URLها در لیست Disavow

فرض کنید برای اولین بار می‌خواهید فایلی متنی برای قرار دادن در لیست Disavow درست کنید. برای این کار موارد زیر را باید رعایت کنید.

فایل متنی از نظر اینکدینگ (Encoding) روی حالت UTF-8 قرار بگیرد.

در هر خط یک لینک را اعلام کنید.

اگر تمام لینک‌های وارده از یک سایت را می‌خواهید Disavow کنید باید نام آن دامنه را بیاورید.

کلمه Domain و سپس آدرس دامنه را بیاورید. مثلا:

Domain:example.com

اگر توضیحاتی داشته باشید باید قبل از توضیحات علامت # بگذارید. مثلا:

# Two pages to disavow

عبارت مثال بالا به شما می‌گوید که دو صفحه را در ادامه برای Disavow کردن معرفی می‌کنید. پس در ادامه و خط‌های بعدی باید دو صفحه را معرفی کنید.

در پایان نیز فایل را در بخش Choose File آپلود کنید و سپس Submit را بزنید.

نتیجه گیری

در این مقاله فهمیدیم که منظور از Disavow چیست و چگونه میتوان بک لینک های اسپم یا مخرب را بی اثر کرد. همانطور که گفتیم این کار نیاز به دقت و دانش بالایی دارد. در نظر داشته باشید که بعد از انجام ان نیز تا چند هفته ممکن است طول بکشد تا تاثیر آنرا ببینید.

سعی کنید هر چند وقت یک بار بررسی درستی روی بک لینک های سایت خود انجام دهید و بک لینک های مخرب را Disavow نمایید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.