استراتژی سئوی سایت را بطور کامل در این مقاله از سایت سئوف بیان کردیم.
3 نوع استراتژی سئوی سایت
- استراتژی سئوی داخلی
- استراتژی سئوی خارجی
- استراتژی تکنیکال یا فنی
برای انجام سئوی سایت توسط کارشناسان سئوف کلیک کنید.
چگونه یک استراتژی سئو را پیادهسازی کنیم؟
در ادامه مراحل ایجاد استراتژی سئو سایت در سال 2022 را شرح خواهیم داد:
مرحله اول: فهرستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید.
مرحله دوم: صفحه اول گوگل را تجزیه و تحلیل کنید.
مرحله سوم: چیزی متفاوت یا بهتر ایجاد کنید.
مرحله چهارم: یک فیلم اضافه کنید.
مرحله پنجم: بهینه سازی را برای سئوی درون صفحه را انجام دهید.
مرحله ششم: بهینه سازی را برای هدف جستجو انجام دهید.
مرحله هفتم: روی طراحی محتوا تمرکز کنید.
مرحله هشتم: بهینه سازی وب سایت برای موبایل را انجام دهید.
مرحله نهم: افزایش سرعت صفحات را درنظر بگیرید.
مرحله دهم: بک لینکهای با کیفیت دریافت کنید.
مطالب مرتبط: افزایش ترافیک سایت

استراتژی سئوی داخلی
چگونه کلمات کلیدی مناسب سئو را تولید کنیم؟
مرحله 1: فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط بر اساس آنچه در مورد کسب و کار خود میدانید را تهیه کنید.
مرحله 2: موضوعهای مختلف را با کلمات کلیدی مختص خود جداسازی کنید.
مرحله 3: درکی درست از چگونگی تأثیر منظور در تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل بر اساس آن، داشته باشید.
مرحله 4: عبارات جستجوی مرتبط را تحقیق کنید.
مرحله 5: از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به نفع خود استفاده کنید.
ابزارهای یافتن کلمات کلیدی مناسب سئوی سایت
- Moz Keyword Explorer: بهترین ابزار همه جانبه برای جستجوی کلمات کلیدی SEO
- Semrush: ابزار جستجوی کلمات کلیدی برای متخصصان پیشرفته سئو
- Wincher: ابزاری برای بهینه سازی کل وب سایت شما
- RankIQ: ابزاری برای ایجاد محتوای سئو محور
- GetKeywords: ابزاری مناسب برای تحقیقات کلمات کلیدی SEO محلی
- QuestionDB: ابزاری برای یافتن کلمات کلیدی مبتنی بر سوال
- Jaaxy : ابزار مناسب بازاریابان وابسته
استراتژی سئوی محتوا
سئو داخلی یا (On-page SEO) مربوط به محتوای صفحههای وب است. این محتوا به موتورهای جستجو و کاربران میگوید که صفحه شما درباره چه موضوعی نوشته شده است.
عناصر مورد توجه در سئوی محتوا:
- رعایت کردن تعداد کلمات کلیدی در کل محتوا
- استفاده از متن جایگزین برای عکسها
- استفاده از تگهای h1 تا H6 در متن
- تنظیم توضیحات متای مناسب برای متن
- تهیه کردن محتوایی کامل و بهتر نسبت به رقبا
- بکاربردن کلمات مترادف با کلمات کلیدی در محتوا
- بکاربردن کلمه کلیدی در متن جایگزین عکسی در محتوا و نیز متن جایگزین عکس شاخص محتوا و نیز بکاربردن آن در تگهای H2 تا H6
- بروزرسانی کردن محتوا

استراتژی لینکسازی داخلی
بعضی از صفحات شما نسبت به دیگر صفحات دارای اعتبار بیشتری هستند. اینها صفحاتی هستند که قبلاً از سایتهای دیگر به آنها لینک داده شده است.
صفحه اصلی شما بهترین مثال است. لینکهای این صفحه به صفحات دیگر اعتبار و ارزش سئو بیشتری را منتقل میکنند.
چگونه بفهمیم کدام یک از صفحات ما دارای اعتبار بیشتری هستند؟
حالا که به تأثیر لینکسازی داخلی اشارهکردیم، باید ببینیم کدام یک از صفحات وبسایتمان از نظر سئو اعتبار بیشتری را دارند. برای این کار میتوانید از ابزار سئو مانند Moz یا ابزار رایگانی مانند سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.
فقط کافی است در سرچ کنسول گوگل بخش گزارش قسمت Go to Links > Internal Links / Top Linked Pages را ببینیدکه صفحاتی را نشان میدهد که بیشترین لینکهای خارجی و در نتیجه بالاترین اعتبار را دارند.
