در یک دورهمی Webmaster Central، جان مولر به سوالی که درباره زمان آپدیت الگوریتمهای مربوط به لینک بود پاسخ داد. او همچنین مدت زمانی که طول میکشد تا لینکها در گوگل تاثیر بگذارند را فاش کرد.
سوال اصلی مربوط به مدت زمانی که طول میکشد تا لینکها تاثیر خود را بگذارند بود. و اینکه آیا آنها به الگوریتمهای هستهای در رتبهبندی مربوط بودند یا خیر (الگوریتمهای گوگل).
قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که لینکسازی در سئو سایت تاثیر زیادی دارد. لینک سازی ممکن است داخلی یا خارجی باشد. یا به شکل بکلینک باشد.
لینکسازی داخلی شامل لینک دادن از یک صفحه سایت به صفحه یا پستی دیگر در همان سایت میشود. لینک خارجی هم لینکی است که از یک صفحه سایت به یک پست یا صفحه در سایتی دیگر اشاره میکند.
اما بکلینک به معنای این است که سایتی دیگر به صفحه یا سایت شما لینک بدهد.
خود سوال اصلی خیلی طولانی بود، بخشی از آن که مرتبط است را در زیر مشاهده مینمایید:
میخواهم بدانم زمانیکه این آپدیتهای اصلی بزرگ اطلاعرسانی و اجرا میشوند، آیا بخشهایی از الگوریتمهای لینکسازی نیز بروزرسانی میشود یا خیر.
جان مولر در پاسخ به این سوال شروع ابتدا الگوریتم هستهای و اصلی را توصیف کرد و اینکه از چه الگوریتمهایی تشکیل شده است، نه فقط یک الگوریتم مرکزی بسیار بزرگ.
پاسخ مولر بدین شرح بود:
بطور کلی آپدیت یک الگوریتم هستهای، آنطوری که تاکنون توضیح داده شده است کمی گنگ و مبهم است.
چون به این شکل نیست که بگوییم ما یک ماشین داریم که الگوریتم مرکزی به حساب میآید و وقتی یک تغییر در آن ایجاد کنیم آنرا آپدیت یک الگوریتم مرکزی بدانیم.
سپس، مولر توضیح داد که در واقع طی آپدیت یک الگوریتم هستهای چه اتفاقی میافتد. او چیزهایی که اتفاق میافتد را به دو بخش تقسیم کرد.
اولین بخش شامل تغییرات اساسی در بسیاری از الگوریتمها بود. دومین بخش یک تغییر مشخص در “ترجمهها و تفسیرها”یی بود که مرجعی برای تغییر میزان تاکید هر سیگنال و چگونگی تاکید آن بودند.
مولر ادامه داد:
ما الگوریتمهای مختلف زیادی داریم که کار جستجو را انجام میدهند. وقتی که تغییرات مشخصی را روی تعدادی از آنها اعمال میکنیم و یا تغییرات خاصی را طبق تفسیری که از آنها داریم اعمال میکنیم، در اینصورت چیزی که اتفاق میافتد را یک آپدیت برای یک الگوریتم هستهای مینامیم.
پس از این نقطه نظر، اینطور نیست که بگوییم با آپدیت یک الگوریتم هستهای نحوه برخورد ما با لینکها هیچوقت تغییر نخواهد کرد یا اینکه همیشه تغییر خواهد کرد.
یک تغییر در یک الگوریتم مربوط به لینک میتواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، نه فقط در طول آپدیت یک الگوریتم هستهای.
این تغییرات ممکن است اساسا در هر زمانی رخ بدهند. حتی میتوانند همزمان با آپدیت الگوریتم مرکزی انجام شوند.
چه مدت طول میکشد که لینکسازی روی رتبه سایت تاثیر بگذارد؟
در نهایت، مولر به اینکه لینکها خودشان چطور پردازش میشوند و در رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو (SERPs) تاثیر میگذارند اشاره کرد.
خیلی از کاربران میگویند که تاثیرگذاری یک لینک ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد.
مولر به اینکه یک لینک چه مدت طول میکشد تا روی گوگل تاثیر بگذارد بدین شکل پاسخ داد:
نحوه پردازش لینکها برای ما یک فرایند پیوسته و ادامهدار است. پس اینطور نیست که منتظر یک بازه زمانی خاص بمانیم تا تاثیرات جدید آن لینک را ببینیم.
اما معمولا وقتی لینکها را روی وب میبینیم میتوانیم آنها را بلافاصله در نظر بگیریم.
آپدیت الگوریتمهای لینک و مدت زمانی که طول میکشد تا لینکها تاثیر بگذارند
جان مولر مهندس گوگل بینش خوبی درباره ارتباط بین لینکها و آپدیتهای الگوریتم اصلی ارائه داد.
اینکه تایید کرد لینکها میتوانند بلافاصله تاثیر خود را بگذارند شاید برای بعضی افراد تعجب آور باشد. شاید به این دلیل باشد که در عمل چند هفته یا چند ماه طول میکشد تا تاثیر روی رتبه را ببینیم. چون بیش از یک یا پنج یا ده لینک لازم است تا تاثیرات لینک روی رتبه به چشم بیاید و واقعا یک تغییر ایجاد کند.
در دوره جامع آموزش سئو یک فصل را به مباحث مربوط به لینکسازی اختصاص دادهایم که میتوانید از مطالب آن برای درک بیشتر این مقاله استفاده نمایید.