الگوریتم رنک برین چیست؟ – همه چیز درباره عملکرد الگوریتم Rankbrain

الگوریتم رنک برین چیست؟ – الگوریتم RankBrain یکی از مهمترین الگوریتم‌های گوگل است که از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای درک مفاهیم کلمات کلیدی و رفتار کاربر بهره می‌برد تا مرتبطترین نتایج را در صفحه نتایج جستجو SERPs به کاربر ارائه دهد.

Hazard ها یا خطرات این الگوریتم متوجه سایت‌های زیر می‌باشد:

  • سایت‌هایی که میزان مرتبط بودنشان با کوئری (جستار) کاربر بسیار کم است.
  • سایت‌هایی با تجربه کاربری بد.

الگوریتم رنک برین در 26 اکتبر 2015 منتشر شد (شاید هم زودتر) و هدف آن ارائه نتایج بهتر بر اساس مرتبط بودن و یادگیری ماشین بود. رنک برین کمک زیادی به الگوریتم مرغ مگس‌خوار می‌کند و عملکرد آنرا تکمیل می‌کند. این الگوریتم طبق اظهار گوگل در ابتدای انتشار، تنها 15 درصد جستجوها را پردازش می‌کرد.

آشنا بودن به عملکرد هر یک از الگوریتم‌های گوگل به شما کمک خواهد از اشتباهاتی باعث جریمه سایتتان می‌شود بپرهیزید. پس برای آشنایی با این الگوریتم مهم نیز زمان بگذارید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. با پایگاه آموزشی – خبری سئوف همراه باشید تا اطلاعات درباره الگوریتم Rankbrain بیشتر بدانید.

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین یک سیستم یادگیری ماشین است که به گوگل کمک می‌کند تا بهتر بتواند کوئری‌ها را رمزگشایی کند، مفاهیم آنها را درک کند و نتایجی را در پاسخ به آن کوئری‌ها به کاربر ارائه دهد که بیشترین انطباق را با خواسته کاربر دارند. نیاز و خواسته کاربر ممکن است قدری با هدف جستجوی کاربر یا Search Intent متفاوت باشد، اما به آن نزدیک است.

الگوریتم Rankbrain چیست
الگوریتم RankBrain چیست؟ – مغز متفکر گوگل که سعی دارد نتایج را مرتبط با نیاز کاربر ارائه دهد.

درحالیکه یک مولفه برای پردازش کوئری در رنک برین وجود دارد، یک مولفه رتبه‌بندی هم برای آن در این سیستم وجود دارد. زمانیکه الگوریتم رنک برین منتشر شد، گوگل اظهار کرد که این الگوریتم، سومین فاکتور مهم و تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌هاست.

تصور عموم این است که الگوریتم RankBrain تا حدودی متکی به مفاهیم اولیه سئو است (لینک‌ها، بهینه‌سازی درون-صفحه‌ای و غیره). اما در عین حال به سایر فاکتورها که مختص کوئری هستند نیز توجه می‌کند. سپس ویژگی‌های مرتبط بودن را در صفحات داخل ایندکس گوگل شناسایی می‌کند و نتایج را در صفحه نتایج به ترتیب مرتب می‌کند.

هدف الگوریتم رنک برین چیست؟

هدف RankBrain این است که نتایجی که به کاربر ارائه می‌دهد تا حد ممکن به نیاز و خواسته کاربر نزدیک باشند. همچنین تجربه کاربری خوبی را ارائه دهند. برای اینکه خواسته کاربر تامین شود باید میزان مرتبط بودن محتوای نتایج با خواسته کاربر در نظر گرفته شود. در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

به زبان ساده، رنک برین گوگل به محتواهایی که به نیاز کاربر اهمیت می‌دهند، امتیاز می‌دهد. اما محتواهایی که بدون درنظر گرفتن کاربر و صرفا برای رتبه گرفتن ایجاد شده‌اند را جریمه می‌کند. همچنین در مورد کلیت سایت نیز، بهینه بودن سایت از نظر تجربه کاربری را در نظر می‌گیرد.

