22 علت رایج از دست دادن ترافیک و رتبه

0
(0)

در این مقاله درباره دلایلی که باعث افت ناگهانی رتبه سایت، از دست رفتن رتبه سایت‌های برتر و از دست رفتن ترافیک سایت می‌شود صحبت خواهیم کرد. 22 دلیل احتمالی از دست رفتن رتبه سایت را بیان خواهیم کرد. سپس 4 مورد را نیز که جنبه کلی‌تر دارند از زبان جان مولر بیان خواهیم کرد.

اما قبل از پرداختن به دلایل افت رتبه این سوال را از خود بپرسید:

چرا رتبه و ترافیک دو نکته مهم برای سایت هستند؟

سایت‌ها با هدف بازدیدگرفتن راه‌اندازی می‌شوند. اما میزان بازدید مورد نیاز هر سایت بستگی به حوزه کاری آن دارد. مثلا در سایت‌های Media یا رسانه، ترافیک بعنوان منبع درآمد حاصل از تبلیغات است. برای سایت‌های فروشگاهی و خرده‌فروش، ترافیک یعنی فروش مستقیم.

بعضی سایت‌ها ممکن است چیزی نفروشند. مهم نیست سایت شما درباره چیست. در نهایت ترافیک برابر است با مشتری.

و در موتورهای جستجو، رتبه گرفتن به معنی دریافت ترافیک و برابر است با گرفتن مشتری.

پس افت رتبه بخصوص اگر ناگهانی باشد و به ویژه در سایت‌هایی که قبلا رتبه بسیار خوبی داشتند یک مشکل محسوب می‌شود. ممکن است با وجود وبمسترها و متخصصان مختلف در سایت، این وظیفه به شما محول شود که مشکل را بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توانید شرایط را به حالت قبل بازگردانید.

1- رتبه‌بندی اشتباه را پیگیری می‌کنید

اگر سایت شما زمان زیادی است که روی کار آمده است، ممکن است کلمات کلیدی شما دیگر مرتبط با زمان حال نباشند. درباره نحوه تحقیق کلمات کلیدی خود فکر کنید و آنرا با داده‌هایی که در گوگل سرچ کنسول نمایش داده می‌شوند مقایسه کنید.

آیا از تعاریفی در حوزه کاری خود استفاده می‌کنید که احتمالا با آنچه مشتریان بالقوه شما می‌دانند هم‌خوانی ندارد؟

بیشتر افراد اشکال مختلفی از یک سوال یکسان را جستجو می‌کنند و باز هم قادر نیستند پاسخ یا راه حل مشکلشان را بیابند.

مهندسان در گوگل، توانایی درک زبان طبیعی این موتور جستجو را بسیار بهبود بخشیده‌اند. امروزه کاربران می‌توانند به زبان‌های طبیعی بیشتری جستجوی خود را انجام دهند و نتایجی را دریافت کنند……………………………..

موتورهای جستجو همچنین از این پدیده در سال‌های اخیر استفاده کرده‌اند. به جای تکیه بر تعداد محدودی کلمه کلیدی، سایت‌ها را بر اساس جملات کامل و سایر عناصرزبان‌های طبیعی بیشتر رتبه‌بندی کرده‌اند.

به کلمات و عبارات کلیدی خود نگاه کنید. اگر کلمات کلیدی عمومی و قدیمی را بکار می‌برید، در واقع رتبه‌بندی اشتباه را پیگیری می‌کنید و باید استراتژی خود را بروزرسانی کنید.

2- لینک‌های از دست رفته

دلیل دیگری که رتبه‌بندی جستجو و ترافیک سایت شما پایین آمده است این است که شاید لینک‌های شما از دست رفته باشد.

با استفاده از ابزارهایی مانند Majestic، Ahrefs، CognitiveSEO سایت خود را از بابت لینک‌های از دست رفته طی 90 روز اخیر بررسی کنید.

اگر لینک‌های زیادی را از دست داده‌اید، ممکن است دلیلی بر افت رتبه شما باشد.

سوالات بیشتری وجود دارد که باید درباره از دست دادن لینک به آنها توجه کنید:

  • آیا این از دست رفتن لینک در سراسر سایت اتفاق افتاده است؟
  • آیا لینک‌های از دست رفته در همان صفحاتی از سایت قرار دارند که در آنها شاهد افت رتبه بوده‌ایم؟
  • آیا تعداد لینک‌های ورودی به صفحاتی که افت رتبه داشته‌اند کاهش یافته است؟
  • آیا شاهد افت لینک به صفحاتی هستیم که به صفحاتی با رتبه‌پایین‌تر لینک داده‌اند؟

اگر لینک‌های ورودی شما لینک خراب و یا گم‌شده هستند، باید تعیین کنید که آن لینک‌ها دقیقا از کجا می‌آیند و چرا خراب شده‌اند.

