لینک طعمه (Link Bait) چیست؟ آموزش ساخت و تاثیر آن بر سئو سایت

0
(0)

Link Bait چیست؟ Link Bait یا لینک طعمه لینک‌هایی هستند که با جذب بک‌لینک به بهبود سئو سایت کمک می‌کنند. در واقع Link Bait ها باید محتوایی داشته باشند که ارزش بکلینک دادن داشته باشد.

در بعضی سایت‌های آموزشی به آن طعمه لینک نیز می‌گویند. ساخت طعمه لینک به چند شکل امکان‌پذیر است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

این آموزش نیز بخشی از دوره رایگان آموزش سئو می‌باشد که بصورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. با کلیک روی لینک آن می‌توانید به سایر سرفصل‌ها و مطالب دوره دسترسی داشته باشید.

لینک طعمه یا طعمه لینک (LinkBait) فرایند تولید محتوایی جذاب است که برای جذب و دریافت بک‌لینک طراحی می‌شود. انواع رایج لینک طعمه شامل محتواهای بحث‌برانگیز، داده، راهنماها و بخش‌های خبرساز می‌باشد.

لینک طعمه یا طعمه لینک چگونه به هدف خود می‌رسد؟

لینک طعمه کار خود را بخوبی انجام می‌دهد چرا که فقط برای یک هدف طراحی شده است: جذب بک‌لینک.

بگذارید بیشتر توضیح بدهیم:

درصد بالایی از محتواها هیچ لینکی را جذب نمی‌کنند. این شامل محتواهای باکیفیت هم می‌شود.

Moz و BuzzSumo اخیرا یک میلیون قطعه محتوا را بررسی و تحلیل کرده‌اند.

مقاله‌ای از Moz-BuzzSumo
بررسی یک میلیون محتوا توسط Moz و BuzSumo در یک مقاله

و یکی از جالب‌ترین یافته‌های آنها این بود که 75 درصد از کل محتواها هیچ بک‌لینکی دریافت نکرده بودند.

به همین دلیل است که تولید محتوایی که بطور ویژه برای لینک‌سازی (Link Building) طراحی شده باشد بسیار اهمیت دارد. بعبارتی دیگر این محتواها بعنوان لینک طعمه تولید می‌شوند و هدفشان جذب بک‌لینک است.

برای مثال، بک‌لینک‌های این سایت را ببینید:

بک‌لینک های یک سایت نمونه
بک‌لینک‌های یک سایت نمونه

با یک نگاه به صفحاتی که بیشترین لینک‌ها را جذب کرده‌اند متوجه می‌شویم که همه آنها یک نقطه مشترک دارند: اینکه همگی لینک طعمه (Link Bait) هستند!

برای مثال، یکی از صفحاتی که در مثال بالا اشاره کردیم دارای بیش از 26.9K بک‌لینک می‌باشد.

این صفحه از اولین روز طوری مهندسی و طراحی شده که لینک طعمه باشد.

از طرفی، یک پست دیگر روی بلاگ همان سایت که درباره یک مطالعه موردی می‌باشد، تعداد قابل توجهی کامنت دریافت کرده است. همچنین به تعداد دفعات قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

مثالی از محتوای باکیفیت که لینک طعمه نیست
محتوای باکیفیت که لینک طعمه نیست

با اینکه این پست، یک محتوای با کیفیت بود اما لینک طعمه نبود. که به همین علت تا اینجا 327 بک‌لینک دریافت کرده است:

نتیجه اینکه: اگر می‌خواهید افراد به سایت شما لینک دهند، لازم است که محتوای Link Bait منتشر نمایید.

نکات مهم در ساخت لینک طعمه

تاثیر لینک طعمه بر سئو چیست؟ لینک طعمه با هدف جذب بک‌لینک طراحی می‌شود. می‌دانیم که هرچه تعداد بک‌لینک‌های یک سایت بیشتر باشد سئو سایت بهتر می‌شود.

