نکات مهم درباره Meta description

فرض کنید شما فروشنده یک کالا هستید و می‌خواهید برای آن متنی تبلیغاتی بنویسید. متنی که برای آگهی کردن می‌نویسید باید کوتاه و قانع کننده باشد تا مشتری برای خرید ترغیب شود. در دنیای وب کالای شما سایتتان است و متن آگهی توضیحات متا سایت شما است. اما این متن چه ویژگی‌هایی نیاز دارد تا یک توضیحات متا خوب باشد؟ ادامه این مقاله از سایت سئوف جواب این سوال را شرح می‌دهد.

توضیحات متا چیست؟

Meta description یا توضیحات متا درواقع یک تگ HTML است که نمایش چکیده مطلب شما در نتایج جستوجو را برعهده دارد. گوگل اعلام کرده که توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی در سئو شدن سایت ندارد اما مزیت غیر مستقیمی دارد که یکی از عوامل مهم سئوی سایت است.

آن مزیت افزایش نرخ کلیک یا CTR است که این افزایش نرخ بسیار به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر در این موضوع می‌توانید مقاله CTR چیست؟ مطالعه کنید.

توضیحات متا و تیتر

چگونه یک توضیحات متا خوب داشته باشیم؟

داشتن یک متن خوب برای Meta description به چند عامل بستگی دارد که در ادامه توضیح داده شده‌اند.

طول متن متا

طول توضیحات متا به دلخواه هرکس متفاوت است اما بر اساس گفته گوگل بهترین اندازه بین 120 تا 155 کاراکتر است.البته بیشتر از این هم میتوان نوشت اما گوگل به صورت خودکار اضافه آن را نمایش نمی‌دهد و متن شما ناقص می‌ماند.
پس اینکه بتوانید متنی بنویسید با این محدودیت ولی با جذابیت بالا تا کاربران را جذب کند یکی از ویژگی های توضیحات متا خوب است.

کلمه کلیدی

قبل از پرداختن به موضوع کلمه کلیدی باید بدانیم متن meta description باید کاملا مربوط به متن اصلی در سایت شما باشد به طوری که کاربر هنگام خواندن آن متوجه موضوع مطلب داخل سایت شما شود. استفاده از کلمه کلیدی اشتیاق گوگل به استفاده از این متن را برای توضیحات متا را بیشتر می‌کند. همچنین به صورت Bold شده آن را نمایش می‌دهد همین موضوع می‌تواند توجه کاربر را به نوشته شما جلب کند.

برای اطلاع بیشتر راجب کلمات کلیدی می‌توانید به مقاله کلمه کلیدی چیست؟ مراجعه کنید.

نمونه درشت شدن کلمه کلیدی
نمونه درشت شدن کلمه کلیدی در Meta description

مشخصات محصول

یکی از بهترین استراتژی‌ها برای سایت‌های فروشگاهی استفاده از مشخصات در توضیحات متا صفحه محصول است. اینکار اول از از بالا رفتن نرخ پرش جلوگیری می‌کند و بعد محدوده مشخص‌تری از مشتریان را جذب می‌کند. به اینصورت که اگر قیمت یا مشخصه مهمی از یک محصول در توضیحات آورده شود کاربران باتوجه به مشخصاتی که درنظر دارند وارد صفحه محصول می‌شوند.

از دیگر نکات داشتن meta description خوب خودداری کردن از استفاده متن متا یکسان برای چند صفحه مختلف است.
همچنین از استفاده از کاراکترهای غیر الفبایی مثل “..”، ‘..’ و… بپرهیزید.

حرف آخر

متن متا Meta description شاید از نظر ربات های گوگل اهمیت زیادی نداشته باشد ولی رعایت اصول نوشتن توضیحات متا تا حد خیلی زیادی به بهبود و پیشرفت سایت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.