اکسپلور اینستا چیست؟ [12 تکنیک برای ورود به Explore]

5
(1)

اکسپلور اینستا چیست؟ چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم؟ اکسپلور اینستاگرام چه کاربردی دارد؟ اگر پاسخ این سوالات را بدانید می‌توانید بازدید و فالوور بالایی جذب کنید، چه برای صفحه شخصی و چه برای صفحه کاری. برای صفحاتی که دوست دارند از جذب فالوور و گرفتن لایک در اینستاگرام درآمد داشته باشند دانستن پاسخ این سوالات می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

امروز می‌خواهیم درباره اکسپلور اینستاگرام و نحوه رفتن پست به اکسپلور اینستاگرام صحبت کنیم. نکات طلایی این مقاله جذاب از سئوف را از دست ندهید.

اکسپلور اینستا چیست؟

اکسپلور اینستا چیست؟ اینستاگرام چند فضای مختلف برای نمایش محتواهای کاربران دارد. قسمت اصلی اینستاگرام که پست‌های کسانی که دنبال می‌کنید را به شما نشان می‌دهد Feed یا Home نام دارد. در این بخش پست‌ها و استوری‌های افرادی که دنبال می‌کنید با ترتیب خاصی نمایش داده می‌شوند. جدیدترین الگوریتم اینستاگرام این ترتیب را بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌کند. حال می‌خواهیم بدانیم اکسپلور اینستا چیست.

با توجه به قابلیت جدیدی که اینستاگرام به تازگی از آن رونمایی کرده است، شما همچنین در کنار تماشای استوری‌ها می‌توانید به تماشای ریلزهایی که در اینستا منتشر شده‌اند هم بپردازید.

برای آشنایی بیشتر و مطالعه راجب Reels اینستا می‌توانید مقاله ریلز اینستا را مطالعه کنید.

Explore یا اکسپلور اینستاگرام بخشی است که در آن پست‌ها، استوری‌ها، ویدئوهای بلند و کوتاه کاربران مختلفی که گاهی حتی شما آنها را دنبال نمی‌کنید نیز نمایش داده می‌شود. اما چگونه؟ این پست‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟ آیا برای همه یکسان هستند؟

اکسپلور اینستاگرام باعث رشد صفحه
اکسپلور در اینستاگرام چیست؟ دیده شدن پست در اکسپلور اینستاگرام باعث رشد صفحه می‌شود

کاربرد اکسپلور اینستا چیست؟ اکسپلور اینستاگرام در واقع فضایی است برای اینکه بتوانید پست‌هایی را ببینید که نسبت به سلیقه و فعالیت شما شخصی‌سازی شده‌اند. الگوریتم اینستاگرام بر اساس اینکه شما و افراد مشابه شما چه چیزهایی را دوست دارند این پست‌ها را انتخاب می‌کند.

اکسپلور اینستاگرام جایی است که اگر یک پست به آن راه یابد سریعترین راه برای رشد صفحه از نظر بازدید و فالوور خواهد بود.

اکسپلور اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

عوامل زیادی در چیدمان اکسپلور اینستاگرام برای هر کاربر دخیل است. این عوامل را نمی‌توان دقیقا بیان کرد، زیرا اینستاگرام آنها را اعلام نمی‌کند. اما می‌توان با توجه به شواهد بعضی از آنها را حدس زد.

مثلا فرض کنید شما به شیرینی‌پزی علاقه زیادی دارید. خوب رفتار شما در هنگام استفاده از این برنامه، این موضوع را به الگوریتم اینستاگرام نشان می‌دهد. چطور؟ چون شما بیشتر از همه، پست‌های صفحاتی را می‌بینید که موضوع شرینی‌پزی دارند. در این صفحات لایک می‌کنید. کامنت می‌گذارید و مهمتر از همه اینکه بیشترین هشتگ‌هایی که توسط شما لایک شده مربوط به شیرینی پزی بوده است. یعنی اغلب، پست‌هایی که هشتگ‌های آنها مربوط به شیرینی‌پزی می‌باشد را لایک می‌کنید. پس اینستاگرام متوجه این موضوع می‌شود.

