کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا چیست؟ – مراحل حسابرسی محتوا (Content Audit)
حسابرسی محتوا Content Audit بخشی از فرایند سئو است که نتیجه آن به روز شدن محتوا و وجود کمترین ایرادات در آن است.
در واقع تولید محتوای سئوشده پایان داستان نیست و در بازههای زمانی مختلف (بسته به موضوع و حوزه کاری) بایستی محتوا مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.
حسابرسی محتوا با این هدف انجام میشود و در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع بیشتر بدانیم.
هر چیزی که باید درباره سئو بدانید به شکل گام به گام در دوره آموزش سئو برای شما فراهم شده است. با مراجعه به آن میتوانید مفاهیم مختلف سئو را بیاموزید و ابزارهای آن را بشناسید.
کانتنت آدیت (Content Audits) یا حسابرسی محتوا چیست؟
کانتنت آدیت (Content Audit) فرایندی است که طی آن محتواهای روی سایت را ارزیابی میکنیم تا محتواهایی را پیدا کنیم که لازم است حذف شوند، ریدایرکت شوند و یا توسعه داده شوند.
چرا حسابرسی محتوا اهمیت دارد؟
درست مثل حسابرسی سایت (از نظر سئو)، حسابرسی محتوا هم در توسعه بازاریابی محتوا (Content Marketing) به شما کمک میکند، با انجام موارد زیر:
- کمک به یافتن محتوایی که عملکرد خوبی ندارد
- توسعه محتوا
- بکاربردن چیزهایی که آموخته شده در محتواهای آینده
- ارزیابی نویسندگان برتر شما
این مثال را ببینید:
نویسنده یک سایت میگوید: “سال گذشته یک حسابرسی محتوا روی محتواهای سایت انجام دادم.”
متوجه شدم که بخشی از محتوای من که قبلا عملکرد خوبی داشت شروع به ناپدید شدن کرده است. (از نظر ترافیک و رتبهبندی گوگل).
پس تصمیم گرفتم آن محتوا را ارتقا دهم (با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله بیان خواهد شد). و این نکات باعث شد که ورق برگردد.
در واقع، همان یک بار حسابرسی محتوا باعث شد ترافیک موتور جستجوی سایت من تا 33.88 درصد افزایش پیدا کند.
چطور کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا را انجام دهیم؟
با در نظر گرفتن آنچه که گفته شد میخواهیم ببینیم برای انجام حسابرسی محتوا (Content Audit) چه کارهایی باید انجام دهیم.
گام اول: حذف یا ریدایرکت کردن صفحاتی که عملکرد پایین دارند
اولین گام شما این است که محتواهایی با عملکرد پایین را روی سایت پیدا کنید و از شرشان خلاص شوید.
بعبارتی: محتوایی که هیچ ترافیک و بازدیدی ندارد را شناسایی کنید.
چرا باید با این کار شروع کنیم؟
اگر محتواهای زیادی روی سایتتان منتشر کرده باشید، متوجه خواهید شد که بسیاری از این محتواها نیاز به غربال دارند.
اما وقتی از شر محتوای سطح پایین خلاص میشوید، میتوانید روی محتواییتمرکز کنید که ارزش ارتقا دادن را دارد.
براحتی میتوانید با کمک Google Analytics محتوایی را که عملکرد ضعیفی دارد پیدا کنید.
کافیست در گوگل آنالیتیکس به بخش “Site Content” و سپس “Landing Pages” بروید.
و صفحات لندینگ را بر حسب کمترین مقادیر نشست ……مرتب کنید.
حال:
احتمالا صفحات عجیبی را داخل این گزارش پیدا میکنید که در واقع وجود ندارند.
اما هر چه بیشتر لیست را نگاه میکنید احتما محتوایی پیدا میکنید که بازدیدکنندگان انگشتشماری را طی ماه گذشته بدست آوردهاند.
وقتی که این محتوا را شناسایی کردید باید یک از کارهای زیر را انجام دهید:
- حذف کامل محتوا
- ترکیب آن با یک محتوای دیگر روی سایت
- ریدایرکت 301 صفحه به یک صفحه مشابه روی سایت
- ترکیب چندین قطعه محتوا با هم و تبدیل آنها به یک پست بزرگ
اینکه کدام یک از این کارها را انجام دهید به محتوا بستگی دارد.
برای مثال، اگر درباره رویدادی پنج سال پیش پستی نوشتهاید، بهتر است الان آن را حذف کنید.
اما اگر پستی دارید که قابل نگهداری ولی کمحجم است، بهتر است با یک قطعه محتوای دیگر ترکیبش کنید.
گام دوم: ارزیابی محتوا بر حسب ترافیک
حالا که محتواهایی با بدترین عملکرد را حذف، ترکیب و یا ریدایرکت کردید وقت آن است که روی آنچه باقی مانده است کار کنید.
