ساختار سایت چیست ؟ – تاثیر بهینه‌سازی معماری سایت در سئو

0
(0)

ساختار سایت چیست؟ – معماری سایت یا ساختار سایت به ساختار و نحوه لینک شدن صفحات در وب سایت می‌گویند. Website Architecture اگر بهینه باشد بر سئو سایت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

این مقاله جزء مقالات دوره آموزش سئو می‌باشد که یک دوره جامع است و بصورت رایگان روی سایت قرار گرفته است.

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم معماری سایت چیست، چه کاربردی دارد و چرا مهم است. همچنین می‌خواهیم بدانیم معماری سایت چگونه در سئو سایت تاثیر می‌گذارد. پس این مقاله از مقالات آموزشی سئوف را از دست ندهید!

Website Architecture یا ساختار سایت چیست؟

Website Architecture که به معماری سایت ترجمه شده است به این معنی است که صفحات سایت به چه شکلی هستند و چگونه به هم مرتبط شده‌اند. یک ساختار یا معماری سایت ایده‌آل به کاربران و کراولرهای موتورهای جستجو کمک می‌کند تا براحتی آنچه را که در یک سایت به دنبالش هستند پیدا کنند.

هر چیزی که بدون نظم، ساختار و طراحی ساخته شود به احتمال زیادی با شکست مواجه خواهد شد. در مورد سایت نیز به همین شکل است. یک سایت به خودی خود قابلیت پیچیده بودن را دارد. اگر پیچیده باشد ممکن است کراولرها و کاربران را سردرگم کند.

پس برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است از یک ساختار منظم برای آن استفاده کرد. معماری سایت کاربردهایی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

معماری سایت راهنمایی است برای کراولر تا بداند صفحات سایت در کجا قرار دارند و چطور باید به آنها دسترسی داشته باشد. همچنین راهنمایی است برای کاربران تا بدانند در کجای سایت هستند و چگونه به مطالب وامکانات دلخواه خود دسترسی پیدا کنند.

پس داشتن یک معماری سایت منظم و بهینه ضروری است.

چرا بهینه‌سازی معماری سایت در سئو مهم است؟

برای اهمیت ساختار سایت در سئو سه دلیل وجود دارد:

دلیل اول برای اهمیت بهینه سازی ساختار سایت

بهینه‌سازی معماری سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمام صفحات روی سایت را پیدا کنند و ایندکس کنند.

اگر شما صفحاتی روی سایتتان داشته باشید که با چندین کلیک از صفحه اصلی می‌توان به آن رسید (یا صفحاتی که از هیچ صفحه دیگری به آنها لینک داده نشده)، ربات‌های گوگل، برای یافتن و ایندکس کردن آنها بسیار با مشکل مواجه خواهند شد و زمان زیادی را صرف خواهند کرد.

معماری سایت و ایندکس صفحات
صفحاتی که از هیچ جایی به آنها لینک داده نشده ایندکس نمی‌شوند. معماری سایت باید بهینه شود تا این صفحات نیز ایندکس شوند.

اما اگر ساختار سایت شما دارای لینک‌های داخلی باشد، کراولرهای گوگل می‌توانند لینک‌های داخلی را دنبال کرده و به تمام صفحات سایت شما برسند.

دلیل دوم برای اهمیت بهینه سازی ساختار سایت

ساختار سایت باعث می‌شود در صفحات سایت، اعتبار لینک جریان داشته باشد. این جمله یعنی چه؟ وقتی یک صفحه مهم و پربازدید داریم قدرت لینک آن صفحه بالاست. وقتی از یک صفحه کم‌اهمیت‌تر به آن صفحات لینک می‌دهیم باعث قوی‌شدن و اعتبار آن صفحه کم‌اهمیت نیز می‌شویم.

این اتفاق باعث جریان پیدا کردن قدرت و اعتبار لینک، بین صفحات می‌شود. که باعث بهبود رتبه آنها در گوگل می‌شود. بهبود رتبه مساوی است با ارتقای سئو سایت.