الگوریتم اینستاگرام دوست دارد صفحات بیشتری را در رابطه با این موضوع به شما معرفی کند. برای این کار از پست‌های صفحاتی که به این موضوع و به این هشتگ‌ها مربوط هستند ولی شما آنها را فالو نکرده‌اید استفاده می‌کند. پست‌ها، ویدئوهای بلند یا کوتاه و لایو و استوری‌های این صفحات را به شما نشان می‌دهد. در واقع منابع بیشتری در رابطه با موضوع مورد علاقه‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد. در کجا؟ آفرین! در اکسپلور اینستا!

نکته: البته باید بدانید بعضی از محتواهای فالووینگ‌های شما که تعامل خوبی داشته باشند نیز برایتان در صفحه Explore نمایش داده می‌شوند.

یک نکته مهم میزان تعامل کاربران در یک یا دو ساعت اولیه بعد از انتشار پست می‌باشد. در این مطلب بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چیدمان اکسپلور اینستا به چه صورتی است؟

یکی از معیارهای اینستا برای نشان دادن و چیدمان اکسپلور خود که محتواهای زیادی را درون خود جای داده این است که، سعی می‌کند بیشترین تعداد پست‌هایی که در یک منطقه نزدیک انتشار داده شدند را برای شما به نمایش بگذارید.

پیج‌هایی که شما دنبال می‌کنید می‌تواند اطلاعات زیادی راجب علایق شما به اینستا بدهد و به کمک آن هم در اکسپلور چیزهایی که مد نظر شما هستند را نشان می‌دهد.

با توجه به پست‌هایی که از قبل ذخیره شده باشند هم می‌تواند به اینستا بگوید به چه چیزهایی علاقه مند هستید.

مزایای دیده شدن پست در اکسپلور اینستا چیست؟

ادامه فرایند بخش قبل را در نظر بگیرید. اینستاگرام تعدادی پست را بر اساس عوامل مختلف (مثل علاقمندی شما) برای شما در اکسپلور حسابتان کنار هم می‌چیند. اما صفحه‌ای که پستش در اکسپلور یک کاربر غیر از فالوورهایش (مثلا شما) نمایش داده می‌شود چه سودی می‌برد؟

به این دلیل که پست‌های اکسپلور اینستاگرام با دقت شخص‌سازی شده‌اند پس احتمال اینکه شما از آنها خوشتان بیاید زیاد است. یعنی با احتمال بالایی آنها مورد علاقه شما هستند. پس شما آنها را لایک می‌کنید. ممکن است کامنت بگذارید، ذخیره کنید یا برای کسی بفرستید. در هر صورت تعامل شما با آن پست زیاد خواهد بود.

حتی مهمتر از همه اینکه احتمال بالایی وجود دارد که شما با دیدن محتوا، آن صفحه را فالو کنید. حال تصور کنید این پست برای تعداد بیشماری از کاربران در اکسپلور اینستاگرامشان نمایش داده شود. آنها نیز همین رفتارها را خواهند داشت.

یعنی یک صفحه اگر بتواند پستی را منتشر کند که آن پست در اکسپلور اینستاگرام قرار بگیرد، از همان پست ترافیک بالایی را جذب خواهد کرد. می‌تواند بازدید، فالوور، لایک، کامنت، ذخیره و تعامل بالایی را ایجاد کند.

رشد با دیده شدن پست در اکسپلور اینستا
با دیده شدن پست در اکسپلور اینستا می‌توان تعداد زیادی لایک و کامنت جذب کرد.

