پاول دورف کیست؟ زندگینامه سازنده تلگرام Pavel Durov

4.5
(16)

پاول دورف (Pavel Durov) سازنده تلگرام پیامرسان رمزنگاری شده و مدیر تلگرام است. تلگرام را می‌توان محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در بین تمام برنامه‌های مسنجر خواند. بعد از فیلتر شدن وایبر در ایران نیز اکثریت مردم به این پیام رسان روی آوردند. مالک تلگرام به اندازه مالک فیسبوک مارک زاکربرگ خوش شانس نبود. او بنا به دلایلی که در ادامه بیان خواهیم کرد مجبور به ترک کشورش شد. پاول دورف یک شبکه اجتماعی مشابه فیسبوک نیز در کشورش راه‌اندازی کرد که بدلیل محبوبیت آن، هموطنانش به او لقب مارک زاکربرگ روسیه را دادند.

دوران جوانی و تحصیلات پاول دورف

پاول والریویچ دورف (Pavel Valeryevich Durov) در دهم اکتبر 1984 در شهر سن پترزبورگ (لنینگراد) روسیه متولد شد. او یک برادر بزرگتر به نام نیکولای دارد.

پدرش دکترای زبان‌شناسی دارد و در آن برهه زمانی در ایتالیا کار می‌کرد. به همین دلیل مالک تلگرام دوران کودکی خود را بیشتر در شهر تورین ایتالیا سپری کرد. مادرش البینا هم در کار تجارت است. پدربزرگش پتروویچ نیز یکی از پیاده‌نظام‌های روسیه زمان جنگ جهانی دوم بود.

پاول دورف سازنده تلگرام
پاول دورف سازنده تلگرام در دوران کودکی

او برنامه‌نویسی را در مدرسه یاد گرفت و با کمک آن، برنامه خوش‌آمدگویی روی شبکه کامپیوتری مدرسه را دستکاری کرد تا معلمی که دوست نداشت را اذیت کند. او به برادر بزگتر خود نیکولای (که او هم برنامه‌نویسی بلد بود) بسیار نزدیک بود.

نیکولای در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده است و فردی ماهر در زمینه برنامه‌نویسی و نیز ریاضیات به شمار می‌رود. نیکولای در مسابقات بین‌المللی ریاضی و کامپیوتر چند بار برنده شده است.

در سال 2001 و پس از بازگشت از ایتالیا به روسیه، پاول دورف تصمیم گرفت در دانشگاه سن پترزبورگ ادامه تحصیل دهد. او در سال 2006 بعنوان دانشجوی ممتاز با رتبه اول در رشته فلسفه از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

پاول دورف به هشت زبان انگلیسی، فرانسوی، روسی، اسپانیایی، لاتین، ایتالیایی، آلمانی و حتی فارسی تسلط دارد. البته این موضوع توسط شخص پاول هرگز تایید یا رد نشده است.

محل زندگی پاول دورف

در سال ۲۰۱۴ پاول از روسیه خارج شد و اعلام کرد که هرگز به آنجا برنمی‌گردد. پاول دورف معتقد است امکان تجارت آنلاین در این کشور وجود ندارد و قوانین اینترنت مشکلاتی دارد.

دورف پس از ترک روسیه به همراه گروه برنامه نویسان تلگرام در کشورهای مختلفی مثل لندن، سنگاپور و برلین سکونت داشته است. هم اکنون نیز پاول و همکارانش در دبی اقامت دارند اما آن‌ها در بخش سوالات متداول تلگرام اعلام کرده‌اند درصورت تغییر قوانین اینترنت محل اقامت خود را عوض خواهند کرد.

زندگی شخصی پاول دورف و همسرش

گفته شده که Pavel Durov رئیس تلگرام فردی گیاهخوار است. بعلاوه او از نوشیدن الکل، چای و نوشیدنی‌های انرژی زا دوری می‌کند. پاول دورف عاشق مسافرت است. او هرگز تلویزیون تماشا نمی‌کند. دوستانش گفته‌اند که او معتاد کار کردن است. بسیار مودب است و ارتباطات کمی دارد.