مثلا در گذشته که مفهوم کلمه کلیدی توسط گوگل قابل تشخیص نبود و فقط به خود کلمه کلیدی توجه می‌شد، بعضی افراد با بکار بردن زیاد آن کلمه در سایت، رتبه می‌گرفتند.

یکی از ترفندهای افراد هم این بود که کلمه کلیدی را به تعداد بسیار زیاد تکرار می‌کردند. به این کار Keyword Stuffing می‌گویند. و سپس، رنگ آنرا همرنگ زمینه قرار می‌دادند تا توسط کاربر دیده نشود و فقط موتور جستجو آنرا ببیند. بدین ترتیب موتور جستجو بدون اطلاع از این ترفند، به آن سایت رتبه بالایی می‌داد.

این سایت‌ها اکنون اسپم محسوب می‌شوند. زیرا از ترفندهای سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند تا گوگل را دور بزنند.

اما الگوریتم رنک برین برای مقابله با چنین رفتارهایی به وجود آمد و اکنون گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است. چون با کمک رنک برین می‌تواند مفهوم کلمات و نیاز کاربر را متوجه شود. همچنین تشخیص می‌دهد که یک محتوا صرفا برای رتبه گرفتن نوشته شده است یا برای رفع نیاز کاربر.

هدف الگوریتم Rankbrain
هدف الگوریتم Rankbrain ارائه مرتبطترین نتایج به کاربر در صفحه نتایج است.

آشنایی با عملکرد الگوریتم رنک برین

اگر بخواهیم بصورت خلاصه بگوییم الگوریتم RankBrain:

1- سعی می‌کند مفهوم کلمات کلیدی که کاربر جستجو می‌کند را درک کند و نیاز کاربر را از آن بیرون بکشد.

2- برای مرتب کردن سایت‌ها در صفحه نتایج، میزان مرتبط بودن آنها به نیاز کاربر را می‌سنجد.

3- بجز مرتبط بودن، اطلاعات زمینه کاربر مانند تاریخچه جستجوها، علایق، منطقه جغرافیایی و همچنین سایر فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها را نیز در نظر می‌گیرد. و بهترین نتایج را به کاربر ارائه می‌دهد.

4- رفتار کاربر را در برخورد با صفحه نتایج رصد می‌کند. اینکه کاربر وارد کدام سایت می‌شود، در آن می‌ماند یا بلافاصله برمی‌گردد (پوگواستیکینگ)؟ بعد از بازگشت به صفحه نتایج آیا لینک دیگری را کلیک می‌کند یا اینکه عبارت دیگری را جستجو می‌کند؟ چه عبارتی را جستجو می‌کند و خلاصه کلیه رفتارهای کاربر؟

با کمک هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و یادگیری ماشین (Machine Learning)، به مرور زمان رنک برین یاد می‌گیرد این موارد را در آینده برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر بگیرد. در واقع موارد ذکرشده سیگنال‌های تجربه کاربری و نشان‌دهنده میزان رضایت کاربر از نتیجه هستند.

5- همچنین در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند که آیا آن نتایج با بازخورد خوب بقیه کاربران نیز مواجه شده است یا خیر. یعنی ممکن است در آینده جایگاه یک سایت را در صفحه نتایج ارتقاء یا تنزل ببخشد، فقط بخاطر بازخوردی که از نظرات یا رفتار کاربران گرفته است.

