SEM چیست؟ بازاریابی موتورهای جستجو – تفاوت SEM و SEO در چیست؟

0
(0)

عبارت SEM گاهی با SEO هم معنی در نظر گرفته می‌شود، چون بسیار به هم نزدیک هستند. اما واقعا SEM چیست ؟ تفاوت SEM و SEO چیست ؟ می‌دانیم SEO مخفف Search Engine Optimization است. اما SEM مخفف چیست ؟ SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing به معنی بازاریابی موتورهای جستجو است. امروز می‌خواهیم درباره این مفهوم صحبت کنیم. هر آنچه لازم است درباره SEM و بهینه‌سازی سایت بدانید را به شما خواهیم گفت.

نگاهی کلی به این جلسه از آموزش سئو

در ابتدای این جلسه با مفهوم SEM آشنا می‌شوید و تفاوت آن با سئو را بطور کامل متوجه خواهید شد. سپس درباره چگونگی دسته‌بندی نتایج جستجو براساس مقدار هزینه اطلاعات بیشتری بدست می‌آورید. در ادامه مباحث سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال را به زبان ساده آموزش می‌بینید و سیگنال‌های تعامل کاربر را بررسی خواهید کرد. بازاریابی موتورهای جستجو شامل نکات زیادی است که ما سعی کرده‌ایم بطور مختصر آن‌ها را بیان کنیم. برای مثال قیمت‌دهی، متن تبلیغ و تنظیم گروه تبلیغات جزو تاثیرگذارترین فرایندها در SEM هستند که با آن‌ها آشنا خواهید شد. حال وقت آن رسیده که از هزینه‌های SEM و SEO باخبر شوید و تصمیم گیرید که کدام یک برای سایت شما مفیدتر است. البته ما به شما کمک خواهیم کرد تا زمان استفاده از هرکدام را یاد بگیرید.

SEM مخفف چیست؟ بازاریابی موتورهای جستجو

SEM چیست : SEM یعنی بازاریابی موتورهای جستجو و به معنی دریافت ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک (پولی و غیر پولی) از طریق موتور جستجو می‌باشد.

تعریف سئو: SEO یعنی بهینه‌سازی وب‌سایت برای دریافت ترافیک ارگانیک (بازدید کننده غیر پولی) از طریق موتور جستجو. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد سئو بدانید، حتما مقاله سئو چیست؟ را مطالعه نمایید.

تفاوت SEM و SEO این است که بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) روی بهینه‌سازی یک وب سایت به منظور دریافت ترافیک از نتایج جستجوی ارگانیک متمرکز است. در حالیکه، هدف بازاریابی موتور جستجو (SEM) به‌دست آوردن ترافیک و بازدید از هر دو جستجوی ارگانیک و پرداختی است.

SEM در دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارد. بازاریابی موتورهای جستجو به دنبال این است که از طریق جستجویی که مخاطبان هدف در موتور جستجو انجام می‌دهند بازدیدکننده و مشتری برای سایت جذب کند. بطور خلاصه بخشی از کار به عهده سئو است و بخشی از آن به عهده تبلیغات پولی است.

دسته بندی نتایج جستجو بر اساس هزینه

نتایج جستجوی گوگل به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • نتایج جستجوی پرداختی (پولی یا غیر ارگانیک) – Paid
  •  نتایج جستجوی ارگانیک – Organic
SEM چیست؟ بکارگیری نتایج پولی و غیرپولی
SEM چیست ؟ بازاریابی موتور جستجو که شامل نتایج پولی و ارگانیک است

تصویر بالا به زبان ساده نشان می‌دهد که در صفحه نتایج دو دسته نتایج داریم که شامل نتایج پولی و نتایج ارگانیک می‌باشند. نتایج پولی که شامل تبلیغات هستند در ابتدای صفحه ظاهر می‌شوند. هدف SEO رتبه‌بندی وب سایت‌تان در نتایج جستجوی ارگانیک است.

همچنین می‌توانید وب سایت خود را با استفاده از پرداخت پول (پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)) به رتبه‌های بالا برسانید. PPC در حوزه SEM قرار می‌گیرد.