مثالی عددی از تاثیرات دیده شدن پست در اکسپلور اینستاگرام

این اتفاق دقیقا مثل انفجار است. مثلا یک صفحه با 1000 فالوور و متوسط لایک 200 عدد در هر پست را در نظر بگیرید. این صفحه پستی منتشر می‌کند که در اکسپلور اینستاگرام قرار می‌گیرد. در چشم بر هم زدنی تعداد فالوورهای صفحه، لایک و کامنت روی آن پست و حتی سایر پست‌های صفحه (بعلت بازدید بیشتر کاربران) افزایش می‌یابد.

ممکن است همین صفحه که 1000 فالوور دارد ده هزار لایک فقط برای آن پست دریافت کند. به این دلیل که آن پست به اکسپلور رفته و به کاربران بیشتری نشان داده شده است.

یعنی دیده شدن پست در اکسپلور اینستا به روند رشد صفحه شما سرعت زیادی می‌بخشد.

پس اگر می‌خواهید سریعتر رشد کنید و در زمان کمتری به فالوورهای زیاد و بازدید زیاد برسید بهتر است بدانیم چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم.

اما قبل از اینکه بدانیم چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم اجازه بدهید یک جمع‌بندی کلی تا اینجا داشته باشیم.

اکسپلور اینستاگرام را از دو دید می‌توان بررسی کرد:

  • از دید کاربری که از اکسپلور بازدید می‌کند.
  • از دید کسی که پست او در اکسپلور قرار می‌گیرد.

اگر از نگاه کسی که بازدیدکننده است ببینیم تا حدودی متوجه می‌شویم اینستاگرام چه محتواهایی را برای هر کاربر در بخش اکسپلور خود نمایش می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانیم برای رفتن پست به اکسپلور اینستاگرام تلاش کنیم.

اگر از نگاه کسی ببینیم که قصد دارد صفحه خود را به کمک دیده شدن در Explore رشد دهد، در این صورت می‌توانیم از اطلاعات دیدگاه مورد اول استفاده کنیم.

سود اکسپلور، بیشتر برای کسی است که پست‌هایش در آن قرار می‌گیرند. چون باعث رشد پیجش می‌شود. برای بازدیدکننده فقط مزیتی که دارد این است که این بخش جذابتر و شخصی شده است.

پس اگر فرض کنیم که ما جزء کسانی باشیم که قصد رشد صفحه خود از طریق اکسپلور را داریم بهتر است اول خود را بعنوان بازدیدکننده قرار دهیم. و ببینیم پست‌هایی که برای ما در اکسپلور نمایش داده می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند. سپس از این اطلاعات استفاده کنیم و ببینیم خودمان چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم.

محتواهایی که برای یک کاربر در اکسپلور اینستاگرام نمایش داده می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟

در زیر ویژگی‌هایی را بیان می‌کنیم که اگر محتوایی آنها را داشته باشد در Explore برای یک کاربر خاص نمایش داده می‌شود. دقت کنید که محتوای ک صفحه Private یا خصوصی فقط برای کاربران خودش نمایش داده می‌شود. پس برای اکسپلور در نظر گرفته نمی‌شود.

  • آنها دارای هشتگ‌هایی هستند که یک کاربر خاص قبلا در بیشتر مواقع پست‌هایی را لایک کرده که از آن هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند. (علایق کاربر)
  • در ساعت اولیه خود از طرف درصد بالایی از فالوورهای صفحه مورد توجه و تعامل قرار گرفته‌اند. یعنی لایک و کامنت زیادی گرفته‌اند، توسط کاربران ذخیره شده‌اند و یا برای دیگران ارسال شده‌اند. (خوب بودن محتوا)
  • دوستان کاربر (فالوورها و فالووینگ‌ها) روی پست‌هایی با این هشتگ‌ها و موضوعات تعامل زیادی داشته‌اند. (علایق دوستان کاربر).
  • از نظر موقعیت جغرافیایی (کشور، شهر، محله) به کاربر مورد نظر نزدیک باشد.

