در یک گردهمایی میان وبمستران ، از جان مولر از Google سؤال شد که آیا وب سایت های جدید میتوانند فقط بر اساس محتوا، برای کلمات کلیدی سخت، رقابت کنند و رتبه بگیرند؟ که مولر جزئیاتی در مورد نحوه مدیریت و برخورد الگوریتم گوگل با وب سایت های جدید ارائه کرد. سئوف بهترین شرکت طراحی سایت در ایران.
آیا گوگل سیگنالهای کاربران را جدی میگیرد؟
جواب مولر به این سوال جالب بود و مولر میگوید، بعضی وقتها الگوریتم ما به یک سایت رتبه میدهد و سیگنالهای که از کاربران دریافت میکنیم نیز این رتبه دهی ما را تایید میکند، و ما رفته رفته رتبه بهتری به آن سایت بر اساس سیگنالهای دریافتی میدهیم.
گاهی اوقات نیز الگوریتم ما رتبه خوبی به سایتی نمیدهد اما سیگنالهای کاربران مارا متوجه میسازد که اشتباه کردهایم و ما خود را تصحیح میکنیم.
تحلیل کوتاه این جواب نشون میده: کاربر و تجربه اون حتی میتونه بر الگوریتم هم برتری داشته باشه.
سوالی که از مولر پرسیدند دقیقاً این بود:
آیا به صورت تئوری امکان داره که یک سایت که خیلی قدمت نداره بخاطر محتوای خوبی که تولید کرده، در زمینه ای سخت و پر رقابت مثل “خرید کفش” بتونه فقط بخاطر محتواش (با توجه به اینکه محتوا اصلی ترین بخش الگوریتم گوگل هستش) جایگاه خوبی در رتبه بندی گوگل بدست بیاره؟
ادامه سوال خطاب به مولر: اگر رتبه خوبی به دست نمیاره، این نشون میده که زمان برای شما خیلی خیلی مهمه و چون سایتهای دیگه قدیمی تر هستن پس اونا فعلا جایگاه بهتر رو در اختیار میگیرن.
سوال با این پیش فرض از مولر پرسیده شده که: اولاً محتوا مهمترین بخش و فاکتور برای دریافت رتبه است. سپس، اگر یک سایت جدید نتونست رتبه خوبی به دست بیاره پس یعنی زمان هم جزء فاکتورهای خیلی مهم هستش
درجواب مولر گفت: فاکتورهای خیلی مهم دیگری مثل لینک سازی، سرعت و… هستن که اونارو هم باید در نظر بگیرید. مولر گفت: سوالی که پرسیدید بیشتر از یک جواب داره و در عمل فاکتورهای خیلی مهمی وجود دارند که نمیشه اونارو نادیده گرفت.
چگونه گوگل به وب سایتهای جدید رتبه میدهد
مولر میگوید: گوگل وی سایتهای جدید را با چندین فاکتور در رتبه بندی قرار می دهد. ما از فاکتورهای مختلفی برای کراول کردن، ایندکس و رتبه بندی سایت ها استفاده میکنیم. بعضی وقتا میبینید در زمان کوتاهی سایت جدید در نتایج ظاهر میشود و بعضی وقتا هم مدتی زمان میبره!
جواب کامل مولر: ببینید ما برای سایتهای جدید و کل سایتها علاوه بر فاکتورهای اصلی خودمون به سیگنالهای کاربران خیلی اهمیت میدیم. اما مشکلی که وجود داره اینه که برای سایتهای جدید سیگنالهای کاربران خیلی کم هستند و ما نمیتونیم به نتیجه درستی برسیم.
به خاطر عدم کافی سیگنالهای کاربران، ما سایتهای جدید یکم در معرض نمایش میزاریم تا بتونیم سیگنالهای کاربران رو بررسی کنیم. و در ادامه مناسبترین رتبه رو به وب سایت بدهیم.
خلاصه:
گوگل تخمینهای خودش در مورد رتبه بندی سایت رو براساس سیگنالهای کاربران انجام میده. اما اینکه این سیگنالها دقیقاً چه مواردی هستند رو اعلام نمیکنه. اما، اگر متوجه باشیم برای سایتهای جدید هیچ فاکتوری به غیر از عوامل On-Page-Seo یا همون سئو داخلی وجود ندارند، که گوگل بیاد بر اساس اونا یک سایت جدید رو قضاوت کنه.
یکی دیگه از فاکتورهایی که ممکنه گوگل بر اساس اون یک سایت جدید رو قضاوت کنه دادههای پیشین هستند. یعنی چی؟ یعنی سایتهای که محتوای مشابهی با سایت جدید دارند و با مقایسه این سایتها گوگل به سیگنالهای جدیدی دست پیدا میکنه.
یک مورد خیلی مهم دیگه که همیشه مورد چالش بین وب مستران هستش اینه که، زمان فاکتور خیلی مهمی برای رتبه بندی سایتها نیستش (البته این موضوع به صورت تخصصی در سئوف مورد بررسی قرار گرفته که لینکشو میزاریم). یعنی ایده زمان دیگه خیلی قدیمی شده که زمان باعث عقب نگه داشتن سایتهای جدید میشه.