قدرت لینک در ساختار سایت جریان دارد
افزایش اعتبار صفحه با لینک داخلی به صفحات قدرتمند – ساختار سایت باعث جریان قدرت لینک می‌شود

برای آگاهی بیشتر درباره فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل می‌توانید مقاله عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو را مطالعه نمایید.

دلیل سوم برای اهمیت بهینه سازی ساختار سایت

یک ساختار صحیح و اصولی، باعث آسان‌شدن جستجو برای بازدیدکنندگان می‌شود. و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا راحت‌تر آنچه را که نیاز دارند در سایت شما پیدا کنند.

(که به شکل غیرمستقیم به سئو سایت کمک می‌کند).

چرا که اگر ساختار سایت پیچیده باشد کاربر را گیج و سردرگم خواهد کرد و ممکن است کاربر خسته شود. یعنی از صفحه خارج شود و در سایت دیگری به دنبال نیاز خود بگردد.

نکات مهم در بهینه‌سازی ساختار سایت

تا اینجا با مفهوم معماری سایت و تاثیر آن در سئو آشنا شدیم. همچنین دلایل اهمیت ساختار سایت در سئو را تشریح کردیم. حال می‌خواهیم درباره نحوه بهینه‌سازی ساختار سایت صحبت کنیم.

استفاده از معماری سایت مسطح

در کل، یک ساختار مسطح یا Flat برای سئو سایت بهتر است.

مسطح بودن ساختار سایت یعنی کاربران (و کراولرهای موتورهای جستجو) بتوانند با چهار کلیک یا کمتر به هر صفحه‌ای در سایت شما برسند. تصویر زیر معنای ساده معماری سایت مسطح را نشان می‌دهد.

از طرفی، نوعی از ساختار سایت هم وجود دارد که به آن عمیق یا Deep گفته می‌شود. ساختار سایت عمیق یعنی صفحاتی وجود دارند که باید 4 الی 10 کلیک انجام داد تا به آنها رسید. تصویر زیر شمای ساده ساختار عمیق را نشان می‌دهد.

معماری سایت عمیق Deep
ساختار سایت عمیق (Deep Website Architecture)

اما چرا مسطح یا عمیق بودن ساختار سایت اهمیت دارد؟ اول اینکه ساختار کم‌عمق یا سطحی یعنی ساختاری که اعتبار لینک از صفحاتی که احتمال دریافت بک‌‌لینک‌های زیاد دارند (مثل صفحه اصلی) به صفحاتی که تمایل به رتبه‌گرفتن دارند (مثل صفحه یک محصول) جریان داشته باشد.

دوم اینکه یک ساختار مسطح بدین معنی است که کراولرهای گوگل قادر هستند تمام صفحات روی سایت شما را پیدا کرده و کراول کنند (که به معنی افزایش نرخ خزش می‌باشد). بودجه خزش یعنی تعداد صفحاتی که کراولرها در یک بازه زمانی خاص مثلا یک ساعت، کراول می‌کنند.

برای مثال، فرض کنید که بتازگی یک بلاگ آشپزی راه‌اندازی کرده‌اید.

بطور ایده‌آل ساختار سایت شما به شکل زیر خواهد بود:

 بلاگ با ساختار سایت مسطح
بلاگ با ساختار مسطح

همانطور که می‌بینید، از صفحه اصلی به تمام دسته‌بندی‌های اصلی لینک داده شده است. و طرز تهیه هر دسته در زیر آن دسته قرار گرفته است.