پس بهتر است نحوه ساخت لینک طعمه را یاد بگیریم. در ادامه قدم‌های مهم برای ساخت لینک طعمه را بیان خواهیم کرد. پس با سئوف همراه باشید.

بصری کردن محتوا

شکی نیست که محتوای بصری لینک‌های بیشتری نسبت به محتوای غیربصری جذب می‌کند.

برای مثال، اینفوگرافی “World as 100 People” بیش از 893 بار بازدید داشته است که عدد بسیار جذابی است:

محتوای بصری بعنوان لینک طعمه
نمونه‌ای از یک محتوای بصری بعنوان لینک طعمه

و بخاطر اینکه محتوای بصری بسیار تاثیرگذار است، افراد برای لینک دادن به آن بسیار مشتاق هستند. در واقع، همین یک صفحه که در تصویر قبل دیدید به تنهایی 26.7K بک‌لینک تا به امروز دریافت کرده است:

بر این اساس: لازم نیست 100 درصد محتوای شما بصری باشد. تا زمانیکه محتوا جالب باشد، مشکلی نیست. برای مثال پست زیر را ببینید:

محتوای بصری یک پست
محتوای بصری یک پست

محتوا به خودی خود از نظر متنی سنگین است، یعنی بیشتر جنبه متنی دارد:

و شامل لینک‌ها و منابع زیادی از سایت‌های دیگر می‌باشد:

محتوایی که بک لینک دریافت میکند
یکی از مراجع پست مثال قبلی

به معنای واقعی کلمه، هیچ تصویر یا نمودار یا جدولی در آن پیدا نمی‌شود. پس احتمالا بعنوان یک “محتوای بصری” شناخته نمی‌شود.

اما همانطور که می‌بینید، راهنما بسیار جذاب طراحی شده است.

که به آن کمک می‌کند دوام بیاورد و در نهایت بک‌لینک دریافت کند:

بک‌لینکهای یک محتوای متنی نه چندان جذاب
بک‌لینک‌های یک محتوای متنی نه چندان قوی

تولید مراجع و راهنماهای کامل

راهنما (Guide) های کامل، بسیار مفید هستند:

وظیفه شما این است که بهترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین منبعی که تاکنون درباره یک عنوان یا موضوع خاص منتشر شده است را تولید کنید. فهمیدن آن آسان است، اما به سرانجام رساندن آن مشکل است.

با همه اینها طبق تجربه، راهنماها 1000 درصد ارزش این را دارند که برایشان تلاش کنید.

برای مثال، این پست را ببینید:

این مقاله سخت و طولانی، 7184 کلمه دارد. و البته بیش از 140 تصویر.

اطلاعات مربوط به یک محتوای طولانی
اطلاعات مربوط به مقاله طولانی که در تصویر قبل معرفی شد

بله! این راهنما کار بسیار زیادی برده تا به سرانجام برسد. اما در نهایت تبدیل به یک لینک طعمه بسیار قوی برای سایت شده است.

در واقع، بعد از گذشت تنها چندماه از انتشار این مقاله، توانسته 3.2K بک‌لینک از 184 دامنه مختلف دریافت کند:

نیازی نیست که مرجع کامل شما، حتما از نوع راهنما باشد. راهنما فقط یکی از فرمت‌هایی است که بخوبی جواب می‌دهد. تا زمانیکه درباره یک عنوان یا موضوع، همه چیز را یک جا جمع‌آوری کنید خوب است.

برای مثال، این پست چند سال پیش منتشر شده است:

یک نمونه محتوای منبع کامل
نمونه‌ای از یک محتوا از نوع منبع کامل

این محتوا مثل بقیه محتواهایی که بسیار می‌بینیم شامل مثلا 15 ابزار نیست. بلکه یک لیست کامل و جامع از ابزارهای سئو را شامل می‌شود.