هر لینک باید بطور جداگانه بررسی شود تا گام بعدی شما مشخص شود:

  • اگر لینک‌ها آگاهانه حذف شده باشند، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که آنها لینک‌های طبیعی نبودند و ممکن بود توسط گوگل نشانه‌گذاری و پنالتی شوند (اگر تا آن موقع این اتفاق نیفتاده باشد). این لینک‌ها را رها کنید.
  • گاهی طی بروزرسانی یک سایت لینک‌ها خراب می‌شوند و یا تغییر می‌کنند. در چنین حالتی، شاید این شانس را داشته باشید که مالک سایت را قانع کنید تا آنها را برگرداند.
  • اگر لینک‌های داخلی با لینک‌های جدید جایگزین شده باشند که به یک مرجع دیگر ارجاع می‌دهند، ما هم این گزینه را دارید که به آن مرجع جدید لینک بدهید.

یادتان باشد که همواره می‌توانید لینک‌های قدیمی را با لینک‌های جدید که کار می‌کنند جایگزین کنید.

برای اینکه از تاثیر لینک‌های از دست رفته روی رتبه آینده خود جلوگیری کنید، ارزشش را دارد که روی نرم‌افزارها یا برنامه‌های مانیتورینگ سرمایه‌گذاری کنید تا مداوم و بطور فعالانه، لینک‌های از دست رفته را رصد کنند. بدین طریق می‌توانید فعال باشید و قبل از اینکه دچار افت رتبه شوید اصلاحات لازم را انجام دهید.

3- ریدایرکت‌های خراب

اگر سایت جدیدی را راه‌اندازی می‌کنید، یا به یک سرور جدید نقل مکان می‌کنید، و یا هر تغییر ساختاری در سایت ایجاد می‌کنید، باید بدانید که احتمالا یک افت رتبه را تجربه خواهید کرد، مگر اینکه یک پلن مناسب و آماده برای ریدایرکت‌ها داشته باشید.

ریدایرکت‌های خراب یا شکسته کابوس هر سئوکاری است.

وقتی از یک ریدایرکت 301 استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که نقشه سایت XML، تگ‌های کانونیکال، و لینک‌ها نیز بروزرسانی شوند.

یک ریدایرکت 301 مثل یک تغییر در اطلاع آدرس (Address Notice) برای صفحه وب است. این اطلاع به موترهای جستجو می‌گوید که یک صفحه، یا چند صفحه و یا کل یک سایت به آدرس دیگری منتقل شده‌اند.

در واقع شما می‌خواهید که بازدیدکنندگان سایت شما به آدرس جدید شما هدایت شوند نه به آدرس قبلی.

اگر همه چیز درست انجام شود رتبه خود را از دست نخواهید داد و یا بابت محتوای تکراری، به این دلیل که موتورهای جستجو هر دو آدرس وب جدید و قدیمی شما را ایندکس می‌کنند پنالتی نخواهید شد.

4- عملیات دستی یا (Manual Actions)

اگر یک اافت ناگهانی و مشخص در رتبه‌های سایت خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند بیانگر این باشد که گوگل سایت شما را پنالتی و یا جریمه می‌کند. عملیات دستی، بیشتر بصورت دستی بکار می‌روند تا بعنوان نتیجه یک آپدیت الگوریتم.

اگر سایت شما در سایر موتورهای جستجو مثل یاهو و بینگ در حال رتبه گرفتن است، نشانه این است که به احتمال بسیار زیاد از طرف گوگل پنالتی شده‌اید.

چه پنالتی شما دستی باشد و چه اتوماتیک، باید مشکل را حل کنید و پنالتی را برطرف کنید. بهترین راه برای شروع این است که به اعلان‌هایی که در داخل حساب گوگل سرچ کنسول سایتتان می‌بینید توجه کنید.

به دنبال هشدارها در منوی پیام‌ها و بخش Manual Actions بگردید. در این بخش لیستی از نمونه‌هایی را خواهید یافت که در آنها کارمند گوگل متوجه شده که صفحات خاصی از سایت شما منطبق با قوانین آنها نیست.