سادگی ساختار سایت

این مساله زمانیکه یک بلاگ یا سایت چندصد صفحه‌ای دارید، چندان اهمیتی ندارد. اما زمانیکه شروع به افزودن هزاران صفحه مختلف به سایتتان می‌کنید، سادگی بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

حتما شما هم بارها با ساختارهای بسیار پیچیده در بعضی وبسایت‌ها مواجه شده‌اید. مانند تصویر پایین :

این پیچیدگی نه تنها برای سئو مضر است، بلکه از نظر تجربه کاربری هم اصلا جالب نیست. تصور کنید وارد یک صفحه رندوم در سایت شده‌اید. چقدر احتمال دارد که صفحه‌ای که دقیقا به آن نیاز دارید را پیدا کنید؟ احتمال آن عملا نزدیک به صفر است.

اما وقتی ساختار سایت شما ساده باشد، برای کاربران بسیار راحت خواهد بود که در سایت شما به دنبال چیزی که نیاز دارند بگردند.

معماری سایت ساده
یک ساختار ساده برای سایت

به همین دلیل است که باید از روز اول یک سلسله‌مراتب برای ساختار سایتتان داشته باشید. و همینطور که سایتتان رشد می‌کند از آن سلسله‌مراتب پیروی کنید و به آن پایبند باشید. بعنوان مثال ممکن است سایت شما از سلسله‌مراتب زیر پیروی کند.

اکثر وبسایت‌هایی که ساختار پیچیده‌ای دارند در ابتدای کارشان از این روش استفاده نکرده‌اند. آنها با افزودن دسته‌بندی‌ها، زیردامنه‌ها و صفحات مختلف بصورت تصادفی و بدون پیروی از ساختار خاصی کار خود را پیش برده‌اند. و در نهایت به یک حجم درهم برهم از صفحات رسیده‌اند.

استفاده از صفحات دسته‌بندی

صفحات دسته‌بندی باعث می‌شوند سازماندهی معماری سایت شما در طولانی مدت بسیار آسان شود.

آیا می‌خواهید صفحه جدیدی ایجاد کنید؟ آنرا به یکی از دسته‌بندی‌های موجود اضافه کنید. و از صفحه آن دسته‌بندی به آن لینک داخلی بدهید.

آیا می‌خواهید تعدادی صفحه جدید ایجاد کنید؟ یک دسته‌بندی جدید درست کنید. و از صفحه آن دسته‌بندی جدید به صفحات جدید ایجادشده لینک بدهید.

بدون ساختار دسته‌بندی، صفحات بصورت رندوم اضافه می‌شوند که معمولا به یک ساختار سایت پیچیده منتج می‌شود.

تذکر: اگر یک سایت نسبتا کوچک را اداره می‌کنید (یعنی کمتر از 1000 صفحه)، احتمالا نیازی ندارید که آنرا به کمک دسته‌بندی‌ها سازماندهی کنید.

برای مثال، در تصویر زیر یک سایت را می‌بینید که حدود 120 صفحه ایندکس شده دارد:

معماری سایت و صفحات ایندکس شده
صفحات یک دامنه که در گوگل ایندکس شده‌اند را می‌توان در گوگل جستجو کرد

و چون به تمام پست‌ها و صفحات آن لینک داخلی وجود دارد، صفحه دسته‌بندی برای آن ایجاد نکرده‌اند.

اما اگر یک سایت فروشگاهی با صفحات بسیار زیاد را اداره می‌کنید، دسته‌بندی‌ها بسیار حیاتی هستند.

برای اینکه بدانید چطور یک سایت فروشگاهی را از نظر سئو بهینه کنید می‌توانید از مقاله سئو فنی سایت فروشگاهی کمک بگیرید.

ساختار URL

ساختار آدرس‌های URL شما باید از نظر منطقی مطابق دسته‌بندی‌های شما باشد.

مثالی از ساختار URL را در زیر می‌بینید که بیشتر سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند:

https://exmple.com/category/subcategory/keyword-keyword

URLهای شما لازم نیست که دقیقا شبیه این باشند. اما اینکه تمام URLهای شما از یک ساختار تبعیت کنند مهم است.

ساختار URLها در سئو اهمیت دارد. برای اینکه بدانید چه URLهایی مناسب سئو هستند می‌توانید از مقاله آموزش ساخت URL برای سئو کمک بگیرید.