اینستاگرام به دنبال شخصی کردن اکسپلور برای هر فرد است. یعنی محتوایی را در آنجا نمایش می‌دهد که اولا خوب باشد و ثانیا به سلایق کاربر نزدیک باشد. معمولا موقعیت جغرافیایی نیز در نظر گرفته می‌شود. اما در کل ممکن است جزئیاتی در الگوریتم باعث دیده شدن پست‌هایی به زبان‌های دیگر یا مربوط به کشورهای دیگر در اکسپلور باشیم.

حالا از کجا می‌فهمد سلایق کاربر چیست؟

سلایق کاربر از پست‌هایی که بیشتر مورد توجه کاربر قرار گرفته مشخص می‌شود. نوع محتوا هم از روی هشتگ‌های آن مشخص می‌شود.

یعنی پست‌های دیگری که آن هشتگ را دارند احتمالا مورد علاقه کاربر باشند که یک استدلال منطقی است. اما اینستا دوستان کاربر را نیز در نظر می‌گیرد چرا که ما معمولا سلایق و علایق مشترکی با دوستانمان داریم. ولی مطمئنا پست‌هایی که مربوط به سلایق دوستان ماست کمتر از آنهایی که مربوط به سلایق خودمان است در اکسپلور نشان داده می‌شود.

حتی دوستان کاربر که بیشترین صمیمیت و تعامل را با او دارند در اینجا با امتیاز بالاتری در نظر گرفته می‌شوند. یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلا شما با کاربر x تعامل زیادی دارید. باهم در دایرکت چت می‌کنید. برای یکدیگر کامنت می‌گذارید و روی پست‌های هم تعامل انجام می‌دهید و … . خوب اینستا متوجه این موضوع می‌شود و حدس می‌زند سلایق شما بیشتر به این شخص خاص نزدیک باشد تا سایر دوستانی که تعامل کمی با آنها دارید.

محتوای خوب را چگونه تشخیص می‌دهد؟

اینستاگرام در ابتدای انتشار یک محتوا آن را به درصد اندکی از فالوورهای صفحه نشان می‌دهد. اگر تعامل خوبی از طرف آنها دریافت شد یعنی آن محتوا خوب است. بعد آنرا به سایر فالوورهای صفحه نیز نشان می‌دهد.

پس یک پست برای رفتن به Explore چه شرایطی باید داشته باشد؟

محتوایی که خوب باشد (در ساعات اولیه تعامل بالایی دریافت کند) و در دسته علاقمندی‌های کاربر یا دوستان او قرار گیرد به احتمال زیاد در اکسپلور آن کاربر قرار خواهد گرفت.

گام‌های مهم جهت دیده شدن پست در اکسپلور اینستا

چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم؟ احتمالا یک مورد به تنهایی نمی‌تواند باعث دیده شدن پست در اکسپلور اینستا شود. مواردی هستند که می‌توانید با رعایت آنها شانس خود را در دیده شدن پست در اکسپلور اینستا افزایش دهید. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

اگر بخواهیم دقیق بیان کنیم، بهتر است هر صفحه با توجه به موضوع آن، هدف آن و مخاطبان آن بصورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این صورت می‌توان یک استراتژی شبکه اجتماعی برای آن طراحی کرد و با ورود پست به اکسپلور اینستاگرام یا روش‌های دیگر آن صفحه را رشد داد.

اما چون نمی‌توانیم تک تک صفحات را بررسی کنیم یک نسخه کلی برای همه آنها تجویز می‌کنیم. رعایت این نکات برای هر نوع صفحه‌ای برای رفتن پست به Explore اینستاگرام کمک‌کننده خواهد بود. اما می‌توان با بررسی دقیقتر هر صفحه جزئیات بیشتری را به این تجویز اضافه کرد. این گام‌ها عبارتند از:

1- درک مخاطبان

قبل از اینکه فالوور های بیشتری پیدا کنید. باید جامعه هدف کسب و کار خود را پیدا کنید و نیاز های آنها را شناسایی و تحلیل کنید. این به شما این امکان را می‌دهد تا مخاطبانی را پیدا کنید که محتوای شمارا میپسندند و دنبال میکنند. برای این موضوع میتوانید از آمار های بخش Instagram Insights کمک بگرید و محتوای خود و علاقه فالوور های خود را باهم بسنجید.