درباره او می‌گویند که طرفدار دختران زیبا است و گهگداری عکس‌هایی از او بهمراه مدل‌های معروف در اینترنت دیده می‌شود.

درباره ازدواج پاول دورف و همسرش جزئیات زیادی در دسترس نیست. او درباره زندگی خصوصیش به دلایل شخصی یا امنیتی اطلاعاتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. درباره پاول دورف و همسرش بعضی منابع می‌گویند که او ازدواج کرده و بعضی دیگر می‌گویند ازدواج رسمی نکرده است.

اما بسیاری می‌گویند این کارآفرین جوان همسری غیررسمی به نام Daria Bondarenko دارد. حتی گفته شده از او صاحب دو فرزند شده است. البته شواهدی مبنی بر رابطه این دو نفر وجود دارد. اما هیچ اطلاعاتی درباره اینکه این میلیونر فرزندی دارد یا خیر موجود نیست. پاول دورف و همسرش هیچ عکسی از فرزندان احتمالی خود در شبکه های اجتماعی منتشر نکرده اند.

پاول دورف و همسرش
از زندگی شخصی رئیس تلگرام پاول دورف و همسرش به دلایل امنیتی اطلاعات زیادی در دسترس نیست

تابعیت و ثروت پاول دورف

در سال ۲۰۱۳، Pavel Durov حدود ۲۵۰ هزار دلار به صندوق جزیره سنت کیتس و نویس در دریای کارائیب اهدا کرد. پس از آن با بدست آوردن تابعیت این کشور کوچک گذرنامه آن را نیز دریافت کرد. با این گذرنامه می‌توان به ۱۳۲ کشور جهان بدون ویزا سفر کرد.

طبق اعلام مجله فوربز، از سال ۲۰۱۶ ثروت پاول دورف رو به افزایش بوده است. در سال ۲۰۱۶ ثروت او تقریبا ۶۰۰ میلیون دلار بوده و به عنوان ۱۳۵ امین نفر ثروتمند روسی شناخته می‌شد. در سال ۲۰۲۰ ثروت دورف به ۳/۴ میلیارد دلار رسید و جایگاهش به عنوان نفر ۳۰ ام ارتقا پیدا کرد.

پاول دورف یا مارک زاکربرگ روسیه

Pavel Durov قبل از اینکه بعنوان سازنده برنامه تلگرام شناخته شود یک شبکه اجتماعی به نام VKontakte را در روسیه راه‌اندازی کرد. این برنامه بعدها با نام وی کی (VK) شناخته می‌شد. وی کی در روسیه و چند کشور دیگر استفاده شد و به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

همین امر باعث شد موسس تلگرام قبل از تولد تلگرام مشهور شود.

این شبکه اجتماعی اوایل به درست برادران دورف اداره می‌شد. و در زمان مدیریت این دو برادر بالغ بر 3 میلیارد دلار ارزش داشت. این رسانه توانسته بود تا 350 میلیون کاربر رشد کند.

از آنجایی که این شبکه اجتماعی شباهت‌هایی به فیسبوک دارد، مردم روسیه آنرا فیسبوک روسی و پاول دورف را مارک زاکربرگ روسیه می‌خواندند. خیلی‌ها معتقد بودند برای طراحی و ساخت وی کی، دورف از فیسبوک ایده گرفته است.

اما تفاوت اصلی مدیر تلگرام پاول و مدیر فیسبوک مارک در زادگاهشان بود. پاول از این بابت به اندازه مارک خوش شانس نبود.

در سال 2013 پاول دورف را مجبور کردند برخلاف تمایلش 12 درصد از سهام خود در وی کی را بفروشد. طبق گفته‌ها 260 میلیون دلاری که او برای ساخت تلگرام هزینه کرد حاصل فروش سهامش در وی کی بوده است.

کسی که سهام او را در این خرید و فروش فرمایشی خریداری کرد ایوان تاروین نام داشت. او نیز سهام را طبق چیزی که از او خواسته شده بود به Mail.ru که شرکت بزرگ اینترنتی روسیه است فروخت.