تفاوت SEM و SEO
SEM مخفف چیست ؟ بازاریابی مورتوهای جستجو – PPC جزئی از SEM است

در سئو شما 100% روی رتبه‌بندی در نتایج ارگانیک تمرکز می‌کنید. SEM زمانی است که شما از هر دو SEO و پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) برای دریافت ترافیک از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید.

بنابراین بله، SEM یک اصطلاح جامع است که شامل SEO و PPC است. این به این معنی است که SEO زیر گروه “SEM” قرار می‌گیرد.

خب با این توضیحات ، اجازه دهید به برخی از تفاوت‌های اصلی بین SEM و SEO بپردازیم.

تفاوت SEM و SEO: ویژگی‌های اصلی

تفاوت SEM و SEO را بصورت کلی بیان کردیم. اکنون می‌خواهیم تفاوت بازاریابی موتور جستجو را با بهینه‌سازی برای موتور جستجو بررسی کنیم.

بررسی سئو SEO

سئو به بهینه‌سازی مداوم یک وب سایت به منظور رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجوی غیر پرداختی ارگانیک (SERPs) گفته می‌شود.

گوگل از بیش از دویست سیگنال‌ رتبه‌بندی سئو در الگوریتم خود استفاده می‌کند. به این ترتیب، SEO به چهار زیر شاخه اصلی تقسیم می‌شود:

Seo جزئی از بازاریابی موتورهای جستجو است
تفاوت SEM و SEO چیست ؟ بازاریابی موتورهای جستجو – سرعت سایت جزئی از سئو و سئو جزئی از SEM است.

SEM چیست ؟

SEM مخفف چیست ؟ گفتیم SEM مخفف عبارت Search Engine Optimization است. به یاد داشته باشید: SEM یا بازاریابی موتورجستجو یک عبارت جامع  است که شامل SEO نیز می‌شود. بنابراین همه چیزهایی که در بالا برای SEO به کار بردیم، برای SEM نیز صادقند. اما علاوه بر سئو وبسایت، SEM شامل PPC (پرداخت به ازای کلیک) نیز می‌شود. و PPC حوزه‌ای است که مجموعه ویژگی‌های خاص خود را دارد.

قیمت دهی (Bidding) در بازاریابی موتورهای جستجو

چه شما از تبلیغات گوگل یا تبلیغات بینگ استفاده کنید، تبلیغات پرداختی، کلا در مورد قیمت‌دهی است. با PPC، شما یک کلید واژه خاص را پیشنهاد می‌کنید. و زمانی که کسی به دنبال آن کلمه کلیدی می‌گردد، تبلیغ شما نشان داده می‌شود.

رتبه‌بندی آگهی‌ها معمولا متناسب با میزان قیمت دهی است. بنابراین اگر شما بالاترین قیمت دهی را انجام داده باشید، تبلیغ شما بالاتر از همه تبلیغات دیگر ظاهر خواهد شد. این بخشی از بازاریابی موتور جستجو می‌باشد.

بازاریابی موتورهای جستجو و قیمتدهی بالا برای تبلیغات
SEM مخفف چیست ؟ بازاریابی موتورهای جستجو – هر قدر به ازای هر کلیک بیشتر بدهید جایگاه شما بالاتر می‌رود

و وقتی کسی روی آگهی شما کلیک می‌کند، هر مبلغی که تعیین کرده بودید را پرداخت می‌کنید. مقداری که شما باید پرداخت کنید زمانی که کسی بر روی آگهی شما کلیک می‌کند، هزینه  به ازای هر کلیک (CPC) است.

امتیاز کیفیت در بازاریابی موتور جستجو

امتیاز کیفیت در SEM چیست ؟ یک معیار عالی برای تبلیغات گوگل است. این اساساً روش گوگل برای تعیین این است که آیا تبلیغ شما مطابقتی با چیزی که کاربر به دنبال آن است دارد یا خیر.

نکته مهم: گوگل امتیاز کیفیت را براساس ترکیبی از میزان کلیک، کیفیت صفحه ورود یا لندینگ پیج و امتیاز کیفیت کلی تبلیغ شما محاسبه می‌کند. و اگر تبلیغ شما امتیاز کیفی بالایی دارد، در هر کلیک تخفیف می‌گیرید.


