آیا گوگل به دامنه‌های اینترنتی Gov و Edu توجه و علاقه‌ی بیشتری دارد؟

بحث امروز ما درباره ی پرسشی است که توسط یکی از دوستان سئوکار پرسیده شده است.

هما میگوید که روی نرم افزار مدیریت اژانس مسافرتی کار میکند. و برای چند ماه بر روی کلید واژه های مرتبط با فرم و نرم افزار کار کرده است. اکثر ده نتیجه ی برتر، دارای دامنه های “.edu” و “.gov” هستند که به نظر مختص سازمان های دولتی و دانشگاهی هستند.

اگر شما حتی برای اندک زمانی سئو کار کرده باشید حتما به مطلبی درباره ی لینک های “edu.” و “gov.” برخورد کرده اید. سئوف بهترین شرکت طراحی سایت در ایران.

و حتما دیده اید که این لینکها از رتبه ی بالایی برخوردار هستند. این نگرش برگرفته از اوایل کار  SEO در دهه ۹۰ است، زمانی که افرادی مانند مت کاتس توصیه هایی راجع به این موضوع می‌کردند : “از لینک سایت‌های مرجع با کیفیت بالا مانند . edu یا gov استفاده کنید”

به نظر میرسد که سئو  جهت رتبه دادن به سایت‌های edu و gov ، نسبت به سایتهای مرجع و با کیفیت، پارتی بازی می‌کند.

اگرچه این موضوع کاملاً درست است که دامنه‌های edu و gov رتبه بندی بالایی دارند  و به نظر می‌رسد که لینک‌ گرفتن از این سایت‌ها مفید است، اما به احتمال زیاد این نتایج تنها به خاطر برخورداری از دامنه edu یا gov نیست. بلکه بخاطر نوع محتوای خاص و یونیک آنهاست.

اما چیزی که جالب است این است که ممکن است دریافت لینک از سایت‌های edu و gov اصلاً مفید نباشد.

به این پیغام از جان مولر (از گوگل) توجه کنید

به خاطر این تصور غلط که لینک های .edu با ارزشتر هستند، این سایت‌ها به طور کامل لینک اسپم می‌شوند، و به همین دلیل، ما هزاران لینک موجود در این سایت‌ها را نادیده می‌گیریم. به طور ایده ‌آل، مردم نباید همه ی ان لینک ها را دنبال کنند تا ما مجبور به نادیده گرفتن انها نشویم. (سوم سپتامبر 2018  @JohnMu)

تویت مولر در باره سایت های edu

در این پیام، مولر  اشاره می‌کند که سودمند بودن لینک‌های .edu  یک تصور غلط است و حتی اشاره میکند باید از استفاده از لینک‌ها به این دلیل که گوگل آنها را اسپم می‌شناسد جلوگیری کرد.

در توئیتی دیگر  جان به سادگی اشاره میکند که  لینک های .gov هیچ برتری رتبه بندی کسب نمیکنند.

پس چرا لینک‌های این دامنه‌ها بهتر کار میکنند؟

هدف گوگل پاداش دادن به سایت‌هایی با کیفیت بالا و سایت‌های معتبر است.

آن‌ها از هزاران سیگنال برای سنجش این سایتها استفاده می‌کنند – که این سیگنال ها میتواند موضوع بحث دیگرمان باشد.

مسلما دولت و دانشگاه‌ها باید همیشه اطلاعات مفیدی را به صورت آنلاین ارائه دهند.

درباره ی بعضی موضوعات به خصوص فرم های دولتی، زیرا منبعی موثق تر از سایت های دولتی وجود ندارد .

این امکانات مورد علاقه ی کارمندان است  و معمولا. دامنه‌های دولتی تنها جایی هستند که می‌توانید نسخه‌های رسمی از موارد مالیاتی و غیره را به دست آورید پس کارمندان مجبور به دریافت تمامی لینکها هستند.

برای ما آسان است که چنین قضاوت کنیم که این لینکها به خاطر نام دامنه شان مورد علاقه  هستند، اما در واقع دانشگاه‌ها و سایت‌های دولتی تنها در سیگنال‌هایی که گوگل در الگوریتم رتبه‌بندی از انها استفاده می‌کند، خوب عمل میکنند.

بسیاری از کسانی که به این سایت‌ها لینک می‌دهند، محتوای ارزشمند و منحصر به فرد ایجاد می‌کنند، که به خوبی ویرایش و،کد گذاری شده اند و غیره.

توجه کنید: من قبلا با سایت های .gov کار کرده‌ام. تعداد لینکهایی که با هربار انتشار اطلاعات مهم به دست می اورید (یعنی سایت‌های دیگر به شما لینک میدهند) بسیار شگفت انگیز است. و شما واقعا نیازی به ساخت لینک ندارید.

مثال: مثلاً سایت مربوط به بانک ملی فرم ثبت نام وام یک میلیون تومانی را به صورت آنلاین در دسترس عموم جهت ثبت نام قرار می‌دهد. بنابراین صدها سایت معتبر شروع به تولید محتوا در مورد آموزش و نحوه ثبت نام وام یک میلیون تومانی میکنند و همگی نیز به سایت بانک ملی لینک میدهند. خب نتیجه کار معلومه.

خب، پس سایت من چه میشود ؟

هنگامی که بحث اعتبار لینک به میان می اید، رقابت با لینکهای دانشگاه یا دولت بسیار دشوار است.

اینجا اعتبار است که حرف اول را میزند.

اگر با این حال نمی‌توانید با اعتبار لینک رقابت کنید، میتوانید از طریق چیزهای دیگر با انها رقابت کنید.

اگر محتوایتان یک فرم باشد،کار زیادی از دست شما بر نمی اید. دولت موثق تر از شما برای فرم هایش است.

اگر محتوایتان چیز دیگری باشد، پس می‌توانید با انها رقابت کنید، تنها باید کمی تلاش کنید تا بر اعتبار آن‌ها غلبه کنید.

از خودتان بپرسید:

کسی که این مطلب را جستجو می‌کند چه انتظاری دارد؟

آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند؟

آیا می‌توانم زندگی آن‌ها را آسان‌تر و یا بهتر کنم؟

پس اگر میتوانی، این کار را بکن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.