الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست و چطور با دزدی محتوا مقابله می‌کند؟

الگوریتم دزد دریایی گوگل برای این طراحی شده که از رتبه گرفتن سایت‌هایی که گزارشات زیادی مبنی بر تخلف از حق کپی رایت دریافت کرده‌اند جلوگیری کند. Google Pirate Algorithm در آگوست 2012 رونمایی شد.

آنچه که از طرف این الگوریتم در معرض خطر (Hazard) جریمه قرار دارد:

  • محتوای دزدی
  • حجم زیاد گزارشات تخلف از حق کپی رایت

تا انتهای این مقاله با سئوف همراه باشید تا بدانید الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست و چگونه با دزدان محتوا برخورد می‌کند.

الگوریتم دزد دریایی چیست؟ Google Pirate Algorithm

Google Pirate Algorithm یکی از الگوریتم‌های سئو گوگل است که روی محتواهای کپی‌شده تمرکز دارد.

این الگوریتم در سال 2012 و با هدف مقابله با نقض قوانین کپی رایت منتشر شد.

شما می‌توانید بخاطر استفاده بقیه سایت‌ها از محتوای دانلودی یا غیردانلودی شما بدون اجازه خودتان در سایتشان، از آنها به گوگل شکایت کنید.

در این صورت گوگل، صفحه شامل محتوای مورد نظر را از آن سایت‌ها حذف خواهد کرد.

هدف از انتشار الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست؟

در واقع دنیای وب مانند دریایی است که سایت‌های مختلف سوار بر کشتی در آن در حرکت هستند. آنها با تولید محتوا، به حیات خود در این دریا ادامه می‌دهند. محتوا مانند سوخت برای هر کشتی است که آن را به جلو می‌راند. اما کشتی دزدان دریایی به هر کشتی که می‌رسند، منابع آنها را سرقت می‌کنند تا بتوانند به مقصد برسند.

الگوریتم Google Pirate برای این به وجود آمده که جلوی چنین سرقت‌هایی را بگیرد. قبلا الگوریتم پاندا را معرفی کردیم و گفتیم که این الگوریتم به محتوای کپی‌شده حساس است. اما در آن الگوریتم بیشتر، محتواهای رایگان مد نظر بود.

بعضی محتواها رایگان نیستند. مثلا کتاب، موزیک ویدئو، فیلم، موسیقی و امثال اینها. الگوریتم دزد دریایی گوگل، سایت‌هایی که محتوای سایر سایت‌ها را به سرقت می‌برند و از آن استفاده می‌کنند را مورد جریمه قرار می‌دهد.

کپی محتوای سایرین بدون ذکر منبع آن، باعث نقض قوانین کپی رایت می‌شود و الگوریتم دزد دریایی را خشمگین می‌کند.

تاثیر الگوریتم دزد دریایی گوگل بر نتایج جستجو

قبل از این الگوریتم، براحتی می‌شد فیلم‌ها و محتواهای پولی را بصورت رایگان در اینترنت پیدا کرد. برای همین آری امانوئل (بازیگر هالیوود) در یک سخنرانی، از این روند انتقاد کرد و آن را مانند دزدی دریایی توصیف کرد. گوگل نیز به فکر چاره افتاد و اولین بار این الگوریتم را با نام امانوئل منتشر کرد. بعدها آن را به دزدان دریایی تغییر نام داد.

قبل از ظهور Google Pirate اگر بعنوان مثال، نام یک فیلم را جستجو می‌کردید براحتی می‌توانستید نسخه رایگان آنرا در صفحه نتایج SERPs و در سایت‌های مختلف پیدا کنید.

البته حق کپی رایت در کشور ما در دنیای وب رعایت نشده است. به همین خاطر تا زمانیکه از یک سایت شکایت‌های زیادی برای این موضوع به گوگل ارسال نشود آن سایت براحتی با رتبه‌ای که به دست آورده می‌تواند فعالیت کند.

Google Pirate Network چطور کار می‌کند؟

الگوریتم دزد دریایی به تاریخ انتشار یا ایندکس محتواها دقت می‌کند. اگر یک محتوا را چند سایت منتشر کرده باشند، آن سایتی که زودتر آنرا منتشر کرده بعنوان سایت اصلی در نظر می‌گیرد. این محتواها ممکن است شامل متن، تصویر، فایل صوتی، نرم‌افزار، ویدئو و یا محصول باشند.

