آیا استفاده زیاد از کلمات کلیدی در عناوین و توضیحات برخلاف قوانین گوگل است؟ – پاسخ جان مولر

همانطور که می‌دانید، تکرار زیاد کلمه کلیدی در متن محتوا که به آن Keyword Stuffing می‌گویند از نظر گوگل درست نیست. اما درباره استفاده زیاد از کلمه کلیدی در تگ‌های عنوان و توضیحات چطور؟ آیا این کار با قوانین گوگل در تناقض است؟

در این مقاله می‌خواهیم نظر جان مولر را درباره این موضوع بدانیم.

درباره اقداماتی که برای بهینه‌سازی محتوا انجام می‌شود قبلا صحبت کرده‌ایم و به جزئیات این بحث پرداخته‌ایم.

بطور خلاصه برای بهینه‌سازی محتوا باید مواردی مانند نکات زیر را رعایت کرد:

  • استفاده از کلمات کلیدی در داخل متن، آدرس URL، تیترها و توضیحات متا.
  • ارائه محتوای مفید، جامع و کامل.
  • بهینه‌سازی تصاویر.
  • و مواردی از این قبیل.

در این مقاله روی استفاده از کلمات کلیدی در عنوان‌ها و توضیحات بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سوال درباره استفاده زیاد از کلمات کلیدی در توضیحات و عناوین

جان مولر مهندس گوگل درباره عنوان‌ها و توضیحاتی که پر از کلمه کلیدی هستند شفاف‌سازی می‌کند. او می‌گوید این یک اتفاق رایج است و نقض‌کننده قوانین وبمستر گوگل (Webmaster Guidelines) نیست.

در 11 دسامبر 2020 و در Google Search Central SEO به این موضوع پرداخته شده است. یک سئوکار به مولر می‌گوید: بعضی از بیزینس‌های کوچک را می‌بینیم که همیشه عنوان‌ها و توضیحات خود را با کلمات کلیدی تجاری پر می‌کنند، حتی زمانی که توصیه می‌شود این کار را نکنند.

شخص سوال‌کننده (متخصص سئو) یک گل‌فروشی که در برایتون قرار دارد را مثال می‌زند و یکی از توضیحاتی که برای محتوا قرار داده را برایش می‌خواند:

Wedding Flowers Brighton, Funeral Flowers Brighton, Anniversary Flowers Brighton, Birthday Flowers Brighton

او می‌گوید: از نظر زیبایی‌شناسی این کار درست نیست، اما معمولا این نوع صفحات را زیاد می‌بینیم که رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل SERPs دارند.

او از مولر می‌پرسد که چرا عنوان‌ها و توضیحاتی که با کلمات کلیدی پر شده‌اند در نتایج جستجو به وفور دیده می‌شوند؟ و آیا این کار آنها برخلاف قوانین گوگل است یا خیر؟ در ادامه پاسخ مولر را خواهیم خواند.

نظر جان مولر درباره تکرار زیاد کلمه کلیدی در عنوان‌ها و توضیحات

مولر بدون هیچ حرف اضافه‌ای می‌گوید: اشباع تگ‌های متا عنوان و توضیحات با کلمات کلیدی برخلاف قوانین گوگل نیست. حتی چیزی نیست که گوگل آنرا یک مشکل بداند.

البته اینطور هم نیست که بگوییم گوگل توصیه می‌کند این کار را انجام دهید. چون پرکردن توضیحات و عنوان با کلمات کلیدی می‌تواند فهمیدن موضوع صفحه را برای گوگل سخت کند.

مولر می‌گوید بزرگترین پیشرفتی که یک سایت می‌تواند انتظار داشته باشد که با بازنویسی آن عناوین و توضیحات ببیند این است که نرخ کلیک یا CTR بهتری داشته باشد. او بارها توصیه به بازنویسی بهتر متاتگ‌ها برای بهبود نرخ کلیک کرده، اما هیچوقت توصیه به انجام این کار جهت دریافت رتبه بهتر نکرده است.