متن تبلیغ (Ad Copy) و تاثیر آن در SEM چیست ؟

نوشتن متن تبلیغ جذاب و وسوسه کننده، بخش عظیمی از  کار با PPC است. چرا؟ متن تبلیغ عالی = CTR. و CTR به معنی امتیاز کیفیت خوب است. که به این معنی است که شما برای همان کلیک کم‌تر پرداخت می‌کنید.

عکس آن نیز صادق است. اگر تبلیغ شما افراد را وادار به کلیک نمی‌کند، امتیاز کیفی شما پایین  خواهد آمد. و PPC شما شروع به گران شدن خواهد کرد.

تنظیم گروه تبلیغات (Ad Group) و مدیریت حساب

اینجا همان بخشی است که شما از داده‌ها در آگهی گوگل خود برای بهینه‌سازی هزینه تبلیغ خود استفاده می‌کنید.

تفاوت SEM و SEO در نتیجه‌گرفتن

یک تفاوت‌ SEM و SEO در سرعت جواب گرفتن است.

واقعیت این است که SEO  زمان بر است. خیلی هم به زمان نیاز دارد. به خصوص اگر سایت شما جدید باشد و هنوز بکلینکهای زیادی نداشته باشد.

در حقیقت، آنالیزی توسط Ahrefs انجام شد و نشان داد که به طور متوسط ۲ سال طول می‌کشد تا وبسایتی در صفحه اول گوگل رتبه‌بندی شود. و بسیاری از صفحاتی که در صفحه اول رتبه‌بندی شده اند اولین پستشان را بیش از سه سال پیش منتشر کرده اند.

تاثیر سن سایت در بازاریابی موتورهای جستجو
تفاوت SEM و SEO در چیست ؟ – تاثیر سن سایت روی بازاریابی موتورهای جستجو

این به این معنا نیست که شما حتما باید انتظار داشته باشید که ۲ سال طول بکشد تا در گوگل رتبه‌بندی شوید. اگر کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) را هدف قرار داده و بهترین روش‌های SEO را اجرا کنید، می‌توانید در عرض چند ماه شاهد برخی نتایج خوب باشید.

یک مثال از زبان مدیر سایت Backlinko:

زمانی که من در اوایل سال ۲۰۱۳ Backlinko را راه‌اندازی کردم، وب سایت من دارای دامنه‌ای با اعتبار صفر بود. اما به خاطر سخت کوشی و تمرکز بر SEO، توانستم ظرف چند ماه از ترافیک ارگانیک زیادی برخوردار شوم. به عبارتی دیگر، سال‌ها طول کشید تا رتبه‌بندی‌ها و ترافیک ارگانیک واقعا بالا بروند.

از طرف دیگر، اگر تلاش‌های خود در بازاریابی موتور جستجو را در PPC متمرکز کنید، می‌توانید به سرعت نتایج را ببینید. شما می‌توانید صبح یک تبلیغ را اجرا کنید و در بعد از ظهر شروع به گرفتن ترافیک و تغییر کنید. اما این بدان معنا نیست که شما روز اول بازگشت سرمایه (ROI) را بدست خواهید آورد. در بسیاری از موارد، ماه‌ها طول می‌کشد تا بتواند بازدهی سرمایه مثبتی از PPC ایجاد کنید.

با این حال، هیچ شکی نیست که PPC نسبت به  SEO سریعتر کار می‌کند.

تفاوت SEO و SEM از لحاظ هزینه

بسیاری از مردم طرفدار SEO هستند، چون “ترافیک وب سایت رایگان” است.

درست است، وقتی کسی  روی سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک کلیک می‌کند شما پولی پرداخت نمی‌کنید.

اما اشتباه نکنید: SEO رایگان نیست. ادامه مثال از Backlinko: برای مثال، بیایید نگاهی سریع به یکی از صفحات خود من بیندازیم که در حال حاضر رتبه ۱ در گوگل برای “About SEO” دارد.

رتبه جایگاه اول را داشتن خیلی خوب است. هر روز از این کلمه کلیدی ترافیک به دست می آورم. و من نیازی به انجام هیچ کاری یا پرداخت هیچ چیزی برای این ترافیک ندارم. اما پول، زمان و تلاش زیادی برای کسب این رتبه ۱ صرف شده است.