آمار های مختلف در Instagram Insights

با تحلیل این اطلاعات و ارزیابی میزان لایک یا مفهوم کامنت ها، میتوان به صورت گام به گام و تدریجی پیشرفت حاصل کرد.

2-زمان مناسب برای ارسال محتوا

از آنجایی که تعامل در ساعات اولیه انتشار یک پست مهم است باید بهترین و مناسبترین ساعت را برای این کار انتخاب نمایید. این زمان را با آزمایش و خطا می‌توانید پیدا کنید. بهترین زمان، زمانی است که بیشترین مخاطبان شما آنلاین هستند.

ساعت هایی که مخاطبان بیشتری با محتوای شما ارتباط برقرار میکنند را میتوانید از طریق Instagram Insights پیدا کنید. راه دیگری که میتوانید ساعت مناسب برای انتشار محتوای خود پیدا کنید نگاه به روال عادی زندگی روزمره جامعه است. به طور مثال انتشار پست در یک روز کاری ساعت 2 بعد از ظهر کار اشتباهی است، زیرا اکثر افراد جامعه مشغول کسب و کار خود هستند و بازخورد کمتری خواهید داشت.

3- تولید محتوای جذاب

ایجاد پست های جذاب و مختصر با استقبال زیاد کاربران مواجه خواهد شد. یک محتوای ویدیویی تعامل خوبی ایجاد می‌کند و در Feed هم فضای خوبی برای رقابت فراهم می‌شود. تصاویری که ویژگی های کیفیت بالا، مرتبط بودن و معتبر بودن را داشته باشند توجه مخاطبان را جلب می‌کند. نوشتن کپشن با زبان روان و جذاب نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

4- دور نشدن از موضوع

یکی از اقداماتی که راه پیدا کردن به Explore اینستاگرام را راحت تر می‌کند. پیوستگی و مرتبط بودن محتواهایی است که منتشر می‌کنید.

5- استفاده از همه فرمت های محتوا

اگر فقط از یک نوع فرمت مثل عکس استفاده کنید بعد از مدتی کاربران خود را از دست می‌دهید. اینستاگرام شامل فرمت‌های مختلفی مثل Post ،IGTV، Reels، و Story است. استفاده از ظرفیت تمامی این فرمت ها و ایجاد تعامل با دنبال کنندگان شانس ورود به صفحه اکسپلور را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال اگر دقت کنید تب Reels در وسط اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده ‌می‌شود که به صورت غیر مستقیم از اهمیت آن خبر می‌دهد.

یا مثال دیگر می‌تواند فرمت IGTV باشد، زیرا اجازه منتشر کردن ویدیویی با مدت زمان بیشتر از 60 ثانیه را می‌دهد. بنابراین فرصت بی‌نظیری برای صحبت درباره موضوعات مختلف یا برند خود در اختیار دارید.

6-استفاده از کپشن

متن زیرنویس عکس یا کپشن شاید در نگاه اول زیاد قابل اهمیت نباشد اما اینطور نیست. گاهی با گذاشتن یک عکس ساده و نوشتن متن جذاب و مختصر می‌توان مخاطب را وادار به لایک کردن و اشتراک گذاری محتوا نمود. همچنین با نوشتن کپشن شانس تعامل با فالوورهای پیج شما بالا می‌رود.

7-هشتگ های مرتبط

یکی از بهترین راه ها برای دیده شدن و راه پیدا کردن به Explore استفاده از هشتگ ها است. هشتگ های انواع مختلفی دارند (هشتگ، برچسب جغرافیایی، تگ های اکانت) که استفاده از هرکدام از آنها میتواند میزان قابل توجهی مخاطب را جذب کند. با توجه به آمار یک محتوای هشتگ دار 12.6 درصد بیشتر از یک محتوای بدون هشتگ دیده می‌شود.

