الگوریتم پاندا چیست؟ نکات مهم درباره گوگل پاندا و در امان ماندن از جریمه آن

5
(1)

الگوریتم پاندا گوگل الگوریتمی مانند الگوریتم Payday loan، است که گوگل از آن برای مقابله با محتواهای بی‌کیفیت، کوتاه و یا اسپم استفاده می‌کند. این الگوریتم در 24 فوریه 2011 منتشر شد. گوگل پاندا رتبه سایت‌هایی که با انتشار محتوای بی‌کیفیت و اسپم باعث نارضایتی کاربر می‌شدند را کاهش داد.

از جمله مقالات مشابه این الگوریتم، به‌روزرسانی الگوریتم فلوریدا است که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

خطرات یا Hazard های الگوریتم پاندا گوگل متوجه سایت‌هایی است که:

  • محتوای تکراری یا Duplicate Content دارند.
  • محتواهای کوتاه و ضعیف دارند.
  • سرقت ادبی کرده‌اند.
  • کاربران در آنها، اسپم تولید کرده‌اند (مانند نظرات اسپم در بخش نظرات کاربران مقالات).
  • کلمات کلیدی داخل متن را بیش از اندازه تکرار کرده‌اند (Keyword Stuffing).
  • تجربه کاربری ضعیفی دارند.

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا Google Panda Algorithm یکی از الگوریتم‌های سئو گوگل است که روی کیفیت محتوا تمرکز دارد. پاندا برای انتساب امتیاز کیفی به صفحات وب و پایین آوردن رتبه سایت‌هایی بوجود آمده که محتوای بی‌کیفیت، اسپمی، کوتاه و ضعیف تولید می‌کنند.

گوگل پاندا در ابتدا یک فیلتر جستجو بود تا بخشی ازالگوریتم رتبه‌دهی گوگل. اما در ژانویه 2016 بطور رسمی، در الگوریتم رتبه‌بندی جای گرفت. این به این معنی نیست که Google Panda اکنون در جستجوی نتایج بصورت Real Time بکار می‌رود. اما به این معنی است که هم جریمه شدن توسط پاندا و هم خلاص شدن از جریمه آن سریعتر از قبل امکان پذیر است.

چند نکته مهم درباره الگوریتم پاندا

  • Google Panda Algorithm هم به تکراری بودن مطلب توجه می‌کند و هم به کیفیت آن. یعنی می‌تواند کیفیت محتوا را تشخیص دهد. پس ممکن است شما محتوای تکراری روی سایتتان نداشته باشید. اما کیفیت پایینی از محتوا را ارائه دهید. در این صورت جریمه خواهید شد!
  • الگوریتم پاندای گوگل به سئوی فنی سایت توجهی ندارد. مثلا اینکه ساختار سایت شما به چه شکل است، سرعت آن چطور است و مواردی از این قبیل برای پاندای گوگل اهمیتی ندارد.
  • الگوریتم پاندا محتوای تولید شده توسط کاربر را نیز درک می‌کند و به آن اهمیت می‌دهد. مثلا در سایتی مانند دیوار که ممکن است محتوای تکراری نیز تولید شود، الگوریتم پاندا ماهیت و نوع محتوا را درک می‌کند و بابت محتوای تکراری آن را جریمه نمی‌کند.

چرا گوگل، پاندا را منتشر کرد؟

این اتفاق زمانی رخ داد که نتایج جستجوی گوگل، از وجود محتواهای بی‌کیفیت و به دردنخور پر شده بود. این مساله باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده بود.

بسیاری از سایت‌ها با هدف رتبه گرفتن و بدون توجه به کاربر، محتواهای کوتاه با تعداد بسیار زیاد تولید و در داخل آنها اقدام به لینک‌سازی می‌کردند. این حالت، مزرعه لینک یا Link Farm نام دارد. بعضی سایت‌ها کلمات کلیدی را به تعداد زیاد تکرار می‌کردند (Keyword Stuffing).

بعضی دیگر از سایت‌ها تجربه کاربری بسیار ضعیف و طراحس نامناسبی داشتند. تمام این موارد باعث ایجاد نارضایتی در کاربران می‌شد.

در همان زمان بود که یک روزنامه معتبر با نام Business Insider مطلبی با این عنوان منتشر کرد:

الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

و اما هدف گوگل!

