آموزش استفاده از کلمه کلیدی در محتوای سئو شده

استفاده از کلمه کلیدی در محتوا یکی از مهمترین فاکتورهای کمک به موتور جستجو برای فهمیدن محتوا است در این آموزش به شما خواهیم گفت چگونه به درستی بتوانید کلمه کلیدی را در محتوای خود استفاده کنید.

موضوع این مقاله نحوه بکاربردن درست کلمه کلیدی است. اگر میخواهید بدانید چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنید مقاله انتخاب کلمات کلیدی برای شما مفید است.

فهرست مطالب

چه تعداد کلمه کلیدی باید برای محتوای خود استفاده کنید

توجه داشته باشید ما میزان تکرار کلمه کلیدی را نمی گوییم تعداد کلمه کلیدی را می گوییم. یعنی هر مقاله یا هر محتوا چه تعداد کلمه کلیدی متفاوت می‌تواند داشته باشد. پاسخ سوال کاملا به نوع محتوای شما بستگی دارد اما به صورت استاندارد شما باید هر محتوا را برای یک کلمه کلیدی اصلی بنویسید.

ولی شما می توانید کلمه کلیدی خود را به ۳ صورت مختلف در محتوا به کار ببرید. به صورت حرفه ای یک کلمه کلیدی می تواند به سه دسته تقسیم شود:

  • کلمه کلیدی اصلی
  • کلمات کلیدی ثانویه
  • کلمات کلیدی اضافی

کلمه کلیدی اصلی باید هدف در کل محتوا باشد به طوری که عنوان و متعاقب آن تمام بخش های محتوای شما نشان دهنده آن باشند. یک قانون کلی وجود دارد که می گوید شما نمی توانید یک محتوای خوب برای دو کلمه کلیدی اصلی بنویسید.

بنابراین شما برای هر محتوا باید یک کلمه کلیدی اصلی داشته باشید.

کلمات کلیدی ثانویه در واقع مکمل های کلمه کلیدی اصلی هستند به صورتی که تفاوت های جزئی با کلمه کلیدی اصلی دارند. کلمات کلیدی ثانویه برای یک کلمه کلیدی اصلی میتوانند ۳ الی ۵ عدد باشند.

مثال: فرض کنید ما می خواهیم یک محتوا در مورد اینکه سئو چیست بنویسیم؟ کلمه کلیدی اصلی ما «سئو چیست» است. کلمات تولیدی ثانویه برای این کلمه کلیدی متوانند “تعریف سئو” و “سئو چیه” و… باشند.

کلمات کلیدی اضافی دقیقا همان کلمه کلیدی اصلی هستند اما به به صورت های متفاوت مانند تعریف قدم به قدم سئو، یا بهینه سازی موتور جستجو چیست. در واقع کلمات کلیدی اضافی یک نوع کلمات کلیدی دم بلند هستند.

چند کلمه کلیدی برای یک محتوا سئو شده داشته باشیم

با توجه به تعاریف بالا یک مقاله حداقل ۳ و حداکثر ۸ کلمه‌ی کلیدی می‌تواند داشته باشد. که شامل یک کلمه کلیدی اصلی، ۱ الی ۳ کلمه کلیدی ثانویه و ۱ الی ۴ کلمه کلیدی اضافی.

کلمات کلیدی را در کجا استفاده کنیم

این که کلمه کلیدی را در کجای محتوا استفاده کنید به شدت برروی سئو سایت شما تاثیر می گذارد.

لیست زیر مهمترین جاهایی که کلمه کلیدی را باید استفاده کنید را به شما معرفی می کند.

استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا Meta Description

توضیحات متا یکی از مهمترین جاهایی هستند که شما باید کلمات کلیدی خود را استفاده کنید. جهت یادآوری توضیحات متا معمولاً ۱۶۰ کاراکتر هستند و خلاصه کل مطلب شما را در صفحه نتایج جستجو نشان میدهند.

استفاده از کلمه کلیدی

شما باید ۱ الی ۲ عدد از مهمترین کلمات کلیدی خود را در توضیحات متا بیاورید.

