سال 2020 سرشار از اتفاقات غیرمنتظره بود که روی سئو تاثیر گذاشت. برای سال 2021 آماده هستید؟ در این مقاله 3 نکته که باید برای سال جدید در ذهن داشته باشید را بیان خواهیم کرد.
در کنار همه چالشهایی که بعنوان انسان در این سال با آن مواجه بودیم، 2020 آنقدرها هم بد نبود. چون بیشتر ما چیزهایی که باید از این اتفاقات یاد میگرفتیم را یاد گرفتیم. خوب حال برویم سراغ 3 نکته که باید درباره سئو در سال 2021 بدانید. با سئوف همراه باشید:
فهرست مطالب
1- خواسته و هدف جستجو انعطافپذیر هستند
باید بدانید که هدف جستجو و خواسته کاربر بیشتر از آنچه که فکر میکنیم انعطافپذیر و دگرگونپذیر هستند. فهمیدن هدف کاربر از جستجو، یک بخش مهم و بحرانی از استراتژی موفق در سئو میباشد. پس باید یک درک اساسی از نیتی که پشت یک کوئری جستجو نهفته است داشته باشید تا صفحهای بسازید که پاسخگوی آن خواسته باشد.
اگر صفحه شما بهترین و بیشترین انطباق را با هدف جستجو داشته باشد، گوگل رتبه خوبی به آن خواهد داد. همانطور که این جمله ساده به نظر میرسد، انطباق دادن هر چه بیشتر محتوای صفحه با Search Intent قدری پیچیدهتر و سختتر است.
اما وقتی یک پاندمی جهانی هدف جستجو برای یک کوئری (جستار) را تغییر میدهد چه میشود؟
خوب در این صورت شما یا باید خود را با شرایط وفق دهید یا اینکه رتبه خود را از دست خواهید داد. مثلا در جستارهایی که مربوط به الکل است این اتفاق افتاده است. جستجوهای مرتبط با الکل قبلا به مشروبات الکلی ارتباط داشتند ولی هدف از الکل در جستجوهای دوران پاندمی، بیشتر روی مواد ضدعفونی کننده دارای الکل متمرکز است.
البته تغییراتی که در هدف جستجو اتفاق میافتد تنها راهی نیست که رفتار فرد جستجوگر ممکن است تغییر کند. پتنسیلی هم وجود دارد که ممکن است باعث شود حجم جستجو و هدف جستجو برای یک کوئری خاص، یک شبه بیش از حد افزایش پیدا کند و یا کلا ناپدید شود.
این مورد هم در ابتدای شیوع پاندمی در بعضی نمودارها مشهود بود. مثلا جستجو برای “Toilet Paper” در آمریکا در اوایل شیوع کرونا و بخاطر کمبود دستمال توالت، یک شبه افزایش پیدا کرد. البته بعدا دوباره کمی کاهش پیدا کرد.

2- بیزینسهای محلی و متخصصان سئوی محلی باید زیرک باشند
صحبت درباره قادر بودن به وفقپذیری سریع، در هیچ جایی به اندازهای که در سئوی محلی در این سال مهم باشد درست و مهم نیست. یکی از بخشهایی که به شدت در طول این پاندمی در سالی که گذشت ضربه خورد بیزینسهای محلی بوده است.
تعطیلیها و محدودیتهای اجتماعی بسیاری از مالکان این کسب و کارها را مجبور کرد که خلاقیت به خرج دهند و روشهایی بیابند تا همچنان با ارباب رجوع خود در تماس باشند. مثلا خرید غیرحضوری کالا و ارسال آن و یا مشاورههای مجازی.
گوگل بخاطر شایستگی این کسب و کارها یک حرکت خوب انجام داده است و برای بیزینسهای محلی امکاناتی در Google My Business جهت ارتباط با مشتریانشان در نظر گرفته است.
