نحوه ادغام بازاریابی محتوا و سئو

0
(0)

Content Marketing یا بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی و فروش است که روی جذب مخاطبان جدید و نیز حفظ مخاطبان قدیمی تمرکز دارد.

سئو یعنی اجرای اقداماتی برای اینکه در نتایج جستجو رتبه بالایی دریافت کنیم. برای درک بیشتر این موضوع می‌توانید مقاله “سئو چیست” را مطالعه نمایید. هدف سئو جذب ترافیک ارگانیک به سمت سایت است.

پس این دو مفهوم به هم مرتبط هستند و در یک راستا قرار دارند. در این مقاله قصد داریم ببینیم با ادغام سئو و بازاریابی محتوا چطور می‌توان بیشترین ترافیک را دریافت کرد.

مفهوم دیگری نیز داریم که به این دو مفهوم مرتبط است و در مقالات آموزش سئو به آن پرداخته‌ایم. این مفهوم “بازاریابی موتور جستجو یا SEM” است. بازاریابی موتور جستجو یعنی جذب ترافیک ارگانیک و غیرارگانیک (پولی و غیرپولی) از طریق موتور جستجو.

برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره این موضوع نیز می‌توانید به مقاله “SEM چیست” مراجعه نمایید. در این مقاله با دریافت ترافیک غیرارگانیک کاری نداریم. بلکه می‌خواهیم بدانیم چطور با ایجاد محتوای مناسب و ترکیب آن با سئو، ترافیک ارگانیک بالایی را به سمت سایت روانه کرد.

باید بدانید چگونه محتوایی تولید کنید که شانس بالایی در آوردن ترافیک طبیعی باکیفیت و پایدار به مدت طولانی را برای سایت شما داشته باشد.

وقتی تمام زمان و توان خود را برای ایجاد قطعه محتوایی می‌گذارید که ظاهر جذابی دارد، عمیق است و کاربران و مشتریان آنرا می‌پسندند، چرا نظر گوگل را جلب نکنید و ترافیک باکیفیت و طبیعی سایتتان را رشد ندهید؟

به شکل‌ها مختلف، چیزهایی که الگوریتم‌های گوگل دوست دارند شبیه چیزهایی است که مخاطبان هدف شما دوست دارند.

همه آنها مرتبط بودن، ساختارمند بودن، و اعتبار را دوست دارند: یعنی هم گوگل و هم مخاطبان شما به دنبال بهترین پاسخ در ازای یک کوئری جستجو هستند.

امروزه در بین نتایج جستجوی گوگل، قطعه محتوایی که عالی باشد شانس بالایی در گرفتن رتبه بالا دارد.

در ادامه مطلب با روند ادغام بازاریابی محتوا و سئو آشنا می‌شوید. بدین ترتیب می‌توانید بیشترین ترافیک ارگانیک و بالاترین نرخ تبدیل را از بازاریابی محتوا بدست آورید. پس با ما در سئوف همراه باشید

بیان بدیهیات

اگر به ایده‌های مقاله 20 مکان مناسب برای اشتراک‌گذاری محتوا عمل می‌کنید، احتمالا محتوای خود را در جاهای مختلف توزیع کرده‌اید تا بیشتر نمایش داده شود و بک‌لینک بیشتری دریافت کند.

لینک‌ها هنوز هم یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی در گوگل هستند. یک عامل دیگر که تقریبا به همان میزان اهمیت دارد، پوشش دادن کامل و جامع یک موضوع جهت مرتبط بودن مطلب است.

در مقاله عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو، فاکتورهای رتبه‌بندی تشریح شده است.

همه محتواها لازم نیست برای جستجو بهینه‌سازی شوند.

چون اهداف دیگری نیز ممکن است برای تولید محتوا وجود داشته باشد. مثلا گاهی هدف از تولید محتوا Share شدن در شبکه‌های اجتماعی، افزایش اعتماد و نرخ تبدیل می‌باشد. اما اگر بخواهید بیشترین دریافت را از بازاریابی محتوا داشته باشید و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما بهبود یابد بایستی سئو را مورد توجه قرار دهید.

معیارهای سئو

وقتی صحبت از ادغام بازاریابی محتوا و سئو می‌شود برای ایجاد یک استراتژی جامع، پیشنهاد می‌کنیم به سه فاکتور توجه فرمایید:

  • آنچه که می‌خواهید به وسیله آن ارتباط برقرار کنید: دیدگاهتان، ارائه ارزش، موضوعات، و مسائل – هر چیزی که بخاطر آنها بعنوان یک بیزینس تلاش می‌کنید و برایشان شور و شوق دارید.
  • آنچه که مردم جستجو می‌کنند: استفاده از کلمات کلیدی جستجو بعنوان یک فرصت برای تحقیق در مورد مخاطبان هدف، نیازمندی بازار، و علاقه‌مندی افراد در بستر آنلاین.
  • آنچه مورد علاقه گوگل است: مرور صفحه اول برای درک آنچه گوگل بعنوان مرتبط‌ترین پاسخ می‌داند، و انجام کاری مشابه.