منظور از ویرانه، انبوهی از سایت‌های اسپمی با محتواهای به دردنخور است. در همان سال و مدتی بعد از انتشار این تیتر جنجالی، گوگل با معرفی الگوریتم پاندا (در 24 فوریه 2014) کم کم این ویرانه را از اسپم‌ها و محتواهای نامناسب پاکسازی و تبدیل به بهشت کرد.

هدف گوگل از انتشار الگوریتم پاندا، مقابله با محتواهای بی‌کیفیت و جریمه کردن سایت‌هایی بود که به کاربر اهمیت نمی‌دادند. در واقع گوگل همیشه به کاربر اولویت بالایی می‌دهد و تمام الگوریتم‌های آن نیز در راستای ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربران تلاش می‌کنند.

پس از انتشار Google Panda Algorithm، گوگل یک پست وبلاگی در وبلاگ خود منتشر کرد و درباره این الگوریتم و هدف از انتشار آن توضیحاتی ارائه داد. گوگل صراحتا بیان کرده که:

هدف ما ساده و واضح است! ارائه مرتبطترین پاسخ به جستجوهای مردم در سریعترین زمان ممکن. بسیاری از تغییراتی که انجام می‌دهیم بسیار نامحسوس هستند و افراد کمی متوجه آن می‌شوند. اما طی روز گذشته، الگوریتم بسیار مهمی را به رتبه‌بندی خود اضافه کردیم که تعداد قابل توجهی از جستجوها (11.8%) تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

این آپدیت برای کاهش رتبه سایت‌هایی با کیفیت پایین، سایت‌هایی که ارزشی به کاربر اضافه نمی‌کنند، محتوای کپی‌شده یا تکراری ارائه می‌دهند و سایت‌هایی که چندان مفید نیستند منتشر شده است.

در عین حال، Panda algorithm برای سایت‌های باکیفیت که محتوای اورجینال، اطلاعات پژوهشی، گزارش‌های مفید و تحلیل‌های درست و متفکرانه ارائه می‌دهند، باعث ارتقاء رتبه می‌شود.

الگوریتم پاندا گوگل چه فاکتورهایی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟

هر یک از الگوریتم‌های گوگل روی تعدادی از فاکتورهای کیفی و کمی تمرکز می‌کنند و آنها را بررسی می‌نمایند. گاهی دو الگوریتم یک فاکتور مشترک برای بررسی دارند. ولی هرکدام جنبه‌های مختلف محتوا و سایت را از بابت آن فاکتور مورد بررسی قرار می‌دهند.

حتی ممکن است یک الگوریتم یک فاکتور را مورد بررسی قرار دهد ولی سختگیری زیادی روی آن نداشته باشد. و فاکتورهای دیگر برای آن اولویت بالاتری داشته باشند. اما الگوریتم دیگر روی همان فاکتور مشترک سختگیری بیشتری داشته باشد.

پس باید به این نکته دقت کنید که اگر کار غیرقانونی در سئو انجام دهید بالاخره گوگل متوجه آن خواهد شد. دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. اگر از یک فیلتر جان سالم به در بردید از فیلتر بعدی در امان نخواهید بود. پس از همان ابتدای کار خود بخصوص برای سایتی که کسب و کار شما به آن وابسته است استراتزی درست و قانونی به کار ببرید.

الگوریتم پاندا گوگل به موارد زیر اهمیت می‌دهد و این فاکتورها را مورد بررسی قرار می‌دهد:

کیفیت محتوای تولید شده

محتوای بسیار کم و ناقص، محتوای کپی‌شده یا تکراری و محتوایی که به موضوع سایت نامرتبط باشد، محتوای بی‌کیفیتی است. محتوای کوتاه و بی کیفیت را اصطلاحا لاغر یا Thin Contrnt می‌نامند که جزء خط قرمزهای گوگل پاندا به حساب می‌آید.

بعضی موضوعات نیاز به محتوای چند هزار کلمه‌ای دارند تا همه موارد را پوشش دهند. اما برای بیان بعضی موضوعات توضیح زیاد لازم نیست و در یک محتوای کوتاهتر می‌توان آنرا پوشش داد. اما در هر دوی این موارد یک محتوای دو پاراگرافی احتمالا محتوای کم و بی کیفیت تلقی می‌شود. پس تعداد کلمات یک مقاله بستگی به موضوع دارد. اما در هر صورت باید تعداد معقولی کلمه در آن بکار رفته باشد تا کیفیت خوبی داشته باشد و اطلاعات مورد نیاز کاربر را فراهم نماید.