نمی‌دانید از چه هشتگی باید استفاده کنید؟

راه اول برای این مشکل تجزیه و تحلیل محتوای رقبا است. استفاده از هشتگ های مشابه محتوای شمارا وارد رقابت با دیگر محتواها می‌کند و اگر محتوای با ارزشی داشته باشید حتما مورد توجه قرار می‌گیرید.

دومین راه استفاده از ابزار هایی مثل Shout یا BrandMentions است.

توجه داشته باشید اگر مجموعه ای از محتواها باهم مرتبط هستند حتما از تگ های یکسانی استفاده کنید تا شبکه سازی محتوا یا محصولات درست انجام شود. همچنین برچسب های موقعیت مکانی بسیار قدرتمند هستند و شانس مخاطبان محلی را برای کشف محتوای شما افزایش می‌دهد.

8- جایزه دادن و ایجاد تخفیف

با گذاشتن مسابقات مختلف و یا ایجاد تخفیف شانس تعامل مخاطبان با شما و راه پیدا کردن به اکسپلور بسیار زیاد می‌شود.

9-تحلیل محتوای برتر

با تجزیه و تحلیل محتوایی که از طرف مخاطبان بیشتر پسندیده شده و ادامه دادن به همان روند شانس پیشرفت خود را افزایش می‌دهید.

10-بررسی محتواهای داخل Explore

علاوه بر بررسی محتوای رقبا به بررسی محتواهای داخل اکسپلور (حتی غیر مرتبط به کسب و کار شما) بسیار مفید است. با یادگیری و بررسی نکات محتواهای دیگر می‌توانید به کار خود بهبود ببخشید.

11- تبلیغات

با خرج کردن مقدار مناسبی پول برای تبلیغات از طریق خود اینستاگرام یا از طریق اینفلوئنسر ها به دیده شدن محتوا و صفحه اینستاگرام خود کمک می‌کنید. گاهی تبلیغات متقابل با یک رقیب بسیار موثر و قابل توجه خواهد بود.

12-تعامل کلید طلایی

همانطور که گفتیم از بین محتواهایی که به سلیقه یک کاربر نزدیک باشد آنهایی که نرخ تعامل خوبی داشته‌اند به احتمال زیاد در اکسپلور آن کاربر قرار می‌گیرند.

از آنجایی که یک مقاله درباره نحوه افزایش نرخ تعامل روی سایت داریم نمی‌خواهیم وارد جزئیات بیشتری شویم. فقط بطور خلاصه مواردی را نام می‌بریم که نرخ تعامل را افزایش دهند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر مقاله “نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت” را مطالعه نمایید.

این نکات را راعایت کنید تا تعامل بیشتری دریافت نمایید:

  • محتوای ویدئویی بیشتر تولید کنید
  • اگر محتوای شما عکس است عکس باکیفیتی باشد
  • استفاده از کپشن‌های جذاب
  • تشویق کاربر به روشن کردن اعلان انتشار پست در صفحه شما
  • تشویق کاربر به گذاشتن کامنت با پرسیدن سوالات جالب و جذاب
  • تشویق کاربر به بازنشر یا استوری کردن محتوای شما
  • انتشار پست در زمان مناسب
  • تولید محتوای مداوم و روزانه
  • تولید محتوای جذاب و مرتبط با مخاطب هدف صفحه
  • پاسخ دادن به کامنت‌ها و پیام‌های مخاطبان و ایجاد تعامل با آنها
  • استفاده از بهترین هشتگ‌های ممکن

باز هم موارد بیشتری می‌توان نام برد که باعث افزایش تعامل در صفحه شود، اما پاسخ مناسب برای سوال “چگونه به اکسپلور اینستاگرام برویم” دقیقا همینجاست. باید تعامل بیشتری ایجاد کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.