این شرکت با سهامی که قبلا در VK داشت اکنون 52 درصد از سهام شرکت را در اختیار گرفت. در نتیجه کنترل امور وی کی به دست Mail.ru افتاد. این شرکت به تدریج سهام کامل VK را خریداری کرد و اکنون تمام مالکیت آن شبکه اجتماعی را دارد.

جدایی مالک تلگرام از VKontakte و ترک وطن

در اول آوریل 2014 پاول دورف اعلام استعفا کرد. کاربران درباره جدایی او از وی کی حرف می‌زدند و هر کس درباره علل این ماجرا نظری می‌داد. همه هنوز در شوک این خبر بودند که دو روز بعد از این ماجرا او اعلام کرد ماجرای استعفایش دروغ اول آوریل بوده است. (همان که در ایران به دروغ سیزده معروف است).

در واقع به دلیل فشار سازمان اطلاعات روسیه این اتفاقات افتاده بود. موسس تلگرام در 16 آوریل 2014 تحت فشار قرار ماموران اطلاعاتی روسیه قرار گرفت تا اطلاعات و مشخصات اوکراینی‌هایی که در جریان اتفاقات جزیره کریمه دست به تظاهرات زده بودند را در اختیار آنها بگذارد.

Pavel Durov سازنده تلگرام
مالک تلگرام مجبور به کناره‌گیری از اولین شرکت خود یعنی وی کی شد

مدیر تلگرام که هنوز عضوی از شرکت وی کی بود از این کار خودداری کرد. او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی وی کی این درخواست را غیرقانونی شمرد.

چند روز بعد در 21 همان ماه او از سمت مدیرعاملی کنار گذاشته شد. شرکت ادعا کرد این کنار گذاشتن به دلیل استعفای خود دورف است. اما او اظهار کرد که مجبور است شرکتش را ترک کند زیرا به دست افراد وابسته به حکومت تصاحب شده است.

Pavel Durov سازنده تلگرام

در سال 2013 و یک سال قبل از اخراج پاول دورف از VK و ترک وطن، او و برادرش نیکولای با همکاری چند نفر از کارکنان وفادارشان یک سیستم پیام رسان راه‌اندازی کردند که تلگرام نام گرفت. نیکولای یک پوتکل امن به نام MTProto را ساخته بود که از آن برای پیاده سازی تلگرام بهره بردند.

بخاطر تجربیات تلخی که پاول دورف در رابطه با VK کسب کرده بود دوست نداشت که بنیان اپلیکیشن جدیدش را در وطنش بنا نهد. او برای این کار برلین آلمان را انتخاب کرد. تا آخر 2013 اپلیکیشن تلگرام هم در نسخه IOS و هم در نسخه اندروید به بازار آمد.

سازنده تلگرام
سازنده تلگرام پاول دورف بهمراه برادر و چند تن از همکارانش این پیام‌رسان را راه‌اندازی نمود

دورف موسس تلگرام برای ساخت و طراحی این پیام رسان بیش از 260 میلیون دلار هزینه کرد. شاید جالب باشد بدانید که مالک تلگرام نظر جالبی در رابطه با کسب درآمد از پیام‌رسان‌ها دارد. او اعتقادی به کسب درآمد از برنامه‌های پیام‌رسان ندارد. تا همین چند وقت پیش هم او از سرمایه شخصی خود یک میلیون دلار برای تلگرام هزینه کرد.

رئیس تلگرام در مصاحبه‌هایش اظهار کرده که چنین برنامه‌هایی نیاز به حامی مالی بزرگ دارند و کسب درآمد از آنها باعث می‌شود اطلاعات خصوصی افراد به خطر بیفتد.

تلگرام خیلی سریع مورد استقبال کاربران قرار گرفت. پیام‌رسان‌های زیادی آمدند و رفتند. بعضی با استقبال مواجه شدند و بعضی دیگر همان ابتدای کار شکست را قبول کردند. اما تلگرام اینطور نبود.

در ماه اول، تلگرام توانست 100 هزار کاربر جذب کند. یک سال بعد 15 میلیون کاربر، بعد از آن 50 میلیون، در سال 2016 تعداد 100 میلیون و در سال 2018 بیش از 200 میلیون کاربر فعال در تلگرام حضور داشتند. این رقم اکنون به بالای 500 میلیون رسیده است.