همچنین می‌توانید در این بخش به پیشنهادات و اطلاعاتی برای حل مشکلات دسترسی داشته باشید.

5- تغییرات الگوریتم

گوگل همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود استراتژی‌ها و نتایج به کمک ایجاد تغییر در الگوریتم‌ها است. خیلی از سایت‌ها از این تغییرات ضربه خورده و دچار افت رتبه شده‌اند.

برای جلوگیری از ضربه خوردن از آپدیت‌های گوگل، از یک استراتژی موثر و کارآمد ترافیک و بازاریابی Cross-Chanel استفاده کنید که شامل شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های بازاریابی می‌شود.

6- تغییرات طبیعی در جستجو

زمان‌هایی وجود دارد که ممکن است متوجه یک افت در رتبه‌بندی نتایج جستجو شوید که نتیجه مستقیم هیچ چیز مرتبط با سایتتان نیست. گوگل گاهی بسته به رفتار کاربر تغییراتی در نوع نتایجی که به او ارائه می‌دهد ایجاد کرده است.

برای مثال، اگر جستجوی یک عنوان خاص، با افزایشی ناگهانی روبرو شود ممکن است گوگل نتایج تازه‌تر را به سمت بالا می‌آورد و محتواهای قدیمی و ایستا (بدون تغییر و بدون پویایی) را پایین‌تر می‌فرستد.

اگر محتوای شما جزء دسته دوم است، شاهد یک افت در رتبه‌بندی خواهید بود. می‌توانید به گوگل ترندز نگاه کنید تا بفهمید آیا تغییر محسوسی اتفاق افتاده است که بتواند آن اختلافات را توضیح دهد یا خیر.

7- تغییرات تجربه کاربری (UX) در گوگل

گوگل گاهی تجربه کاربری صفحات جستجو را تغییر می‌دهد به طرقی که کلیک کردن را حذف کند.

ممکن است یک نتیجه برجسته (Featured Snippet) در یک نتیجه جستجوی کلیدی ظاهر شده و ترافیک را به کمک آن هدایت کرده باشد. یا ممکن است بعضی تجربیات جستجو روی نرخ کلیک (CTR) تاثیر گذاشته باشد.

بررسی کنید کدام عبارات دچار افت رتبه شده‌اند و ببینید آیا چیزی تغییر کرده است یا خیر.

8- تفاوت‌های موقعیت‌های جغرافیایی

رتبه شما بسته به موقعیت مکانی جستجوی انجام شده، متفاوت خواهد بود. اگر رتبه خود را در یک منطقه جغرافیایی بررسی کنید، بایستی در چند موقعیت‌ جغرافیایی دیگر نیز آنرا بررسی کنید تا درک دقیق‌تر و درست‌تری از رتبه خود بدست آورید.

آیا متوجه شده‌اید که نتایجی که شما بابت جستجوی یک عبارت خاص بدست می‌آورید با نتایجی که شخصی دیگر بدست میآورد میتواند کاملا متفاوت باشد؟

همچنین اگر شما در حالتی که متصل به حساب گوگل خود هستید جستجویی را انجام دهید و سپس از حساب خود خارج شوید و مجدداد همان جستجو را تکرار کنید نتایج متفاوتی دریافت خواهید کرد.

دلیل آن این است که گوگل قبل از اینکه نتایج را برای شما نمایش دهد به سایت‌هایی که قبلا بازدید کرده‌اید، موقعیت مکانی که اکنون قرار دارید، و حتی دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید نگاه می‌کند و آنها را در نظر می‌گیرد.

9- رشد رقبا

ممکن است همه چیز را درست انجام دهید اما هنوز ترافیک از دست دهید و شاهد یک افت در رتبه‌بندی سایتتان باشید. یکی از دلایل این اتفاق ممکن است این باشد که رقبای شما بهتر کار می‌کنند.

با رصد کردن و آنالیز فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی، استراتژی‌های لینک‌سازی، و بازاریابی محتوا رقیبانتان، سعی کنید همیشه حواستان به آنها باشد.

می‌توانید از ابزارهایی مانند Wayback Machine یا Versionista را برای دیدن تغییراتی که رقبای شما ایجاد کرده‌اند استفاده کنید.