گوگل، ساختارمندی را دوست دارد

بیایید به ایده‌های محتوای شما از منظر سئو نگاه کنیم.

شفاف بودن و ساختارمندی، در بازی گوگل برنده است.

هریک از ایده‌های محتوای شما، صفحات، یا پست‌های بلاگی باید یک موضوع، یک موجودیت منطقی را پوشش دهد.

به صفحات خود بیشتر به چشم ورودی ویکیپدیا نگاه کنید (یک موجودیت دانش بنیان که موضوعی را عمیقا پوشش می‌دهد) تا مجموعه‌ای از کلمات کلیدی طولانی.

یک صفحه باید موضوع را بخوبی پوشش دهد تا هدف جستجوی کاربر تامین شود.

ادغام سئو و بازاریابی محتوا
دسته‌بندی و پوشش موضوعات در ادغام بازاریابی محتوا و سئو

هر صفحه برای یک دسته کلمه کلیدی که شامل کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی پشتیبان می‌باشد بهینه‌سازی می‌شود.

ترکیبات و هم‌معنی‌های کلمات کلیدی را استفاده می‌کنیم تا گوگل راحت بفهمد که موضوع مطلب ما درباره چه چیزی است.

فرایند تحقیق کلمات کلیدی (جستجو و انتخاب کلمات کلیدی) به ما کمک می‌کند تا موضوعاتی را پیدا کنیم که به مخاطبان هدف ما مربوط هستند. ابزارهای سئو مثل Ahrefs و SEMRush اجازه می‌دهند این موارد را بررسی کنیم:

  • هم‌معنی‌ها، ترکیبات و کلمات کلیدی مرتبط که در یک صفحه باید پوشش داده شوند
  • ترافیک جستجوی ماهانه برای درک علاقه‌مندی ‌ها در حوزه بازاریابی
  • نرخ کلیک بالقوه با تخمین CTR یا نرخ کلیک جهت بررسی برای تبلیغات (ads)، و Featured Snippeها و غیره.
  • سختی کلمه کلیدی برای اولویت‌بندی بر اساس شانس موفقیت

تصمیم‌گیری بر اساس داده‌ها باعث افزایش شانس موفقیت آنلاین می‌شود.

موقع ارزیابی ایده‌های محتوا، همیشه باید این فاکتورها را در آن بگنجانید.

نکته: برای استفاده از ابزار SEMRush می‌توانید آنرا در مقاله‌ای که لینک شده است آموزش ببینید.

جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization)

برای هر عنوان یا موضوع یکتا و متمایز، باید یک صفحه خاص بسازید و موضوع را عمیقا تحت پوشش قرار دهید.

همچنین باید مطمئن شوید که هر موضوعی فقط یک بار پوشش داده شده است. و برای آن محتوای تکراری تولید نشده است.

این سوال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • آیا این موضوع را قبلا تحت پوشش قرار داده‌ایم؟
  • آیا می‌توانیم یک صفحه که قبلا ایجاد شده را ارتقا دهیم یا مجددا روی آن کار کنیم؟

از دیدگاه سئو، همیشه باید صفحاتی که قبلا ایجاد کرده‌اید را آپدیت کنید تا اینکه بخواهید قطعات دوم، سوم و …. محتوا را درباره همین موضوع تولید کنید.

محتوای همیشه سبز در بازی سئو برنده است.

شما همواره در حال نبرد با میلیون‌ها صفحه وب برای گرفتن رتبه برتر بودید. چرا با خودتان رقابت می‌کنید؟

وقتی چندین صفحه از سایت شما در حال رقابت برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج باشند، به این حالت که شدیدا به فعالیت سئوی شما آسیب می‌زند Keyword Canibalization گویند.

معمولا لازم است که محتواهای موجود را بررسی کنید و پست‌ها و صفحاتی را بیابید که موضوع را قبلا تحت پوشش قرار داده‌اند.

اگر می‌خواهید یک راهنمای خرید هدیه کریسمس برای بانوان ایجاد کنید، بهتر است هر سال روی صفحه‌ای که قبلا ایجاد شده کار کنید، تنظیم و طراحی مجدد روی آن انجام دهید. نه اینکه بخواهید هر سال یک صفحه جدید ایجاد کنید که هیچوقت هم رتبه نگیرد.

اگر متوجه شدید که پست‌های مختلفی دارید که یک موضوع را تحت پوشش قرار می‌دهند، یادتان باشد همه را داخل یک صفحه ادغام کنید و از آن بعنوان پایه‌ای برای تکه‌های جدید محتوا استفاده کنید.

در آنالیز ضعف‌های محتوا در سایت خود، اگر واقعا ضعفی مشاهده کردید که قبلا آنرا پوشش نداده‌اید، شروع کنید و یک محتوای جدید ایجاد کنید.