عملکرد الگوریتم Rankbrain
عملکرد الگوریتم رنک برین در ترکیب با مرغ مگس خوار – این الگوریتم عملکرد مرغ مگس خوار را تکمیل میکند

چرا الگوریتم Rankbrain به وجود آمد؟

الگوریتم Rankbrain زمانی استفاده می‌شود که معنای یک عبارت جستجو برای گوگل نامشخص است. یا اینکه گوگل نسبت به مفهوم آن عبارت تردید دارد. یعنی در واقع این الگوریتم، یک سیگنال رتبه‌بندی نیست و همواره روی رتبه تاثیر ندارد. بلکه در مواقعی که گوگل متوجه مفهوم عبارت جستجو نمی‌شود به کمک گوگل می‌آید و کمک می‌کند تا با جایگزن کردن عبارات مشابه یا هم‌معنی، مفهوم آن عبارت را متوجه شود.

فرض کنید گوگل در نمایش نتایج جستجو سایتی را نمایش می‌دهد که ربط چندانی به آن مفهوم ندارد. کاربر با وارد شدن به آن سایت متوجه می‌شود که چیزی که جستجو می‌کند در این سایت نیست. پس دکمه بازگشت را می‌زند و در صفحه نتایج وارد سایت بعدی می‌شود.

چند کاربر دیگر نیز همین کار را با نتیجه اول جستجو می‌کنند. گوگل متوجه می‌شود که جایگاه آن سایت در آن صفحه از نتایج درصت نبوده و جایگاه آنرا تغییر می‌دهد.

الگوریتم Rankbrain برای این به وجود آمد که موتور جستجوی گوگل درک بهتری از عبارات جستجو داشته باشد. این الگوریتم از هوش مصنوعی بهره می‌برد و از داده‌های جدیدتر برای بهتر کردن خود استفاده می‌کند.

نحوه کار الگوریتم Rankbrain
الگوریتم Rankbrain مفاهیم عبارات را برای گوگل روشن می‌کند و نتایج را مرتبط با آن مفاهیم ارائه می‌دهد نه مرتبط با خود کلمات کلیدی

نتایج قبل از الگوریتم رنک برین

قبل از الگوریتم رنک برین، گوگل کلمات کلیدی را معیار تعیین نتایج می‌دانست و در نمایش نتایج به مفهوم عبارت توجه نمی‌کرد. بلکه به کلماتی که در آن بکار رفته است توجه می‌کرد. خوب مسلما چنین رویکردی باعث نمایش نتایج نامرتبط در خیلی از جستجوها می‌شد.

الگوریتم RankBrain این مشکل را حل کرد و مفهوم عبارت‌ها را وارد نتایج جستجو کرد. یعنی در حال حاضر نتایج به هدف جستجوی کاربر نزدیک است. نتایج مرتبط تری به کاربر نمایش داده می‌شود. نتایج برای کاربر شخصی‌سازی نیز می‌شوند.

هدف هوش مصنوعی نزدیک‌کردن فکر و رفتار ماشین به انسان است. الگوریتم Rankbrain نیز سعی دارد نتایجی که ماشین گوگل ارائه می‌دهد را به آنچه کاربر درباره آن فکر می‌کند و جستجو انجام می‌دهد نزدیکتر کند.

الگوریتم RankBrain چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟

برای اینکه بتوانید رتبه خوبی در صفحات نتایج جستجوی گوگل کسب کنید باید با عملکرد الگوریتم‌‌های گوگل آشنا باشید. و بدانید چه چیزهایی برایشان مهم است. بدین ترتیب می‌توانید اقدامات درستی در جهت بهینه‌سازی سایت و محتوای خود انجام دهید. و رتبه خوبی کسب کنید. در ادامه می‌خواهیم اطلاعاتی که برای الگوریتم رنک برین مهم است را تشریح کنیم:

1- تفسیر مفهوم کلمات کلیدی و میزان رفع نیاز کاربر

قبلا در رتبه‌بندی نتایج، به خود کلمات کلیدی توجه می‌شد. اما به لطف رنک برین، هوشمندی گوگل در حدی افزایش پیدا کرده که می‌تواند مفهوم کلمات را تشخیص دهد. و سایت‌هایی که با توجه به آن مفهوم، پاسخگوی نیاز کاربر هستند را در بین نتایج جستجو رتبه‌بندی کند.