بعنوان مثال قبلا اگر نام یکی از نرم‌افزارهای مایکروسافت را جستجو می‌کردید، در بالاترین نتایج جستجو سایت‌هایی را می‌یافتید که تولیدکننده نرم‌افزار نیستند و فقط آن نرم‌افزار را بصورت رایگان برای دانلود کاربران قرار داده‌اند. در صورتیکه سایت اصلی که خود مایکروسافت است در نتایج پایین‌تری بود.

اما با انتشار الگوریتم دزد دریایی، گوگل تصمیم داشت مرجع اصلی چنین محتواهایی را در بالاترین سطح نتایج نمایش دهد. این الگوریتم یک بار هم در سال 2014 آپدیت شد و عملکرد بسیار بهتری از خود ارائه داد.

چه سایت‌هایی توسط الگوریتم دزد دریایی جریمه می‌شوند؟

سایت‌هایی که محتوای کپی را بدون ذکر منبع و بدون اجازه صاحب آن منتشر می‌کنند جریمه می‌شوند. ممکن است یک سایت:

  • تمام منابع خود را از یک سایت دیگر یا چند سایت دیگر کپی کند.
  • بعضی از منابع خود را از سایر سایت‌ها کپی کند.

در مورد اول، درصورتیکه صاحبان اصلی محتوا شکایت کنند سایت متخلف جریمه خواهد شد. اما گوگل، به اعتبار دامنه سایت متخلف و تعداد بک‌لینک و محبوبیت آن نیز توجه می‌کند. اگر بسیار بالاتر از سایت‌های شاکی باشد، به احتمال زیاد آن سایت را جریمه نمی‌کند. در مورد دوم هم باز همان موارد در نظر گرفته می‌شود. اگر رتبه سایت متخلف و شاکی نزدیک باشند، سایت متخلف با افت رتبه مواجه خواهد شد.

الگوریتم دزدان دریایی معمولا صفحات شامل محتوای کپی شده را حذف می‌کند و یا رتبه آنرا تنزل می‌دهد. اما به دامنه سایت کاری ندارد. فقط در صورتیکه تعداد شکایات از شما بابت نقض حقوق ناشر محتوا زیاد باشد، دزد دریایی گوگل ممکن است دامنه شما را پنالتی کند.

مثلا یک سایت فارسی دانلود نرم‌افزار به دلیل شکایت‌های زیادی که سایت‌های فارسی و غیرفارسی از آن بخاطر انتشار بدون اجازه محتوایشان به گوگل داشتند، توسط الگوریتم دزد دریایی گوگل جریمه شد. بدلیل زیاد بودن شکایات، دامنه این سایت پنالتی شد.

دزدی محتوا چگونه اتفاق می‌افتد و دزد محتوا کیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که چگونه ممکن است یک محتوا دزدیده شود و گوگل به اشتباه صاحب اصلی آنرا یک سایت دیگر تشخیص دهد!

خزیدن کراولرها داخل یک سایت متناسب با فاصله بین انتشار مطالب سایت است. مثلا اگر در یک روز خاصی از هفته، مطالب خود را منتشر کنید ربات گوگل یاد می‌گیرد فقط در آن روز به سایت شما سر بزند. اگر روزی چندین بار محتوا منتشر کنید ممکن است ربات کراولر گوگل چندین بار در روز از سایت شما بازدید کند.

بعضی از سایت‌ها محتوای سایر سایت‌ها را آنهم نه بصورت دستی بلکه با استفاده از ربات، کپی می‌کنند. چون تعداد مطالب انتشاری آنها در روز زیاد است در نتیجه بلافاصله کراولر گوگل آن مطلب را میبیند و ایندکس می‌کند. اما محتوای سایت اصلی که صاحب آن محتواست بعد از چند روز ایندکس می‌شود!

در اینصورت گوگل به اشتباه فکر می‌کند آن سایت دارای ربات، مرجع اصلی محتوا و شما کپی‌کننده آن هستید.

