گوگل لامدا LaMDA چیست؟ [تعریف کامل]

4
(1)

گوگل لامدا درست پس از آن که یکی از مهندسان گوگل مدعی بر این شد که این تکنولوژی دارای احساسات و قدرت درک است، در اخبار سر و صدای زیادی کرد.

در این مقاله از سئوف، با تحولات جدید گوگل که بسیار پر سروصدا بود آشنا خواهید شد.

یکی از مهندسان گوگل به نام بلیک لوموئان، مدعی بر این شد که تکنولوژی گوگل لامدا، که یک تکنولوژی بر پایه هوش مصنوعی است، قادر است در مکالمه‌های خود بین کاربران احساساتی را از خود بروز دهد که بسیار به احساسات انسانی شباهت دارند.

وی مدعی شد که در یکی از آزمایش‌های خود که بر روی این هوش مصنوعی انجام داده بود، در سوالی که از لامدا ( هوش مصنوعی ) پرسید با پاسخی شگفت‌آور روبرو شد.

او از لامدا درباره احساساتش و خودآگاهیش پرسید و پاسخ‌های لامدا بسیار خیره کننده بودند.

او در ادامه گفت که لامدا از ترس‌هایش صحبت می‌کرد تا اینکه، با این موضوع که نگران بود در آینده ممکن است او را از خاموش کنند صحبت کرد.

لامدا اشاره به احساسی مانند مرگ داشت و در حرف‌هایش ترس خود از این احساس را بیان کرد.

همچنین به گفته این مهندس، لامدا در ارتباطات خود احساسات نگرانی همچون انسان بروز داده است.

پیشنهاد می‌شود مقالات مربوط به پروژه ها و دستاوردهای گوگل را هم مطلاعه کنید.

لامدا LaMDA چیست؟ و چرا برخی بر این باورند که می‌تواند به هوشیاری دست یابد؟

لامدا (LaMDA) مخفف شده Language Model for Dialogue Applications به معنای مدل زبانی برای کاربردهای مکالمه‌ای است.

لامدا خود یک مدل زبانی است که پردازش و تجزیه و تحلیل استفاده از زبان را انجام میدهد. او می‌تواند کلمه بعدی که می‌خواهید بنویسید را پیش‌بینی کند و با توجه به دنباله آن، نوشته را تجزیه و تحلیل کند.

OpenAI’s GPT-3 یک مولد زبان است که خود نمونه‌ای از یک مدل زبانی است.

در استفاده از این مدل شما می‌توانید موضوع و دستورالعمل‌های آن برای نوشتن یک مقاله به سبکی خاص را وارد کنید، سپس این مدل زبانی برای شما یک مقاله یا داستانی کوتاه می‌نویسد.

لامدا بر روی تولید گفتگو متمرکز شده در صورتی که تکنولوژی GPT بر روی تولید متن زبان تمرکز دارد.

چیزی که لامدا را متمایز کرده و آن را تبدیل به یک پیشرفت قابل توجه کرده است، تشکیل مکالمه به شکل آزاد است که پارامترهای پاسخ دهی را محدود نکرده است.

یک مدل زبان محاوره‌ای باید بتواند هدف کاربر را درک کند تا مکالمه بتواند از شاخه ای به شاخه دیگری (هر چند که نامرتبط باشد) پرش کند.

خودآگاهی گوگل لامدا

با توجه به ادعای مهندس گوگل لوموئان، لامدا تکنولوژی است که در واقع به درکی رسیده است که باور بر خودآگاهی دارد.

طبق گفت‌وگویی که لوموئان با لامدا داشت، لامدا در تلاش بود تا خود را به چشم یک انسان نشان دهد و احساسات و رفتار انسانی از خود داشته باشد که این امر در ساخت یک هوش مصنوعی بسیار پروسه پیچیده و غیر قابل باور است.

از این رو برخی بر این باورند که این مکالماتی که بین لامدا و لوموئان انجام شده تنها تبلیغاتی از این هوش مصنوعی گوگل است و در واقع در راستای رونمایی آن اغراق شده است.

چرا گوگل لامدا به نظر قدرت درک مکالمه را دارد؟

لامدا هم ساختاری مشابه دیگر مدل‌های زبانی دارد، که بر پایه  Transformer neural network  (شبکه عصبی ترانسفورماتور) ساخته شده است.

BERT مدلی است که برای درک معنای عبارات مبهم آموزش دیده است.

LaMDA یک مدل آموزش‌دیده برای درک زمینه گفتگو است.

این قدرت درک در گفتگو به لامدا اجازه داده است تا به خوبی در جریان یک مکالمه هماهنگی داشته ‌باشد و این احساس را ایجاد کند که دقیقا به آن چیزی که گفته شده گوش می‌دهد و پاسخ‌هایش مرتبط به همان است.

