آنالیز ضعف‌های محتوا و بهبود آنها

برای تولید یک محتوای جذاب و پربازدید گاهی لازم است به محتواهایی که حول آن موضوع ایجاد شده و رتبه گرفته‌اند توجه کنیم. در این بخش از آموزش سئو قصد داریم به اهمیت توجه به محتوای سایت‌های رقیب بپردازیم.

آنالیز ضعف‌های محتواهای دیگر، پرداختن به چند مورد از آن ضعف‌ها و برطرف کردن ایرادات و خلاءهای موجود در سایر محتواها مراحلی است که شما را به یک محتوای کامل و ایده‌آل می‌رساند.

در این مقاله آنالیز محتوا را با مثال‌هایی، بیشتر برای شما تشریح خواهیم کرد. پس با سئوف همراه باشید.

آنالیز ضعف‌های محتوا چیست؟

آنالیز ضعف‌های محتوا فرایندی است برای ارزیابی یک محتوای موجود درباره یک موضوع و کشف ایرادات و ضعف‌های آن تا بتوان با پرداختن به آنها محتوا را ارتقا داد.

برای مثال فرض کنید یک محتوانویس می‌خواهد محتوایی درباره لینک‌سازی (گرفتن بک‌لینک) بنویسد. اما برای این کار، شروع به ساخت داکیومنت و نوشتن داخل آن نمی‌کند.

بلکه بجای آن به دنبال ضعف‌های محتواهای دیگر می‌گردد. متوجه می‌شود که محتواهای موجود در اینترنت حول موضوع لینک‌سازی این ایرادات را دارند:

  • تاریخ‌گذشته هستند
  • جزئیات و مثال‌های کمی دارند
  • به سختی قابل فهم هستند

بعبارتی: متوجه می‌شود که این سه مورد، شکاف‌هایی هستند که او می‌تواند با تولید محتوای خود آنها را پر کند.

بدین ترتیب یک محتوا از نوع راهنمای جامع تولید می‌کند با این عنوان: “Link Building: The Definitive Guide”.

آنالیز ضعفهای محتوایی درباره لینکسازی
محتوایی با موضوع لینک‌سازی که با آنالیز ضعف‌های محتواهای دیگر به یک سطح عالی رسید

و چون این محتوا بسیاری از ضعف‌ها و ایرادات محتواهای دیگر را برطرف می‌کرد، بسیار خوب رتبه و بازدید گرفت.

در واقع، برای کلمه کلیدی “Link Building” جزء سه رتبه برتر در صفحه نتایج گوگل است.

پستی که با آنالیز محتواهای دیگر جزء سه رتبه برتر در نتایج گوگل شد

چرا آنالیز ضعف‌های محتوا اهمیت دارد؟

دلیل اصلی توجه به ضعف‌های محتوا این است که به محتوای شما کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشد (از نظر سئو و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی).

این بخاطر آن است که شما حتی قبل از انتشار محتوای خود می‌دانید که محتوای شما از محتواهای دیگر که روی وب هستند بهتر است.

اقدامات مهم در شناسایی و آنالیز ضعف‌های محتوا

حال که فهمیدیم چرا شناسایی و آنالیز نقص‌های محتوا مهم است بهتر است اقداماتی را در جهت انجام این کار یاد بگیریم. در اینجا اقداماتی را برای آنالیز محتوا به شما معرفی می‌کنیم:

آنالیز صفحه اول نتایج گوگل

باید بپذیریم که: اکثر افراد با هدف گرفتن رتبه یک در صفحه نتایج گوگل (SERPs) محتوا منتشر می‌کنند.

پس بهترین راه برای یافتن محتوایی که ضعف دارد نگاه کردن به محتواهایی است که قبلا در صفحه اول گوگل رتبه گرفته‌اند.

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک پست بلاگ درباره “Paleo Diet snacks” تولید کنید.

خوب ابتدا آن کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنید تا ببینید چه نتایجی در صفحه اول وجود دارند:

آنالیز ضعفهای محتواهای یک کلمه کلیدی
آنالیز ضعف‌های محتواهای یک کلمه کلیدی از روی صفحه نتایج جستجو

سپس باید ببینید محتواها چه شکاف‌ها و ضعف‌هایی دارند.

