نظر جان مولر درباره تاثیر طول انکرتکست روی سئو سایت – متن پیوند کوتاه بهتر است یا بلند؟

متن پیوند، انکر تکست و متن لنگر همگی معادل کلمه انگلیسی Anchor Text هستند که به معنای عبارتی است که یک لینک روی آن می‌نشیند و کاربر با کلیک روی آن عبارت وارد لینک مورد نظر می‌شود.

قبلا در مقالات آموزشی دوره رایگان سئو درباره لینک و انواع آن صحبت کرده‌ایم و می‌دانیم که یک لینک در متن روی یک عبارت می‌نشیند و آنرا قابل کلیک می‌کند. حال می‌خواهیم بدانیم طول این عبارت که لینک روی آن می‌نشیند و به آن متن پیوند گویند تاثیری در سئو دارد یا خیر.

طبق گفته جان مولر از مهندسان موتور جستجوی گوگل، یک تفاوت کلیدی بین متن پیوند کوتاه و طولانی در لینک‌دادن به صفحات وجود دارد. امروز می‌خواهیم ببینیم این تفاوت چیست و کدام انکر تکست بهتر است. کوتاه یا بلند؟

متن پیوند یا Anchor Text موضوعی است که اخیرا در برنامه زنده SEO Office Hours زیاد روی آن بحث شده است. سوالی بدین شکل از طرف کاربران مطرح شد:

آیا شما با انکر تکستی که شامل چندین کلمه است مشابه انکر تکستی که فقط دو کلمه دارد رفتار می‌کنید؟

منظور من این است که آیا ارزش بیشتری برای آن دو کلمه در نظر می‌گیرید در مقایسه با متن پیوندی که 7 یا 8 کلمه دارد؟

بعنوان مثال متن پیوند دو کلمه‌ای مانند “باکس گل” و متن پیوند 7 کلمه‌ای مانند “برای سفارش باکس گل اینجا کلیک کنید”.

تاثیر متن پیوند طولانی و کوتاه روی سئو چیست؟ توضیحات جان مولر

وقتی صحبت از رتبه‌بندی می‌شود، نمی‌توان گفت که گوگل مشخصا با متن پیوند طولانی متفاوت از متن پیوند کوتاه رفتار می‌کند.

هرچند استفاده از کلمات بیشتر در انکر تکست، اطلاعات زمینه بیشتری را برای گوگل در مورد صفحه‌ای که به آن لینک داده شده فراهم می‌آورد.

هرچقدر گوگل اطلاعات زمینه بیشتری درباره یک صفحه داشته باشد، قادر خواهد بود آن صفحه را برای کوئری‌ها مرتبط، بطور موثرتر و کارآمدتری رتبه‌دهی کند.

انکرتکست طولانی یا کوتاه؟
متن لنگر کوتاه بهتر است یا طولانی؟

پس چیزی که در اینجا خیلی مهم است این است که بدانیم گوگل تمام متن‌های پیوند را می‌خواند و پردازش می‌کند و از اطلاعات بدست آمده متوجه می‌شود که آن صفحه درباره چه موضوعی است.

جان مولر به سوال مطرح شده چنین پاسخ می‌دهد:

فکر نمی‌کنم کار خاصی به طول متن پیوند داشته باشیم. اما این متن را بعنوان روشی برای فراهم کردن اطلاعات بیشتر درباره صفحات به کار می‌بریم.

گاهی اگر متن لنگر طولانی‌تری داشته باشید، اطلاعات بیشتری به گوگل می‌دهید. گاهی هم طولانی بودن انکر تکست فقط مانند تجمعی از کلمات کلیدی مختلف است.

پس از این نقطه نظر، نمی‌توانم بگویم یکی خوب است و دیگری خوب نیست. و این چیزی است که گاهی مخصوصا در لینک‌سازی داخلی قصد دارید برای کاربر شفاف‌سازی کنید که اگر روی آن لینک کلیک کند چه چیزی را خواهد دید.

پس نمی‌توان گفت متن لنگر کوتاه بهتر است یا طولانی. بلکه اطلاعاتی که در هرکدامشان ارائه می‌شود متفاوت است.

تولیدکنندگان محتوا چه چیزی را باید درباره طول متن پیوند در نظر بگیرند؟

مالکان سایت‌ها و کسانی که محتوا تولید می‌کنند باید این را در نظر بگیرند که انکر تکست مانند یک ابزار است، نه راه حل. یک راه آسان است برای کمک به گوگل برای اینکه بیشتر متوجه موضوع صفحات مهم شود.

این بدان معنی نیست که انکر تکست سرشار از جزئیات برای هر صفحه بنویسیم. بلکه بدان معناست که بویژه برای URL هایی که مهم هستند Anchor Text طولانی‌تری در نظر بگیریم.

نمونه‌هایی از چنین آدرس‌های URL را در زیر می‌بینیم:

  • صفحات بسیار باارزش سایت خودتان.
  • محتوایی که به سایر سایت‌ها در آن لینک داده‌اید.
  • صفحاتی که شامل بکلینک به سایت شما هستند.
  • صفحاتی که به شما یا برند شما در آن اشاره (Mention) شده است.
  • و غیره.

مجددا باید بگوییم که متن لنگر به خودی خود یک فاکتور رتبه‌بندی نیست. اما می‌تواند به گوگل کمک کند تا بفهمد برای یک صفحه بابت چه کوئری‌هایی رتبه بدهد.

برای اینکه مروری روی فاکتورهای رتبه‌بندی داشته باشید می‌توانید مقاله “عوامل مهم رتبه‌بندی در موتورهای جستجو” استفاده کنید.

1 نظر
  1. شهاب می گوید

    کوتاه و مفید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.