وارد بخش گزارش صفحات برتر Moz شوید. این صفحه نشاندهندهی صفحات شما براساس ترتیب رتبهبندی اعتبار صفحه است.
لینکهای صفحات با اعتبار بالاتر، بیشترین پتانسیل رتبهبندی را دارند. اینها صفحاتی هستند که میخواهید از آنها لینک دهید.
چگونه بفهمیم کدام صفحات ما رتبهی بالاتری دارند؟
- به قسمت Acquisition > Search Engine Optimization > Queries بروید. اگر ترافیکی از طریق سرچ ارگانیک ندارید، فقط محدوده تاریخ طولانیتری را مشخص کنید تا دادههای بیشتری را دریافت کنید.
- بهتر است گوگل آنالیتیکس را به گوگل سرچ کنسول متصل کنید. یا بصورت مستقیم به GSC رفته و آن را دریافت کنید.
- برای اینکه بتوانید فقط عباراتی را که به ازای آنها رتبه بالاتر از 10 دارید را ببینید، فیلتری پیشرفته ایجاد کنید.
- مرتبسازی بر اساس avrage position لیستی از عباراتی با رتبهی بالا میباشد.
- به جستجوی گوگل بروید و عبارت را جستجو کنید تا رتبه را تایید کرده و صفحه مربوطه را پیدا کنید.
اگر یافتن برخی از عبارات سخت است، تعجب نکنید. اگر در یافتن عبارتی از گزارش کوئریها در نتایج جستجوی خود دچار مشکل شدید سراغ عبارت بعدی بروید.
بهترین لینکسازی داخلی را چگونه انجام دهیم؟
- در جایی از متن اصلی صفحه، فقط یک لینک از صفحه با اعتبار بالا به صفحه با اعتبار کمتر ایجادکنید.
- اگر میخواهید از عبارت کلیدی در انکرتکست استفاده کنید. برای مثال، لینک انکرتکست که «نکات نصب آبنما» نشان میدهد، مربوط به صفحه نصب آبنما است.
بکاربردن کلمه کلیدی در انکرتکست خیلی بهتر از «بیشتر بخوانید» یا « کلیک کنید» است. گوگل به کلمات کلیدی در انکر تکست اهمیت بالایی میدهد.
- از نظر ارتباط و اعتبار، لینکهای داخلی بسیار شبیه به بکلینکهای خارجی هستند. اگر در سایتتان از صفحهای که بک لینکی قوی دارد به صفحهای ضعیف لینک دهید، متوجه تاثیر مثبت لینکسازی داخلی میشوید.
- بهتر است هر لینک با در نظرگرفتن خواسته و علایق خواننده ایجاد شود و نه فقط برای رتبهبندی، هر کاری که صرفاً جهت سئو و بدون درنظر گرفتن خواستهی افراد انجام دهید، اسپم در سئو است.

مهمترین ابزارهای آنالیز سایت برای سئو
در ادامه مهمترین ابزارهای آنالیز سایت جهت بهینهسازی سایت را بیان خواهیم کرد.
· Screaming Frog
با این ابزار یک خزیدن به سایت خود انجام میدهید و از موارد مثبت و خطاهای سایت خود مطلع میشوید.
این ابزار به شما با شناسایی مشکلات زیر در انجام سئوی سایتتان کمک میکند.
- شناسایی مشکلات صفحه بندی
- تشخیص مشکلات پیاده سازی سئوی بین المللی
- فرورفتن عمیق در معماری یک وب سایت
قورباغه جیغجیغو یا همان Screaming Frog اپلیکیشنی جمعوجور است که میتوانید آن را بر روی ویندوز، مک یا لینوکس نصب کنید. این اپلیکیشن در لینکها، تصاویر، کد CSS و… وبسایت میخزد و به شما میگوید وقتی موتورهای جستوجوگر شروع به خزیدن در سایت میکنند به چه چیزی بر میخورند.
این اطلاعات به شما کمک میکند که سایت خود را از منظر سئو تحلیل و بررسی کنید. جدا از این باعث میشود که در وقت خود صرفهجویی کنید. زیرا تجزیهوتحلیل دستی هر صفحه از سایت میتواند چالشبرانگیز باشد.
· Google Search Console
ابزاری مناسب برای گزارشهای مربوط به سایت است.
گوگل چند ابزار را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادههای وب سایت به کاربران ارائه میکند. احتمالاً در رابطه با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل برای پیادهسازی استراتژی سئوی سایت مناسب شنیدهاید. استفاده از این ابزارها برای حفظ و بهینه کردن وب سایت رایگان است و میتوانند دیدگاههای بسیار ارزشمندی را در مورد وب سایت کاربران به آنها ارائه کنند.
