چطور اثرگذاری لینک‌سازی را افزایش دهیم؟ – 4 نکته مهم برای حداکثر کردن تاثیرگذاری بک‌لینک‌ها

یکی از عوامل موثر در گرفتن رتبه خوب در صفحه نتایج جستجوی گوگل SERPs لینک‌سازی مناسب و درست است.

گرفتن بک‌لینک از سایت‌های باکیفیت برای داشتن رتبه خوب بخصوص در حوزه‌های پررقابت امری ضروری است. البته باید این را هم بدانید که گرفتن بک‌لینک بدون هدف خاصی آن هم برای یک صفحه هدف، چیزی را تضمین نمی‌کند.

طبق تجربیات خودمان و متخصصان سئو که با مشتریان بیشماری کار کرده‌ایم، از لینک‌سازی برای برند کردن سایت‌های نوپا با اعتبار صفر تا شرکت‌هایی با اعتبار دامنه 90، یک چیز را با اطمینان می‌توان گفت. آن هم اینکه:

بک‌لینک‌ها رتبه شما را در نتایج جستجو بهبود می‌دهند. اما راه‌هایی برای افزایش تاثیرگذاری آنها وجود دارد که باعث به ثمر رسیدن تلاش شما می‌گردد.

در ادامه چند روش برای افزایش تاثیرگذاری بک‌لینک‌ها را بیان می‌کنیم. با سئوف همراه باشید.

تاثیرگذاری بک لینک
چطور می‌توان تاثیرگذاری بک‌لینک‌ها را افزایش داد؟

1- مطابقت با هدف جستجو یا Search Intent

هدف جستجو (Search Intent) یا هدف کاربر (User Intent) هدفی است که جستجوکنندگان در زمان جستجوی یک کوئری در موتور جستجو در ذهن دارند. بعنوان یک مالک سایت که به دنبال افزایش ترافیک جستجو است، باید با هدف جستجو انطباق داشته باشید.

شما نمی‌توانید به زور با لینکسازی برای صفحه‌ای که با هدف جستجوی کاربر انطباقی ندارد باعث رتبه گرفتن آن و یا قرار گرفتن آن در رتبه‌های برتر به مدت طولانی شوید. شاید بصورت مقطعی این اتفاق بیفتد. اگر هم به این شکل رتبه کسب کنید خیلی زود آنرا از دست خواهید داد.

اگر صفحه هدف خود را با ابزاری مانند AHREFs بررسی کنید و این ابزار به شما نشان دهد در برابر اولین لینک نتایج جستجو از اعتبار دامنه قوی‌تر و لینک‌های بیشتری برخوردار هستید بدانید که بطور بالقوه در پرداختن به هدف جستجوی کاربر ضعیف هستید.

محتوا باید در درجه اول برای کاربران مفید باشد. فقط در این صورت است که لینک‌سازی تاثیر بزرگی روی رتبه شما در صفحه اول نتایج خواهد داشت. شما نمی‌توانید کاری مانند تبلیغات فریبکارانه را روی گوگل اعمال کنید به واسطه لینک‌های زیادی که ارزشی فراهم نمی‌کنند.

2- بهینه‌سازی محتوا

بهینه‌سازی محتوا یا تولید محتوای بهینه مانند هدف جستجو هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مهم است. هدف این دو قدم اول این است که محتوا یا صفحه شما را به بهترین جایگاهی که می‌تواند قرار گیرد برسانند تا رتبه خوبی دریافت کند و از بک‌لینک‌ها حداکثر سود را دریافت کند.

بدون داشتن محتوای بهینه و ویژه هدف کاربر، بک‌لینک‌ها تاثیر خود را نخواهند داشت.

این را شاید بارها دیده باشید که صفحاتی تبلیغاتی با تعداد کلمات کم و بهینه‌سازی ضعیف سعی در رتبه گرفتن بابت کلمات کلیدی با هدف اطلاعاتی (Informational) دارند، فقط به واسطه انباشته کردن بک‌لینک‌ها.

این روش به درد نمی‌خورد!

اینها شاید به نظر مثل قدم‌های کوچک و خسته‌کننده باشد. اما در مقیاس بزرگ واقعا تفاوت ایجاد می‌کنند. علاوه بر اقدامات سئوی داخلی می‌توانید چند کار دیگر نیز برای بهینه‌سازی محتوا انجام دهید مانند استفاده از یک ابزار برای بررسی امتیازهای محتوا، تعداد کلمات و غیره.

این ابزارها داده‌های صفحات رتبه برتر را بابت یک موضوع یا کلمه کلیدی خاص و با توجه به صفحه نتایج جمع‌آوری و آنالیز می‌کنند. همچنین تیترهای مرتبط، سوالات و زیردسته‌هایی را فراهم می‌کنند که می‌توانید در محتوای خود تغییر دهید تا هم محتوا و هم هدف جستجو و هم طول محتوا را بهبود دهید.

وقتی محتوای خود را از ابتدا تا انتها بهینه‌سازی کردید وقت آن است که روی لینک‌های باکیفیت بالا تمرکز کنید.

