اگر یک فروشگاه اینترنتی و یا تجارت الکترونیک دارید و میخواهید که ساختار لینکها و منوهایتان بر اساس استانداردهای سئو و کارایی باشد، این راهنما برای شما آماده شده است. سئوف بهترین شرکت طراحی سایت در ایران
یکی از بزرگترین ناکارآمدیها که اغلب در معماری وبسایت مشاهده میشود، سایتهایی است که منو ضعیفی دارند.
در سطح قابلیت استفاده یا کاربرد پذیری، منو یک وظیفه دارد: به بازدیدکنندگان کمک کند اطلاعاتی را که نیاز دارند پیدا کنند. اما در واقعیت، چیزهای بسیار بیشتری وجود دارد که باعث موفقیت منو سایت (یا شکست آن) میشود.
منو در قابلیت استفاده یا کاربردپذیری (Usability)، یافت پذیری (Findability)، ایندکس شدن، بهینهسازی لینک داخلی، و بهینهسازی محتوا نقش ایفا میکند.
علاوه بر همه موارد گفتهشده، منو چارچوبی برای ساختار سایت فراهم میکند و به جستجوی راحت و کاربر پسند بودن کمک میکند.
با انتخاب منو اشتباه، وبسایت شما در ظاهر آشفته و در تعدادی از معیارهای کلیدی ضعیف عمل میکند.
با انتخاب منو درست باعث ایجاد پایه و اساس یک وب سایت با عملکرد بالا در همه سطوح میشوید.
فهرست مطالب
ساخت یک ساختار منو موثر
زمانیکه بحث در رابطه با منو هست آنچه برای یک سایت کارآمد است ، ممکن است برای دیگری کارآمد نباشد. هر سایت منحصر به فرد است و ویژگیهای منو منحصر به فردی دارد.
مهمترین نکاتی که برای ناوبری باید در نظر بگیرید:
- منو شما در صفحه کجا باید باشد؟
- چه اطلاعاتی باید در منو ارائه شود؟
- چند دستهبندی / زیر دستهبندی را باید در نظر داشته باشید؟
- آیا باید از منوی کرکرهای (یا حاشیه ای) استفاده کرد؟
- اگر فضا محدود است، چه مواردی را باید در منو شامل یا حذف کرد؟
نحوه پاسخ دادن به این پرسش ابتدا با درک انواع لینکهای منو آغاز میشود. لینکهایی که عبارتند از:
- مشتری محور
- شرکت محور
هر سایت از هر دوی این موارد برخوردار است. گاهی اوقات آنها در یک نوار منو تکی گروهبندی میشوند و گاهی اوقات آنها به صورت بصری از هم جدا میشوند.
در حالی که من مدل جداگانه را ترجیح میدهم، هر دوی آنها ضروری هستند زیرا به دو هدف متمایز عمل میکنند.
منو مشتری محور
اگر به تبدیل و فروش اهمیت میدهید، باید منو خود را در مورد آنچه که مشتریان میخواهند اولویتبندی کنید.
متاسفانه، اغلب سایتها بر روی آیتمهای منو شرکت متمرکز هستند و توجه کمی به مشتریان میکنند. این دقیقا برعکس چیزی است که منو شما باید باشد.
یکی از اولین سوالاتی که در هنگام انجام آنالیز وب سایت سوال میکنیم این است که اگر بازدید کنندگان چیزی بیش از بخش منو این وب سایت را نبینند، آیا آنها میفهمند که این سایت نیاز آنها را برطرف میکند یا نه؟
اگر محصولات یا سرویسهای شما تحت یک لینک با برچسب “فروشگاه” یا “خدمات” پنهان شده باشند، پاسخ احتمالا “خیر” است.
نگاهی به دو منو زیر بیاندازید. کدام یک سریعا به شما اطلاع میدهد که شرکت چه خدماتی ارائه میدهد؟


هر دو شرکت در حوزه فروش فعال هستند، اما تنها یکی از آنها از طریق منو خود این موضوع را روشن میسازد. و بازدید کننده نیازی ندارد که جستجو کند، محتوا را بخواند، یا روی آن کلیک کند تا اطلاعاتی به دست آورد!
شما میتوانید این سوال را مطرح کنید که بازدید کننده باید بداند، زیرا وقتی URL شما را تایپ میکند یا روی لینکی از گوگل کلیک میکند حتماً میداند که کجا قرار است برود، اما چرا اینطور فرض میکنید؟
چرا بازدیدکنندگان شما مجبور به حدس زدن شوند زمانی که میتوانید اطلاعات (و لینکها) را برای آنچه که میخواهند، بدون مجبور کردن آنها به جستجو، در اختیارشان قرار دهید؟
اما لینکهای ارتباط با ما و درباره ما چه طور است؟ اینها هم مهم هستند، درست است؟
بله، حتما. اما نه به آن اندازه مهم.