پاسخ مولر بدین شرح است:

این برخلاف قوانین ما نیست. حتی یک مشکل محسوب نمی‌شود. فکر می‌کنم اغلب بعنوان مکانی است که می‌توانید به کمک آن بعضی چیزها را بهبود دهید. در صورتیکه از یک عنوان مناسبتر استفاده کنید این اتفاق می‌افتد، چون به ما کمک می‌کنید تا مرتبط بودن را بهتر درک کنیم.

پس اینها (عنوان و توضیحات) مکان‌هایی هستند که فکر می‌کنم روی بهبود نرخ کلیک تمرکز دارند تا بهبود رتبه. و اگر با یک رتبه یکسان، شما نرخ کلیک بالاتری کسب کنید به این خاطر که کاربران، سایت شما را برای جستجوی خود مرتبطتر شخیص داده‌اند، خوب این خبر خوبی است.

توصیه مولر به استفاده از رویکردی متمرکزتر در نوشتن عناوین و توضیحات

مولر می‌داند که تکرار کلمات کلیدی در عناوین و توضیحات یک تاکتیک رایج است.

هرچند که این به آن معنا نیست که مالکان سایت‌ها باید هر کلیدواژه‌ای را در آنجا قرار دهند. مولر یک رویکرد متمرکزتر را توصیه می‌کند؛ نوشتن یک عنوان یا توضیحاتی که کلیک بیشتری دریافت می‌کند مهمتر و بهتر از قرار دادن یک عالمه کلمه کلیدی است.

مولر می‌گوید:

این تاکتیک واقعا یک تاکتیک رایج است. همانطور که ما از کلمه کلیدی در عناوین بعنوان بخشی از سیستم رتبه‌بندی خود استفاده می‌کنیم، کاربران هم فکر می‌کنند که خوب حالا باید همه کلمات کلیدی را به عنوان خود اضافه کنم. پس فقط به خاطر اینکه آنها برای رتبه‌بندی استفاده می‌شوند به این معنی نیست که باید هر چیزی را در آنجا قرار دهید.

و گاهی هم من شک می‌کنم که وجه مهمتر، واقعا نرخ کلیک حاصل از جستجو است تا تاثیر رتبه گرفتن. بخصوص برای بیزینس‌های کوچک، شانس زیادی برای دیده شدن در نتایج در جاهای زیادی ندارید. چون احتمالا روی ناحیه مربوط به خود تمرکز کرده‌اید و داشتن یک عنوان که واقعا خوب باشد، واقعا با بیزینس شما تطابق داشته باشد، بسیار مهمتر از داشتن همه کلمات کلیدی در داخل آن است.

نتیجه‌گیری:

در نهایت باید بگوییم که استفاده زیاد از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات ایرادی ندارد. اما توصیه هم نمی‌شود. این کار برخلاف قوانین گوگل نیست و روش سئو کلاه سیاه محسوب نمی‌شود.

این یک روش رایج بین کسب و کارهاست که کلمات کلیدی را در عنوان و توضیحات زیاد استفاده کنند. اما دلیلی بر این نیست که همه کلمات کلیدی خود را به زور در این نواحی قرار دهید تا رتبه بگیرید.

امیدواریم این مقاله از سئوف به دانش شما افزوده باشد.

سپاس از همراهی شما.

2 نظرات
  1. user می گوید

    خیلی مطلب مفیدی بود، درباره تگ alt هم لطفاً توضیح بدید، باید برای عکس ها هم از کلمه کلیدی استفاده کنم؟

    1. seof می گوید

      خوشحالیم که مفید بوده، بله دقیقا خزشگر یا همان کراولر گوگل عکس رو نمیفهمه ور از روی alt تصویر متوجه میشه که تصویر مربوط به چی هست، بکار بردن کلمه ای که بیانگر تصویر باشه خیلی مهمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.