توضیحات گوگل درباره کاهش تدریجی رتبه سایت درنتایج جستجو

در یک دورهمی (مجازی) وبمسترها، جان مولر (یکی از مهندسان گوگل) به این سوال که چرا گاهی ترافیک یک سایت رفته رفته کاهش می‌یابد پاسخ داد. اگر جواب این سوال را بدانید سعی خواهید کرد بهترین رویکرد را جهت جلوگیری از افت ترافیک سایت داشته باشید.

کاهش تدریجی رتبه سایت همیشه بخاطر محتوا و لینک‌ها نیست

نویسنده سایت پرسید آیا این افت تدریجی رتبه در گوگل به مربوط به بک‌لینک‌ها (50 درصدشان از یک زیردامنه بودند) و محتوا (که با روش خودکار تولید شده بود) می‌باشد. (روی تدریجی و کاهش ماه به ماه تاکید داشت).

پاسخی که مولر به او داد این بود:

فکر نمی‌کنم هیچ کدام از تغییراتی که می‌بینید مربوط به این محتوا و آن لینک‌های خاص باشد.

اما احتمالا یک چیز کلی‌تر هست. بطور کلی وقتی نوعی کاهش تدریجی را در طول یک دوره زمانی طولانی شاهد هستیم، در اینصورت برای من نوعی تغییرات طبیعی در رتبه‌بندی را نشان می‌دهد که یک سری چیزها در اکوسیستم تغییر کرده است. یک سری چیزها در الگوریتم‌های گوگل یا حتی الگوریتم جستجوی کاربران به آرامی در حال تغییر است. شاید کاربران به اشکال دیگری جستجو می‌کنند یا انتظار انواع متفاوتی از محتوا را در صفحات نتایج جستجوی گوگل SERPs دارند.

و این نشانه آن نیست که همین یک کار اشتباهی که انجام می‌دهید همه چیز را بر باد داده است یا بر باد خواهد داد اگر تغییرات گام به گام در طول یک دوره زمانی طولانی را شاهد هستید.

دلایل افت رتبه تدریجی رتبه سایت در گوگل

طبق گفته جان مولر، حداقل پنج مساله وجود دارد که ممکن است منجر به کاهش تدریجی رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل شود.

1 – تغییرات اکوسیستم.

2 -الگوریتم تغییر کرده است.

3 – جستجوهای کاربران تغییر کرده است.

4 – انتظارات کاربر از محتوا تغییر کرده است.

5 – تغییرات تدریجی از مشکلات بزرگ و پیچیده سایت ناشی نمی‌شوند.

تغییرات اکوسیستم

جان مولر جزئیات بیشتری درباره اینکه تغییرات اکوسیستم به چه معنی است را ارائه نداد. بااین حال واضح است که اکوسیستم چیزی خارج از سایت است که باعث از دست رفتن ترافیک می‌شود.

منظور دقیق مولر مشخص نیست. اما گمان می‌رود که چیزی شبیه Link Rot (از بین رفتن لینک) مد نظرش باشد. Link Rot یعنی ناپدید شدن مداوم و طبیعی لینک‌ها. لینک‌ها زمانی ناپدید می‌شوند که سایت‌ها آفلاین شوند و یا صفحات وب آپدیت یا حذف شوند. یک سایت به ندرت ثابت باقی می‌ماند و این درباره لینک‌ها هم صدق می‌کند.

مثالی دیگر از تغییر اکوسیستم افزایش رقابت است.

نتیجه اینکه یک رقیب، فعالیت تبلیغاتی سایت خود را توسعه می‌دهد این است که سایتشان در بین نتایج گوگل افزایش رتبه خواهد داشت. و این یعنی سایت دیگری رتبه خود را از دست خواهد داد. و با کاهش رتبه مواجه خواهد شد.

رتبه‌بندی فرایندی است که همواره در جریان است. شما یا به سمت جلو می‌روید و یا به عقب برمی‌گردید. جایگاه ثابتی وجود ندارد. برای آشنایی با عواملی که گوگل برای رتبه‌بندی سایتها یا صفحات در نظر می‌گیرد به مقاله عوامل رتبه‌بندی موتور جستجو مراجعه نمایید.

تغییرات الگوریتم

این یک تغییر بزرگ در نحوه رتبه‌بندی سایت‌هاست، بویژه از آپدیت آگوست 2018 تا به امروز.

آگوست 2018 زمانی است که به نظر می‌رسد گوگل تمرکزش را روی طبقه‌بندی سایت‌ها افزایش داد. و همچنین روی فهمیدن کوئری‌های جستجو و صفحات وب نیز تمرکز کرد و آنرا بهبود بخشید.

به نظر می‌رسد هر آپدیت اصلی الگوریتم‌های گوگل از 2018 تا زمان معرفی الگوریتم BERT درباره فهمیدن این است که کاربران چه منظوری دارند. و هدف جستجوی کاربران چیست و آیا صفحات وب این سوال کاربران را پاسخ می‌دهند یا خیر.

این آپدیت‌های الگوریتم، آنچه که به معنی مرتبط بودن یک صفحه وب با یک کوئری جستجو است را مجددا تعریف می‌کند.

بازنگری و نگاهی دوباره

جان مولر پاسخ خود را با تشویق دارنده سایت برای بازنگری در سایت و یافتن چیزهایی که می‌توان آنها را بهبود بخشید تکمیل کرد.

او می‌گوید:

پس این کاهش تدریجی رتبه سایت برای من جایی است که سعی می‌کنم یک قدم به عقب برگردم و نگاهی کلی به وب‌‌‌‌‌‌‌‌سایت بیندازم تا شاید بخش‌هایی را بیابم که می‌توان آنها را بطور قابل توجهی بهبود بخشید تا به نوعی در تغییر اوضاع موثر باشد. و بتوان مطمئن شد که سایت به شکل چشم‌گیری به آن دسته از کاربران که قصد داریم بعنوان کاربران هدف در نظر بگیریم بسیار مرتبط‌تر شده‌ است.

توصیه: ذهن خود را باز نگه دارید

در اکثر موارد همیشه چیزی وجود دارد که بعنوان توضیحی برای علت یک اتفاق به چشم می‌آید. اما واضح بودن چیزی دلیل بر این نیست که آن همان توجیهی است که گفتیم. بلکه مساله این است که آن چیز بیشتر به چشم می‌‌آید و مورد توجه قرار می‌گیرد.

بعد از فهمیدن علت اینکه چرا یک سایت دچار مشکل شده است، با ذهن باز برخورد کردن بسیار اهمیت دارد. فکر نکنید آن چیز واضحی که به چشم می‌آید همان علت است. به نگاه کردن و جستجو ادامه دهید چون در صورت کاهش تدریجی ترافیک، حداقل پنج دلیل برای توضیح علت این اتفاق وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.