رنک برین این را نیز در نظر می‌گیرد که آیا صفحه شما پاسخگوی سوال کاربر هست یا خیر. یک محتوای ارزشمند و مفید که پاسخ جستجوی کاربر را بدهد رتبه خوبی خواهد گرفت.

محتوا بسیار مهم است. زیرا هدف اصلی گوگل جلب رضایت کاربران و ارائه بهترین نتایج به آنهاست. وقتی محتوای خوبی به کاربر ارائه دهید بطوریکه پاسخگوی خواسته او باشد، گوگل متوجه این موضوع شده و امتیاز مثبتی را برای شما در نظر می‌گیرد.

پس الگوریتم رنک برین مفهوم کلمات را تفسیر می‌کند تا بفهمد کاربر به دنبال چه چیزی است. سپس برای رتبه‌بندی سایت‌ها، مرتبط بودن آنها با این مفهوم را در نظر می‌گیرد.

همچنین اطلاعات زمینه کاربر مثل مکان، جستجوهای قبلی، علایق و امثالهم را بعلاوه سایر فاکتورهای رتبه‌بندی که گوگل اعلام کرده است را نیز در نظر می‌گیرد. مراجعه کنید به مقاله “چک لیست سئو: 200 فاکتور رتبه‌بندی گوگل”. در نهایت بهترین و مرتبط ترین نتایج ممکن را به کاربر ارائه می‌دهد.

2- بررسی مواردی مانند سرعت سایت و ریسپانسیو بودن آن

قبل از نمایش نتایج، گوگل دوست دارد مطمئن شود که کیفیت سایت از نظر سرعت لود سایت، ریسپانسیو بودن، زیبایی و طراحی، مناسب است یا خیر. گوگل این موارد را در نظر می‌گیرد تا سایت‌هایی که کیفیت پایین دارند را در رتبه‌های پایین قرار دهد و نتایجی که به کاربر نشان می‌دهد باکیفیت باشند.

در صورتیکه یک سایت براحتی برای کاربر قابل استفاده نباشد، سرعت پایینی داشته باشد، ریسپانسیو نباشد و یا طراحی زیبایی نداشته باشد، تجربه کاربری بدی را به کاربر خواهد داد. پس گوگل رتبه بسیار پایینی به این گونه سایت‌ها می‌دهد تا باعث نارضایتی کاربر نشود.

3- بررسی سیگنال‌های تجربه کاربری (UX) و رفتار کاربر در صفحه نتایج

کار الگوریتم رنک برین بعد از رتبه‌بندی نتایج و نمایش آن در صفحات SERPs تمام نمی‌شود. بلکه بعد از آن، الگوریتم شروع به بررسی رفتار کاربر در صفحه نتایج می‌کند. الگوریتم رنک برین به سیگنال‌های تجربه کاربری توجه می‌کند.

توجه الگوریتم Rankbrain به UX
توجه الگوریتم رنک برین به سیگنال‌های تجربه کاربری

یکی از سیگنال‌هایی که RankBrain به آن اهمیت می‌دهد نرخ کلیک CTR است. نرخ کلیک یعنی اینکه از کل جستجوهایی که روی یک عبارت کلیدی انجام می‌شوند، چند نفر روی یک سایت به خصوص در صفحه نتایج کلیک می‌کنند. از بین ده نتیجه‌ای که در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود، کابر با توجه به چند آیتم انتخاب می‌کند که روی کدام نتیجه کلیک کند.

توضیحات متا، عنوان صفحه، URL صفحه و هرچیزی که برای کاربر در صفحه نتایج قابل مشاهده است می‌تواند او را ترغیب کند تا روی لینک شما کلیک کند. پس روی بهینه‌سازی این موارد کار کنید.