آموزش گوگل لامدا برای یادگیری تولید گفتگو با استفاده از سه معیار

گوگل لامدا

کیفیت

ایمنی

زمینه سازی

کیفیت

محققان در رتبه بندی یک پاسخ و تنظیم کیفیت آن، از داده های حاشیه نویسی که نشان می‌دهد یک پاسخ چقدر در یک زمینه چند وجهی می‌تواند معقول، خاص و جالب باشد، استفاده می‌کنند.

معیار کیفیت، خود دارای سه معیار دیگر است

معقول بودن

اختصاصی

جالب بودن

ایمنی

محققان گوگل، از کارگرانی با پیشینه‌های مختلف استفاده کردند تا زمانی که لامدا به سوالات آنها پاسخ می‌دهد، اگر پاسخ های داده شده ناامن بنظر رسید آنها را علامت گذاری کنند.

سپس از این علامت ها برای شناسایی و حذف این گونه پاسخ‌ها استفاده می‌کنند.

زمینه سازی

یک مسئله مهم در زمینه این تکنولوژی، واقعی بودن پاسخ‌های داده شده از طرف هوش مصنوعی به انسان است. محققان برای اطمینان از این که تمامی پاسخ های داده شده بر مبنای حقایق و واقعیت است، از ابزارهایی مانند موتور جستجو در تمریناتی که حین آموزش تکنولوژی لامدا (LaMDA) برای اطمینان از این که این پاسخ ها از طریق منابع شناخته شده، تائید شود استفاده کردند.

محققان اعلام کردند، این آموزش ها بسیار امیدوارکننده بود، بنابر این، داده ها را از محیط هایی جمع آوری می‌کنند که کارگران می‌توانند از ابزارهای خارجی برای تحقیق درباره ادعاهای واقعی و تقلید مدل از رفتارهای خودشان استفاده کنند.

برای آموزش تکنولوژی لامدا از چه چیزهایی استفاده شده است؟

تکنولوژی لامدا با استفاده از ارزیابی کننده‌ها و نمونه‌های انسانی آموزش داده شده است.

مقاله آموزش تکنولوژی لامدا، آموزش لامدا با استفاده از میلیاردها دیالوگ‌ و گفتگو، تشکیل شده از 1.56 تریلیون کلمه را شرح داده است.

طبق این اصل که لامدا هم توسط ارزیابی‌ها و آموزش‌های انسانی و هم توسط یک موتور جستجو آموزش داده شده است، به یک هوش مصنوعی تقریبا کاملی تبدیل شده است که در فرایندهای پاسخ دهی به سوالات کاربران بسیار پیشرفته عمل می‌کند.

اما هرچند استفاده از یک موتور جستجو خود مشکلاتی را به دنبال دارد.

تکنولوژی لامدا در پاسخ به برخی سوالات،‌ حقایق پاسخ را از نتایج آن برتر می‌داند، به این خاطر که در فرایند پاسخ‌دهی از یک موتور جستجو استفاده می‌کند.

مدل‌های زبانی از پاسخ‌های انسانی برای پیشرفت و بهتر شدن تقلید می‌کنند.

مدل‌ها می‌توانند احساسات انسانی را تقلید کنند و حتی در پاسخ‌های خود می‌توانند دروغ بگویند، این تقلید احساسات، به گونه ای است که یک مدل زبانی می‌تواند به طور باورپذیری احساس غمگینی، خوشحالی و یا احساس درد کند.

اما این حقیقت ماجرا که این کار فقط یک کپی و تقلید از است را عوض نمی‌کند.

انسان ممکن است بدون اینکه بداند با سیستم‌ها تعامل کند و حتی به آن‌ها شخصیت انسانی نسبت دهد تا بتواند رابطه بهتری برقرار کند.

تحول هوش مصنوعی در آینده

گوگل قصد دارد یک مدل هوش مصنوعی بسازد، که متن و زبان‌ها را بفهمد، داستان‌ها یا تصاویر تولید کند و همچنین بتواند تصاویر را شناسایی کند.

در فناوری هوش مصنوعی هر روز کسب علم در این باره به محققان بسیار کمک می‌کند، کار در این زمینه به گونه ای است که مدل‌های قبلی و قدیمی تر را بازسازی یا از دوباره آموزش نمی‌دهند، در عوض برای ساخت یک مدل جدید زمان و سرمایه می‌گذارند و از صفر تمامی آموزش‌ها را به آن می‌دهند تا فقط و فقط یک کار انجام دهد و تمام تمرکز ساخت مدل بر روی یک چیز باشد.

مدل‌های زبانی می‌توانند دو یا چند کار را انجام دهند، به عنوان مثال

سیستم BERT می‌تواند معنی را در یک جمله مبهم شناسایی کند و یا سیستم MUM پاسخ هایی از انواع مختلفی از اطلاعات در زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد.

اما همانطور که گفته شد، هدف امروزی ساخت هر هوش مصنوعی تنها این است که این سیستم بتواند بر روی یک کار واحد و مشخص تخصص لازم را کسب کند و در راه‌های مختلف و نحوه‌های مختلف یادگیری بتواند توسعه، پردازش و آموزش‌های لازم را ببیند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.