بازدید کنندگان تنها علاقمند به نگاه کردن به آن صفحات (یا سایر صفحات شرکت محور) زمانی که به فرآیند خرید میرسند هستند. این صفحات به فروش کمک میکنند، اما باید ابتدا به آنها نشان دهید که آنچه آنها میخواهند را دارید.
منو شرکت محور
دومین تمرکز منو، ایجاد لینکهایی است که اطلاعات مربوط به شرکتتان را به بازدید کنندگان نشان میدهند.
همانطور که در بالا گفتیم، این عناصر منو مهم هستند اما برای آیتمهای منو مشتری، ثانویه هستند.
به این ترتیب، آنها باید به صورت بصری بخشبندی شوند. این کار میتواند با کم اهمیت کردن آنها انجام پذیرد، اما هنوز هم باید به راحتی در دسترس باشد.
شما میتوانید در مثال اول در بالا ببینید که آنها منو شرکت محور خود را برتر از منو مشتری محور قرار داده اند. با اینکه طی تجربه چندین ساله در حوزه سئو و آموزش سئو به این نتیجه رسیدهایم برای اکثر فروشگاهای اینترنتی بهتر است تا منوی مشتری محور در اولویت قرار بگیرد.
در اینجا سایت دیگری وجود دارد که منو مشتری محور را در اولویت قرار میدهد، اما منو شرکت محور را به روشی کم اهمیت تر ارائه میدهد:

همه آیتمهای مهم در نظر گرفته شدهاند و به راحتی قابل دسترس هستند، این کار به بازدیدکنندگان اجازه میدهد که به راحتی صفحات را پیدا کنند و وقتی آنها را میخواهند رویشان کلیک کنند، اما تا زمانی که بازدید کنندهها آماده استفاده از آنها باشند، در دسترس نیستند.
در حالیکه لینکهای شرکت محور وب سایتها و کسب و کارهای آنلاین ممکن است متفاوت باشند، اما یکسری لینک عمومی وجود دارند که باید در تمامی وبسایتهای فروشگاهی و شرکتی در نظر گرفته شوند. این لینکها عمومی هستند و مختص به یک حوزه نیستند:
- لینک لوگو – اگر دوست داشته باشید میتوانید یک لینک جداگانه “صفحه اصلی” به آن اضافه کنید اما همیشه اطمینان حاصل کنید که لینکهای لوگو به صفحه خانه متصل باشند.
- درباره ما – این میتواند یک صفحه مهم برای کسانی باشد که میخواهند بدانند با چه کسانی میخواهند کار کنند.
- لینک ارتباطی – کاری نکنید که بازدیدکنندگان به سختی بتوانند در تماس با شما باشند.
- شمارهتلفن – در حالی که تماسهای تلفنی اغلب توسط کسبوکارها ترجیح داده نمیشوند، گاهی اوقات توسط مشتری ترجیح داده میشوند. بدون آن، ممکن است برخی مشتری ها را از دست بدهید.
- نوار جستجو – روشی برای جستجوی محصولات و خدمات ارائه کنید.
- چک کردن سبد – مانند یک لینک ارتباطی، شما میخواهید بازدید کنندگان بتوانند به سبد خود دسترسی داشته باشند و به راحتی چک کنند.
موارد استثنا برای این گزینهها وجود دارد.
برخی از برندهای تجاری معروف لزوماً به بخش ارتباط با ما نیاز ندارند و لزوماً نمیخواهند مردم بتوانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.
زمانی که شما خیلی بیشتر از آنچه که میدانید چهکار کنید کار دارید، میتوانید این پیوندها را به قسمت فوتر منتقل کنید، یا حتی آنها را حذف کنید.
اما زمانی که به دنبال هر مشتری جدید هستید، قبل از این که این کار را بکنید، به دقت همه مسائل را در نظر بگیرید.
موارد منو تجارت الکترونیک
چالشهای وبسایتهای فروشگاهی و تجارت الکترونیک اهمیت ایجاد یک منو یا مسیریابی شفاف و مناسب برای وبسایت شما را بیشتر میکنند.
منو شما تنها برای اهداف کمک به بازدید کنندگان برای دسترسی به محتوایی که میخواهند نیست، بلکه اطمینان میدهد که موتورهای جستجو میتوانند صفحات را پیدا و ایندکس کنند تا آنها بتوانند در جستجو پیدا شوند.