چگونه از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنیم

برای به کار بردن کلمه کلیدی در توضیحات متا شما نیاز به ابزار دارید خوب اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید میتوانید با افزونه Yoast SEO این کار را انجام دهید. سپس اطمینان حاصل کنید که حداقل یک بار از کلمه کلیدی اصلی و حداکثر دو بار در توضیحات متا استفاده نمایید. در توضیحات متا های خود سعی کنید دقیقا آن چیزی را به کار ببرید که کاربر به دنبال آن است زیرا این توضیحات مانند در ورودی به محتوای شما هستند.

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان محتوا

هر چند که این مورد نیاز به توضیح اضافی ندارد و بیشتر افراد می دانند که باید از کلمه کلیدی خود در عنوان استفاده کنند اما بدانید که گوگل با تطبیق دادن ان محتوا و توضیحات متا به‌خوبی می‌فهمد که مقاله شما در مورد چه چیزی است.

۲- استفاده از کلمه کلیدی در عنوان محتوا

اگر کلمه کلیدی شما به نحوی است که نمی توانید به صورت مستقیم آن را در محتوای خود بیاورید از مترادف‌های آن استفاده کنید زیرا به کار بردن مترادف ها بهتر از این است که هیچ چیزی در عنوان محتوایی شما به کار برده نشود

به‌کاربردن کلمه کلیدی در ۲۰۰ کلمه اول محتوا

برخی از متخصصان سئو معتقدند گوگل وزن بیشتری به ۲۰۰ کلمه ابتدایی شما می‌دهد. دلیل این امر هم این است که بیشتر بازدیدکنندگان بر اساس پاراگراف اول مقاله شما تصمیم می گیرند که آیا ادامه مقاله را بخوانند یا خیر.

چگونگی به‌کار بردن کلمات کلیدی در ۲۰۰ کلمه یا پاراگراف اول 

از آنجایی که گوگل بیشترین موشکافی را بر روی پاراگراف اول شما انجام می دهد تا بفهمد که کلیات محتوایی شما در مورد چه چیزی است بهتر است از یک کلمه کلیدی در پاراگراف اول و همچنین از کلمه‌ی کلیدی ثانویه در همان پاراگراف استفاده کنید.

یک قانون کلی این است که شما از کلمه کلیدی اصلی، ثانویه و اضافی خود در تمامی مکان های مهم محتوای خود استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی به صورت طبیعی در طول محتوا

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد سئو وجود دارد و در تمامی دوره‌های آموزش سئو به آن اشاره می شود این است که شما اول و آخر باید کاربر را در نظر داشته باشید.

بنابراین برای استفاده از کلمه کلیدی نباید قابلیت درگیر شدن کاربر با محتوا را به خطر بیندازید، یعنی اینکه چونکه می خواهی از کلمه کلیدی خود استفاده کنید محتوا را به سمتی به برید که میزان درگیر شدن کاربر را کاهش دهید.

نکته: برخی از کلمات کلیدی قابلیت این را ندارند که به صورت طبیعی در محتوا اضافه شوند مانند «فست فود پونک»، برای استفاده از این کلمات کلیدی شما باید به صورت هوشمندانه ای از کلماتی مانند در،بهترین، نزدیک‌ترین و… استفاده کنید.

میزان تکرار کلمه کلیدی در محتوا

یکی از سوالاتی که به صورت مداوم می پرسند این است که چند بار کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم. جواب کل این است که شما با توجه به پتانسیل محتوای خود طول محتوا و نوع کلمه کلیدی باید میزان تکرار آن را مشخص کنید. 

اما یک قانون استاندارد برای تعداد کلمه کلیدی در محتوا به صورت زیر است:

کلمه کلیدی اصلی خود را هر ۱۵۰ الی ۲۰۰ کلمه تکرار کنید. بنابراین اگر محتوای ما دارای ۱۰۰۰ کلمه باشد حدوداً ۷ الی ۱۰ بار استفاده از کلمه کلیدی اصلی خود را خواهیم داشت.