در ایران نیز بعد از فیلتر وایبر، کاربران به تلگرام روی آوردند و از آن پس تلگرام محبوبترین پیام رسان در ایران بوده است. در حال حاضر به گفته مالک تلگرام این برنامه بیش از 40 میلیون کاربر فعال دارد.

چند نکته درباره تلگرام

شعار تلگرام این بود: “سریع‌تر و امن‌تر”. برای رسیدن به این شعار از دو لایه رمزگذاری در این اپلیکیشن استفاده شده است.

امنیت تلگرام مورد توجه همه قرار گرفت، حتی این پیام رسان مورد توجه و مورد استفاده گروهک داعش نیز قرار گرفت.

رئیس تلگرام برای رمزگشایی کدهای آن 200 هزار دلار جایزه تعیین کرده است. این نشان دهنده امنیت بسیار بالای آن است.

مدیر تلگرام در مقابل سیاست‌های روسیه

مدیر تلگرام در مقابل نیروهای اطلاعاتی و در مقابل سیاست‌های کشورش روسیه ایستادگی کرده است. یک بار در سال 2011 به دلیل داشتن طرز فکر مخالف با سیاست‌های کشور منزل او در محاصره نیروهای امنیتی روسیه قرار گرفت. این ماجرا یک ساعت بعد خاتمه پیدا کرد.

بار دیگر جریان حاکم او را مجبور به فروش 12 درصد از سهامش در وی کی کرد تا بتواند کنترل این شبکه اجتماعی را خود در دست بگیرد.

مدتی بعد او را مجبور کردند اطلاعات اوکراینی‌های معترض در جریان کریمه را در اختیار دولت و نیروهای امنیتی قرار دهد. اما او این کار را نکرد و این درخواست را در صفحه شخصی خود فاش کرد و آن را غیرقانونی خواند.

نیروهای موافق جریان سیاسی کشور همچنین در شرکت او نفوذ کرده بودند و در نهایت او را از سمت مدیر عاملی کنار زدند. در نهایت مدیر تلگرام مجبور شد کشورش را ترک کند.

پاول دورف مدیر تلگرام زیاد به سفر علاقه دارد. بعلاوه بخاطر مسائل امنیتی زیاد نقل مکان می‌کند. او در صنعت شکر سنت کیتس و نویس (در دریای کارائیب) 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری کرد و شهروندی آن کشور را گرفت. او 300 میلیون دلار از دارایی‌هایش را نیز در بانک‌های سوئیس سپرده‌گذاری کرد تا دست دولت روسیه به آن نرسد.

مالک تلگرام خود را گیاهخوار می‌داند. همچنین خود را یک فعال سیاسی و آزادی‌خواه می‌خواند. او در سال 2011 و در روز تولد 27 سالگی یک میلیون دلار به Wikimedia Foundation کمک کرد.

پاول دورف در سن سی سالگی و در سال 2014 بعنوان مستعدترین رهبر اروپای شرقی انتخاب شد. او حتی یک سال قبل از آن در 2013 زمانیکه روسیه به ادوارد اسنودن پناهندگی داد از او خواست تا در کار توسعه امنیت نرم‌افزاری وی کی با او همکاری کند. او ز اسنودن بعنوان قهرمان زندگیش یاد می‌کند.

در کل در شرایط امنیتی روسیه او واقعا جسارت زیادی داشت و در مقابل خواسته‌های نیروهای امنیتی ایستادگی می‌کرد.

نظر سازنده تلگرام درباره این پیام‌رسان

سازنده برنامه تلگرام در مصاحبه‌ای که با سایت TechCrunch داشت درباره تلگرام گفت:

اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، مهم نیست چند اپ پیام‌رسان دیگر وجود دارد چون همه آنها (به جز تلگرام) بی‌خود هستند

سازنده تلگرام معتقد است اگر در دنیای دیجیتال امروزی راهی برای نفوذ نیروهای امنیتی در یک اپلیکیشن قرار داده شود، مطمئنا افراد سوءاستفاده‌گر نیز به آن دست پیدا خواهند کرد.