در حالی که منو سطح بالا در وب سایتهای فروشگاهی و تجارت الکترونیک مهم است، سایر گزینههای منو میتواند به همان اندازه مهم باشد.
محصولات مرتبط
یکی از بهترین فرصتها برای ارائه محصولات بیشتر به مخاطب، اضافه کردن لینکهایی به محصولات مرتبطی است که مشتری به آنها نگاه میکند. اینها میتوانند به شکل زیر باشند:
- محصولات مشابه
- افزونه ها یا لوازم جانبی
- آیتمهای محبوب
- آیتم هایی که اخیراً مورد بازدید قرار گرفتند
هر کدام از این گزینهها روشی را برای شما ارائه میکنند تا به طور متوسط سفارش بازدیدکننده را افزایش دهند، در حالی که ارزش لینک اضافی را به صفحات دیگر نیز اضافه میکنند.
اضافه کردن به سبد خرید، نه به لینکها
این مساله امروزه کمتر از چند سال پیش مشکل ساز است، اما هنوز برخی راهحلها و سیستمهایی وجود دارند که از لینکهای طبیعی برای افزودن محصولات به سبدها و یا تسویه حساب استفاده میکنند.
این کار انواع مشکلات را با موتورهای جستجو پس از لینکها و اساساً اضافه کردن محصولات به سبد ایجاد میکند.
این نوع کارکرد نباید محدود به لینکهای سبد خرید شود. همین مساله در مورد لینکهای مربوط به نوشتن نقد محصولات، اضافه کردن یک محصول به سبد موارد دلخواه، لینکهای قابل چاپ، مقایسه محصول، اضافه کردن نظرات و یا نقدها یا هر لینک دیگری که به عنوان یک کارکرد عمل میکند و نه به عنوان هدایت بازدیدکننده به صفحه دیگری از محتوایی که شما میخواهید در نتایج جستجو نشان دهید، اعمال میشود.
در تصویر زیر از Best Buy، هیچ یک از سه دکمه لینک نشاندادهشده نمیتوانند توسط خزنده موتور جستجو “کلیک” شوند.

فیلترها در برابر صفحهها
یکی از چالشهای وب سایتهای فروشگاهی تجارت الکترونیکی، تعیین زمان لینک دادن به صفحات و زمانی است که یک فیلتر استفاده شود.
بیایید فرض کنیم که شما یک وب سایت آپارتمان یاب دارید و میخواهید بازدید کنندگان بتوانند راه خود را برای رسیدن به نتایجی که متناسب با معیارهای خانه مورد نظر آنها است، پیدا کنند.
ممکن است کسی یک آپارتمان مبله، دو خوابه، حیاط دار با آسانسور، پارکینگ، استخر و انباری نیاز داشته باشد.
برخی از این گزینهها میتوانند به عنوان فیلتر عمل کنند و شاید هم همه آنها به عنوان فیلتر استفاده شوند.
اما زمانی که صحبت از سئو خوب است، شما میدانید که برخی از آنها میتوانند برای صفحه فرود یا Landing Page بهینه استفاده شوند.
همانطور که میدانید همه چیز به سئو و جستجوی کلید واژهها بستگی دارد. اگر تعداد قابلتوجهی از مردم در حال جستجوی آپارتمان 2 خوابه در تهران هستند، پس احتمالا یک صفحه با محتویات و یک لیست از این آپارتمانها ظاهر میشود.
تجربه بررسی و آنالیز جستجوهای کاربران نشان میدهد، که تعداد زیادی از کاربران استخر و… را جستجو نمیکنند. اگر این طور باشد، از فیلتر استفاده کنید.
اما اگر یک سطح از حجم جستجو وجود داشته باشد که میخواهید آن را به دست آورید، از صفحات فرود استفاده کنید و از “فیلترهایی مانند استخر و…” در وب سایت استفاده کنید تا افراد را به محتوایی که نیاز دارند هدایت کنید.
به طور مثال آپارتمان 2 خوابه فول امکانات کلید واژه مناسبی برای هدایت کاربران است و برای فیلترها هم از فیلتر، آسانسور، استخر و… استفاده کنید.
دیگر نیازهای منو
بردکرامبها (Breadcrumbs)
بردکرامبها نشانهای ارائه میدهند که به بازدیدکنندگان شما اجازه میدهد تا ببینند در کجای سایت شما هستند. و در صورت لزوم، آنها میتوانند به سرعت چند گام به عقب نویگیت کنند.
علاوه بر یک ابزار منو قوی که میتواند هم به بازدیدکنندگان و هم به موتورهای جستجو کمک کند تا وبسایت را نویگیت کنند، اغلب به عنوان کمک بصری استفاده میشوند.