همچنین می‌توانید ابزارهای بک‌لینک را بکار ببرید تا ببینید آیا با هجوم بک‌لینک‌های جدید مواجه بودن یا خیر. ممکن است آنها کمپین سئو مختصص خودشان را راه‌اندازی کرده باشند.

وقتی فهمیدید رقیبانتان چه کارهایی برای غلبه بر شما انجام داده‌اند، شما نیز بعضی از همان تغییرات را انجام دهید. فقط سعی کنید بهتر از آنها این کار را بکنید.

10- سرعت صفحه

اینکه محتوای صفحات شما به چه سرعتی بارگذاری شوند نه تنها روی رتبه شما تاثیر می‌گذارد، بلکه روی تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت نیز تاثیرگذار است.

وقتی صفحات شما به کندی بارگذاری می‌شوند، نرخ پرش صفحات بیشتر می‌شود، چون کاربران برای دیدن محتوای شما منتظر نمی‌مانند.

برای بررسی سعت صفحه، ابزار جدید و پیشرفته گوگل با نام PageSpeed Tppl را امتحان کنید.

صفحات بر اساس سرعت بارگذاریشان، در سه دسته کند (Slow)، سریع (Fast) و متوسط (Average) رتبه‌بندی می‌شوند.

11- مشکلات سرور

اگر سایت شما با مشکلات مربوط به سرور مواجه است، ممکن است نتیجه یک عملیات کش ناموفق باشد. لازم است که هر نوع مشکل مربوط به سرور را هر چه سریعتر برطرف کنید.

به دنبال خطاها در بگردید و از ابزار Fetch and Render گوگل برای تست نحوه رندر شدن یا کراول شدن یک URL در سایت استفاده کنید.

12- سایر علائم وب

گوگل گفته که سایر سیگنال‌های تجربه کاربری و علائم وب، مثل “Cumulative Layout Shift”، می‌تواند روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارد.

تجربه کاربری صفحه شما به چه شکل است؟

آیا ظاهر آن زود به زود تغییر می‌کند؟

آیا تبلیغات زیادی روی صفحه وجود دارد؟

13- ناوبری داخلی

ناوبری سایت شما به کاربران می‌گوید چه اطلاعاتی را در کجای سایت می‌توانند بیابند. سعی کنید از ساختار یا معماری سایت مسطح و عریض استفاده کنید که دو یا حداکثر سه سطح عمق برای ناوبری داخلی شما دارد. اگر لازم باشد بازدیدکنندگان شما برای یافتن آنچه به دنبالش هستند، بسیار زیاد کلیک کنند، در اینصورت به احتمال زیاد آنها از سایت شما خارج خواهند شد.

ممکن است موتورهای جستجو کراول کردن محتوای نهفته در اعماق سایت شما را متوقف کنند. در نتیجه این باعث خواهد شد رتبه سایت شما پایین بیاید و شما ترافیک کمتری در فضاهایی که محتوای مهمی دارند دریافت کنید.

استراتژی‌های لینک‌سازی داخلی، فقط بخشی از بهینه‌سازی جستجو نیستند بلکه بخش جدایی‌ناپذیر سایر استراتژی‌های ماندگاری کاربر نیز می‌باشند.

ساده‌سازی و منطقی کردن لینک‌سازی داخلی و ناوبری، ماندگاری کاربر را بهبود می‌بخشد و سایر معیارهای رتبه‌بندی (مثل زمان حضور در سایت) را افزایش می‌دهد. استفاده از لینک‌های داخلی با متن پیوند شامل کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک می‌کند که به سرعت تشخیص دهند سایت شما درباره چه چیزی است و آیا محتوای شما با کوئریها مرتبط است یا خیر.

14- پنالتی‌های مربوط به لینک‌های بی‌کیفیت

همه لینک‌ها یکسان نیستند.

اگر استراتژی‌های لینک‌سازی اسپم، تاریخ‌گذشته و یا پرریسک را بکار ببرید گوگل سایت شما را پنالتی می‌کند. گوگل به وضوح در اولین پاراگرف بخش Help سرچ کنسول خود که Link Schemes نام دارد اظهار داشته که چه چیزی را بعنوان لینک بی کیفیت در نظر می‌گیرد:

هر نوع لینکی با نیت دستکاری PageRank یا رتبه یک سایت در نتایج جستجوی گوگل، بخشی از یک اسکیمای لینک (Link Scheme) و یک نقض قوانین وبمستر گوگل در نظر گرفته میشود. این شامل هر رفتاری که لینک‌های وارده به سایت شما و یا لینک‌های خروجی از سایت شما را دستکاری می‌کند می‌شود.