ضعف‌های رایج در محتواها شامل این موارد است:

تاریخ‌گذشته بودن محتوا: چه زمانی محتوا منتشر شده است یا آخرین بروزرسانی آن کی بوده است؟

دقت: آیا محتوا، تمام جزئیات را به شما می‌دهد؟

قابل استفاده بودن: آیا می‌توانید براحتی محتوای صفحه را خوانده و درک کنید؟

جذابیت: آیا این محتوا به اندازه کافی جذاب است تا به اشتراک گذاشته شود؟

بطور ایده‌آل تمام این خلاءها را با محتوای خود پر خواهید کرد. اما حتی برطرف کردن یک یا دو مورد از آن ضعف‌ها باعث یک جهش خوب در رقابت شما در صفحه اول گوگل خواهد شد.

استفاده از ابزارها برای تسریع فرایند

SEMRush یک ویژگی دارد که می‌تواند باعث سرعت انجام اولین گام در این فرایند شود: پیدا کردن موضوعاتی که ضعف‌های محتوایی زیادی دارند.

برای استفاده از آن، کافی است یک عبارت را در ابزار سمراش وارد کنید. و در نتایجی که به شما نشان می‌دهد به تمام کلمات کلیدی که عملکرد خوبی داشته‌اند دقت کنید.

پیشنهادات کلمات کلیدی در SEMRush
پیدا کردن کلمات کلیدی مختلف در SMERush که درباره یک موضوع هستند (برای آنالیز محتوای آنها)

سپس، صفحه اول گوگل را به ازای تک تک آن عبارات بررسی کنید.

گاهی به کلمه‌ای می‌رسید که صفحه اول نتایج آن سرسخت و بدون تغییر است. این نشان می‌دهد که محتوا مناسب است و ضعف یا ایراد چندانی ندارد.

اما ممکن است کلماتی بیابید که صفحه اول نتایج آنها پر از ایراد و ضعف است. در اینجا می‌توانید با محتوای خود وارد شوید و چیزی ده برابر بهتر تولید کنید.

بازدید و بررسی محتواهای خود

گاهی بهترین جایی که می‌توان به دنبال ضعف‌های محتوا گشت محتواهای خودتان است.

بعبارتی، بررسی محتواها می‌تواند محتوایی که در سایت شما عملکرد پایینی دارد را شناسایی کند. و اگر در محتوای خود به دنبال ضعف و شکاف بگردید، می‌توانید آنرا رفع کنید، بهبود بخشید، امتیاز کسب و کنید و ارتقا پیدا کنید.

برای مثال، نویسنده این پست می‌گوید: سال گذشته متوجه شدم که این پست بلاگ خوب بود اما ضعف‌های جدی هم داشت.

یک محتوای خوب اما با خلاهای زیاد
نمونه محتوایی که خوب است اما نواقص و ایرادات زیادی هم دارد

و با خود فکر کردم که :”تعجبی نیست که ترافیک طبیعی صفحه به حدی که باید باشد نیست. میلیون‌ها شکاف و ایراد در مقایسه با محتواهای صفحه اول نتایج دارد”.

پس کاری که نویسنده پست انجام می‌دهد این است که به محتوای خود طوری نگاه می‌کند که انگار روی یک بلاگ رقیب قرار دارد.

و سپس از چند جهت آنرا ارتقا می‌دهد و بهبود می‌بخشد:

  • مقدمه را کوتاه‌تر می‌کند
  • عناصر بصری و تصویری بیشتری اضافه می‌کند
  • دنبال کردن محتوا را راحت‌تر می‌کند
  • محتوا را دقیق‌تر و کامل‌تر می‌کند

و همه این تغییرات باعث می‌شود که این پست در نهایت، به صفحه اول برسد که منجر به یک رشد عظیم در ترافیک طبیعی صفحه شد. و همچنین باعث افزایش CTR یا نرخ کلیک طبیعی شد.

افزایش ترافیک پست بعد از آنالیز ضعفها و رفع آنها
آنالیز ضعف‌های محتوا و بهبود آنها باعث افزایش ترافیک صفحه شده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.