سرچ کنسول گوگل به راحتی دیتای سرچ کاربران وب سایت را ردیابی میکند. شما میتوانید اطلاعات ارزشمندی را از حساب سرچ کنسول خود بدست آورید.
اینکه کدام قسمت از وب سایت شما نیاز به توجه و کار بیشتری دارد، برای مثال مطلع شدن از تعداد خطاهای انتقال به صفحاتی که باید برطرف شوند یا توجه به کلمه کلیدی خاصی که میتواند در رتبه بندیها موثر باشد، از جمله اطلاعاتی هستند که میتوانید با مشاهده و بررسی در سرچ کنسول گوگل بهدست آورید.
· Google Analytics
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری است که گوگل، بصورت رایگان و بهمنظور تحلیل و آنالیز سایت در اختیار وبسمتران قرار میدهد.
این ابزار تحلیلگر اطلاعات بسیار کاملی را دربارهی ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و اطلاعات کلی و گزارشات مفیدی را در اختیار مدیران وبسایتها قرار میدهد.
گوگل آنالیتیکس، میتواند اطلاعاتی مثل نحوهی ورود کاربر، مدت زمان ماندن کاربر در صفحات، نوع دستگاهی که از آن سرچ شده، رفتار کاربر، نرخ تبدیل و همه اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ میدهد را ارائه کند، این ابزار نقش بسیار مهمی را جهت بهینهسازی یک وبسایت و پیشرفت آن ایفا میکند.
این ابزار این امکان را به شما میدهد که سایت، وبلاگ و شبکههای اجتماعی خود را تحت کنترل خود بگیرید.
· Web Developer Toolbar
یکی از کاربردهای اصلی این افزونه، شناسایی مشکلات کد، بهویژه برای پیادهسازی جاوا اسکریپت با منوها و رابط کاربری است.

· WebPagetest
ابزاری برای تست سرعت سایت خود و سایت رقبا میباشد.
- تست سرعت سایت
- تست سرعت سایت رقبا
- تست سرعت ویدیوهای رقبا
- تشخیص اینکه چقدر طول می کشد تا یک سایت به طور کامل بارگذاری شود، با این ابزار انجام میشود.
· Google Page Speed Insights
PageSpeed Insights تست سرعت سایت را بصورت تقریبی انجام میدهد.
· Google Mobile-Friendly Testing Tool
ابزاری برای تست سازگار بودن سایت با موبایل است، Google میتواند بینشهایی در مورد پیادهسازی تلفن همراه یک وبسایت را به شما ارائه دهد.
· GTMetrix Page Speed Report
ابزار تست سرعت سایت با درنظرگرفتن کدها و همهی عناصر سایت است، این ابزار قابلیت پاکسازی عناصری که باعث کاهش سرعت سایت میشود را دارد.
· W3C Validator
ابزاری برای بهینه سازی کدهای سایت شما است. خوشبختانه، با استفاده از ین ابزار میتوانید از استاندارد بودن کدهای سایتتان مطمئن شوید.
· Google’s Schema.org Structured Data Testing Tool
این ابزار بهترین ابزار برای آزمایش استراکچرد دیتا است که خطاهای احتمالی کدهای شما را گزارش میدهد. فقط کافی است که کد خود را داخل این سایت کپی کنید تا آن را بر اساس استانداردها بررسی کند.
· SEMrush
semrush ابزاری دقیق برای تحقیق کلمات کلیدی و همینطور آنالیز و تحلیل دقیق سایت رقبا میباشد، با استفاده از این ابزار و بکارگیری استراتژی سئوی مناسب میتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید.
· Majestic
Majestic.com، نیز از بزرگترین ابزارهای آنالیز بکلینک و لینکهای ورودی سایت است.
· Ahrefs
ابزار Ahrefs به شما کلیدواژه هایی را نشان میدهد که رقیبان دقیقا با استفاده از همانها، ترافیک ارگانیک را به سایت خود میگیرند.
با استفاده از بخش Top Pages در این ابزار میتوانید ترافیک ارگانیکی که بازدید سایتها به آنها وارد میکنند را بررسی کنید و در بخش Content Gap کلیدواژه هایی که رقبا با آنها رنک گرفته اند اما شما نگرفتهاید را بررسی کنید.
· Moz Bar
MOZ نیز یکی از ابزارهای کنترل استراتژی سئوی سایت است که گوگل برای تعیین ارزش وبسایتها آن را بکار میگیرد. این ابزار به شما اطلاعاتی درباره بازدیدکنندگان سایت میدهد.
اطلاعاتی مانند اینکه بازدیدکنندگان چگونه و از چه کانالی (جستجو در موتورهای جستجو، تبلیغات و لینکهای خارجی) وارد سایت شما شدهاند.