با اینکه اکثریت بیزینسهای محلی، دارای موقعیت فیزیکی هستند، باید بخشی از جستجو را نیز به خود اختصاص دهند بعنوان یک کانل مجاز جهت ارتباط با مشتریان خود. و پاندمی، این واقعیت را پررنگتر کرد: تعطیلیها خدماترسانی بیزینسهای محلی به مشتریانشان در فضای فیزیکی خود را سخت کرده است.
زیرکترین بیزینسها و متخصصان سئوی محلی باید قادر باشند که فرصتهای جدید جستجوی محلی را با بهرهگیری کامل از ابزارهایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو فراهم میکنند ادغام کنند و همچنین با ویژگیهای جدیدی که در طول زمان اضافه میشود. چنین بیزینسهایی و سئوکارهایی بخاطر زیرکیشان در طول پاندمی و فراتر از آن به شکوفایی خود ادامه خواهند داد.
3- جامعه سئو به قویتر شدن خود ادمه میدهد
حتی در مواجهه با چنین ناملایماتی، جامعه سئو باز هم وسیع، خلاق و حمایتگر خواهد ماند. در مدتی که در واقع یکی از پرچالشترین سالها در ایالات متحده و سراسر جهان بوده، همواره متخصصان سئو را میبینیم که در کمک به یکدیگر پیشتاز هستند.
میتوانیم متخصصانی را در این حوزه ببینیم که از سایر همکاران خود که بخاطر پاندمی از کار بیکار شدهاند حمایت میکنند و حتی رزومه آنها را در توئیتر به اشتراک میگذارند تا برای آنها کار پیدا کنند.
همچنین میتوانیم آژانسها و متخصصانی را در حوزه سئو ببینیم که اطلاعات و توصیههای خود را بصورت رایگان برای کمک به کسب وکارها در این زمان پرمشقت به اشتراک میگذارند.
اینها همیشه در حوزه سئو وجود داشته، اما در سال 2020 بیشتر شاهد آن بودیم. همچنین سئوکارها مهارتهای خود در زمینههای نامرتبط با سئو را نیز افزایش دادهاند تا در کسب درآمد به کسانیکه از کووید ضربه خوردند کمک کنند و یا در جهت بهبود سلامت روان.
مثلا یک سئوکار روی مهارت موسیقی خود کار کرده و در توئیتر شروع به برگزاری کنسرت مجانی بصورت مجازی برای دنبالکنندگان خود کرده است.
نتیجهگیری
2020 به ما نشان داد که تغییرات ممکن است خیلی سریع اتفاق بیفتند، و شما باید بعنوان یک متخصص سئو زیرک باشید تا سریعا استراتزی سئو خود را تنظیم کنید تا با رفتار جدید کاربران در محیط جستجو، محیط مصرفکنندگان و محدودیتهای بالقوه تطبیق یابد.
خوشبختانه، جستجو، حوزهای است که چرخش و تغییر نسبتا سریع در آن امکانپذیر است، در صورتیکه از قبل خود را آماده کرده باشید.
پس در سال 2021، بهتر است که بطور منظم صفحات نتایج جستجو (SERPs) را بررسی کنید تا مطمئن شوید که صفحات شما و صفحاتی که در آینده خواهید ساخت با هدف جستجو انطباق داشته باشند.
همچنین، به یاد داشته باشید که تنها نیستید و یک جامعه بزرگ وجود دارد که حاضرند به شما در رشد کمک کنند و از شما حمایت کنند.
در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید، در بلاگهای مورد علاقه خود کامنت بگذارید و در کل، از امکانات فضای مجازی برای برقراری ارتباط و یادگیری نهایت استفاده را ببرید. سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما آینده روشن است و اوقات خوشی در انتظار همه ما است.
برای شروع یادگیری مفاهیم سئو دوره رایگان آموزش سئو را به شما پیشنهاد میکنیم. این دوره بصورت فصل و به فصل و قدم به قدم مفاهیم را برای شما توضیح میدهد.
منتظر نظرات شما در بخش دیدگاهها هستیم. سپاس از همراهی شما.