آیا همه می‌توانند برای سئو محتوا تولید کنند؟ 3 مهارت مهم که جهت موفقیت در محتوانویسی سئو ضروری هستند

نوشتن محتوایی که از نظر موتور جستجو مفید و بهینه باشد، فقط نوشتن چند قطعه متن نیست.

باید مهارت‌هایی داشته باشید تا بتوانید موفق شوید. در اینجا مهارت‌های برتری که در نوشتن محتوای سئو شده لازم است را بیان می‌کنیم.

ما با سایر متخصصان صنعت سئو برای سال‌های زیادی کار کرده‌ایم. چه متخصصان سئو تکنیکال و چه توسعه‌دهندگان وب.

این احساس وجود دارد که هر کسی در حوزه سئو باید کمی مهارت ذاتی با خود به میدان بیاورد. اما تخصص‌هایی هم وجود دارند که معمولا در طی انجام این کار می‌توان آنها را به خوبی آموخت.

محتوانویسان سئو این را بهتر از هر کسی می‌دانند.

اگر می‌خواهید بعنوان یک بازاریاب محتوا وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شوید، باید بدانید که مهارت‌های نوشتاری قوی ضروری هستند اما کافی نیستند.

مفاهیم اصلی سئو بسیار زیادند. و محتوانویس‌ها درصورتیکه بخواهند کار خود را در نوشتن محتوا برای مشتریانشان به خوبی انجام دهند و آن محتواها رتبه خوبی کسب کنند باید با آن مفاهیم آشنا باشند. سه مهارت مهم که نویسندگان محتوا برای سئو به آنها نیاز دارند تا موفق شوند را در اینجا بیان می‌کنیم.

با سئوف تا انتهای این مقاله همراه باشید.

1- مهارت‌های متنوع در نوشتن

تعجبی ندارد که اولین مهارت برای نوشتن محتوای بهینه و سئو شده که لازم است این است که نویسنده بتواند انواع مختلفی از سبک‌های محتوایی را بنویسد.

وقتی یک محتوانویس به یک آژانس ملحق می‌شود، فرصت‌های خوبی برای او وجود دارد و از او خواسته می‌شود محتواهایی برای انواع مختلف مشتری‌ها تولید کند.

کارکنان آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ این را می‌دانند که:

محتوانویس‌ها ممکن است صبح را برای نوشتن برای یک کمپانی شکلات‌سازی و یک برگزارکننده مراسم دفن و تشییع جنازه بگذارند. و سپس بقیه روز را با نوشتن پست بلاگ برای صنایع ساختمان‌سازی سپری کنند.

محتوا به خودی خود برای هر یک از این مشتری‌ها متفاوت است، اما چیزی که اهمیت دارد لحن نوشتار است.

Tone یا لحن چیزی است که خوانندگان نمی‌توانند دقیقا از روی خود کلمات آنرا تشخیص دهند. اما می‌توانند آنرا با کنار هم قرار دادن کلمات بفهمند.

یک موسسه برگزارکننده دفن و تشییع جنازه و مراسم ختم نیاز به لحنی جدی، رک و دلسوزانه دارد. در حالیکه برای تبلیغ آبنبات نیاز به نوشتن با لحنی بامزه، فان و پرشور است.

یک نویسنده قوی محتواهای سئوشده نه تنها بطور غریزی می‌داند چه نوع لحنی را به کار ببرد بلکه حتی می‌داند چگونه آن لحن را به کار ببرد تا خواننده را درگیر کند.

صحبت از درگیر کردن شد، مهارت بعدی هم برای یک محتوانویس سئو کاملا ضروری است تا بتواند موفق شود.

2- درک هدف جستجو

نویسندگان محتوا که در آژانس دیجیتال مارکتینگ خود استخدام می‌کنید لازم نیست در سئو کاملا متخصص باشند تا در کار خود موفق شوند.

اما همچنان روشی نیز وجود دارد برای نوشتن محتوایی که بطور کلی کاملا مناسب سئو باشد و آن، درک هدف جستجوی کاربر یا Search Intent است.

اگر محتوانویسان بخواهند در کار خود موفق شوند به مهارت‌هایی ورای نویسندگی حرفه‌ای نیاز دارند.

برای درگیر کردن کاربر، نویسندگان باید محتوایی بنویسند که کاربران آنلاین در واقع دوست دارند بخوانند. نه اینکه همینطوری موضوع را شرح دهند تا در نهایت ببینند چند نفر از آن استقبال می‌کنند.

حال، سئوکارهای حرفه‌ای و متخصصان سایر حوزه‌ها تمام ابزارهایی را که محتوانویسان بکار می‌برند تا بدانند مردم چه چیزهایی را جستجو می‌کنند می‌شناسند. ابزارهایی مانند BuzzSumo و SEMrush.

شناخت این ابزارها سخت نیست. قسمت سخت ماجرا این است که بدانید چطور در کار خود از اطلاعاتی که این ابزارها می‌دهند استفاده کنید. تا بتوانید محتوای بهتری برای خوانندگان تولید کنید.

وقتی که بازازیاب‌های محتوا در استفاده از امکانات تولید عنوان این ابزارها متخصص باشند، تبدیل آن عناوین به محتواهای جذاب و گیرا که در واقع پاسخگوی سوالات کاربران نیز باشد به عهده آنهاست.

چهار نوع اصلی از اهداف جستجو وجود دارد که محتوانویسان باید هنگام نوشتن در نظر داشته باشند.