برای توسعه یک استراتژی لینک‌سازی باکیفیت جهت جلوگیری از پنالتی گوگل و جهت افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک سایتتان وقت صرف کنید.

چند پیشنهاد برای ساخت لینک‌های خوب:

  • لینک‌های خراب خود را با ساخت لینک‌های جدید و ارزشمند تعمیر کنید.
  • از PR استفاده کنید تا در مقالات جدید و محتواهای آنلاین به شما ارجاع داده شود.
  • محتوای استثنایی بنویسید و آنرا به شدت در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید تا کاربران بتوانند آنرا پیدا کنند.

15- طراحی‌های مجدد و تغییرات اخیر وب‌سایت

اگر تصمیم به طراحی مجدد سایت خود گرفته‌اید، آخرین چیزی که می‌خواهید انجام دهید از دست دادن ترافیک و رتبه‌ای است که برای بسدت آوردن آن زحمت زیادی کشیده‌اید.

چند گام ویژه که می‌توانید بردارید تا متضرر نشوید و رتبه خود را بهبود دهید اینها هستند:

مطمئن شوید که همه ریدایرکت‌های 301 به درستی برنامه‌ریزی شده‌اند.

ساختار لینک‌های ورودی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روی سایت جدید شما به درستی کار می‌کنند.

قبل از راه‌اندازی سایت جدیدتان، چند گزارش از معیارهای بنیادین و پایه مانند حسابرسی سایت، ترافیک، ردگیری رتبه، و نکاشت URL صفحه به دست آورید.

با برنامه‌ریزی محتاطانه و توجه به عناصر ضروری طراحی مجدد پروژه، از تاثیرات منفی روی سئو و رتبه سایت جلوگیری کنید و حتی می‌توانید رتبه خود را بهبود ببخشید.

16- مشکلات فنی ساده

سئوی فنی معیار سلامت فنی سایت شماست. سئوی فنی به فعالیت‌های سئو که روی نحوه کراول و ایندکس محتوای شما توسط موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد اشاره دارد. آگاهی از مشکلات فنی سئو به شما کمک می‌کند بهتر مواظب سایتتان باشید و رتبه خود را بالا نگه دارید.

مشکلات فنی سئو بعضی از مشکلات پایه‌ای هستند که ممکن است مانع رتبه گرفتن شما شوند.

17- اضافه بار (Overload) سرور

اگر سرور شما آمادگی تحمل امواج (بالا و پایین شدن) ناگهانی ترافیک را ندارد ممکن است Overload شود و یا خراب شود. آنهایی که روی یک سرور اشتراکی هستند احتمال بیشتری برای از کار افتادن دارند چون شخص دیگری در همان سرور ممکن است شاهد یک افزایش ناگهانی ترافیک باشد.

خیلی از پکیج‌های میزبانی اگر از محدوده پهنای باند خود تجاوز کنید، سایت شما را پایین می‌آورند. اگر سایت شما تعداد دفعات از کار افتادگی زیادی را تجربه کند، روی رتبه جستجوی شما تاثیرمنفی خواهد داشت.

18- اطلاعات متا

اطلاعات متا، یا متا تگ‌ها برای این به کار می‌روند که به موتورهای جستجو بگویند سایت شما چه اطلاعاتی را فراهم می‌کند.

یکی از مهمترین انواع داده‌های متا که به بالا رفتن رتبه سئو شما کمک می‌کند تگ عنوان (Title Tag) است. انواع دیگر اطلاعات متا که می‌توانند به رتبه سایت شما کمک کنند، هدرها و توضیحات متا هستند.

هنگام تولید اطلاعات متا از ناسازگاری بپرهیزید.

برای مثال، اگر تاریخ یک مقاله را روی سایتتان تغییر دهید، مطمئن شوید که آنرا در توضیحات متا نیز تغییر داده‌اید. باید از تکرار اطلاعات متا یا استفاده از عناوین بدون معنی و عمومی مانند (Home) خودداری کنید.

باید از تگ‌های عنوان ویژه‌تر که شامل کلمه کلیدی هدف شما می‌شود استفاده کنید. اگر عنوان یکسان را برای چند صفحه بکار ببرید، نه تنها کاربران خود را گیج می‌کنید، بلکه در نهایت مجبور خواهید شد با خودتان در صفحات SERPs رقابت کنید.