بویژه، باید محتوای خود را بر اساس یک معیار هدف ارزیابی کنید: ترافیک.
پستهای زیادی درباره حسابرسی محتوا وجود دارند که ارزیابی محتوا را مثل ……………..
آنها میگویند که بهتر است یک صفحه اکسل باز کنید و داخل آن به عملکرد محتوای خود نمره بدهید بر اساس: اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی، نرخ پرش، کامنتها، بکلینکها و هزاران فاکتور دیگر.
از یک دیدگاه دیگر این کار چندان درست نیست.
البته که اکتفا فقط به یک معیار زیانهایی هم دارد. اما اگر بخواهید عملکرد محتوای خود را بر اساس بیش از ده معیار مختلف بهبود بخشید، تعیین خوب یا بد بودن آن دشوار خواهد بود.
حرف آخر اینکه: توصیه میکنیم که عملکرد محتوای خود را فقط بر اساس ترافیکی که به سایت میآورد ارزیابی کنید.
ترافیک، هدفی است که به شکل عدد بیان میشود و نشانگر این است که آیا یک محتوا به درستی کار میکند یا نه.
بنابراین، اگر Content Audit روی سئو متمرکز شود، در اینصورت یک معیار دیگر وجود دارد که باید به آن نگاهی بیندازید.
گام سوم: بررسی بکلینکها
بیشتر محتوای شما باید طوری طراحی شود که ترافیک هدف را به سمت سایت شما هدایت کند.
پس، ممکن است بعضی از محتواهای خود را فقط با هدف دریافت بکلینک منتشر کرده باشید (لینک طعمه).
اگر اینطور است نباید محتوای خود را فقط بر اساس ترافیکی که به سایت میآورد ارزیابی کنید. بلکه باید به تعداد بکلینکهایی که برای سایت شما تولید میکند نیز توجه کنید.
برای مثال، پست زیر را ببینید که حدود دو سال پیش و درباره سئوی جستجوی صوتی منتشر شده است.
این صفحه از نظر ترافیک ماهانه، حتی جزء 30 مورد برتر نیز نشده. اما همین یک محتوا حدود 2200 بکلینک دریافت کرده است:
میتوان این را یک موفقیت دانست.
گام چهارم: بهبود و بروزرسانی
وقتی محتوایی را پیدا کردید که کیفیت لازم را دارا نبود، بهتر است آن را توسعه و بهبود دهید.
این مرحله از فرایند بیشترین زمان را نسبت به سایر مراحل نیاز دارد. اما مهمترین مرحله نیز به حساب میآید. اگر محتوای خود را بهتر نکنید، تقریبا هیچ دلیلی برای انجام حسابرسی محتوا در وهله اول وجود ندارد.
هزاران روش برای بهتر کردن محتوا وجود دارد.
اما در اینجا چند روش را معرفی میکنیم که خوب جواب دادهاند و برای بیشتر انواع محتواها کاربرد دارند:
افزودن المانهای بصری و تصویری
اگر محتوای شما صددرصد متنی باشد، یادتان باشد بخشهای تصویری و بصری نیز به آن اضافه کنید. مثل: نمودارها، جداول، و اینفوگرافیها.
بروزرسانی همه چیز
لینکهای مرده را پیدا کنید و جایگزین کنید. تصاویر قدیمی را جایگزین کنید. و خود محتوا را نیز بروزرسانی کنید تا تغییرات کسب و کار شما را منعکس کند.
افزایش خوانایی
بویژه در دستگاههای موبایل. اغلب کسانی که قبلا محتوا نوشتهاند توجه زیادی به تجربه کاربری در موبایل نکردهاند. اما با توجه به اینکه امروزه تعداد بازدیدکنندگان موبایل در بیشتر سایتها از بازدیدکنندگان دسکتاپ پیشی گرفته است، بهتر است که برای توسعه و بهبود خوانایی محتوا در گوشیهای هوشمند و تبلتها تلاش کنید.
پوشش هرچه بیشتر موضوع
اگر پست شما چیزی شبیه به “هشت نکته برای ….” است، یادتان باشد که آن پست را تبدیل به یک راهنمای جامع کنید که کل موضوع را عمیقا پوشش میدهد.
این به معنای افزایش تعداد کلمات نیست. این برای آن است که مطمئن شوید محتوای شما پاسخ کاملی را به مشکلات یا سوالات کاربران میدهد.
بیایید یک مثال واقعی را ببینیم.
این پست “راهنمای پست مهمان” در 2014 منتشر شده است:
حتی اگر این پست در سال 2014 پیشرو بوده باشد، رقیبان شروع به تولید محتوای بهتر و بروزتر میکردند.
و طی حسابرسی محتوا، نویسنده این پست متوجه میشود که ترافیک پستش هر ماه کمتر و کمتر میشود:
پس نویسنده تصمیم میگیرد یک نسخه پیشرفته و جدید از آن پست را بروزرسانی و روی همان آدرس URL منتشر کند.
