برای شما پیش آمده که برای شروع یک پروژه سئو، سایتهای رقبا را بررسی کنید؟
آیا بعد از بررسی رقبای خود در صفحه اول نتایج جستجو (SERPs) عین کارهایی که آنها انجام دادهاند را انجام میدهید؟
جان مولر از گوگل، تقلید کورکورانه از روند کار سایتهای برتر نتایج جستجو را بیارزش دانسته و یک روش جایگزین برای بهبود سئو پیشنهاد میکند.
داستان از آنجا شروع شد که مولر یک سوال درباره ساخت منو را پاسخ داد. فردی پرسیده بود که چطور منو بسازد و اگر از آمازون تقلید کند مشکلی خواهد بود یا خیر.
مولر پیشنهاد کرد تغییراتی ظاهری ایجاد شود.
آیا باید از آمازون تقلید کرد؟
توئیت شخص سوال کننده:
سایت آمازون یک منوی سه سطحی در صفحه اصلی درست کرده، و لینک آیتمهای اصلی در سطح سوم قرار دارند. ما هم برنامه داریم که کار مشابهی را روی سایت خود انجام دهیم. فقط میخواستم بدانم آیا رباتهای گوگل این لینکها را Crawl میکنند یا خیر.
پاسخ جان مولر:
نمیتوان گفت که شما از آمازون تقلید کنید و و عین کاری که او کرده را انجام دهید و انتظار داشت که همان رتبه آمازون را داشته باشید. سایتهای بزرگ هم گامهای خوب و هم بد را دارند و اینها برای همه سایتها کاربرد ندارد.
شخص سوال کننده گفت که سایتش 20 میلیون صفحه دارد و چون آمازون هم میلیونها صفحه دارد از آن الهام گرفته است.
اینکه ببینید یک سایت موفق با شرایط مشابه چه کارهایی انجام داده است، منطقی به نظر میرسد.
ادامه توئیت به این شکل بود:
هدف ما داشتن رتبهای مثل آمازون نیست. سایت ما خیلی بزرگ است (بیش از 20 میلیون URL دارد). ما این منو را برای راحتی کاربر در دسترسی به سایت و همچنین برای رباتها میسازیم. بهمین خاطر میخواهیم بدانیم آیا رباتها لینکهای این منو را کراول خواهند کرد یا خیر.
پاسخ جان مولر:
میتوانید این نوع پیمایش روی سایت را برای سرچ بکار برید و یا بکار نبرید. بستگی به نحوه پیداهسازی دارد.
اگر من جای شما باشم از سایت آمازون کورکورانه تقلید نمیکنم و عین همان را پیداهسازی نمیکنم. به جای آن، روی آنچه که برای سایت خودم نیاز است کار میکنم. هم از دید کاربر و هم از دید سئو.
آیا باید از نتایج برتر جستجو تقلید کرد؟
یاد گرفتن از کارهایی که یک سایت موفق انجام میدهد استراتژی مفیدی است. شخصی که سوال پرسیده بود کار درستی کرده بود که آمازون را بررسی کرده بود تا ببیند یک سایت مثل آن چه کار میکند.
با این حال چیزهای دیگری هم وجود دارد که باید در نظر داشت: هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم آیا کاری که یک سایت موفق انجام میدهد همان چیزی است که در موفقیت آن سایت در نتایج جستجوی گوگل تاثیر دارد یا خیر.
بطور خاص، در کسب و کارهای رقابتی، گوگل استراتژیهای خشنی که به کار رفته را در نظر نمیگیرد.
مثلا، خیلی از سایتها با رتبه برتر در فضای پیشگیری شخصی، در تکنیکهای لینکسازی و بکلینک گرفتن افراط میکنند چون میبینند که رقیبانشان همین کار را انجام میدهند.
اما موفقیت، بیشتر از اینکه با تقلید از استراتژی ضعیف یک رقیب بدست آید میتواند با انجام یک کار بهتر حاصل شود.
موفقیت یک سایت ممکن است به خاطر عواملی باشد که با آنچه به وضوح باعث موفقیت در رتبهبندی میشود فاصله دارد.
فقط چون شما میبینید که یک سایت استراتژی خاصی را بکار میبرد به این معنی نیست که موفقیت آن سایت در رتبهبندی بخاطر آن استراتژی است.
ممکن است بدون وجود آن استراتژی هم رتبه خوب اتفاق بیفتد.
مجددا تاکید میشود بررسی سایتهای رتبه برتر میتواند مفید باشد. مثلا اگر آن شخص یک سایت تجاری بزرگ دارد، بررسی کارهایی که سایر سایتهای تجاری بزرگ انجام میدهند میتواند مفید باشد.
اما بهتر است که ذهن خود را نیز باز نگه دارید تا برای راهکارهای متفاوت تر باز باشد.
این پاسخ جان مولر واقعا بهترین گفته برای ۹۹٪کارفرما هست:اگر من جای شما باشم از سایت آمازون کورکورانه تقلید نمیکنم و عین همان را پیداهسازی نمیکنم. به جای آن، روی آنچه که برای سایت خودم نیاز است کار میکنم. هم از دید کاربر و هم از دید سئو.
بله موافقم. واقعا هم درسته. چون خود گوگل هم بیشتر به کاربرپسند بودن سایت و محتوا دقت میکنه و کلا به کاربر اهمیت میده. پس لازم نیست به هر قیمتی خودمون رو شبیه رقیبمون کنیم تا بتونیم جایگاه اون رو بگیریم. بلکه میتونیم از رقیبا ایده بگیریم و خودمون با خلاقیت خودمون سایت و محتوایی به کاربر ارائه بدیم که نیازش رو تامین کنه.
تقلید کورکورانه راهکار درستی نیست. حتی اگر بعضی جاها موقتا جواب بده بعدا نتیجه عکس خواهد داشت.
موفق باشید. ممنون از توجهتون