مزرعه لینک یا Link Farm چیست؟ خوب یا بد؟ چرا از لینک فارم استفاده می شود؟

0
(0)

مزرعه لینک (Link Farm) که شبکه بک لینک‌ها نیز نامیده می‌شود؛ دامنه یا وب سایتی است که به‌صورت هدف‌دار برای ایجاد لینک به وب‌سایت‌های دیگر ایجادشده است. تا بتواند باعث افزایش رتبه صفحات وب و سایت‌ها شود. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم: لینک فارم یعنی ایجاد لینک‌های خروجی زیاد در یک صفحه وب؛ که می تواند به بسیاری از وب سایت‌ها یا صفحات وب دیگر لینک بدهد.

لینک فارم ها اغلب برای افزایش رتبه وب‌سایت‌ها و صفحات در موتورهای جستجو توسط اپراتورهای سایت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مزرعه‌های لینک به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند زیرا معمولاً یک وب‌سایت با محتوای کم است که از تعداد زیادی لینک خارجی تشکیل‌شده‌اند که گاهی در قسمت فوتر صفحه قرار دارند.

مزرعه‌های لینک نقض قانون موتور جستجو تلقی می‌شوند و با کشف مجازات می‌شوند. این یک تکنیک سئو کلاه‌سیاه است.

لینک فارم کاملاً متفاوت از لینک سازی است. دایرکتوری ها یک نوع لینک فارم هستند، به طوری که در دایرکتوری ها هر لینکی یافت می شود چه مربوطه به موضوع سرچ شده باشد چه نباشد.

مزرعه لینک یا Link Farm چیست ؟ خوب یا بد؟
مزرعه لینک یا Link Farm چیست ؟ خوب یا بد؟

مزرعه‌های لینک غالباً به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که فاقد هرگونه محتوای مرتبط هستند و هدف آن‌ها فقط ایجاد بک لینک است. وب‌سایت‌هایی که به‌صورت انحصاری اقدام به ایجاد لینک می‌کنند به‌عنوان شبکه لینک نامیده می‌شوند.

چنین سایت‌هایی برای بازدیدکنندگان بی‌فایده هستند، زیرا تنها هدف آن‌ها لینک دهی به سایر وب‌سایت‌ها و درنتیجه افزایش ارزش لینک آن‌هاست. آن‌ها قرار است رتبه صفحه را بر اساس تعداد لینک‌های که به وب‌سایت موردنظر ارجاع می‌دهند، افزایش دهند.

تا چند سال پیش، چنین روش‌هایی کارساز بود، اما موتورهای جستجو به‌صورت مدام در شناسایی هرزنامه، شبکه‌های بک لینک و سایر روش‌های کلاه‌سیاه برای کشف تکنیک‌هایی مانند cloaking خود را بروز کردند. استفاده از مزرعه لینک توسط Google هدف می‌گیرد و استفاده یک جرم محسوب می‌شود.

اگر گوگل یک مزرعه لینک راشناسایی کند، رتبه آن سایت یا صفحه را در نتایج جستجو در کاهش می‌دهد. یا حتی به‌طور کامل از فهرست موتور جستجو حذف می‌کند و بنابراین آن سایت یا لینک دیگر در دسترس کاربران نخواهد بود.

تأثیر مزرعه لینک بر سئو SEO سایت

علاوه بر این، Google هر وب‌سایتی را که با چنین مزرعه لینکی در ارتباط باشد مجازات خواهد کرد، زیرا لینک‌هایی که مشخص می‌شود که از شبکه‌های لینک استفاده می‌کنند مضر هستند. گوگل فقط تعداد لینک‌ها را ارزیابی نمی‌کند بلکه کیفیت آن‌ها را نیز می‌سنجد.

 انتشار بیش‌ازحد و بی‌معنی لینک‌هایی که به‌هیچ‌وجه با محتوای وب‌سایت مرتبط نیستند باعث می‌شود ارزش دامنه سایت در موتورهای جستجو کاهش یابد و بر رتبه سایت تأثیر منفی بگذارد.

درنتیجه، جایگاه وب‌سایت‌های لینک داده‌شده در لیست نتایج جستجو پایین می‌آید. این کار درگذر زمان اتفاق می‌افتد. و به اپراتورهای وب‌سایت و مشتریان آژانس توصیه می‌شود که از این نوع سئو کلاه سیاه جدا خودداری کنند.

اگر احساس می‌کنید از لینک فارم استفاده می‌کنید، باید آن‌ها شناسایی کرده و حذف کنید. ابتدا به تجزیه‌وتحلیل دقیق بک لینک‌ها بپردازید و سپس لینک‌های مخرب را باید به‌صورت دستی حذف کنید.

 Link farms یا مزرعه لینک وب‌سایت‌هایی هستند که صرفاً باهدف لینک دهی به سایر وب‌سایت‌ها ایجادشده‌اند. آن‌ها توسط افراد واقعی استفاده نمی‌شوند زیرا محتوای شخصی آن‌ها معمولاً تنظیم نمی‌شود و نظارتی بر روی آن وجود ندارد. بسیاری از وب سایتهایی که در لیست بک لینک‌های خود به آن‌ها لینک می‌دهند از کیفیت پایین برخوردار هستند.

اهمیت بک لینک

برای درک اینکه چرا مزرعه‌های لینک وجود دارد، باید کمی به زمانی که اینترنت برای عموم در دسترس قرار گرفت برگردیم. در آن زمان گوگل وجود نداشت و موتورهای جستجو کارهای ساده‌ای انجام می‌دادند.