علیرغم فقدان کاربرد واقعی، بردکرامبها ابزار قدرتمندی برای تمامی سایتها به ویژه سایت فروشگاهی هستند. وقتی که برد کرامب شما با منو اصلی و URL های شما تراز میشود گوگل (و سایر موتورهای جستجو) از آن به عنوان یک سیگنال تقویتشده برای درک موضوع یک صفحه و آنچه که باید بخاطر آن رتبهبندی شود، استفاده خواهند کرد.
علاوه بر این، زمانی که گوگل URL را در نتایج جستجو نشان میدهد، احتمال بیشتری وجود دارد که نسخه مخاطب پسند را نشان دهند:
به جای اینکه URL ناخوانا را نشان دهد:
در نهایت، بردکرامب ها به موتورهای جستجو کمک میکند تا سلسله مراتب وبسایت شما را بهتر درک کنند.
در حقیقت نوعی تقویت از نحوه قرارگیری منو شما است، اما اگر از روی شانس منو نمیتواند به صورت سلسله مراتبی درست باشد، بردکرامب ها میتوانند جاهای خالی را پر کنند.
کلمات کلیدی در متن لینک منو
منو یکی از آسانترین جاها برای دستیابی به کلمات کلیدی در لینکهای شماست.
هر چه باشد، اگر شما قرار باشد که یک لینک به صفحه چوب لباسی ارائه کنید در منو به هیچ عنوان نمینویسید “آن چیزی که کتتان را به آن آویزان میکنید”. بلکه از خود کلمه کلیدی چوب لباسی استفاده میکنید، هرچند که منو شما تنها راه کمک به بازدید کنندگان برای بازدید از صفحه شما نیست.
لینکهای مبتنی بر محتوا فرصتی عالی را فراهم میکنند تا به راحتی بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه بعد براساس آنچه مطالعه میکنند و آنچه که به آن علاقه دارند، حرکت کنند.
هنگام افزودن این لینکهای مبتنی بر محتوا، نیاز به استفاده از کلمات کلیدی هنوز کاربرد دارد. به جای اینکه بنویسید “اینجا کلیک کنید تا بیشتر درباره آماده کردن اظهارنامههای مالیاتی یاد بگیرید” یک راه بهتر برای لینک دادن، نوشتن “درباره آماده کردن اظهارنامههای مالیاتی بیشتر یاد بگیرید” است.
اگر واقعا میخواهید Call to Action یا فراخوان عمل را به عنوان بخشی از لینک نگه دارید (و اگر میتوانید چنین کاری را عملی کنید دلیلی برای انجام ندادن آن وجود ندارد) این را مینویسید: اینجا کلیک کنید تا بیشتر درباره آماده کردن اظهارنامههای مالیاتی شخصی یاد بگیرید.
این کار نه تنها یک فراخوان عمل قابل کلیک با استفاده از کلمات کلیدی میسازد، بلکه کمک میکند تا از بهینهسازی مفرط متن لینکتان با تنها کلمات کلیدی شما جلوگیری شود.
موضوعات مرتبط
مانند پیوند دادن به محصولات مرتبط در سایت فروشگاهی، تقریبا هر سایت دیگری میتواند از پیوند دادن به موضوعات مرتبط در بلاگ خود بهرهمند شود.
در انتهای پست خود، چند لینک مرتبط را ارائه دهید که ممکن است بازدیدکنندگان بخواهند روی آن کلیک کنند. مانند وسط همین صفحه و پایین آن.
من یک سایت فروشگاهی دارم گه خودش breadcrumb هارو داره، یک افزونه هم برای یک قابلیت دیگخ نصب کردم که اونم breadcrumb رو به صفحاتم اضافه کرده، به نظرتون چکار کنم، دوبارتکرار breadcrumb مشکلی برای سئو نداره به نظرتون
سلام، همونطور که اطلاع دارید و در این قسمت از آموزش سئو سایتهای فروشگاهی نیز بحث شد، بردکرامبها در تمامی وب سایتها برای ناوبری راحتتر کاربران بکار گرفته میشوند. و اینکه اگر دوبار یا چند بار تکرار بشن تاثیر مثبت یا منفی مسقیم رو سئو نداره. اما ممکنه تاثیر غیر مستقیم از لحاظ تجربه کاربری و سیگنال کاربران داشته باشه. پس بهتره سعس کنید یکی از اونها رو بردارید. اگر هم براتون مقدور نیست میتونید، display یکیشون رو none کنید.
سوالی بود در خدمت هستیم.