19- منبع ترافیک

ترافیک سایت شما نه تنها شامل تعداد بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود، بلکه شامل تعداد صفحاتی که روی آنها کلیک می‌شود و مقدار زمانی که کاربر روی هر صفحه سپری میکند نیز می‌شود.

ترافیک می‌تواند از منابع متعددی جریان یابد، شامل:

  • ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی
  • ارجاعات
  • ترافیک مستقیم
  • جستجوی ارگانیک
  • جستجوی پولی
  • رسانه اجتماعی

کدام یک بهترین است؟

پاسخ این است: هر منبعی که بیشترین Engagement یا درگیر شدن کاربر را به‌همراه داشته باشد و کمترین نرخ پرش و بیشترین تبدیلات را انجام دهد.

ترافیک سایت شما از منابعی خارج از جستجوی طبیعی می‌تواند کاهش یابد. برای مثال، اگر تغییری در نحوه رفتار با لینک‌ها در توئیتر و یا فیسبوک اتفاق بیفتد.

ترافیک مستقیم برای زمانی است که کسی URL شما را در نوار آدرس تایپ می‌کند.

این شاید برای رتبه گرفتن ضروری نباشد، اما مهم است زیرا:

  • بازدیدکنندگان انتخاب می‌کنند که به سایت شما بازگردند چون آنها از قبل شما را می‌شناسند و خواهان آنچه که در سایتتان ارائه می‌دهید هستند.
  • بعنوان یک متخصص در حوزه کاری خود شناخته می‌شوید، پس بازدیدکنندگان به سایت شما می‌آیند چون برند شما را می‌شناسند.
  • ترافیک مستقیم تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی تغییرات گوگل و سرورهای آن بعنوان یک منبع مستقل بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد.

می‌توانید آمار ترافیک مستقیم خود را در داشبورد گوگل آنالیتیکس ردگیری کنید. اگر می‌خواهید ترافیک مستقیم خود را افزایش دهید، روی یک برند مشخص و به یادماندنی تمرکز کنید.

بطور پیوسته برای بازدیدکنندگان سایت خود توصیه‌های تخصصی و باارزش تولید کنید و به آنها نشان دهید که در حوزه کاری خود یک متخصص هستید.

20- زمان سپری شده روی سایت

درگیر شدن کاربر (User Engegement) در سایت می‌تواند روی رتبه جستجوی شما تاثیر بگذارد. نرخ پرش و متوسط زمان سپری شده در صفحه شما دو معیاری هستند که می‌توانید براحتی در داخل گوگل آنالیتیکس آنها را اندازه‌گیری کنید.

این معیارها عامل مستقیم در رتبه‌بندی نیستند، اما نشان‌دهنده این هستند که آیا شما برای کاربران خود تجربه کاربری خوبی فراهم می‌کنید یا خیر.

21- محتوای تکراری

گوگل محتوای تکراری را اینگونه تعریف می‌کند: “بخش‌های قابل توجهی از محتوا که در دامنه‌های مختلف قرار دارد و به وضوح مشابه یک محتوای دیگر یا دقیقا عین آن است.”

این نوع محتوا همیشه بعنوان فریب در نظر گرفته نمیشود و همیشه منجر به پایین آمدن رتبه در نتایج جستجو نمی‌شود.

وقتی واضح باشد که محتوا به عمد کپی شده تا رتبه‌بندی را دستکاری کند و ترافیک را افزایش دهد، سایت شما پنالتی خواهد شد. این می‌تواند بدین معنی باشد که محتوای شما برای یک کوئری یکسان رقابت می‌کند و وقتی گوگل فکر می‌کند که یک کوئری باید تنوع بیشتری داشته باشد ممکن است یکی از آن صفحه‌ها را پنالتی کند.

رتبه شما افت خواهد کرد و در بدترین حالت سناریو، سایت شما ممکن است کاملا از ایندکس گوگل حذف شود.

در اینصورت دیگر در نتایج جستجو یافت نخواهد شد.

22- از تکنیک‌های طعمه کلیک (Clickbait) قدیمی استفاده می‌کنید

بعضی روش‌ها برای آوردن کاربران به سایت (مثل لیست‌ها) هنوز هم جواب می‌دهند. اما ممکن است کاربر از این نوع تکنیک‌ها خسته شود و از کلیک کردن روی لینک‌های شما اجتناب کند.