او می‌گوید همانطور که اپل در برابر خواسته سیا آمریکا برای بازکردن قفل آیفون مورد نظرشان ایستادگی کرد، تلگرام نیز باید در برابر خواسته‌هایی مانند آن ایستادگی کند. زیرا تلگرام امنیت را بعنوان شعار خود قرار داده است.

سازنده تلگرام
سازنده تلگرام در مصاحبه‌هایش بر امنیت تلگرام و حفظ حریم شخصی کاربران تاکید دارد

او در مصاحبه‌ای با CNN درباره اینکه داعش در حملات تروریستی خود در اروپا از تلگرام استفاده کرده گفت:

این بخش تاریک فناوری می باشد افزودن یک در پشتی بر روی اپ‌های رمزگذاری‌شده بیش‌تر به کمک تروریست‌ها می‌آید تا نیروهای امنیتی

پاول دورف با دولت‌های مختلف در جهت بستن کانال‌های تلگرامی که فعالیت‌های غیراخلاقی یا تروریستی دارند همکاری می‌کند. اما در برابر حفاظت از اطلاعات خصوصی کاربران بسیار جدی است.

هرچند شایعات حاکی از آن است که او با ساندار پیچای مدیر عامل گوگل دیدار می‌کند. بعضی می‌گویند گوگل پیشنهاد خرید تلگرام به مبلغ یک میلیارد دلار را به دورف داده است. گوگل سابقه درخشانی در حفاظت از حریم خصوصی کاربران ندارد.

چند نکته درباره پاول دورف رئیس تلگرام

  • سازنده برنامه تلگرام در سال ۲۰۱۷ به عضویت رهبران جوان انجمن جهانی اقتصاد در آمد.
  • سرگذشت پاول دورف به تفصیل در کتاب The Durov Code. The True Story of VK and its Creator که به زبان روسی چاپ شده آمده است.
  • VK شبکه‌ایست که ماجرای بازی نهنگ آبی از آن آغاز شد.
  • سازنده تلگرام به دلیل علاقه زیادش به شخصیت نئو در فیلم ماتریکس، اکثرا لباس مشکی به تن می‌کند. طرز لباس پوشیدن او اغلب سوژه خبرنگاران است.
  • پاول دورف در سال 2012 مقاله‌ای نوشت که بسیار پرهیاهو و جنجالی بود و در آن به ارئه راهکارهایی برای بهتر شدن روسیه پرداخت.
  • او حفاظت از حریم خصوصی را بسیار باارزش می‌داند.
  • سازنده تلگرام دستی هم در عکاسی دارد. این را می‌توان از تصاویری که در صفحه اینستاگرام خود می‌گذارد فهمید.

امیدوارم از زندگی این شخصیت جالب درس‌هایی که باید را بیاموزیم. زندگینامه سایر افراد موفق را نیز در سئوف بمطالعه فرمایید.

سپاس از همراهی شما.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.5 / 5. تعداد رای: 16

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. صبحانی می گوید

    واقعا پاول دورف شخصیت عجیب و جالبی داره، من شنیدم که مدتی در ایران هم زندگی کرده ولی صحتش نمیدونم

    1. seof می گوید

      بله زندگی پاول دورف به دلیل شخصت ایشون و مقابله با دولت روسیه خیلی محبوب و قابل ستایش هستش، درحالیکه میتونست خیلی راحت به تقاضای نقض حریم خصوصی تلگرام توسط دولت روسیه و بقیه کشورها تن بده اما این کار رو نکره. بله ادعای حضور پاول دورف در ایران رو منبع قابل اعتمادی تایید نکرده

  2. اشکان می گوید

    خیلی مقاله کامل و جالبی بود. ممنون از سئوف بابت نوشتن و انتشار این مقاله.
    منکه از ابتدا عاشق تلگرام بودم و هستم و از بقیه پیام رسان ها مثل واتساپ بیزار بودم. بازم ممنون 🙏❤️

  3. ولی الله خیروری می گوید

    سلام انسانهای عالی فکر همیشه برایشان از سوی نزدیکانشان مشکل درست میشود

  4. رضا جوادی(عاشق نی نی) می گوید

    یه بیشعور و نژاد پرست تمام عیاره شدیدا هم بی وجدانه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.