انواع اهداف جستجو
انواع اهداف جستجو – 4 نوع مختلف هدف جستجو وجود دارد که یک نویسنده محتوا باید آنها را شناسایی کند
  • اطلاعاتی یا Informational: وقتی کاربران می‌خواهند چیزی را بدانند.
  • پیمایشی یا Navigational: وقتی کاربران بخواهند یک صفحه یا سایت را ببینند و در آن بچرخند.
  • معاملاتی یا Transactional: وقتی کاربران بخواهند چیزی را بخرند.
  • تحقیقات تجاری یا Commercial Investigation: وقتی کاربران درباره محصولاتی که می‌خواهند بخرند تحقیق می‌کنند.

نوشتن برای انواع اهداف جستجو نیازمند داشتن روش‌های مختلف از طرف نویسنده است.

در عین حال، هرقطعه محتوا هنوز هم برای این طراحی می‌شود که کاربر را به سمت خرید یک محصول یا خدمات هدایت کند.

برای مثال، یک قطعه محتوای اطلاعاتی ممکن است شامل لیستی از ده استایل برتر فشن برای فصل پیش رو باشد.

بعد، در هر آیتم، نویسنده می‌تواند به یک محصول مشتری لینک داخلی بدهد.

در ضمن، نوشتن برای یک سایت تجاری نیاز به محتوای معاملاتی دارد که در جهت هدایت کاربر به خرید محصول کمی بازتر باشد.

بعلاوه، محتوانویسان می‌دانند که هر نوع محتوایی که برای یک زمینه خاصی نوشته شده کلمات کلیدی متفاوتی را بکار خواهد برد.

بسته به چیدمان وظایف در آژانس دیجیتال مارکتینگ شما، محتوانویسان شما ممکن است خودشان مسئول تحقیق کلمات کلیدی باشند. و یا اینکه آنها را از متخصصان سئو بگیرند.

در هر دو حالت، دانستن اینکه چطور ازکلمات کلیدی درست استفاده شود، همیشه بخشی از کارهای محتوانویس سئو می‌باشد.

بعنوان مثال، یک عبارت جستجوی اطلاعاتی می‌تواند چیزی مثل این باشد: “بهترین برند چای‌ساز”. در حالیکه یک کوئری از نوع معاملاتی می‌تواند بدین شکل باشد: “خرید آنلاین چای‌ساز با قیمت مناسب”.

یک نویسنده قوی می‌داند چطور چنین عباراتی را به شکل طبیعی بکار ببرد طوریکه پاسخگوی آنچه کاربران به دنبالش هستند باشد.

3 – نوشتن محتوا برای موضوع و عنوان، نه برای کلمه کلیدی

آخرین مهارتی که هر محتوانویس حرفه‌ای سئو باید داشته باشد این است که برای موضوع، محتوا بنویسد نه برای کلمات کلیدی.

اگر نویسندگان بتازگی وارد دنیای بازاریابی محتوای سئو می‌شوند، بهتر است تاریخچه کلمات کلیدی در سئو را بدانند.

قبلا اینطور بوده که افراد برای کلمات کلیدی محتوا می‌نوشتند. ‌چون گوگل در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 بیشتر از هرچیزی به کلمات کلیدی اهمیت می‌داد.

نویسندگان از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند تا کلمات کلیدی را داخل محتوا جاگذاری کنند.

از آنجایی که این روش تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌داد، الان دیگر همه آنها پنالتی شده‌اند.

حالا کاری که محتوانویسان برای رتبه گرفتن محتوایشان باید انجام دهد این است که روی نوشتن محتوا برای موضوعات، نه برای کلمات کلیدی تمرکز کنند.

بله، کلمات کلیدی جای خود را دارند، اما اگر یک محتوا، زیادی روی جا دادن کلیدواژه‌ها در متن تمرکز کند، به مزاج کاربر خوش نمی‌آید و گوگل نیز رتبه خوبی به آن نمی‌دهد. در واقع تجربه کاربری خوبی ارائه نمی‌دهد.

در عوض، نویسندگان باید نهایت تلاش خود را بکنند تا محتوای اورجینال و مرتبط با کوئری اورجینال تولید کنند.

آنها باید روی پاسخ دادن به کوئری و سوال کاربر تمرکز کنند و تا جای ممکن جزئیات جمع‌آوری کنند.

نویسندگان محتوا می‌توانند SERPs یا صفحات نتایج گوگل را بررسی کنند و ببینند چه محتواهایی رتبه گرفته‌اند. سپس شروع به نوشتن و محتوا و کار کردن روی آن کنند تا چیز بهتری به کاربر ارائه دهند.

سخن آخر

به نظر خیلی شگفت‌انگیز است که یک نویسنده حرفه‌ای (احتمالا کسی که قبلا هیچ چیزی از سئو نمی‌دانست)، بخواهد یک مرتبه وارد این صنعت شود.

نمی‌خواهیم این واقعیت را کمرنگ کنیم که قطعا موفقیت در محتوانویسی سئو نیازمند مهارت‌های قوی نویسندگی می‌باشد.

فقط می‌خواهیم تاکید کنیم که باید ارتباطی بین غریزه نویسندگی و دانش سئو در افرادی که می‌خواهند خود را Content Marketer خطاب کنند به وجود بیاید.

دیجیتال مارکتینگ جایی نمی‌رود!

برای همه نویسندگان حرفه‌ای که به سئو علاقمند هستند، امیدواریم از این مقاله درس‌هایی آموخته باشند و بتوانند حتی بیشتر از قبل وارد دنیای جذاب بازاریابی محتوا شوند.

اخبار فناوری، سئو و دیجیتال مارکتینگ را از پایگاه خبری – آموزشی سئوف دنبال کنید.

سپاس از همراهی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.