3- تمرکز روی لینک‌های باکیفیت

همه لینک‌ها یکسان ساخته نشده‌اند. بعضی لینک‌ها ممکن است روی رتبه موتور جستجوی شما تاثیر منفی داشته باشند در حالیکه بعضی دیگر بصورت انفجاری تاثیر مثبت دارند.

به مدت طولانی این تصور وجود داشت که لینک‌ زیاد داشتن، داتا خوب است چون اکثر صفحاتی که در نتایج برتر جستجو قرار داشتند یک عالمه بک‌لینک داشتند.

هرچند که شاید ارتباط همبستگی بین رتبه و تعداد لینک وجود داشته باشد، اما ارتباط علیت وجود ندارد. یعنی دلیل رتبه خوب، صرفا لینک زیاد نیست.

اجازه بدهید ببینیم لینک باکیفیت به چه معنی است:

  • لینکی که از یک دامنه جدید و با ریشه یکتا می‌آید که قبلا به شما لینک نداده است.
  • لینک از یک سایت با اعتبار بسیار بالا و قابل اعتماد.
  • دامنه‌ای که به آن لینک خارجی می‌دهید، ترافیک ارگانیک باکیفیت و واقعی دارد که بازدیدکنندگانی از حوزه کاری شما را شامل می‌شود.
  • منبع لینک‌دهنده به تعدادی سایت خارجی دیگر نیز لینک می‌دهد.
  • شامل هیچ ویژگی نوفالو، UGC (تولیدشده توسط کاربر)، و یا Sponsored نیست (اینها بد نیستند، فقط عالی نیستند).

فاکتورهای زیادی برای لینک باکیفیت وجود دارد که می‌توان اشاره کرد، اما اینها تعدادی از مهمترین فاکتورها بودند.

در طی اقداماتی که انجام می‌دهید سعی کنید کارهایی که بیشترین تاثیر را دارند انجام دهید. مثلا دریافت 50 بک‌لینک از یک سایت ناشناخته ارزش بسیار کمتری نسبت به دریافت یک بک‌لینک از سایتی مثل Search Engine Journal دارد.

تلاش خود را روی دامنه‌های یکتا که در حوزه کاری شما قابل اعتماد هستند متمرکز کنید. دامنه‌هایی که در نتایج جستجو به چشم می‌خورند و اعتباری واقعی و باارزش را فراهم می‌کنند.

4- بهبود صفحاتی که از آنها به شما لینک داده شده

پس تا اینجا با کمک محتوای واقعی و ارزشمند، با هدف جستجو انطباق پیدا کردید. برای ویرایش، بهینه‌سازی و ایده‌آل کردن آن هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو زمان گذاشته‌اید.

حتی کمپین‌هایی موفق که لینک‌های قدرتمندی را از سایت‌های معتبر و واقعی دریافت کرده‌اند پیاده‌سازی کرده‌اید.

خوب حالا چه کار بیشتری می‌توانید انجام دهید؟

صفحاتی که به شما لینک می‌دهند را بسازید. هرچه یک محتوا معتبرتر و قابل اعتمادتر باشد و بک‌لینک بیشتری داشته باشد، سودمندی بیشتری را شاهد خواهید بود.

هر بار که به سایت شما اشاره می‌شود و یا لینک داده می‌شود، آن بخش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا سیگنال شبکه اجتماعی بسازید. از آن در فروم‌ها و انجمن‌ها برای ایجاد تعامل استفاده کنید و ترافیک جذب کنید.

آنرا بعنوان یک مرجع مفید از طریق ایمیل برای دیگران ارسال نمایید تا توجه بیشتری را جلب کنید و بک‌لینک بیشتری دریافت نمایید.

نتیجه‌گیری

بک‌لینک گرفتن برای داشتن رتبه خوب در موتورهای جستجو ضروری است.

لینک‌هایی که از منابع معتبر به محتوای شما اشاره می‌کنند به گوگل می‌گویند که شما نیز منبعی معتبر هستید.

هرچند نمی‌توانید فقط این انتظار را از بک‌لینک‌ها داشته باشید که شما را به سمت پیروزی ببرند.

ابتدا با انطباق هدف جستجو شروع کنید تا مشکلات کاربر را حل کنید و به شکل مناسبی به کوئری مورد نظر بپردازید. همچنین آن محتوا که با هدف کاربر هم راستا شده است را برای موتور جستجو نیز بهینه‌سازی کنید.

سپس، تلاش خود را روی لینک‌های سطح بالا که واقعا تاثیرگذار خواهند بود بگذارید.

در نهایت، این لینک‌ها و اشارات به سایت خود را در طول مسیر تقویت کنید تا اعتبار بیشتری را برای سایت خود به ارمغان آورید.

امیدواریم این چند نکته کوتاه و مختصر را در لینک‌سازی‌های سایت خود رعایت کنید تا بیشترین نتیجه و تاثیر را دریافت کنید.

سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح فرمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو باشند.

سپاس از همراهی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.