بروزرسانی و آنالیز هوش مصنوعی گوگل و تاثیر آن در رتبه‌بندی سایت‌ها

گوگل درباره تغییراتی عمیق اطلاع‌رسانی کرده که روی رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو SERPs تاثیر خواهد گذاشت. در این مقاله به بررسی این تغییرات خواهیم پرداخت.

بعضی تغییرات روی 10 درصد جستجوها تاثیر خواهد داشت، بعضی روی 7 درصد.

تغییرات در نحوه استفاده از BERT که یکی از الگوریتم‌های گوگل می‌باشد، روی 100 درصد جستجوها تاثیر خواهد داشت در حالیکه سال گذشته فقط روی 10 درصد تاثیر گذاشت.

بعضی از این تغییرات تا انتهای سال اعمال خواهند شد. اما بقیه آنها در حال حاضر روی جستجوها اعمال شده‌اند.

خیلی از تغییراتی که اعلام شده‌اند احتمالا تنوع و تغییرات زیادی را در نتایج جستجو به وجود خواهند آورد، که ممکن است سئو را چندین درجه سخت‌تر کند. تا انتهای مقاله با سئوف همراه باشید تا به شما بگوییم که چرا اینطور می‌شود.

در یک سخرانی، جان مولر این پیش‌بینی را کرد که احتمالا سئو در آینده نزدیک، سخت‌تر خواهد شد.

الگوریتم BERT گوگل اکنون بطور 100 درصد تاثیر گذار است

گوگل، الگوریتم BERT را تقریبا در تمامی کوئری‌های جستجو بطور مجازی بکار می‌برد.

BERT یک تکنیک برای پردازش پیش‌آموزش زبان طبیعی است که به گوگل در فهمیدن کلماتی که با تعدادی کلمه دیگر احاطه شده‌اند کمک می‌کند.

گوگل گفته که BERT به جستجوی گوگل کمک می‌کند تا هدف جستجو (Search Intent) را بفهمد.

وقتی که BERT اطلاع‌رسانی شد، گفته می‌شد که در ده درصد کوئری‌ها مورد استفاده قرار گرفت، بویژه در انواع طولانی کوئری‌ها.

هر چه جلوتر می‌رویم، Bert در تقریبا تمام کوئری‌های جستجو زبان انگلیسی تاثیر می‌گذارد.

گوگل می‌گوید:

امروز خوشحالیم که بگوییم BERT اکنون تقریبا در تمام کوئری‌های انگلیسی بکار می‌رود. و باعث می‌شود شما نتایجی با کیفیت بالا برای سوالاتتان بدست آورید.

الگوریتم جدید برای اشتباهات املایی

گوگل همچنین بک الگوریتم جدید برای اشتباهات املایی معرفی کرده که در فهمیدن بهتر کلمات با غلط املایی به گوگل کمک می‌کند. گوگل گفته که این بزرگترین پیشرفت در تشخیص اشتباهات املایی در پنج سال گذشته بوده است.

چیزی که الگوریتم اشتباهات املایی را جذابتر می‌کند این است که به گوگل کمک می‌کند متن و زمینه کلماتی که اشتباه تایپ شده‌اند را درک کند.

قطعه‌های ایندکس شده

این یک تغییر مهم است که شاید قابل مشاهده‌ترین تاثیر را روی صفحات نتایج جستجو ایجاد کند. گوگل اکنون قطعات متنی داخل یک صفحه وب را ایندکس می‌کند، نه فقط خود صفحه را.

پس لزوما، هنگام بازگشت به نتایج جستجو، می‌توان با قطعات متنی یک صفحه وب مانند خود آن صفحات وب رفتار کرد.

گوگل می‌گوید که این موضوع روی 7 درصد کوئری‌های جستجو تاثیر خواهد گذاشت.

این آپدیت، گوگل را قادر می‌کند تا با صفحاتی که نتیجه کوئری در اعماق محتوای آنها نهفته است روبرو شود.

زیرموضوعات

این هم یک زمینه دیگر است که احتمالا روی رتبه‌بندی سایت‌ها به ازای جستجوی عبارات کلی و گسترده تاثیر بگذارد.

کوئری‌های جستجویی که مفهوم گسترده‌ای دارند، مثل “تجهیزات ورزش در خانه” ممکن است برای افراد مختلف معانی مختلفی داشته باشند.

مثل این است که بخواهید بفهمید وقتی کاربران “جگوار” را جستجو می‌کنند منظورشان چیست: ماشین، حیوان، و یا تیم فوتبال؟ا

این آپدیت که تا اواخر 2020 خواهد آمد، تنوع بیشتری از صفحات وب را برای کوئری‌های گسترده نمایش خواهد داد.

برای مثال، رتبه‌بندی زیرموضوع (Subtopic Ranking) رتبه‌بندی سایت‌ها به ازای کلمات کلیدی طولانی و گسترده با ترافیک بالا را سخت خواهد کرد.

اما برای کسب‌ و کارهایی که برای زیرموضوعات خاص بهینه‌سازی می‌کنند و هرگز فرصتی برای رتبه گرفتن برای زیرموضوعاتی با ترافیک بالاتر را نداشته‌اند سودمند خواهد بود.

پس اگر برای یک موضوع گسترده رقابت می‌کنید، احتمالا بایستی از بهینه‌سازی درست صفحات زیرموضوع مطمئن شوید.

10 درصد جستجوها تحت تاثیر تغییرات ویدئو قرار خواهند گر فت

این بروزرسانی روی 10 درصد جستجوها تاثیر خواهد داشت. این بیانگر یک تغییر اساسی در سئو است که اهمیت افزودن ویدئو به انواع ترکیبات تولید محتوا را نشان می‌دهد.

این تغییر مشابه الگوریتم قطعات محتواست که در بالا توصیف شد،

این تکنیک جدید، از هوش مصنوعی برای درک تفاوت قطعات محتوای داخل ویدئوها استفاده می‌کنند.

بجز رتبه‌‌بندی کامل ویدئوهایی که درباره یک موضوع هستند، گوگل ویدئو را آنالیز می‌کند، به هر بخش یک تگ اختصاص می‌دهد تا موضوع آنرا توصیف کند و سپس جستجوگرها را مستقیما به آن بخش از ویدئو هدایت کنند.

این روی صفحه نتایج جستجو و تولید ویدئو و برنامه‌ریزی برای اطمینان از درک ویدئوها بخش به بخش تاثیر خواهد گذاشت.

دیتاست‌ها در جستجو

این روی سایت‌هایی که رتبه آنها به رتبه‌بندی اطلاعات آماری بستگی دارد و سایت‌هایی که گزارش آماری می‌دهند تاثیر خواهد گذاشت. این تغییر از صفحات وب عبور می‌کند و آمار را مستقیما در نتایج جستجو بعنوان پاسخی به یک سوال نمایش می‌دهد.

این نوعی نتیجه جستجو با صفر کلیک است، اما به کشف و جستجوی موضوع با عمق بیشتر کمک می‌کند.

گوگل از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند تا بفهمد آیا پاسخ یک کوئری جستجو، یک سری آمار بوده است و سپس آنرا از داده‌ها استخراج می‌کند. تا بعنوان پاسخی نمایش دهد، همینطور که اطلاعات زمینه‌ای اضافه برای تحقیق عمیقتر موضوعات بکار می‌برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.