کلمات کلیدی ثانویه و اضافی شما هم باید در طول محتوا به صورت یکسان پخش شوند.  اما توجه داشته باشید میزان تکرار کلمات کلیدی ثانویه و اضافی نباید بیشتر از کلمه کلیدی اصلی باشد. قانون این است که میزان کلمات کلیدی ثانویه ۲۵% نسبت به کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی اضافی نیز ۲۵% نسبت به کلمه کلیدی ثانویه کمتر باشند.

استفاده از کلمه کلیدی در ۲۰۰ کلمه پایانی محتوا

همانطور که مقدمه برای یک محتوا بسیار مهم است نتیجه گیری یا پاراگراف آخر نیز دارای وزن مخصوص به خود است بنابراین سعی کنید استفاده از کلمه کلیدی اصلی و ثانویه را در پاراگراف آخر فراموش نکنید

استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ های H1, H2… H6

همانطور که میدانید هدینگ‌ها از دید الگوریتم گوگل و هم از لحاظ سیگنال کاربر یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر محتوا هستند.

به طوری که این  هدینگ‌ها ساختار محتوای شما را مشخص می کنند. همچنین از دیدگاه سئو تگ‌های H1 الی H6 از فاکتورهای رتبه‌بندی هستند. به عبارتی کلماتی که در این تگ ها استفاده می شوند از وزن بیشتری برخوردار خواهند شد.

بکار بردن کلمه کلیدی اصلی در تگ H1

تگ H1 اصلی ترین تگ شما در محتوا است و مخصوص عنوان محتوای شما است. این تگ یکبار باید در محتوای شما مورد استفاده قرار بگیرد و اگر بیش از یکبار استفاده شود شما رسماً به گوگل اعلام می‌کنید که محتوای شما دارای بیشتر از یک عنوان است و این موتور کراولر گوگل را سردرگم می‌کند. شما باید از کلمه کلیدی اصلی خود در این تگ که همان عنوان مقاله شما است استفاده کنید.

کلمات کلیدی در تگ H2

هدینگ H2 جایی است که شما می توانید به صورت عمده بر روی آن برای استفاده از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. این هدینگ اصلی ترین نقش برای بخش بندی محتوای شما را انجام می دهد و همچنین از لحاظ گوگل دارای وزن بسیار مناسبی است. برای یک محتوای سئو شده هزار کلمه‌ای شما می توانید تا ۵ هدینگ H2 داشته باشید. سعی کنید از کلمه کلیدی اصلی و ثانویه خود در هدینگ H2 نهایت استفاده را ببرید.

کلمات کلیدی در تگ H3

همانند ادینگ H2 هدینگ H3 به منظور بخش بندی و مرتب کردن محتوای شما است و این هدینگ نیز دارای وزن بسیار خوبی برای استفاده از کلمات کلیدی است. به کار بردن کلمات کلیدی اصلی و ثانویه را در این تگ فراموش نکنید.

به‌کار بردن کلمه کلیدی در متن جایگزین تصاویر Alt-tags

ابتدا اگر از تصویر در متن ها و مقالات خود استفاده نمی کنید حتماً برنامه ای برای آن در نظر بگیرید. زیرا تصاویر به طرز خارق العاده ای به سئو شما کمک می کنند. تصاویر و ویدیو ها کاربران شما را به بهترین نحو ممکن با شما درگیر می کند.

استفاده-از-کلمه-کلیدی-در-متن-جایگزین-تصاویر

الگوریتم های گوگل عکس‌ها را نمی فهمند بلکه از طریق متن جایگزین تصاویر متوجه می‌شوند که تصویر در مورد چه چیزی است. بنابراین با قرار دادن کلمه کلیدی مناسب که تصویر را شرح درد شما به گوگل اعلام میکنید که تصویر شما در مورد چه چیزی است.

نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر

اگر از سیستم مدیریت محتوای مانند وردپرس یا جمله استفاده می کنید این سیستم ها مکان مشخصی را برای وارد کردن متن جایگزین تصاویر در نظر گرفته اند. و اگر از سیستم های کد نویسی اختصاصی برای وب سایت خود استفاده می کنید به برنامه نویس خود بگویید که امکان قرار دادن متن جایگزین تصویر را برای شما فراهم نماید.