در سطح بالا، من مجبور شدم تا اعتبار دامنه Backlinko را با قراردادن مداوم محتوای سطح جهانی بالا ببرم. و این محتوا را از طریق توسعه ایمیلی ترویج دهم.

سپس، من باید آن کلید واژه را با استفاده از یک ابزار پولی سئو به نام Ahrefs پیدا می‌کردم. این ابزار به تنهایی ۳۵۵ دلار در ماه هزینه دارد.

درباره خود محتوا من مجبور شدم بیش از بیست ساعت برای نوشتن این پست وقت صرف کنم. سپس یک طراح گرافیکی را برای گرفتن تمام عکس‌های صفحه استخدام کردم. همچنین با یک تصویرگر کار کردیم تا این تصاویر سفارشی را تهیه کنیم. یک توسعه دهنده نیز وجود داشت که صفحه واقعی را کدگذاری و استقرار کرده بود. هیچ تضمینی وجود نداشت که این صفحه برای هر چیزی رتبه بگیرد.

این را با رویکرد بازاریابی موتور جستجو یا SEM که ۱۰۰ % پولی است مقایسه کنید.

در این حالت، شما پول نقد خود را خرج می‌کنید. اما حداقل شما می‌دانید که از این تلاش نتیجه‌ای می‌گیرید.

(شما حتی می‌توانید حساب خود را به طور خودکار تنظیم کنید تا قیمت دهی کند تا در جایگاه خاصی قرار گیرید).

بنابراین

در کوتاه‌مدت، PPC معمولا ارزان‌تر از SEO است

مساله بزرگ مربوط به PPC این است که:

زمانی که پول پرداخت نمی‌کنید، ترافیک شما به صفر می‌رسد.

اما با SEO، زمانی که یکبار شما رتبه به دست آوردید، کاملا تثبیت شده است. سرمایه‌گذاری شما تماما مقدم است. زمانی که شما رتبه می‌گیرید، لازم نیست مقدار زیادی پول سرمایه‌گذاری کنید تا رتبه فعلی تان را حفظ کنید.

بنابراین، بله، زمانی که نوبت به هزینه می‌رسد، SEO و PPC مزایا و معایب خود را دارند. به همین دلیل است که اغلب کسب وکارها از یک استراتژی بازاریابی استفاده می‌کنند که شامل ترکیبی از SEO و PPC باشد.

SEO یا PPC: روی کدام تمرکز کنیم؟

آیا شما باید ۱۰۰ % از تلاش‌های بازاریابی موتور جستجو و بازاریابی دیجیتال خود را بر روی SEO متمرکز کنید؟ یا باید SEO و PPC را ترکیب کنید؟

زمانی که باید تنها بر روی SEO تمرکز کنید

بودجه اندکی دارید: اگر یک کسب‌ وکار کوچک یا نوپا با یک بودجه بازاریابی محدود هستید، احتمالا می‌خواهید بر روی SEO تمرکز کنید.

شما ممکن است (بازگشت سرمایه) ROI را در بودجه SEO به مدت چند ماه یا چند سال نبینید . اما هنوز هم منطقی‌تر از سوزاندن بودجه بازاریابیتان بر روی تبلیغات PPC است که ممکن است تنها برای یک هفته اجرا شود.

شما می‌توانید برای کلمات کلیدی اطلاعاتی رتبه به دست آورید: کلمات کلیدی اطلاعاتی عبارت هستند از: “X چه چیزی است” یا “چگونه X انجام می‌شود”.

این جستارها حجم زیادی دارند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که می‌توانید محتوای عالی درباره موضوعاتی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند بنویسید، SEO به احتمال زیاد بهترین گزینه برای شما است.

برای مثال، کل کسب‌وکار من براساس رده‌بندی برای کلمات کلیدی اطلاعاتی ساخته شده‌است که مخاطب هدف من به دنبال آن هستند.

شما می‌توانید منتظر بمانید: SEO و بازاریابی محتوا زمان می‌برد. بنابراین باید ۶ تا ۱۲ ماه صبر کنید تا ببینید که ترافیک شروع به بالا رفتن می‌کند.