استفاده از لینک‌های داخلی

در نهایت اینکه صفحات سایت شما چطور به هم پیوند شده‌اند تعیین ‌کننده ساختار سایت شماست.

بخاطر همین باید از یک منو به صفحات دسته‌بندی لینک بدهید:

و از صفحات دسته‌بندی به تک تک صفحات در آن دسته‌بندی:

لینک به صفحات در ساختار سایت
معماری سایت و لینک دادن از صفحات دسته‌بندی به صفحات یکتا

برای مثال، Best Buy از صفحه اصلی خود به تمام دسته‌بندی‌هایش لینک می‌دهد:

و آن صفحات دسته‌بندی به تمامی زیردسته‌ها و صفحات محصولات تجاری لینک می‌دهند.

ساختار سایت خوب
ادامه مثال قبل: از هر دسته‌بندی در مثال قبلی به صفحات محصولات لینک داده شده – یک ساختار سایت خوب

تذکر: از HTML برای پیمایش استفاده کنید.

شما همچنین باید از لینک‌سازی داخلی برای لینک کردن محتوای سایتتان به سایر صفحات روی سایتتان استفاده کنید.

برای مثال، می‌بینید که لینک‌های داخلی (با متن پیوند دارای کلمه کلیدی) در محتوای بلاگ یک سایت اضافه شده‌اند تا به صفحات دیگر روی آن سایت لینک بدهند:

این لینک‌های داخلی فقط برای سئو نیستند. آنها به کاربران کمک می‌کنند درباره موضوعی که در حال مطالعه آن هستند مطالب و اطلاعات بیشتری بدست آورند.

تذکر: مطمئن شوید که لینک‌های پیمایش شما HTML هستند، نه JS یا Flash.

حتی با وجود اینکه گوگل می‌تواند تا اندازه‌ای، JavaScript را کراول و ایندکس کند، بازهم باید لینک‌های پیمایش شما HTML باشد.

استفاده از نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت، یک راه عالی برای افزایش “Crawlability” یا قابل خزش بودن یک سایت است. همچنین کمک می‌کند تا همه دسته‌بندی‌ها، زیردسته‌ها و صفحات روی سایتتان را به تصویر بکشید.

در اینجا مثالی را می‌بینیم:

سایت مپ در بهینه‌سازی ساختار سایت
مثالی از بکار بردن نقشه سایت برای بهینه‌سازی ساختار سایت

لینک‌های سایت

لینک‌های سایت، پاداشی هستند که از معماری قوی سایت می‌گیرید.

بطور اتوماتیک زمانی اتفاق می‌افتند که دارای اعتبار باشد و لینک‌سازی داخلی در آن انجام شده باشد.

برای مثال، اگر اسم دامنه سایتی را در گوگل جستجو کنید، می‌بینید که تعدادی لینک سایت در زیر نتیجه در نتایج جستجو وجود دارد:

و وقتی اسم سایت را بهمراه Keyword Research جستجو کنید گوگل فهرستی از صفحات آن موضوع را به شما می‌دهد که به یکدیگر لینک شده‌اند:

نتایج جستجوی لینکهای یک سایت
نتایج جستجوی لینک‌های یک سایت

سخن آخر

در این مقاله فهمیدیم که معماری سایت چیست و چگونه با بهینه‌سازی ساختار سایت می‌توانیم سئو را بهبود بخشیم. ساختار سایت اگر خوب و صحیح باشد و بهینه سازی شده باشد تجربه کاربری خوبی را ارائه می‌دهد. بدین ترتیب کاربر علاقه خواهد داشت در سایت شما بماند و از بخش‌های مختلف آن بازدید کند. همچنین به راحتی می‌تواند به آنچه نیاز دارد برسد. ساختار سایت به کراولر نیز کمک می‌کند تا تمام صفحات را کراول و ایندکس کند.

سوالات خود را در بخش دیدگاهها مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

سپاس از همراهی شما.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.