 آن‌ها به یک صفحه نگاه می‌کردند و بر اساس فاکتور‌های اساسی خود مانند کلمات موجود در عنوان، کلمات موجود در چیزی که به‌عنوان برچسب کلمات کلیدی شناخته می‌شد. و کلماتی که بیشتر از همه در صفحه استفاده می شدند. نتیجه می گرفتند که متنی که در حال خواندن آن هستند در مورد چه چیزی نوشته‌شده است.

باگذشت زمان اسپمرها فهمیدند که گول زدن یک موتور جستجو خیلی راحت است؛ اما انسان کاملاً درک می‌کند که مطالب آن صفحه نامربوط می‌باشد.

اسپمر‌ها می‌توانند صفحاتی ایجاد کنند که موتورهای جستجو فکر کنند. آن صفحه مربوط به تصاویر بچه‌گربه‌ها است اما اگر شما یا من به آن نگاه کنیم، واقعاً می‌بینیم که چیزی جز تبلیغات نیست.

گوگل چه زمانی مزرعه‌های لینک را تشخیص داد؟

Google آنچه در هر وب‌سایت یا صفحه وجود داشت را بررسی کرد و روش جستجو را کاملاً تغییر داد. گوگل بررسی کرد که یک صفحه دارای لینک‌های برگشتی است. و بعد از محاسبه امتیاز صفحه رتبه‌ای برای هر صفحه تعیین کرد.

سپس آن‌ها یک حقه زدند. مت کاتس، رئیس Google Webspam در آن زمان، پیشنهاد کرد که بهترین مکان برای دریافت لینک‌ها دایرکتوری ها می‌باشد. و بعدازآن همه تصمیم گرفتند که برای تهیه بک لینک برای وب‌سایت‌های دیگر دایرکتوری ایجاد کنند.

موارد رایگان معمولاً بسیار ناچیز بودند و خیلی راحت کنترل و مدیریت می‌شدند، بنابراین یک صفحه دسته‌بندی که ادعا می‌کرد وب‌سایت‌هایی را درباره املاک و مستغلات لیست می‌کند، می‌توانست شامل سایت‌های دیگر و نامربوط نیز باشد.

بنابراین دایرکتوری‌ها به وجود آمدند که منبع لینک‌های سایت‌ها بودند و به همین ترتیب اگر سایتی لینک‌های زیادی داشت به صدر نتایج گوگل می‌رسید.

چه زمانی دایرکتوری‌ها به مزرعه‌های لینک تبدیل شدند؟

سپس گوگل راهی برای مقابله با این بک لینک‌های بی‌ارزش یافت و اعلام کرد دایرکتوری‌هایی که فقط برای تهیه بک لینک وجود دارند به‌عنوان مزرعه‌های لینک طبقه‌بندی می‌شوند. اگر لینکی از آن‌ها داشته باشید، فایده‌ای ندارد

اما چگونه Google می‌تواند یک دایرکتوری خوب را از یک لینک فارم تشخیص دهد؟ درواقع بسیار آسان است. اگر صفحات دسته‌بندی همه باهم مخلوط شده باشند. به این معناست که یک دایرکتوری باکیفیت بسیار ضعیف و احتمالاً یک مزرعه لینک است.

تفاوت دایرکتوری و مزرعه لینک چیست؟

دایرکتوری‌ها درواقع باید اطلاعات مفید و باارزشی را ارائه دهند چیزی فراتر از یک لینک. (به‌عنوان‌مثال تصاویر، توضیحات، جزئیات تماس، مکان‌ها و غیره). اگر فقط لینک ویژگی اصلی دایرکتوری باشد، یک لینک فارم است.

بنابراین مزرعه‌های لینک به‌سادگی وب‌سایت‌هایی هستند که صفحه به صفحه لینکہ شده‌اند. آن‌ها ممکن است به‌نوعی سفارش داده شوند یا دسته‌بندی شوند. اما درنهایت نقش آن‌ها این نیست که یک منبع مفید برای افراد واقعی باشند. بلکه مکانی است که می‌تواند بک لینک ایجاد کند. و تنها برای بهبود رتبه سایر وب‌سایت‌ها می‌باشند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. شهاب می گوید

    سوال من اینه که وب سایت های که حجم بالایی از رپورتاژ رو میرن مثل ایسنا… چرا شامل جریمه نمیشن؟ مگر لینک فارم حساب نمیشه؟؟!

    1. seof می گوید

      ببینید سایت های مثلا ایسنا روزانه بیشتر از 400 خیر رو منتشر میکنند و میزان نرخ کلیکشون آنقدر زیاده که جنبه های منفی رپرتاژ توی اعتبارشون حل میشه. در کل تشخیص و اثبات اینکه آیا مثلا ایسنا بابت بک لینک پولی گرفته یا خیر، خیلی خیلی سخته

  2. برهان می گوید

    چیزی که من میدونم اینه که لینک فارم ظاهرا به یک دامنه یا حداکثر چند دامنه مشخص لینک می‌دهند

    1. seof می گوید

      سلام به طور کل لینک فارم کارش فقط اینه که بک لینک ایجاد کنه حالا چه برای یک دامنه و چه برای چند دامنه. مدیران Link Farm ها هم هوشمند هستند و یکسری کارها انجام میدن که عنوان کنند که لینک فارم نیستن مثلا به خود گوگل، یوست، ماز و… دیگر سایت های معتبر بک لینک فالو میدن و لی در کل لینک فارم تکنیک سئو کلاه سیاه هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.