علاوه بر آن، این ابزار اطلاعات مفید دیگری از جمله نحوه جستجوی افراد در کسب و کار شما، کلمات کلیدی دیگری که مخاطبین برای یافتن محصولات و یا خدمات شما از آن استفاده کردهاند، کلمات کلیدی رقبا و سایر اطلاعات را به شما میدهد.

• Google Search Console XML Sitemap Report
Sitemap یک طرح اولیه از وبسایت شماست که به موتورهای جستجو برای پیدا کردن، خزش و ایندکسکردن همه محتویات وبسایت شما کمک میکند. سایت مپ همچنین به موتورهای جستجو اعلام میکند که کدام صفحات اهمیت بیشتری دارند.
· BrightLocal
Local Seo ابزاری است که به کسبوکارها کمک میکند تا برای جذب مشتریهای احتمالی محلی، محصولات و خدماتشان را تبلیغ کنند.
موتورهای جستجو برای کسب اطلاعات جستجوی محلی، از سیگنالهایی مثل محتوای محلی، صفحات شبکههای اجتماعی، لینکها و منشنها استفاده میکنند تا مرتبطترین نتایج محلی را برای کاربران فراهم کنند.
· Barracuda Panguin
این ابزار بهترین ابزار برای زمانی است که ترافیک ارگانیک سایت شما به طور چشمگیری کم شده یا دیگر سایت خود را در نتایج جستجو نمیبینید.
به کمک آن میتوانید به سرعت متوجه شوید که آیا سایت شما تحت تاثیر یک تغییر الگوریتم گوگل قرار گرفته است یا نه و از تغییرات الگوریتمی که ممکن است در طولانی مدت بر روی سایت تأثیر بگذارند نیز مطلع شوید.
این ابزار همچنین میتواند به Google Analytics وصل شود تا اطلاعات مورد نیاز مناسبی را برای پیادهسازی استراتژی سئوی سایت به دست آورید.
· Botify
Botify یکی از بهترین ابزار سئو تکنیکال است. این ابزار با تشخیص درست هدف اشخاص از جستجو و بهینه سازی فنی سایت، تحلیل دقیق کلمات کلیدی را انجام میدهد.
Botify با ادغام مواردی چون بودجه کراول و موارد سئوی فنی مربوط به هدف جستجوگر، میتواند تمام عوامل موثری را در رتبه بندی سایت شناسایی کند.
· Whitespark
Whitespark به شما این امکان را میدهد که از طریق دریافت گزارشات دقیق موقعیتهای محلی مشخص شده در گوگل مثل دسته بندیمحلی، مکان یابمحلی و نیز گزارشات دقیق رتبه بندی ارگانیک توسط Google، رتبه بندی سایت خود را پیگیریکنید.
استراتژی تکنیکال سئو
چکلیست استراتژی سئوی تکنیکال به شرح زیر است:
- سریع بودن سایت
بهتر است از افزونههای مربوط به افزایش سرعت سایت برای سایت موردنظر استفاده کنید.
- امن بودن سایت
بکار گیری HTTPS در مقابل HTTP، اگر اخیراً به HTTPS مهاجرت کردهاید، مطمئن شوید که همه پیوندهای HTTP بهروزرسانی شدهاند.
- نداشتن محتوای کپی
- فشرده کردن حجم عکسها و کدهای سایت
- نداشتن لینکهای مخرب
- تنظیم سایت مپ برای سایت
- داشتن دادههای ساختاریافته

استراتژی سئوی سایت خارجی
ممکن است به این فکر کنید هر چه تعداد لینکها بیشتر باشد، بهتر است، مهم این است که به یاد داشته باشید، Google ارتباط بین پیوندها را در اولویت قرار میدهد.
به جای اینکه به دنبال مقدار مشخصی از لینکها باشید، بهتر است سعی کنید لینکهای معتبر و مرتبط به سایت خود را پیدا کنید.
برای اجرای استراتژی سئوی خارجی سایت خود موارد زیر را درنظر بگیرید:
- تولید محتوا در شبکههای اجتماعی
- وبلاگنویسی مهمان در سایتهای مرتبط
- ارسال پاسخ در سایتهای پرسش و پاسخی
- خرید لینک
- پیادهسازی استراتژی بکلینک قوی
- ایجاد پستهای راهنما و مرجع
- ایجاد کمپین تبلیغاتی
- تولید محتوای ویدیویی با لینک مربوطه
- تولید محتوی عکس با لینک مربوطه
- ارتباط با اینفلوئنسرها
- نقلقول و مصاحبهها
برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با استراتژی سئوی سایت کلیک کنید.