و چون این محتوا تمام ابزارهای اصلی سئو موجود در بازار را لیست کرده، افرادی که درباره موضوع “ابزارهای سئو و نرم‌افزار” تولید محتوا انجام می‌دهند، با رضایت و اشتیاق به این مطلب لینک می‌دهند.

اشتراک‌گذاری لینک طعمه توسط سایرین با رضایت کامل
اشتراک‌گذاری محتوای یک لینک طعمه توسط دیگر سایت‌ها با رضایت کامل

بحث‌برانگیز و جنجالی بودن محتوا

محتوای بحث‌برانگیز و جنجالی اگر به درستی تولید شود می‌تواند خیل عظیمی از بازدیدکننده‌ها (و بک‌لینک‌ها) را به سمت سایت شما روانه کند.

برای مثال، گزارشی با عنوان “Tolerance in America” که درباره آستانه تحمل در کشور آمریکا است، 6.2K بک‌لینک گرفته است:

با در نظر داشتن این مثال:

برای اینکه محتوای شما نتیجه خوبی بگیرد حتما لازم نیست که یک طوفان به پا کند.

می‌توانید خیلی معمول و عقلانی حرکت کنید و یک محتوای “کمی جنجالی” تولید کنید.

برای مثال، Derek Halpen پستی با این عنوان منتشر کرد:

“The “Content is King” Myth Debunked”

یک محتوای جنجالی بعنوان یک لینک طعمه
یک محتوای جنجالی که بعنوان Link Bait منتشر شده است

Derek به یک تحقیق اشاره کرده بود که نشان می‌داد طراحی مهمتر از خود محتوا است:

با وجود اینکه این محتوا در حالت معمول یک محتوای جنجالی نیست، اما باعث بحث و گفتگو بین طراحان و بلاگرها (محتوانویسان) شد.

بحث کاربران روی یک لینک طعمه
بحث و گفتگوی کاربران روی پست مثال قبل که بعنوان طعمه لینک در نظر گرفته شده است

اما مهمتر از همه، این بود که بسیاری افراد به آن پست لینک دادند.

داده‌ها، مطالعات و مقالات مروری

محتوای داده-محور در حال حاضر بسیار موفق است.

در واقع، بهتر است بگوییم داده محبوب‌ترین شکل Link Bait در 2020 است.

یک نویسنده سایت از تجربه خود در این زمینه چنین می‌گوید:

من سه سال پیش اولین بار بود که به قدرت داده پی بردم. به لینک‌هایی که به این صفحه در سایت MOZ اشاره داشتند نگاه می‌کردم.

مقاله Keyword research در MOZ
محتوایی در سایت MOZ با عنوان Keyword Research

و متوجه چیز عجیبی شدم.

با وجود اینکه این صفحه محتوای بسیار مفیدی درباره جستجو و انتخاب کلمات کلیدی دارد، اما این آن چیزی نبود که افراد بخاطرش به آن پست لینک می‌دادند.

در عوض، همه آنها به این آمار که در اواسط صفحه پنهان شده است ارجاع داده بودند:

این مثال نشان می‌دهد که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم:

دلیل موفقیت کلمات کلیدی طولانی
موفقیت کلمات کلیدی طولانی

این مثال یک درس ارزشمند به ما می‌دهد:

مردم عاشق لینک دادن به محتواهایی هستند که به آمار و داده‌های خاصی ارجاع می‌دهند.

او می‌گوید: پس من تصمیم گرفتم که مطالعات خودم را انجام دهم. و نتایج را بصورت یک پست بلاگ منتشر کردم.

و این یکی از موفق‌ترین محتواهایی است که تا کنون منتشر کرده‌ام.

موفقترین پست یک سایت
بک‌لینک‌های یک پست موفق در یک سایت

این مطالعه بسیار خوب جواب داد و من نتیجه گرفتم که مطالعه مشابهی روی فاکتورهای رتبه‌بندی یوتیوب انجام دهم.

مطالعه دوم به اندازه اولی خوب جواب نداد اما باز هم 100 برابر بیشتر از پست‌های معمولی بک‌لینک گرفت.