مثلا توضیحات متا تاثیر مستقیمی در سئو ندارد، اما اگر به شکل جذابی نوشته شده باشد کاربر را ترغیب به کلیک می‌کند و بطور غیرمستقیم سئوی سایت را بهبود می‌بخشد.

یک سیگنال دیگر که رنک برین در نظر می‌گیرد، زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time) در سایت است. هرچه این زمان بیشتر باشد امتیاز مثبت برای آن سایت به حساب می‌آید، چرا که نشان می‌دهد کاربر از نتیجه مورد نظر رضایت داشته است.

اگر کاربری روی یک نتیجه کلیک کند و بلافاصله دکمه بازگشت به صفحه نتایج را بزند (Pogosticking)، یعنی آن صفحه نیاز کاربر را تامین نکرده است و یا مورد پسند کاربر نبوده است.

این اتفاق باعث دریافت امتیاز منفی از رنک برین می‌شود. رنک برین همچنین به این دقت می‌کند که اگر کاربر به صفحه نتایج بازگشت و نخواست که روی لینک دیگری کلیک کند، این بار چه عبارتی را جستجو می‌کند.

4- بررسی رفتار کاربران با یک صفحه به خصوص در طی زمان‌های مختلف

علاوه بر اینکه در زمان نمایش صفحه نتایج به کاربران، رفتار آنها توسط رنک برین رصد می‌شود، رفتارشان در رابطه با یک صفحه در بازه‌های زمانی مختلف نیز بررسی می‌گردد. نحوه تعامل کاربران با یک صفحه اهمیت دارد.

اگر آنرا بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، نظرات و دیدگاه‌های زیادی روی آن محتوا ایجاد کنند، از سایت‌های دیگر به آن بک‌لینک بدهند و هر نوع تعاملی که نشان از مفید بودن محتوا و رضایت کاربران داشته باشد بسیار در رتبه آن صفحه و سایت تاثیرگذار خواهد بود.

5- محتوای ساده، استاندار و قابل فهم

برای رتبه گرفتن ننویسید! بلکه برای کاربر بنویسید!

محتوایی که تولید می‌کنید باید برای کاربر قابل فهم باشد. پس، از جملات طولانی و پیچیده و اصطلاحات عجیب استفاده نکنید. هرچه متن شما راحتتر و ساده‌تر باشد، بیشتر نظر کاربر را جلب خواهد کرد. سعی کنید از علائم نگارشی هم درست استفاده کنید تا خوانایی متن بیشتر شود. اگر محتوای شما شامل ویدئو و عکس می‌باشد نیز بهتر است ساده و قابل فهم باشند.

برای اینکه محتوای استانداردی تولید کنید، مقاله “آموزش تولید محتوای سئوشده” می‌تواند برای شما مفید باشد.

6- متن پیوند یا انکر تکست لینک‌ها

انکر تکست یا متن پیوند عبارتی است که هنگام لینک دادن به یک صفحه، لینک را روی آن عبارت قرار می‌دهیم. همانطور که گفتیم، RankBrain کلمات کلیدی را تفسیر و مفهوم آنها را استخراج می‌کند. پس، انواع هم‌معنی‌ها و اشکال مختلف یک عبارت و حتی کلمات کلیدی طولانی‌تر مشتق‌شده از آن، برای رنک برین اهمیت دارند.

انکر تکست نشان‌دهنده موضوع صفحه‌ای است که به آن لینک داده شده است. برای اینکه رنک ‌برین تمام مفاهیم مرتبط با آن صفحه را در نظر بگیرد و کاملا متوجه موضوع شود، بهتر است در لینک‌سازی‌ها از کلمات کلیدی هم‌معنی هم استفاده کنید. و یا از کلمات کلیدی طولانی که شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما هستند.

مثلا ما برای لینک دادن به صفحه “آموزش سئو“، گاهی از عباراتی مانند “یادگیری سئو”، “دوره رایگان آموزش سئو”، “دوره آموزشی سئو” و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنیم.