بهینه‌سازی محتوا با کمک تکنیک‌های کلاه سیاه سئو

تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)، متن پنهان در صفحه (متن همرنگ با زمینه)، لینک‌های داخلی زیاد و نابجا همگی مواردی هستند که مورد پسند گوگل پاندا نیستند.

keyword stuffing خط قرمز گوگل پاندا
یکی از خط قرمزهای گوگل پاندا تکرار بیش از حد کلمه کلیدی (keyword stuffing) است.

سئوکردن سایت برای کلمات کلیدی نامرتبط نیز جزء این موارد است. یعنی صفحه شما بابت جستجوی یک عبارت کلیدی در نتایج گوگل در رتبه‌های بالا نمایش داده شود. اما محتوای داخل آن ارتباطی به آن عبارت کلیدی نداشته باشد و یا تبلیغاتی باشد.

سیگنال‌های تجربه کاربری

نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان حضور کاربر در سایت و بازدیدهای مجدد کاربر از سایت در زمان‌های متفاوت سیگنال‌های تجربه کاربری هستند که برای گوگل پاندا اهمیت دارند.

پاندای گوگل همچنین چند مورد دیگر از موارد مرتبط با تجربه کاربری را در نظر می‌گیرد. مثلا تبلیغات زیاد که باعث آزردگی کاربر می‌شود. این مورد باعث بالا رفتن بانس ریت هم می‌شود. فرض کنید عبارت “زندگینامه لینوس توروالدز” را جستجو می‌کنید و روی یک نتیجه کلیک می‌کنید. اما به جای اینکه با یک محتوای زندگینامه روبرو شوید با صفحه‌ای پر از تبلیغات و پاپآپ مواجه می‌شوید. خوب به احتمال زیاد بدون تعلل دکمه بازگشت را می‌زنید.

اگر کاربران یک سایت را در مرورگر خود بلاک کنند و یا در نظرسنجی‌های مختلف به یک سایت امتیاز منفی از طرف کاربران تعلق بگیرد نیز احتمال دارد توسط الگوریتم پاندا جریمه شود.

قابل اعتماد بودن سایت یا اعتبار سایت

داشتن دامنه https، داشتن اطلاعات تماس و همچنین تعامل کاربران مثل نظر دادن روی مقالات یا امتیازدهی به محتواها می‌توانند نشانه‌هایی غیرمستقیم از معتبر بودن سایت باشند که الگوریتم پاندا در نظر می‌گیرد.

نماینده گوگل در مصاحبه با Wired گفت که در ابتدا برای انتشار الگوریتم پاندای گوگل، تعدادی سوال طراحی شد که برای نیروی انسانی ارسال شد. این نیروی انسانی، Quality Rater یا ارزیاب کیفی هستند.

سوالات باید توسط این نیروی انسانی پاسخ داده می‌شد. سپس الگوریتم را ا مقایسه سیگنال‌های مختلف رتبه‌بندی در مقابل رتبه‌دهی کیفی نیروی انسانی توسعه دادند. چند نمونه از این سوالات را با هم ببینیم:

  • آیا شما به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد دارید؟
  • آیا این مقاله توسط یک فرد متخصص یا علاقمند نوشته شده که بخوبی موضوع را می‌داند یا اینکه اساسا سطحی می‌باشد؟
  • آیا سایت، مقالات تکراری، دارای همپوشانی، و یا زائد درباره یک موضوع و یا موضوعات مشابه که کلمات کلیدی آنها به مقدار کم با هم متفاوت هستند دارد؟

فقط چند نمونه از سوالات را جهت اطلاع شما عزیزان در اینجا بیان کردیم تا ذهنیتی درباره آنها داشته باشید.

چه کارهایی باعث می‌شود که پاندای گوگل عصبانی شود؟

بطور خلاصه حتی اگر یکی از موارد زیر در محتوای شما وجود داشته باشد ممکن است توسط الگوریتم پاندا جریمه شوید. چون این موارد باعث نارضایتی کاربر می‌شوند.

