نظر گوگل درباره اینکه چطور متاتگ نوایندکس می‌تواند باعث مشکل شود

متاتگ‌ها کدهایی هستند که در هدر سایت قرار می‌گیرند و کارکرد آنها مشابه فایل Robots.txt می‌باشد که قبلا درباره این فایل‌ها مقاله کامل و جامعی ارائه کرده‌ایم.

در این مقاله می‌خوانیم که جان مولر به سوالی درباره اینکه چرا استفاده از متاتگ‌های نوایندکس ممکن است روی بعضی از انواع صفحات تاثیر معکوس بگذارند چه پاسخی می‌دهد. با سئوف همراه باشید.

سوالی درباره استفاده از متاتگ‌های نوایندکس در صفحات محصول که موقتا اتمام موجودی کرده‌اند مطرح شد. جان مولر از گوگل به این سوال پاسخ داد. سپس درباره اینکه چطور این نوع استفاده ممکن است گوگل را تا حدی از سایت دور کند و باعث ایجاد مشکل شود توضیحاتی ارائه کرد.

قبل از اینکه ادامه مقاله را مطالعه نمایید، یادآوری می‌شود که یک دوره رایگان و جامع آموزش سئو برای شما عزیزان روی سایت قرار گرفته است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

متاتگ‌ ربات (Robots Meta Tag)

متاتگ ربات‌ یک روش در سطح Directive است تا به موتورهای جستجو بگوییم که یک صفحه وب را ایندکس نکنند. ایندکس شدن یعنی آن صفحه در یک لیست از صفحات وب قرار بگیرد که قرار است در صفحات نتایج جستجو (SERPs) نمایش داده شوند.

“Directive” کدی است که موتورهای جستجو ملزم به پیروی از آن هستند.

متاتگ نوایندکس ربات به موتورهای جستجو می‌گوید که یک صفحه نباید در ایندکس قرار بگیرد. وقتی صفحه‌ای از ایندکس حذف می‌شود به این معنی است که دیگر در صفحات نتایج نمایش داده نمی‌شود.

سوال درباره صفحات محصولی که موجودیشان به اتمام رسیده

سوالی که جان مولر پاسخ داد توسط فردی پرسیده شده بود که متاتگ نوایندکس را به صفحه محصولاتی که اتمام موجودی داشتند یا به هر دلیلی امکان خرید در آنها نبود اضافه می‌کرد. بدین ترتیب، گوگل می‌توانست آن صفحات را از نتایج جستجو حذف کند.

سپس، آن شخص بعد از اینکه موجودی انبار شارژ شد متاتگ نوایندکس را بروزرسانی و تبدیل به دستور “ایندکس” کرد. با تغییر Directive نوایندکس به ِDirective ایندکس، شخص محتوانویس به گوگل اعلام کرد که می‌تواند آن صفحه را در صفحه نتایج نمایش دهد.

سوال مطرح شده بدین ترتیب بود:

ما meta robots را بطور معمول آپدیت می‌کنیم به ایندکس و نوایندکس. و ماه گذشته آخرین تغییرات را روی صفحات محصولی که موجودی آنها در هفت روز آخر شارژ شده بود انجام دادیم و برایشان مارک “ایندکس” قرار دادیم. اما هیچ تاثیری روی URL هایی که با نوایندکس نشانه‌گذاری شده بودند ندیدیم. من بصورت دستی بعضی از URLهای تغییر یافته اخیر را بررسی کردم.

به نظر می‌رسد گوگل هچیوقت آنها را فالو نمی‌کند.

سوئیچ بین ایندکس و نوایندکس در متاتگ ایندکس ربات، به نظر می‌رسید که برای آن شخص، جواب نمی‌داد.

جان مولر به این سوال پاسخ داد و گفت که چگونه گوگل متاتگ نوایندکس را هندل می‌کند.

بطور کلی، فکر می‌کنم نوسان بین ایندکس و نوایندکس چیزی است که می‌تواند ما (گوگل) را قدری دور کند.

چون اگر صفحه‌ای را ببینیم که برای مدتی طولانی نوایندکس است این تصور را خواهیم داشت که این صفحه نوعی صفحه 404 است و نیازی نیست آنرا بطور منظم کراول کنیم.

پس در اینصورت، ما این صفحات را بعنوان نوایندکس می‌بینیم و تصمیم می‌گیریم که دیگر آنها را بصورت منظم کراول نکنیم، بدون توجه به اینکه چه چیزی را در فایل نقشه سایت قرار داده باشید.

پس این، حالتی است که نوسان بین متاتگ ایندکس و نوایندکس درصورتیکه بخواهید آن صفحات هر بار ایندکس شوند، بی فایده خواهد بود.

چگونگی هندل کردن تگ‌های نوایندکس توسط گوگل

جالب است که نحوه برخورد گوگل با متاتگ‌های نوایندکس ربات مشابه برخورد آن با یک کد پاسخ 404 است.

تگ ربات نوایندکس یک ابزار قدرتمند است و بهترین مورد استفاده برای آن، روی صفحاتی است که محتوانویس نمی‌خواهد هیچوقت ایندکس شوند.

طبق صفحه توسعه دهنده متاتگ ربات گوگل:

متاتگ ربات به شما اجازه می‌دهد که از یک روش ویژه صفحه استفاده کنید تا کنترل کنید که یک صفحه تکی چطور ایندکس شود و به کاربر نمایش داده شود.

این متاتگ باعث می‌شود که موتورهای جستجو، صفحه را در نتایج جستجو نمایش ندهند.

این صفحه درباره اینکه گوگل با آن صفحات، مشابه یک صفحه 404 برخورد می‌کند و در نتیجه صفحه را کمتر کراول می‌کند چیزی نگفته است.

نحوه برخورد با صفحات محصول که موجودیشان به اتمام رسیده است

چند گام بسیار عالی برای برخورد با صفحات محصول با اتمام موجودی وجود دارد.

صفحات دسته‌بندی

در صفحات دسته‌بندی که هم محصولات موجود و هم محصولات ناموجود را لیست می‌کنند، بهترین کار این است که اول اقلام موجود را بصورت پیش فرض نمایش دهیم.

و بعد، محصولات ناموجود را در انتهای صفحات جستجو و صفحات دسته‌بندی نمایش دهیم.

بخش Customers also Considered

یک اقدام خوب برای هندل کردن صفحات محصول با اتمام موجودی، نمایش یک بخش با نام Customers also Considered در بالای چنین صفحه‌ای است.

بدین ترتیب می‌توانید به بازدیدکننده سایت، محصولات موجودی که احتمال می‌رود برایشان جالب باشد را نمایش دهید.

اعلان موجود شدن محصول

یک اقدام خوب دیگر، قرار دادن دکمه موقت برای اعلان موجودی محصول می‌باشد. بدین ترتیب مشتری‌ها می‌توانند هنگام موجود شدن یک محصول، اعلان دریافت کنند.

داده‌های ساختاریافته برای ناموجود بودن

ویژگی داده ساختاریافته “Offer” محصول، یک نوع با نام ItemAvailability دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا به موتورهای جستجو بگوید چه زمانی یک آیتم موجود و چه زمانی ناموجود است.

نوع ItemAvailability یا موجودی محصول توسط گوگل در لیست موارد توصیه شده قرار گرفته است. اما الزامی هم نیست.

با نشانه‌گذاری این داده ساختاریافته با “ناموجود”، موتورهای جستجو قادر خواهند بود که آن صفحه را در نتایج جستجو نمایش ندهند ولی همچنان به ایندکس کردن آن ادامه دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.