دامنه اینترنتی چیست؟ – پیدایش – چه کسی دامنه های اینترنتی جهان را مدیریت میکند؟

0
(0)

حتما درباره دامنه های اینترنتی شنیده‌اید. دوست دارید درباره آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید؟ بدانید چطور بوجود ‌آمده‌اند؟ بدانید چه کسی یا چه شرکتی دامنه های جهان را مدیریت می‌کند؟ در این مقاله درباره دامنه های اینترنتی با شما صحبت خواهیم کرد.

1 دامنه اینترنتی چیست؟

دامنه های اینترنتی که در زبان انگلیسی Domain Name نامیده می‌شود. یک آدرس اینترنتی است که می‌توان از طریق آن به وب‌سایت دسترسی پیدا کرد. عملاً آدرس آی پی سروری است که میزبانی‌هاست آن سایت را بر عهده دارد.

که بعد از کانیفگ های زیاد از طریق نیم سرورها و DNS ها به آدرس دامنه تبدیل می‌شود. هر آدرس اینترنتی از دو بخش دامنه و پسوند تشکیل می‌شود که برای مثال در آدرس اینترنتی example.ir، واژهٔ example پسوند و دامنه نیز ir. هست. پسوند.ir متعلق به ایران است.

نام دامنه یک‌رشته کلمه‌ای است که ما را در فضای وب تعریف می‌کند. دامنه های اینترنتی درزمینهٔ های مختلف برای نام‌گذاری و آدرس‌دهی در شبکه و برای اهداف خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی، یک نام دامنه یک دامنه شبکه را مشخص می‌کند، یا یک منبع پروتکل (IP) در فضای وب را نشان می‌دهد، مانند یک رایانه شخصی که برای دسترسی به فضای وب استفاده می‌شود. مقایسه کامل هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و مجازی را از دست ندهید.

2 آیکان ICANN کسی که تمام دامنه های اینترنتی را مدیریت می‌کند

آیکان که مختصر شدهٔ «شرکت اینترنتی نام‌ها و اعداد واگذارشده» است Internet Corporation for Assigned Names and Numbers، یک سازمان بین‌المللی در کالیفرنیا هست که مدیریت دامنه‌های عمومی و کشوری را بر عهده دارد.

 ثبت دامنه در دامنه‌های سطح عمومی مانند com. در نمایندگی‌ آیکان در کشورهای مختلف انجام می‌شود. مرجع ثبت دامنه در ایران، ایرنیک هست که تحت نظارت سازمان جهانی آیکان می‌باشد.

3 شرایط موردنیاز برای ثبت‌ دامنه چیست؟

  • مطابق سایت ایرنیک، شرایط ثبت دامنه در ایران عبارت است از:
  • حداقل طول دامنه ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف است.
  • تنها حروف انگلیسی و ارقام و نشانه‌های نیم‌خط (-) و نقطه (.) مجاز است.
  • برای ثبت دامنه در ارتباط با موضوعات مذهبی خاص، باید مجوز کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشید.
  • ثبت دامنه برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خلاف قانون ممنوع می‌باشد.
  • ثبت دامنه با نام ایران، استان‌ها، شهرها و کد آن‌ها ممنوع می‌باشد.
  • ثبت دامنه های اینترنتی با اسامی ملّی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملّی تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است.

4 چرا به خرید دامنه برای ایجاد سایت نیاز داریم؟

دامنه اینترنتی چیست؟ - پیدایش - چه کسی دامنه های اینترنتی جهان را مدیریت میکند؟
دامنه اینترنتی چیست؟ – پیدایش – چه کسی دامنه های اینترنتی جهان را مدیریت میکند؟

اولین گام برای ورود به فضای مجازی، ثبت دامنه اینترنتی یا ثبت دامین مناسب می‌باشد که هر چه دقیق‌تر این نام دامنه انتخاب شود، قطعاً در برند شدن شما مؤثر خواهد بود. دامین‌ها انواع مختلفی دارند که برای هر کشور یا هر نوع کسب‌وکار با پسوندهای متفاوتی به کار می‌روند. اگر درباره تغییر DNS های دامنه کنجکاوید، مقاله آن را از دست ندهید.

