تجربه کاربری UX چیست؟ – روش‌های بهبود تجربه کاربری سایت

حتما عبارت UX یا تجربه کاربری را در مقالات آموزشی سئو دیده‌اید. UX مخفف عبارت User Experience به معنی تجربه کاربری است. تجربه کاربری نشان‌دهنده احساسی است که کاربر هنگام بازدید از یک سایت تجربه می‌کند.

اما تجربه کاربری چقدر مهم است؟ چه تاثیری روی سئو دارد؟ آیا می‌توان آنرا اندازه‌گیری کرد؟ برای بهبود UX چه کار باید بکنیم؟

در این مقاله از سئوف قصد داریم برای شما جزئیات بیشتری از تجربه کاربری و نحوه بهبود آن را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالاتی که در بالا مطرح شد را متوجه شوید.

تجربه کاربری یا UX چیست؟

تجربه کاربری همانطور که اشاره کردیم احساسی که کاربر هنگام بازدید از سایت دارد را نشان می‌دهد. تجربه کاربری یکی از سیگنال‌های مهم برای رتبه‌بندی سایت است که توسط الگوریتم‌های سئو گوگل در نظر گرفته می‌شود.

مثلا وقتی کاربر با هدف پیدا کردن چیزی که در ذهن دارد وارد یک سایت می‌شود و نمی‌داند در کجا باید به دنبال آن بگردد حس بدی پیدا می‌کند. اگر منو و المان‌ها طوری چیده شده باشند که کاربر به راحتی بتواند مسیر درست برای رسیدن به آنچه که می‌خواهد را بیابد حس خوبی نسبت به سایت خواهد داشت.

تجربه کاربری خوب باعث ایجاد تعامل بین کاربر و سایت می‌شود. کاربر بیشتر در سایت می‌ماند (افزایش زمان حضور کاربر)، دیدگاه خود را در بخش نظرات مطرح می‌کند، سایت را به علاقمندی‌های خود در مرورگر اضافه می‌کند و بعدا مجددا به آن سر می‌زند.

گوگل متوجه همه اینها می‌شود و در جستجوهای بعدی کاربران، سایت‌هایی که تجربه کاربری خوبی داشتند را به جایگاه‌هایی بالاتر در نتایج جستجو می‌برد.

چطور می‌توان فهمید یک سایت تجربه کاربری خوبی ارائه می‌دهد یا خیر؟

معیار خوب یا بد بودن تجربه کاربری، رفتار و تعامل کاربر با آن سایت است. این مثال را ببینید:

فرض کنید کاربری یک عبارت کلیدی را در گوگل جستجو می‌کند و گوگل نتایجی را برای او نمایش می‌دهد. کاربر نگاهی به اولین لینک می‌اندازد، اما تمایلی ندارد روی آن کلیک کند.

چرا که از توضیحات متا این لینک اینطور به نظر می‌رسد که محتوای صفحه پاسخگوی نیاز کاربر نیست. همچنین آدرس URL آن بسیار طولانی و نامفهوم است و مشخص نیست چه چیزی داخل صفحه قرار دارد.

کاربر به سراغ لینک دوم می‌رود و وقتی وارد صفحه می‌شود بلافاصه یک پاپ‌آپ ظاهر می‌شود. کاربر از طراحی سایت که بسیار شلوغ و سردرگم‌کننده به نظر می‌رسد خوشش نمی‌آید. بلافاصله بدون اینکه روی چیزی کلیک کند از سایت خارج می‌شود (پرش یا Bounce). به صفحه نتایج برمی‌گردد و روی لینک سوم کلیک می‌کند.

وقتی وارد صفحه می‌شود با یک صفحه تمیز و مرتب که دارای ساختار هدفمندی است مواجه می‌شود. منوها، سایدبار، پاورقی و المان‌‌ها طوری تنظیم شده‌اند که کاربر کاملا متوجه ساختار سایت می‌شود و به راحتی می‌فهمد از کجا می‌تواند چیزی که در جستجویش هست را پیدا کند.

پس، از طریق منو وارد بخش‌های دیگر می‌شود و به راحتی مطلبی که به دنبالش بود را پیدا می‌کند. محتوایی که کاربر پیدا کرده بسیار کامل است و تمام سوالات ذهن او را پاسخ می‌دهد. پس نیازی نیست سایر سایت‌ها را بررسی کند.

بعد از مطالعه آن مطلب وارد لینک‌های دیگر که داخل مطلب قرار دارد می‌شود (لینک‌های داخلی و خارجی) و مطالب بیشتری را در سایت مطالعه می‌کند. بدین ترتیب زمان زیادی را در سایت می‌گذارند. قبل از بستن سایت، آنرا به موارد مورد علاقه خود در مرورگر اضافه می‌کند تا بعدا باز هم به آن سر بزند. سپس از سایت خارج می‌شود و مرورگر را می‌بندد.

تجربه کاربری چه تاثیری روی سئو و رتبه سایت دارد؟

از روی این رفتار کاربر براحتی می‌توان فهمید که لینک اول و دوم به دلایل مختلف، تجربه کاربری خوبی ارائه نکردند. در مقابل، مورد سوم تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه کرده است.

مثلا اگر کاربر وارد یک لینک شود و بلافاصله به صفحه نتایج برگردد و همین کار را با لینک بعدی انجام دهد اصطلاحا پوگو استیکینگ کرده و این یک سیگنال منفی برای آن لینک‌ها به حساب می‌آید.