اگر در ساخت لینک مهارت دارید: ایجاد محتوای با کیفیت بالا بخش مهمی از رتبه‌بندی در گوگل است. اما این کافی نیست. اگر در مورد رتبه‌بندی جدی هستید، باید از چند استراتژی ساخت لینک مختلف برای لینک کردن سایتتان توسط سایت‌های دیگر استفاده کنید.

چه موقع باید بر PPC تمرکز کنیم؟

شما یک بودجه تبلیغ ثابت دارید: یکی از چیزهای خوب درباره تبلیغات PPC این است که شما می‌توانید یک بودجه دقیق را تنظیم کنید. به این ترتیب، غیر ممکن است که بیشتر از آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اید خرج کنید.

به این معنی است که شما به یک بودجه ماهانه منظم نیاز دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید تا بفهمید چه ترکیبی از هدف‌گیری کلمات کلیدی، متن تبلیغ، صفحات فرود و پیشنهادهای قیمت برای شما بهتر است.

شما می‌توانید یک حساب تبلیغاتی را مدیریت کنید: از نظر ظاهری، PPC بسیار ساده به نظر می‌رسد. در مورد کلمات کلیدی تعیین قیمت کنید. ترافیک کسب کنید.

اما در عمل، مدیریت یک حساب تبلیغاتی گوگل شوخی نیست. شما باید هدف‌گیری کلمات کلیدی، تبلیغات، امتیاز کیفیت، ROI، نرخ تبدیل را در نظر بگیرید و تمام این داده‌ها را پردازش کنید تا تصمیم بگیرید چطور از تبلیغات خود بیشترین بازده را داشته باشید.

شما توانایی راه‌اندازی و تست صفحات فرود یا لندینگ پیج را دارید: یکی از اولین چیزهایی که در مورد PPC یاد خواهید گرفت این است که شما به صفحات فرود هدفمند برای هر تبلیغ نیاز دارید. یا حداقل برای هر گروه تبلیغاتی.

بنابراین برای داشتن بیشترین بازده PPC، شما به راهی برای راه‌اندازی سریع بسیاری از صفحات وب مختلف نیاز دارید. و تست‌های A / B را اجرا کنید تا بفهمید کدام یک از آن‌ها بهترین عملکرد را دارد.

چه زمانی باید از SEO و PPC هم‌زمان استفاده کنید؟

اجازه دهید به این سوال با یک مثال واقعی پاسخ دهم:

زمانی که اولین وب سایتم را راه‌اندازی کردم، خودم همه SEM را اداره می‌کردم. محتویات را می‌نوشتم و آنرا برای موتورهای جستجو بهینه می‌کردم (SEO). و مدیریت اکانت تبلیغ گوگل (PPC) را برعهده داشتم. بنابراین علاوه بر “موسس”، من همچنین “مدیر SEM” بودم.

و چون من سعی می‌کردم خودم SEM سایت را انجام دهم SEO و PPC با نقص‌هایی روبه رو می‌شدند. مدیریت این کار توسط یک نفر بسیار سخت است.

اما اگر احساس می‌کنید که کارکنانی دارید که می‌توانند PPC و هم SEO را مدیریت کنند، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، یکی از این دو را انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله گفتیم که SEM چیست و تفاوت SEM و SEO در چیست. SEM به معنی بازاریابی موتورهای جستجو می‌باشد. SEO فقط شامل نتایج ارگانیک جستجو است و SEM شامل SEO و نتایج پولی می‌باشد. یعنی SEM دربرگیرنده سئو است. اگر زمان کافی دارید برای رشد کسب و کارتان می‌توانید روی سئو تمرکز کنید. اما در صورتیکه نتیجه سریع و گاهی مقطعی نیاز دارید بهتر است بخش پولی SEM را نیز در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط با SEM

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. امید می گوید

    سلام
    خداقوت.
    استفاده از ppc که در این مقاله بهش اشاره کردین منوط استفاده از گوگل ادورزه؟
    استفاده از تبلیغات یکتانت و …. رو میشه جزو ppc که صحبتش بود، محسوب کرد؟

    1. seof می گوید

      متشکر، بله تبلیغات در هر پلتفرمی که به ازای کلیک مبلغ دریافت میشه شامل PPC هستش، حال چه گوگل ادز باشه، چه یکتانت و …

  2. صبحانی می گوید

    بسیار عالی وروان، عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.