تاثیرات الگوریتم رنک برین روی صفحات نتایج جستجو

الگوریتم رنک برین انواع جدیدی از نتایج را به صفحات نتایج جستجو اضافه کرد:

باکس پاسخ برجسته یا Featured Snippets بالاتر از نتایج طبیعی جستجو قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند. مثلا وقتی جستجو به گونه‌ای است که پاسخ آن باید شامل مراحل یا گام‌هایی باشد، رنک برین ممکن است باکس پاسخ برجسته را در بالای نتایج طبیعی قرار دهد. این کار ممکن است باعث شود کاربر خیلی سریع به خواسته خود برسد.

در صورت کلیک روی یک نتیجه و سپس بازگشت بلافاصله به صفحه نتایج، زیر لینک آن صفحه یک کادر برای شما باز می‌شود که تعدادی پیشنهاد جستجو قرار دارد. رنک برین این کادر را که کادر People also Search for نام دارد ایجاد می‌کند. چون متوجه می‌شود سایتی که به آن وارد شدید پاسخگوی شما نبوده و احتمالا دوست دارید عبارات دیگری را جستجو کنید.

People also ask از تاثیرات الگوریتم رنک برین
کادر People aslo ask جزء تاثیرات الگوریتم رنک برین است.

گاهی هم کوئری کاربر به شکل یک سوال است. در این صورت، آن سوال و تعدادی سوال رایج و مرتبط دیگر بهمراه پاسخ‌های کوتاه که به شکل آکاردوئونی داخل باکس People also ask قرار دارند در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. الگوریتم RankBrain تمام اینها را محقق کرده است تا بهتر بتواند به کاربران چیزی که در جستجویش هستند را ارائه دهد.

سخن آخر: برای در امان بودن از تاثیرات منفی الگوریتم RankBrain چه کار کنیم؟

بیشترین چیزی که الگوریتم رنک برین به آن توجه می‌کند، رفتار کاربر، رضایت او از سایت و تامین نیاز اوست. پس برای اینکه روی الگوریتم RankBrain گوگل تاثیر بگذارید و از جریمه آن در امان باشید سعی کنید مطالبی که منتشر می‌کنید ساده و روان باشند و نیاز کاربر را نیز تامین کنند.

روی کلمات کلیدی چندقسمتی تمرکز کنید و کم کم به سراغ کلمات کلیدی کوتاهتر بروید. سرعت سایت خود را بهبود ببخشید. از تگ‌های H1 تا H6 به درستی استفاده کنید. محتوای خود را کامل و جامع بنویسید تا تمام نیاز کاربر را پاسخگو باشد.

سایت خود را زیبا و کاربر پسند طراحی کنید. “طراحی سایت سئوپسند” می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

محتوا و تصاویر را بهینه‌سازی کنید و اشتباهات املایی و گرامری را اصلاح کنید. برای تصاویر از توضیحات Alt استفاده کنید. از عناوین مناسب و جذاب برای محتوا استفاده کنید. توضیحات متا را به شکلی جذاب بنویسید. سیگنال‌های تجربه کاربری را بررسی کنید و روی عواملی که آنها را بهبود می‌بخشند تمرکز کنید. لینک‌سازی داخلی و خارجی انجام دهید.

در نهایت اینکه اگر سعی کنید خود را جای کاربر بگذارید و در سایت خود چیزهایی که یک کاربر انتظار دارد را رعایت کنید باعث جلب رضایت کاربران خواهید شد. و در اینصورت گوگل هم رتبه خوبی به صفحات شما خواهد داد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه پرسش درباره الگوریتم رنک برین می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها آنرا مطرح نمایید. اخبار و آموزش‌ها دنیای وب و سئو را از پایگاه خبری – آموزشی سئوف دنبال کنید.

سپاس از همراهی شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.