بررسی صفحه اول نتایج جستجو

قبل از شروع به نوشتن، صفحه اول از صفحات نتایج جستجو SERPS را بررسی کنید تا بدانید کدام نوع محتوا بهتر رتبه گرفته است.

معمولا نویسندگان محتوا و بازاریاب‌های دیجیتال، هدف جستجوی کاربر و نوع محتوایی که باید بنویسند را از روی کوئری حدس می‌زنند.

اما بهترین روش برای درک اینکه کربران و گوگل چه چیزی می‌خواهند این است که صفحه اول نتایج را بررسی کنید. خواهید فهمید که حداقل نه نوع نتیجه جستجو وجود دارد که برای کاربر انواع مختلفی از محتوا را فراهم می‌کنند.

Research: تعاریف، راهنماهای طولانی، گراف‌های دانش، و یا Featured Snippet ها.

Answer: معمولا جستجوهایی با کلیک صفر مثل آب و هوا، تبدیل واحد پول، نواحی زمانی.

Transactional: صفحات محصول و دسته‌بندی‌ها، نتایج تجاری.

Local: نقشه‌ها، نتایج محلی.

Visual: تصاویر، المان‌های رسانه با سایز Thumbnail.

Videos.

News: روزنامه‌ها، توئیت‌ها و استوری‌های برتر.

Branded: صفحات اصلی بهمراه لینک‌ها، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مربوط به یک برند.

Mixed: وقتی گوگل در رابطه با هدف جستجو شفاف نیست، از هر کدام از انواع نتایج کمی را ترکیب می‌کند. ‌Panda یا Jaguar را در گوگل جستجو کنید برای بررسی بیشتر موضوع.

پاسخ کوتاه این است که باید نوعی از محتوا را تولید کنید که در حال حاضر در صفحه اول برای آن موضوع و آن کلمات کلیدی نمایش داده می‌شود.

با مطالعه صفحه اول نتایج، موارد زیر را نیز درک خواهید کرد:

  • زیرعنوان‌ها و مفاهیمی که در محتواهایی که عملکرد بالایی دارند بکار رفته‌اند
  • تیترهایی که در مقالات پوشش داده شده‌اند
  • کلمات کلیدی بهینه‌سازی‌شده
  • طول متوسط محتوا در نتایج صفحه اول

می‌توانید برای صرفه‌جویی در زمان، از ابزارها نیز برای بررسی صفحه اول استفاده نمایید.

بله، هنوز هم با کلمات کلیدی سروکار داریم

درنهایت، باید مطمئن شوید که محتوایتان برای سئو مناسب است. تولید محتوای سئوشده نکاتی دارد که باید در نظر بگیرید.

هر قطعه محتوا شروع به رتبه‌گرفتن به ازای هم‌معنی‌ها و مشتقات کلمات کلیدی می‌کند چون گوگل هرروز در حال بهتر شدن در درک مفاهیم و موضوعات است.

اما در هر حال الگوریتم گوگل یک الگوریتم است. پس بهتر است کاری کنید که گوگل راحتتر بفهمد که نوشته شما درباره چه چیزی است.

هنوز هم لازم است که کلمه کلیدی اصلی را در اینها بکار ببرید:

این کار را نه فقط بخاطر گوگل بلکه بخاطر کاربران نیز انجام دهید. این کار برای کاربران معنی دارد. از وقتی که یک کوئری جستجو را وارد می‌کنند تا وقتی که روی نتایج لینک شما را می‌یابند، تا کلیک کردن و مطالعه مقاله شما.

بله، باید تصاویر خود را نیز بهینه کنید، مخصوصا اگر می‌خواهید در تصاویر نتایج جستجو رتبه بگیرید.

در بخش آموزش سئو مقاله‌ای با عنوان آموزش تولید محتوای سئو شده داریم که در تولید و بهینه‌سازی محتوا از منظر سئو می‌تواند نکات مفیدی به شما ارائه دهد. پیشنهاد می‌کنیم آنرا مطالعه نمایید.

خلاصه: بیشترین بهره‌وری از ادغام سئو و بازاریابی محتوا

  • ایده‌هایی خاص، متمایز و یکتا را برای عناوین و موضوعات خود انتخاب کنید.
  • تحقیق و جستجوی کلمه کلیدی را برای اولویت‌بندی ایده‌های محتوا بکار ببرید.
  • اگر می‌خواهید مجددا یک موضوع را پوشش دهید صفحات موجود را آپدیت کنید.
  • صفحه اول نتایج را بررسی کنید تا بفهمید چه نوع محتوایی را باید ایجاد کنید.
  • صفحه خود را برای کلمات کلیدی بهینه کنید.
  • نشان‌گذاری اسکیما (Schema Markup) را اجرا کنید.

با انجام این موارد در نهایت شانس این را خواهید داشت که ترافیک ارگانیک پایدار، باکیفیت و طولانی را به سمت صفحات وبسایتتان هدایت کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 0 / 5. تعداد رای: 0

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.