روش مقابله با دزدی محتوا

چند کار می‌توانید انجام دهید تا از شر دزدی‌های محتوایتان در امان باشید یا حداقل آنها را به کمترین مقدار برسانید:

  • انتشار محتوا در روزها و ساعات مشخص برای عادت دادن کراولر گوگل به اینکه در همان زمان‌های مشخص به سایت شما سر بزند: مثلا هر روز ساعت 11.
  • لینک‌سازی داخلی در تمام مقالات.
  • انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی پربازدید مثل توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و .. بلافاصله پس از انتشار آن در سایت جهت ایندکس شدن سریعتر.
  • اطلاع به گوگل برای ایندکس کردن مقاله بلافاصله بعد از انتشار آن: برای این کار، در بخش URL Inspection گوگل سرچ کنسول خود، آدرس URL آن صفحه را وارد و درخواست ایندکس دهید.

اما اگر کسی محتوای شما را به هر طریقی به نام خود استفاده کرد می‌توانید از طریق DMCA به گوگل طرح شکایت کنید.

DMCA گوگل چیست و چگونه می‌توان در آن به طرح شکایت پرداخت؟

این حروف مخفف عبارت Digital Millennium Copyright Act می‌‌باشد که به معنی قانون حق چاپ هزاره دیجیتال است. این قانون در واقع همان حق کپی رایت در فضای مجازی است که در 1988 در آمریکا توسط رئیس جمهور وقت آن کشور به امضا رسید.

گوگل هم واحدی با این نام در داخل شرکت خود راه‌اندازی کرد تا به طرح شکایات مبتنی بر سرقت ادبی و محتوایی سایت‌ها رسیدگی کند. هر نوع محتوایی اعم از رایگان و غیررایگان که مالک آن هستید، در صورتیکه توسط سایت دیگری استفاده شود، شما مجاز به شکایت از آن سایت خواهید بود.

با کلیک روی لینک DCMA و کلیک روی Creat new Notice می‌توانید یک اخطار یا Notice ایجاد کنید.

سپس مشخصات و توضیحات لازم را وارد نمایید. حتما آدرس‌های URL صفحات خواسته شده (صفحات خود و صفحات سایتی که از شما کپی‌برداری کرده) را درست وارد نمایید. توضیحات و مشخصات باید انگلیسی باشند. همه اینها برای اثبات آن است که شما مالک اصلی آن محتوا هستید. در نهایت آنرا ارسال نمایید.

سیستم DCMA زمانیکه تعداد Notice ها زیاد میشود به الگوریتم دزد دریایی می‌گوید که آنها را بررسی نماید. و بدین ترتیب به شکایت شما رسیدگی خواهد شد. هنگام ارسال طرح شکایت، بلافاصله برای شما یک پیام ارسال می‌شود با مضمون دریافت طرح شکایت شما. اما رسیدگی به آن ممکن است مدت زیادی طول بکشد.

سخن آخر: آیا همیشه باید انتظار داشت که شکایت شما به نتیجه برسد؟

گاهی ممکن است ارسال یک شکایت نتیجه‌ای نداشته باشد. مثلا فرض کنید که شما به دنبال دانلود رایگان نرم‌افزار آنتی ویروس Eset هستید. می‌دانیم که خیلی از سایت‌ها نرم‌افزارها را بصورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند. حال اگر شرکت Eset از آنها شکایت کند و گوگل تمام آن سایت‌ها را جریمه کند و از نتایج حذف کند چه می‌شود؟

در اینصورت شما را به سمت سایت اصلی Eset و سایت‌هایی که با رعایت حق کپی رایت، نسخه پولی نرم‌افزار را روی سایتشان می‌فروشند هدایت خواهد کرد. در اینصورت به احتمال زیاد، شما و اکثر کاربران نسخه چندصدلاری نرم‌افزار را نخواهید خرید و با بستن گوگل به سراغ یک موتور جستجوی دیگر خواهید رفت.

تمام الگوریتم‌های گوگل با هدف جلب رضایت کاربران طراحی شده‌اند و کاربر، از هر چیزی برای گوگل مهمتر است. پس دوست ندارد که مخاطب خود را از دست بدهد. در چنین حالت‌هایی به احتمال زیاد، گوگل نسبت به طرح شکایت سایت مرجع بی‌تفاوت خواهد بود.

سپاس از شما عزیزان که همراه ما بودید. در صورت هر گونه سوال درباره این مقاله می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها آنرا مطرح نمایید.

پیروز باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.