بک‌لینک‌های یک طعمه لینک
بک‌لینک‌های لینک مثال بالا

نتیجه: لازم نیست حتما یک مطالعه بسیار پرهزینه و پیچیده مثل این نویسنده انجام دهید.

در واقع، انجام مطالعات مروری (Survey) بسیار ارزان و کم‌هزینه است. ولی هنوز هم بسیار عالی جواب می‌دهد.

برای مثال، Stone Temple اخیرا از 1000 نفر درباره عادت‌هایشان در انجام جستجوی صوتی پرسیده است.

و چون پستش اطلاعات زیادی برای ارجاع دادن به مردم ارائه می‌کرد.

از روز اول یک مانند یک آهنربا لینک‌ها را به خود جذب کرد.

طعمه لینک مثل آهنربا
لینک طعمه مثل آهنربا، لینک‌ها را جذب می‌کند

Ego Bait

Ego Bait نوعی لینک طعمه است که برای جلب توجه اینفلوئنسرها طراحی شده است.

مثلا، Saveur یک برنامه جایزه برای بلاگر سال در زمینه غذا راه‌اندازی کرده است:

و چون این پست در ضمیر آن بلاگرها جذاب بود و حس برنده شدن را القا می‌کرد، به طرز عجیبی دربه اشتراک گذاری آن و لینک دادن به آن اشتیاق نشان دادند.

این گونه جوایز فقط نوعی از Ego Bait هستند. اگر می‌‌‌خواهید محتوایی تولید کنید که توجه بازیگران زیادی در حوزه کاری شما را جلب کند، می‌توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید:

  • ایجاد یک پست از آنچه یک شخص به شما یاد داده است. (مثلا”7 درس مهم در کسب و کار که من از آقای/خانم X یاد گرفتم”).
  • لیست کردن بلاگ‌ها یا پست‌های مورد علاقه‌تان در مورد یک موضوع خاص (مثلا “50 بلاگ مورد علاقه من در زمینه رژیم”).
  • مصاحبه با کسی که تاثیرگذار است (مثل یک اینفلوئنسر) و درخواست مودبانه از ایشان برای به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشتراکگذاری آن.
  • برجسته کردن یک تصویر،ویدئو و یا یک توصیه از یک شخص در محتوایتان و اطلاع دادن درباره این کار به آن شخص.

محتوای به موقع و به جا

بعضی افراد اعتقاد دارند که این نوع لینک طعمه بهترین نوع آن نیست. اما در هرصورت نمی‌توانند نتایج را نیز نادیده بگیرند.

اگر شما چیزی را در زمانی که یک داستان یا اتفاق یا خبر هنوز داغ است درباره آن منتشر کنید.

اگر بتوانید چیزی را که بر آن داستان یا اتفاق سوار است درک کنید.

اگر بتوانید افراد درستی را پیدا کنید که آنرا ببینند.

در اینصورت آن محتوای به موقع، صددرصد نتیجه خواهد داد.

برای مثال، سال گذشته نتایج یک مطالعه بزرگ روی تغذیه‌ نشان داد که رژیم‌های کم کربوهیدرات و کم‌چرب به یک اندازه در کاهش وزن تاثیرگذارند.

خوب تیم Examine.com بلافاصله یک محتوای مروری بسیار عمیق از روی خود آن مطالعه نوشتند.

خلاصه یک تحقیق
خلاصه یک تحقیق درباره رژیم لاغری روی Examine.com

آنهم در روزهایی که آن پژوهش در حال انتشار بود.

آنها حتی یک پرسش و پاسخ (Q&A) هم با پزشکی که هدایت آن پژوهش را به عهده داشت انجام دادند.

و چون آن قطعه محتوا، اطلاعات زمینه ای بیشتری را به یک داستان داغ اضافه می‌کرد، مردم از روز اول شروع به لینک دادن به آن کردند:

بررسی آنچه که مردم به آن لینک داده‌اند

انواعی از لینک طعمه را که در هر حوزه کاری می‌تواند خوب جواب دهد را بیان کردیم.