  • محتوای بی‌کیفیت
  • محتوای تکراری
  • مزرعه لینک (Link Farm) و مزرعه محتوا (Content Farm)
  • محتوای پر از تبلیغ و پاپ‌آپ‌های آزاردهنده

محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و فاقد ارزش

محتوای بی‌کیفیت محتوایی است که هم از نظر سئو و هم از نظر کاربر مفید نباشد. محتوایی که اصول نگارشی را رعایت نکرده باشد، لینکسازی درستی نداشته باشد، از تگ‌ها به درستی استفاده نکرده باشد، عکس نداشته باشد و مواردی از این قبیل، یعنی محتوایی است که برای آن وقت نگذاشته‌اید. کاربر چنین محتوایی را مفید نخواهد دید.

محتوایی که ناقص باشد، اطلاعات کافی در اختیار کاربر نگذارد و اصلا برای تامین نیاز کاربر تولید نشده باشد محتوای بی‌ارزشی است (Thin Content). بهتر است درباره هر موضوعی که تولید محتوا انجام می‌دهید به نکات مهم موضوع بپردازید و چه بهتر که کامل و جامع باشد.

گوگل پاندا به محتوای thin حساس است
بایدها و نبایدهایی از کلمات داخل متن محتوا – گوگل پاندا نسبت به تعداد کلمات خیلی پایین حساس است.

بهتر است بدانید که اگر محتواهای خوب و مفید تولید کنید حتی اگر هرکدام چند روز نیاز داشته باشند جهت تکمیل شدن، بهتر از این است که سایت خود را از محتواهای به دردنخور پر کنید. چون در اینصورت بالاخره الگوریتم پاندای گوگل گریبان شما را خواهد گرفت.

محتوای تکراری یا کپی شده

محتوایی که تکراری باشد یا کپی از یک سایت دیگر باشد نشانه کیفیت پایین سایت شماست. یعنی شما به اندازه کافی وقت صرف نکردید تا برای نیاز کاربر یک محتوای منحصر به فرد و یونیک تولید کنید. سرقت ادبی و عدم ذکر منبع برای مطالب علمی و ادبی که مالک آنها شخص دیگری است نیز باعث آزردگی پاندای گوگل می‌شود.

سعی کنید در محتواهایی که تا حدودی شبیه هم هستند تفاوت بسیار زیاد ایجاد کنید و بخش‌های مشترکشان را به ح داقل برسانید و یا اینکه آنها را اداغام کنید تا الگوریتم پاندا آنها را محتوای تکراری تلقی نکند.

Link Content یعنی ایجاد محتواهای بسیار کوتاه و بدون ارزش درباره انواع موضوعات، صرفا برای اینکه کاربر را به سمت سایت خود بکشانید. Link Farm همان مزرعه لینک یعنی لینک‌سازی بسیار زیاد در داخل محتواهای کوتاه و بی‌ارزش. لینک‌سازی داخلی و خارجی باید برای ارائه اطلاعات بیشتر به کاربر در رابطه با یک کلمه داخل محتوا باشد. درصورتیکه لینک‌های بی‌ربط به محتوا باشند و یا بیش از اندازه در جاهای مختلف تکرار شوند اسپم شناخته خواهند شد.

محتوای پر از تبلیغ و پاپ‌آپ‌های آزاردهنده

گاهی روی یک لینک در صفحه نتایج SERPS کلیک می‌کنید و با انبوهی از تبلیغات و پاپ‌آپ مواجه می‌شوید.

مطمئنا آزرده می‌شوید!

به احتمال زیاد به صفحه نتایج برمی‌گردید (اصطلاحا پوگواستیکینگ می‌کنید) تا روی نتیجه دیگری کلیک کنید.این مساله روی الگوریتم پاندا تاثیر منفی دارد.

تاثیر الگوریتم پاندا روی سئو و رتبه‌بندی سایت‌ها

یک پژوهش توسط موسسه Search Metrics و تحت عنوان “برنده‌ها و بازنده‌ها” بعد از انتشارو آپدیت الگوریتم پاندا انجام شد. در این پژوهش مشخص شد که سایت‌هایی که با سقوط در رتبه‌بندی‌های گوگل مواجه شده بودند واقعا استانداردهای لازم را نداشتند و مستحق این سقوط بودند.