5 تاریخچه دامنه های اینترنتی به کجا برمی‌گردد؟

در تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۸۵ اولین نام دامنه تجاری دات کام (COM.) به نام سیمبولیکس توسط یک شرکت خدمات سیستم‌های رایانه‌ای با همین نام (سیمبولیکس) در کمبریج ماساچوست ثبت شد. تا سال ۱۹۹۲ کمتر از ۱۵ هزار دامنه مختلف، با پسوند دات کام ثبت‌شده بود. در ماه دسامبر ۲۰۰۹ در حدود ۱۹۲ میلیون نام دامنه وجود داشت که بخش بزرگی از آن‌ها با پسوند دات کام بودند.

این تعداد در ۱۵ مارس ۲۰۱۰ به حدود ۸۴ میلیون دامنه رسید که بیش از ۱۲ میلیون سایت در حوزه‌های کسب‌وکار آنلاین و تجارت الکترونیک، همچنین شمار ۴٫۳ میلیون سایت تفریحی، ۳٫۱ میلیون سایت مرتبط با امور مالی و ۱٫۸ میلیون سایت ورزشی را شامل می‌شد.

امروزه به‌طور میانگین ماهانه حدود ۶۶۸ هزار دامنه دات کام جدید ثبت می‌شود. در سال ۲۰۱۷ تخمین زده شد که بیش از ۳۳۰ میلیون دامنه فعال در کل فضای مجازی وجود دارد.

6 مدیریت دامنه ها به چه صورت است؟

مجوز حق استفاده از نام دامنه توسط ثبت‌کنندگان نام دامنه که توسط شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN)، سازمانی که مسئول نظارت بر سیستم‌های نام و شماره اینترنت است، صادر می‌شود. علاوه بر ICANN، هر دامنه سطح بالا (TLD) توسط یک سازمان اداری که یک رجیستری را اداره می‌کند، نگهداری و پشتیبانی می‌شود.

 یک رجیستری مسئول نگهداری پایگاه داده دامنه‌های ثبت‌شده در TLD است که آن را اداره می‌کند. رجیستری اطلاعات ثبت را از هر ثبت‌کننده نام دامنه مجاز به اختصاص نام در TLD مربوطه دریافت می‌کند و اطلاعات را با استفاده از یک سرویس خاص، در پروتکل WHOIS منتشر می‌کند.

7 تبدیل دامنه ها برای عاملی برای درآمدزایی

نام دامنه مشابه املاک و مستغلات است. به این دلیل که نام دامنه بنیادی است که می‌توان وب سایتی بر روی آن ایجاد کرد و نام دامنه با بالاترین کیفیت فروخت، مانند املاک و مستغلات، دامنه های اینترنتی نیز ارزش مالی دارند معمولاً به دلیل آسمشان ارزش زیادی پیدا می‌کنند. پتانسیل ایجاد، استفاده در تبلیغات، بهینه‌سازی موتور جستجو و بسیاری از معیارهای دیگری است که بر ارزش مالی یک دامنه اضافه می‌کند.

8 دامنه‌ ها در ایران

بر اساس آخرین آمار منتشرشده تا آبان ماه ۱۳۹۳ بیش از ۵۶۶ هزار دامنه ir. توسط کاربران ایرانی ثبت‌شده است و سالانه نیز در حدود ۴۵ درصد، به این تعداد افزوده خواهد شد.

9 لیست دامنه هایی که جزء اولین دامنه‌هایی بودند که ثبت شدند:

symbolics.com — 15/03/1985

bbn.com — 24/04/1985

think.com -24/05/1985

mcc.com — 11/07/1985

dec.com — 30/09/1985

northrop.com — 07/11/1985

xerox.com -09/01/1986

sri.com — 17/01/1986

hp.com — 03/03/1986

bellcore.com — 05/03/1986

ibm.com — 19/03/1986

sun.com — 19/03/1986

intel.com — 25/03/1986

ti.com — 25/03/1986

att.com — 25/04/1986

gmr.com — 08/05/1986

tek.com — 08/05/1986

fmc.com — 10/07/1986

ub.com — 10/07/1986

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.