آیا عنوان‌های شما دقیقا آنچه را که در آن صفحه قرار دارد توصیف می‌کنند؟

آیا از ترفندهایی مانند “حدس بزنید در ادامه چه اتفاقی می‌افتد!” اجتناب می‌کنید؟

آیا توضیحات متا شما کاربران را جذب می‌کنند یا باعث راندن آنها می‌شوند؟

آزمون A/B را روی توضیحات متا و عناوین امتحان کنید تا ببینید آیا چیزی برای جدب کاربران بیشتر وجود دارد یا خیر.

خوب تا اینجا 22 دلیل احتمالی برای از دست رفتن رتبه و ترافیک بیان کردیم. اما این مساله بصورت یک پرسش در جلسات پرسش و پاسخ سئو نیز مطرح شده که جان مولر به آن پاسخ داده است. در ادامه می‌خواهیم نظر این مهندس گوگل را نیز بدانیم.

او یک پاسخ کلی درباره دلیل از دست رفتن رتبه سایت‌ها می‌دهد.

نظر جان مولر مهندس گوگل درباره از دست رفتن رتبه سایت‌ها

کسی از جان مولر سوال می‌کند که چرا سایت من با اینکه هفت سال رتبه خوبی داشته و موفق بوده، رتبه خود بابت بعضی کلمات کلیدی را از دست داده است.

مولر در پاسخ، به چهار علت افت رتبه سایت‌ها اشاره کرد.

شاید این چهار دلیل لیست کاملی از علل از دست رفتن رتبه سایت‌ها نباشند.

بهترین راه این است که طی فرایند سوال و جواب و در تبادل اطلاعات، دلایل مختلف را بفهمید.

توضیحات او یک مرور کلی بود که لزوما لیست کاملی از دلایل نبود.

همانطور که گفته شد، پاسخ‌هایی که به پرسش‌ها داده شد بینشی نسبت به چرایی از دست دادن رتبه سایت می‌داد. این پاسخ‌ها کمک کردند که شخص سوال‌کننده شروع به برنامه‌ریزی برای یک پلن ریکاوری برای رتبه سایتش کند.

شخص سوال‌کننده اشاره کرد که حدود هفت یا هشت سال بود که سایتش رتبه خوبی داشت.

آنها لینک‌های ورودی و خروجی را ارزیابی کرده بودند و هیچ مشکلی پیدا نکرده بودند.

سه سایت تحت تاثیر قرار گرفته بودند.

هر سه سایت کلمه کلیدی یکسانی را بکار برده بودند چون محصولات مشابهی را تحت برندهای مختلف می‌فروختند.

جان مولر ابتدا گفت که اطلاعات کافی داخل این سوال وجود ندارد که بتوان بر اساس آن یک پاسخ مشخص داد.

سپس یک پاسخ کلی را بیان کرد:

1 – رتبه‌های برتر موقتی هستند

یک احساسی وجود دارد که این را به فرد تلقین می‌کند که سایتی که یکبار رتبه برتر را گرفت برای همیشه آن رتبه را خواهد داشت.مولر بیان کرد که رتبه‌ها اساسا موقتی هستند.

مولر گفت:

در حالت کلی، لزوما اینکه یک سایت، چندین سال در نتایج جستجو خوب ظاهر شده است به این معنی نیست که تا همیشه در صفحه نتایج جستجو (SERPs) خوب ظاهر خواهد شد.

در دنیای وب، انتظار این نوع تغییرات می‌رود. چون یک محیط بسیار پویا است.

2 – اینترنت همواره در حال تغییر است

تقریبا همه چیز روی وب مدام در حال تغییر است. بک‌لینک‌هایی که به یک سایت داده شده ناپدید می‌شوند. رقبا لینک بدست می‌آورند. محتوا تغییر می‌کند. سایت‌های جدید پدیدار می‌شوند.

اینها و خیلی چیزهای دیگر روی میزان مرتبط بودن یک سایت به یک کوئری جستجو تاثیر می‌گذارند.

مولر به این شکل توضیح داد که:

از یک سو، همه چیز روی وب در ارتباط با سایر سایت‌ها و رقیبان شما در حال تغییر است …

3 – الگوریتم‌های گوگل تغییر می‌کنند

این یکی از مواردی است که علت از دست رفتن رتبه سایت‌ها را توجیه می‌کند. و مثل تغییرات عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو نیست. وقتی الگوریتم تغییر می‌کند ممکن است اینطور باشد که نحوه درک گوگل از صفحات وب تغییر کند.