همانطور که گفته شد: هر کسب وکاری فراز و نشیب‌های خود را دارد.

برای همین بررسی اینکه چه سایت‌هایی و چرا به رقیبانتان بک‌لینک داده‌اند مهم است.

مثلا یک محتوانویس می‌گوید: متوجه شدم که افراد در حوزه کاری من به مطالبی که درباره جستجوی صوتی بود بک‌لینک داده‌اند.

نمودار بک‌لینک‌های چندجستجو
مطالبی درباره “Voice Searh” بیشترین بک‌لینک را گرفتند

او می‌گوید: پس من تصمیم گرفتم یک محتوا درباره آن بنویسم.

و چون این محتوا همان چیزی بود که افراد این حوزه به آن لینک داده بودند، محتوا تبدیل به یک ماشین دریافت بک‌لینک برای نویسنده آن شد.

درگیر کردن احساسات

یک پژوهش که در ژورنال Marketing Research منتشر شده نشان می‌دهد که احساسات مشخصی باعث وایرال شدن محتوای آنلاین می‌شوند.

مخصوصا، محققین 5 احساس را کشف کردند که بیشتر باعث به اشتراک‌گذاشته شدن یک قطعه محتوا توسط افراد می‌شوند.

  • شگفت‌زدگی (واو! این محتوا فوق‌العاده ست)
  • سورپرایز (واقعا؟ ندیده بودم)
  • عصبانیت (اااااهههه! باید این را در قیسبوک Share کنم)
  • تشویش و اضطراب (اوه اوه. این واقعا ترسناک است)
  • جذاب (هوممم. خیلی باحاله. باید برای دوستم بفرستمش)

نیازی به گفتن نیست که باید دکمه این احساسات را به کمک محتوایی که تولید می‌کنید فشار دهید.

احتمالا قادر نخواهید بود که همه این احساسات را فقط با یک پست پوشش دهید. اما هرچه محتوای شما احساسی‌تر باشد، بیشتر آنرا به اشتراک می‌گذارند.

مثلا پست زیر باعث شد افراد زیادی بگویند: “واو”.

پست عوامل رتبه بندی گوگل
پستی درباره عوامل رتبه‌بندی گوگل

آنها احساس شگفت‌زدگی داشتند پس آنرا به اشتراک گذاشتند.

در واقع این پست 43133 بار به اشتراک گذاشته شده است.

یک مثال دیگر:

تصویر متحرک که نحوه کارکرد یک موتور را نشان می‌دهد بسیار جالب است:

لینک طعمه کارکرد ماشین
یک طعمه لینک که با استفاده از انیمیشن، کارکرد موتور ماشین را به تصویر کشیده است

که باعث دریافت صدها بک‌لینک شده است.

هر دوی این مثال‌ها هر کدام یک احساس را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ببینید وقتی از یک قطعه محتوا چند حس استخراج شود چه می‌شود.

WaitButWhy.Com یک پست منتشر کرد با نام “The Tail End”.

این محتوا شما را از نظر احساسی سوار یک ترن هوایی می‌کند. در انتهای پست شما هم احساس جذابیت، سورپرایز، و هم اضطراب در رابطه با آن محتوا دارید.

و این احساسات دلیل دریافت بک‌لینک از 18.5K سایت مختلف توسط آن صفحه است.

کاربرد و سودمندی

مطالعات نشان داده که سودمندی و کاربرد با میزان به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و افزایش تمایل برای وایرال شدن محتوا مرتبط است.

‌سودمندی در اصل پاسخ این سوال است:

آیا خیلی مفید و به درد بخور است؟

اگر اینطور است، افراد خیلی تمایل خواهند داشت که آن را Share کنند.

مثلا، این پست نه احساس‌برانگیز است و نه آیتم‌های بصری دارد.