اضافه کردن کلمه کلیدی در URL

وقتی بحث اضافه کردن کلمه کلیدی به محتوا می رسد باید در نظر داشته باشید URL را فراموش نکنید. استفاده از کلمه کلیدی در URL همیشه مورد بحث متخصصان سئو و نویسندگان بوده است و اینکه آیا این امر می‌تواند به محتوا کمک کند مورد چالش بوده است. طبق تحقیقی که موسسه BKA انجام داده است. آنها متوجه شدند در میان ۶۰ پستی که در طول شش ماه مورد بررسی قرار داده بودند مقالاتی که دارای کلمه کلیدی در URL بودند به نسبت دیگر مقالات رتبه بهتری دریافت نموده بودند. 

اخطار: از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) پرهیز کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید یادآوری کنیم این است که از تکرار بیش از حد و نابجای کلمه کلیدی پرهیز کنید. گوگل نسبت به چند سال پیش بسیار باهوش تر شده و کاملا متوجه می شود که شما در حال سوء استفاده از کلمه کلیدی هستید و ممکن است تمام تلاش های شما را نادیده نادیده بگیرد.

در واقع اگر گوگل متوجه شود که شما در حال استفاده از کلمه کلیدی برای سهیم هستید و نه برای کاربران ممکن است شما را جریمه یا پنالتی کند، که به این معنی است محتوایی که شما نوشته‌اید رتبه‌ای دریافت نخواهد نمود.

بازرسی محتوا و پیگیری کلمات کلیدی پیشین را فراموش نکنید

به احتمال فراوان شما قبلاً محتواهایی با کلمات کلیدی مختلف انتشار داده اید مبحثی به نام حسابرسی یا بازرسی محتوا Content Audit داریم که دقیقاً به این موضوع اشاره می‌کند که شما هرچند وقت یکبار باید محتواهای قبلی خود را بررسی نمایید.  در بازرسی محتوای خود استفاده صحیح از کلمات کلیدی را که در این مقاله برای شما بازگو کردیم فراموش نکنید. 

نتیجه گیری: استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

  • تمرکز خود را برای ۳ الی ۸ کلمه کلیدی در محتوا بگذارید.  شامل (کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی ثانویه و و کلمه کلیدی اضافی)
  • اضافه کردن کلمه کلیدی به توضیحات متا و URL صفحه
  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان،  هدر و متن جایگزین تصاویر
  • به کار بردن کلمه کلیدی در پاراگراف اول، پاراگراف آخر و به صورت متناوب در طول محتوا
  • اگر متن شما کشش این را ندارد که کلمات کلیدی به صورت طبیعی در آن به کار ببرید، سعی نکنید به زور کلمات را در محتوا جای دهید زیرا محتوای شما را از حالت طبیعی خارج می‌کند
  • اگرچه کلمات کلیدی بسیار مهم هستند اما محتوایی که شما می نویسید بر آنها ارجحیت دارند بنابراین سعی کنید بهترین محتوای خود را برای کلمات کلیدی بنویسید

سخن پایانی سئوف: برای کاربر بنویسید نه برای موتور جستجو

5 نظرات
  1. شهاب می گوید

    من یه جایی خواندم که کلمه کلیدی رو تو لینک انکر تکست باید اسفادته کنیم. آیا درسته؟

  2. S. Kimia می گوید

    خیلی خوب بود، من همیشه مطالب رو میخونم ♥️

    1. seof می گوید

      سلام ممنون، خوشحالیم که مفید واقع شده.
      موفق باشید.

  3. فاطمه قلی‌خانی می گوید

    سلام آیا از بکاربردن کلمه کلیدی در تگ های هدینگ مطمئمن هستید؟؟ چون من جایی خوندم که خوب نیت؟

    1. seof می گوید

      خیالتون راحت هیچ مشکلی نداره و خیلی هم برای سئو مناسب هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.