سال‌ها پیش، صفحاتی که لیست‌هایی از پنج رتبه برتر را تشکیل می‌دادند به نظر می‌رسید که بر رتبه‌بندی غلبه کرده‌اند. شاید به این دلیل بود که گوگل چگونه صفحات وب را می‌فهمد. فهمیدن پنج نوع برتر سایت‌ها راحتتر بود.

اما بخاطر تغییرات الگوریتم‌ها این اتفاق دیگر نمی‌افتد.

یک اشتباه رایج که مدیران سایت‌ها بعد از هر آپدیت مرتکب می‌شوند این است که سایت را از نظر داخلی بررسی می‌کنند تا ببینند چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است.

یک اشتباه دیگر این است که فکر می‌کنند گوگل روی یک نوع سایت هدف‌گذاری کرده است.

بیشتر الگوریتم‌هایی که موضوع مقالات پژوهشی هستند یا پتنت‌ها، درباره هدف قرار دادن انواعی از سایت‌ها یا در تلاش برای یافتن سایت‌هایی که کار اشتباهی انجام می‌دهند نیستند.

بیشتر الگوریتم‌های گوگل مربوط به جستجو درباره راضی کردن کربران، درک کاربران و درک صفحات وب هستند.

ادامه صحبت مولر این بود:

از طرفی هم در سمت ما چیزهایی که مربوط به الگوریتم‌های جستجو هستند تغییر می‌کنند.

4 – کاربران تغییر می‌کنند

آخرین دلیل کاهش رتبه سایت در گوگل یا کاهش ترافیک سایت بسیار علت مهمی است.

اینکه کاربران چگونه و چرا جستجو انجام می‌دهند ممکن است تغییر کند. چیزی که جستجو می‌کنند هم ممکن است تغییر کند. اگر محبوبیت یک نوع محصول کاهش پیدا کند، ترافیک سایت‌هایی که درباره آن محصول هستند رو به کاهش می‌رود.

این نوع از کاهش ترافیک می‌تواند به شکل یک روند کاهشی طولانی و تدریجی باشد.

همیشه در راس محبوبیت کاربران قرار گرفتن خیلی مهم است.

مولر پاسخ می‌دهد:

و نهایتا در سمت کاربر نیز، انتظارات در طول زمان تغییر می‌کند.

پس اینکه یک چیزی در گذشته در نتایج جستجو خوب عمل کرده دلیل نمی‌شود که در آینده هم عملکرد خوبی داشته باشد.

همواره بروزرسانی کنید

یک مزیت کیفی رایج که سایت‌های موفق دارند این است که آنها همواره در حال حرکت و در جریان هستند. پیشرفت‌های فنی سایت، جستجوی کاربر، پیشرفت‌های تجربه کاربری، ایجاد ارتباط نزدیک با بازدیدکنندگان سایت، همه آنها بخشی از یک وبسایت داینامیک هستند.

تولید محتوای سئو شده بطور مداوم کافی نیست. با توجه به تجربه، خیلی مهم است که حواسمان به مخاطبان و ترندهایی که به آنها مربوط است باشد.

انجام این کار می‌تواند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند و کمک می‌کند تا از کاهش تدریجی ترافیک جلوگیری شود.

سخن آخر: از رتبه و ترافیک باارزش خود مراقبت کنید

در این مقاله هم یک لیست نسبتا کامل از دلایل احتمالی افت رتبه ارائه کردیم و هم نظر جان مولر را درباره پرسشی با همین مضمون شرح دادیم. و دلایلی که ایشان بصورت کلی برای این اتفاق بیان کرده بودند را فهمیدیم. در نهایت باید بدانیم که:

هیچ میانبری برای افزایش ترافیک وجود ندارد!

اگر می‌خواهید بیشتر در نتایج موتورهای جستجو دیده شوید باید زمان و انرژی و تلاش زیادی صرف کنید.

سعی نکنید به وسیله استراتژی‌های سطحی برای خود میانبر بزنید. در این صورت ممکن است از عواقب منفی رتبه ضعیف در نتایج جستجو و از دست رفتن ترافیک متضرر شوید.

برای رشد کسب و کارتان سعی کنید از آخرین بروزرسانی‌ها و بهترین اقدامات برای بیشتر دیده شدن در فضای آنلاین مطلع باشید.

لطفا پرسش‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا کارشناسان تیم ما در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

سپاس از همراهی شما

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.