اگر مشابه این رفتار از طرف سایر کاربران در جستجوی مشابه دیده شود، گوگل کم کم لینک سوم را به جایگاه اول منتقل می‌کند و احتمال دارد لینک‌های شماره یک و دو را به جایگاه‌های پایین‌‎تر تنزل دهد. با یک مثال ساده متوجه شدید که چگونه تجربه کاربری می‌تواند روی سئو سایت و رتبه آن در صفحات نتایج گوگل SERPs تاثیر بگذارد.

اولویت اول گوگل، کاربر است. دوست دارد نتیجه‌ای را در صفحه نتایج به کاربر نمایش دهد که بهترین باشد. یعنی کاربر از آن نتیجه رضایت داشته باشد و به خواسته خود برسد. بعد از مدتی، هر سایتی که رضایت بیشتری را برای کاربر فراهم کند جایگاه بهتری را در نتایج پیدا می‌کند.

پس حتما به سیگنال‌های تجربه کاربری توجه کنید و سعی کنید آنرا بهبود ببخشید تا رتبه بهتری بگیرید.

سیگنال‌های تجربه کاربری عبارتند از:

چگونه UX یا تجربه کاربری سایت را بهبود دهیم؟

سیگنال‌های تجربه کاربری را شناختیم و فهمیدیم که اگر این سیگنال‌ها خوب باشند، کاربر از سایت رضایت دارد. حال می‌خواهیم ببینیم چه چیزی باعث رضایت کاربر می‌شود.

با دانستن این موضوع می‌توان روی این موارد تمرکز کرد و آنها را بهینه‌سازی کرد. با بهینه‌سازی این آیتم‌ها تجربه کاربری بهبود پیدا خواهد کرد و رتبه سایت هم ارتقا خواهد یافت.

طراحی زیبا، کاربرپسند و مرتب

طراحی زیبا و کاربر پسند باعث جذب مخاطب می‌شود. وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود اولین چیزی که می‌تواند نظر او را جلب کند تا در سایت بماند، ظاهر سایت است. طراحی سایت سئوپسند یا کاربرپسند باعث بهبود تجربه کاربری UX می‌‍شود.

ظاهر یک سایت صنعتی مطمئنا با ظاهریک سایت گل فروشی تفاوت دارد. باید با توجه به حوزه کاری آن سایت، قالبی مناسب برای آن در نظر گرفت و یک طراحی متناسب برای آن انجام داد. مثلا یک سایت خبری کمی شلوغ به نظر می‌رسد. اما اگر یک سایت آموزشی شلوغ باشد باعث گیج شدن کاربر می‌شود.

سعی کنید از تبلیغ و پاپ آپ زیاد در سایت نیز خودداری کنید چون برای کاربر آزاردهنده است.

واکنشگرا بودن سایت

یک سایت واکنشگرا در تمام نمایشگرهای دیجیتالی مانند مانیتور یا گوشی موبایل یا تبلت به درستی نمایش داده می‌شود. یعنی اندازه سایت با اندازه صفحه نمایش تطبیق پیدا می‌کند و همه آیتم‌ها در آن نمایش داده می‌شوند.

تصور کنید که یک سایت در تبلت طوری بارگذاری شود که نیمی از عناوین داخل منو دیده نشوند و قابل کلیک نباشند. آیا کاربر از این موضوع رضایت خواهد داشت؟ قطعا خیر. این حس بدی به کاربر می‌دهد و تجربه کاربری بدی را القا می‌کند.

راحتی استفاده از سایت

ساختارمند بودن سایت بسیار خوب است. مثلا اگر منو سایت طوری باشد که زیرمنوها همپوشانی زیادی باهم داشته باشند باعث گیج شدن کاربر می‌شود. دسته‌بندی مناسب خدمات، محصولات، مقالات و هر چیزی که در سایت موجود است باعث راحت شدن جستجو در سایت می‌گردد.

همچنین همه چیز باید شفاف و واضح باشد. دکمه‌ها و لینک‌ها در جاهای مناسب قرار داشته باشند. توضیحات مناسب برای گشتن در سایت و استفاده از امکانات سایت موجود باشد. بدین ترتیب کاربر راحت می‌تواند از سایت استفاده کند. استفاده راحت مساوی است با زمان حضور بیشتر در سایت. که این هم یک سیگنال مثبت در تجربه کاربری است.

تولید محتوای مفید و کامل

محتوای خوب محتوایی است که پاسخگوی نیاز کاربر باشد. اشتباهات املایی نداشته باشد. کامل باشد و از منابع معتبر استخراج شده باشد. محتوای کپی شده یا تکراری (Duplicate Content) نباشد.

محتوای مفید و جامع که به درد کاربر بخورد باعث می‌شود کاربر همان مطلب را مطالعه کند و نیاز به بازگشتن و کلیک روی لینک‌های دیگر صفحه نتایج را حس نکند.

ضمنا سعی کنید محتوای بهینه‌شده (سئوشده) به کاربر ارائه دهید. چنین محتوایی نظم و انسجام خاصی هم دارد.

افزایش سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات وب سایت باید طوری باشد که کاربر را راضی نگه دارد. کاربر امروزی صبر و حوصله زیادی در صفحات وب به خرج نمی‌دهد. اگر بارگذاری صفحه زیاد طول بکشد از بازدید آن منصرف می‌شود و صفحه را می‌بندد.

سرعت سایت اگر خوب باشد کاربر راحت‌تر می‌تواند از صفحه‌ای به صفحه دیگر برود و در سایت بچرخد. اما اگر بخاطر کندی سایت، از آن خارج شود به این معنی است که سایت، تجربه کاربری بدی را ارائه کرده است.

اگر سایت شما وردپرسی است، برای اینکه این آیتم را تقویت کنید می‌توانید از مقاله افزایش سرعت سایت وردپرسی استفاده نمایید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سپاس از همراهی شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.