همانطور که گفتیم در انتشار نسخه اولیه این الگوریتم، 11.8 درصد از سایت‌ها با تغییر رتبه مواجه شدند که رقم کمی نیست.

بیشترین آسیب را سایت‌هایی دیدند که مزرعه محتوا یا مزرعه لینک بودند. این سایت‌ها به اصطلاح، به خاک سیاه نشستند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، همواره سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند در رتبه‌های خوب قرار می‌گرفتند. و سایت‌هایی که محتوای خوب و مفید تولید می‌کردند باید همیشه در حسرت صفحه اول گوگل می‌بودند.

در کل سایت‌هایی با محتوای سئو شده، اصیل، یکتا، مفید و کاربرپسند از طرف الگوریتم پاندا به رتبه‌های بالاتر رفتند. سایت‌هایی با محتوای تکراری، بی ارزش و یا کم، تکرار زیاد کلمات کلیدی، تبلیغات زیاد، غلط‌های املایی و گرامری زیاد و دارای طراحی سایت نامناسب دچار تنزل رتبه شدند.

برای رها شدن از جریمه گوگل پاندا چه کار کنیم؟

در صورتیکه مطمئن هستید توسط الگوریتم پاندا جریمه و دچار افت رتبه شدید، باید ابتدا روی سایت خود کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا انجام دهید. سپس محتواهایی که با قوانین گوگل پاندا مغایرت دارند را بهینه‌سازی کنید.

(اگر در زمان آپدیت الگوریتم پاندا گوگل دچار افت رتبه شدید می‌توان گفت از طرف این الگوریتم جریمه شده‌اید). برای در امان ماندن از جریمه این الگوریتم نکات زیر را انجام دهید:

  • از تکنیک‌های سئوی کلاه‌ سیاه در لینک‌سازی‌های خود دوری کنید.
  • محتواهای باکیفیت و مفید ارائه دهید.
  • اگر کاربران در سایت شما محتوا تولید می‌کنند حتما آنها را از نظر کیفی بررسی کنید.
  • محتوای خود را در راستای هدف جستجوی کاربر تولید کنید.
  • چگالی کلمات کلیدی را از حد استاندارد بیشتر نکنید.
  • اشتباهات نگارشی را اصلاح نمایید.
  • محتواهای تکراری را حذف و یا اصلاح نمایید.
  • طراحی سایت سئوپسند و کاربرپسند انجام دهید.

الگوریتم پاندا در حال حاضر

پاندا اکنون کاملاً در الگوریتم‌های یادگیری ماشین گوگل جاسازی شده و به همین خاطر به‌روزرسانی‌های مرتبط با این الگوریتم به‌صورت مستقل دیده نمی‌شوند. با تبدیل شدن الگوریتم پاندا به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل، دیگر شاهد آپدیت‌های جداگانه پاندا نیستیم. اما میتوان گفت به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی، به‌ویژه آنهایی که بر کیفیت و محتوا تمرکز دارند، از نظر تئوری به الگوریتم پاندا مربوط می‌شوند.

پس با حضور این الگوریتم در دل الگوریتم اصلی گوگل اصول و وظایفی که برعهده داشته همچنان پابرجا است و به آنها عمل میکند. درنتیجه سئوکاران باید از تاکتیک های کلاه سیاه و لینک های اسپم خودداری کنند و روی محتوای با کیفیت برای کاربر و تجربه آنها تمرکز کنند.

نتیجه گیری

تا جای ممکن سعی کردیم هرنکته مهمی که مربوط به الگوریتم پاندا می‌شود را در این مقاله پوشش دهیم. گوگل پاندا از الگوریتم‌های مهم رتبه بندی سایت‌ها در گوگل است که هدف اصلی آن مقابله با محتواهای بی کیفیت است. این الگوریتم نسبت به بک لینک های زیاد از سایتهای بی کیفیت، محتواهای کوتاه و اسپم و بطور کلی محتوای بی کیفیت حساس است. سعی کنید فکر دور زدن گوگل را نکنید. همچنین به توصیه‌های سئوف در این مقاله عمل نمایید تا از جریمه الگوریتم پاندا گوگل در امان باشید.

سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.