پست طعمه لینک
پستی مفید و کاربردی که طعمه لینک است

اما شکی نیست که محتوای آن بسیار کاربردی، مفید و به درد بخور است.

این بخاطر آن است که پست شامل نکات ریزی است هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

کاربردی بودن (Utility) فقط برای محتوا نیست. می‌تواند یک ابزار یا یک قطعه از نرم افزار نیز باشد.

برای مثال، CoSchedule اولین بار ابزار تحلیل سرتیتر را حدود 4 سال پیش راه‌اندازی کرد.

و تاکنون از بیش از 4هزار دامنه مختلف بک‌لینک دریافت کرده است:

بک‌لینک‌های یک لینک طعمه
بک‌لینک‌های مثال بالاکه بعنوان Link Bait استفاده شده است

لینک طعمه خود را معرفی و منتشر کنید

مثل هر قطعه محتوا، باید لینک طعمه خود را معرفی و تبلیغ کنید.

دلیل این کار ساده است:

بخاطر اینکه الان بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ، محتوای تولید شده وجود دارد.

پس حتی اگر یک لینک طعمه بسیار عالی هم منتشر کنید، اگر محتوای خود را معرفی نکنید، کسی آنرا نخواهد دید.

با دانستن اینها، در اینجا 3 راه برای افزایش شانس دیده‌شدن و به‌اشتراک گذاشته شدن لینک طعمه شما توسط مردم را بیان می‌کنیم.

رسانه‌های اجتماعی

خیلی ساده است.

محتوای خود را روی هر تعداد پلتفرم اجتماعی که می‌توانید به اشتراک بگذارید (شامل فیسبوک، توئیتر، لینکدین و یوتیوب).

این باعث افزایش شانس دیده‌شدن محتوایتان می‌شود.

و اگر بودجه داشته باشید، توصیه می‌شود که پست‌های توئیتر و فیسبوک خود را ارتقا دهید تا دست‌آورد بیشتری داشته باشید.

مطبوعات خبری

این مورد فقط زمانی جواب می‌دهد که چیزی که منتشر می‌کنید ارزش خبری داشته باشد (مثل یک مطالعه کسب و کاری).

لینک‌هایی که از مطبوعات خبری می‌آیند به خودی خود ارزشی از نظر سئو ندارند.

انتشار طعمه لینک به کمک پستهای خبری
انتشار Link Bait از طریق رسانه‌های خبری

اما ممکن است لینک شما را یک بلاگر یا ژورنالیست بردارد و این اتفاق باعث دریافت بک‌لینک قانونی و بدون ایراد از طرف آنها شود.

ارتباط گرفتن از طریق ایمیل

اگر مخاطبان زیادی ندارید و یا در شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی را دنبال نمی‌کنید، Blogger Outreach بهترین ابزار تبلیغاتی برای شماست.

نکته کلیدی، یافتن افرادی است که به انچه منتشر کرده‌اید علاقمند هستند. سپس باید به انها درباره پست جدید خود اطلاع‌رسانی کنید.

برای مثال، نویسنده یک پست که درباره آموزش سئو کلاه سیاه است، می‌خواست آنرا معرفی و تبلیغ کند.

به همین خاطر در توئیتر به دنبال افرادی بود که به تازگی پست‌هایی درباره بازاریابی محتوا و مطالعات موردی سئو منتشر کرده بودند.

و ایمیلی برای آنها ارسال کرد.

و چون ایمیل را فقط برای کسانیکه علاقمند به مطالعات موردی در زمینه سئو بودند ارسال کرده بود، بیشتر افرادی که ایمیل را دریافت کرده بودند مشتاقانه آن پست را به اشتراک گذاشتند.

شما هم می‌توانید با استفاده از ترفندهایی که بیان شد، طعمه لینک بسازید و سئو خود را با دریافت بکلینک بیشتر ارتقا دهید. امیدواریم توانسته باشید از این آموزش حداکثر استفاده را ببرید.

پیروز و سربلند باشید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.