که این کار باعث افزایش 14.8 درصدی ترافیک سایت شد.
گام پنجم: تاکید روی محتوایی که نرخ تبدیل بالایی دارد
میخواهید محتوای خود را صد درصد بر اساس ترافیک ارزیابی کنید.
اما به این معنی نیست که استراتژی محتوای شما بطور کامل از تبدیل چشمپوشی کند.
چرا؟
زیرا ممکن است محتوایی داشته باشید که ترافیک بسیار بالایی را روانه سایت کند اما تقریبا هیچ فروشی بابت آن ترافیک بدست نیاورید.
پس توصیه میشود که بررسی کنید کدام محتوای سایت شما تبدیل بهتری انجا میدهد.
و ببینید چطور میتوانید آن نوع از محتوا را دو برابر کنید.
ممکن است عنوان خاصی وجود داشته باشد که خریداران را به سایت شما میآورد. در اینصورت مشخصا شما باید سعی کنید روی آن موضوع محتواهای بیشتری تولید کنید.
یا ممکن است موضوعی را بیابید که برای دریافت ترافیک بسیار عالی است. اما تقریبا هیچ تبدیلی ندارد. در اینصورت بهتر است محتواهای آن موضوع را کاهش دهید.
سخن آخر: ترافیک هدف اصلی سئو و بازاریابی محتوا میباشد. اما کل ترافیک، یکسان نیستند. به همین دلیل است که باید محتوایی که ترافیک وتبدیل بالایی دارد را دوبرابر کنید.
گام ششم: مستندسازی آموزههای کلیدی
وقتی بهبود و توسعه محتوا تمام شد، وقت آن است که آنچه یاد گرفتهاید را مستندسازی کنید.
برای مثال، لازم است نگاهی بیندازید و ببینید چه چیزی روی موارد زیر جوا ب داده و چه چه چیزهایی جواب نداده است:
- فرمت (مثلا: لیستها در برابر اینفوگرافیکها)
- نویسنده
- طول محتوا
- سئو
- اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
- کامنتها
و سپس آنچه را آموختید برای محتواهایی که در آینده تولید میکنید بکار ببرید.
برای مثال، یک نویسنده سایت از تجربه خود در حسابرسی محتوا (Content Audit) اینگونه میگوید:
مطالعات موردی در کوتاهمدت خوب جواب دادند. اما ترافیک در طول زمان کم کم کاهش پیدا کرد. و وقتی عمیقتر نگاه کردم فهمیدم چرا: مطالعات موردی معمولا در گوگل رتبه خوبی نمیگیرند. (در مقایسه با راهنماهای گام به گام و پستهایی که فهرستی از کارها را دربر دارند).
راهنماهای جامع در رابطه با ترافیک دریافتی و رتبهبندی گوگل بهتر عمل میکنند.
مطالعات دادهمحور برای گرفتن بکلینکهای با کیفیت بالا بسیار عالی هستند.
محتوا در فضای دیجیتال مارکتینگ واقعا خیلی سریع کهنه میشود. لازم است که همیشه در راس بروزرسانی حوزه کسب و کاری خودم باشم.
مشخصا این برای هر سایتی متفاوت خواهد بود.
مساله مهم این است که 3 الی 5 مورد از آموزههای حاصل از حسابرسی محتوا را یادداشت کنید و آنها را با تیم خود به اشتراک بگذارید.
ابزارهای مفید و کاربردی برای کانتنت آدیت (Content Audit)
در پایان چند مورد از ابزارهایی که میتواند به شما در حسابرسی محتوای سایت کمک کند را معرفی میکنیم.
Google Search Console
کنسول جستجوی گوگل برای فهمیدن اینکه چه صفحاتی یا کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را به سمت سایت شما روانه میکنند عالی است.
و صفحاتی که نیاز به کمی TLC دارند تا به صفحه اول برسند.
SEMRush
بویژه ابزار حسابرسی سایت آن بسیار مفید است.
این ابزار مشخصا روی سئو متمرکز میشود. اما میتواند به شما در یافتن صفحاتی که مشکلات فنی دارند نیز کمک کند. مشکلات فنی ای که باعث میشود صفحه از جایگاهی باید در آن قرار داشت باشد عقب بماند.
Ahrefs
استفاده از Ahrefs در صورتیکه بخواهید محتوایی را روی سایت خود ببینید که افراد به آن لینک میدهند، الزامی است.
سلام
میخوام که پشتیبانی سایت رو به عهده فرد متخصصی قرار بدم، شما انجام میدید؟!
سلام خانم آذری در چه زمینهای پشتیبانی نیاز دارید؟ با شماره شرکت شرکت و یا از طریق ایمیب در ارتباط باشید. سئوف یک پایگاه خبری، تحلیلی، آموزشی سئو هست