۱۰ سوال که باید قبل از تولید محتوا از مشتری بپرسیم؟

5
(1)

یک موضوع مشخص می‌تواند از زوایای مختلفی به مشتریان یک سازمان ارائه شود؛ مزایای رقابتی، شرایط بازار، شرایط سازمان، مخاطبان هدف یا اهداف کمپین نیازمند محتوایی متفاوت هستند.
مثلاً یک فروشگاه آنلاین به اقتضای شرایط، به تولید محتوا در زمینه‌هایی مثل کیفیت سرویس‌دهی، ارسال، قیمت‌گذاری و یا سایر مزایای رقابتی خود نیاز دارد.
مزیت رقابتی این برند کیفیت سرویس‌دهی و نقطه ضعف آن هزینه بالای ارسال به نسبت رقباست. اگر شما در محتوایی که تولید می‌کنید تاکید زیادی روی مزایای ارسال آنلاین کالا داشته باشید، متن ممکن است توسط کارفرما تایید نشده و وارد مرحله اصلاح ‌شود. این روند می‌تواند بارها و بارها درباره موضوع‌های مختلف تکرار شود.
بنابراین نیاز است قبل از تولید محتوا، مجموعه‌ای از اطلاعات را از کارفرما دریافت کنید تا بتوانید در کمترین زمان کاربردی‌ترین محتوا را تولید کنید.

بریف محتوا چیست؟

بریف؛ یک سند محتواست که مجموعه اطلاعات آن راهنمای نویسنده برای تولید محتوا خواهد بود. الزامات اساسی مانند تعداد کلمات، موضوع، عنوان، هدف، مخاطبان، کلمات کلیدی و غیره که توسط مشتری ارائه‌شده یا نیاز است شما با طرح سوال‌هایی به این سند محتوا دست پیدا کنید.

داشتن بریف قبل از تولید محتوا چه اهمیتی دارد؟

کمبود وقت و تمایل به تسریع روندها یکی از دلایل نداشتن بریف در پروژه‌هاست. اما اغلب زمان بیشتری برای بازبینی محتوا و رفت و برگشت‌های متعدد، سپری می‌شود و این دلیل قانع کننده‌ای است تا بدون بریف شروع به تولید محتوا نکنید.  در ادامه دلایل اهمیت بریف را مرور خواهیم کرد:

  • هم‌راستا شدن با استراتژی سازمان
  • درک درست هدف
  • شفاف‌شدن مسیر تولید محتوا
  • شفافیت مالی
  • کاهش بازنویسی‌های آتی
  • آشنایی با مخاطب
  • آگاهی از رسانه انتشار محتوا
  • تدوین نقشه محتوا

یک بریف محتوا کاربردی چه بخش‌هایی دارد؟

چه سوال‌هایی از مشتری بپرسم تا قبل از شروع تولید محتوا اشراف کامل به مسیر پیدا کرده و با مشتری و هدف نهایی همگام شویم؟ مجموعه سوالات و بخش‌های یک سند خلاصه محتوا  (Content Brief) شامل بخش‌های زیر است:

1. سازمان خود را معرفی کنید

قبل از هر چیز از مشتری بخواهید که سازمان خود را با تمامی ارزش‌هایی که دارد به شما معرفی کند. می‌توانید برای راحت‌تر شدن مسیر پیش‌نویسی به مشتری ارائه کنید. مثلاً:

شرکت ________ در سال ____  در شهر ________ با هدف تولید یا ارائه خدمات _____________ تاسیس شده است. باور و ارزش اصلی این مجموعه ________________ است. خدمات یا محصولات این شرکت در ________________ عرضه می‌شود. دستاوردهایی از جمله __________ و __________ کسب کرده است.

2. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

درک درست شما از مخاطبان یک سازمان در تعیین لحن، تمرکز بر نیازها، فرهنگ و… در تولید محتوا کمک اساسی می‌کند.

نمونه متن پیش‌فرض:‌ مخاطب هدف این مجموعه آقا / خانم، در محدوده سنی _ و _ ، و شهر و یا کشورهای  ____  ____  ____  هستند. طبقه اجتماعی آن‌ها __ و  __ است. علایق و نیازهای آن‌ها  ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____.

3. لحن مورد نظر شما در این محتوا چیست؟

شما متنی با زبان محاوره می‌نویسید در حالی که برند بسیار رسمی با مخاطبان خود صحبت می‌کند؛ گاهی به تناسب کمپین نیز این لحن ممکن است تغییر کند بنابراین پرسیدن این سوال از مشتری به شما کمک می‌کند تا درست پیش بروید.

4. رقبای شما چه کسانی هستند؟

بررسی رقبا از اقدامات اولیه قبل از تولید محتوا است، بنابراین از مشتریان بخواهید رقبای خود را به ترتیب اهمیت به شما معرفی کنند. گاهی درک اهمیت و توجه مشتری به یک رقیب خاص دید عمیق‌تری به شما از نیاز و پایه‌های تولید محتوا می‌دهد.

5. هدف شما از تولید این محتوا چیست؟

درک هدف کمپین، رپورتاژ آگهی، مقاله و … به شما کمک می‌کند تا به درستی محتوایی مورد نیاز مشتریان را تولید کنید. مثلاً یک برند شناخته‌شده نیاز دارد که صرفاً در رسانه‌ها حضور داشته باشد تا نامش در ذهن مخاطب یادآوری شود و در بازه زمانی دیگر قصد دارد محصول جدیدی معرفی ‌‌کند.

6. این محتوا در چه رسانه‌هایی منتشر خواهد شد؟

درک رسانه برای تولید محتوای متناسب با آن به شما کمک می‌کند تا دقیق و حساب‌شده عمل کنید. مثلاُ وقتی مشتری تصمیم به تولید محتوا برای رپورتاژ آگهی می‌کند، به تناسب رسانه‌ای که انتخاب کرده لحن و پیام متفاوتی خواهد داشت تا به بیشترین خروجی برسد. مثلا مشتریان در پلتفرم تریبون (triboon.net) این امکان را دارند تا پس از انتخاب رسانه‌ها درخواست تولید محتوا کنند، تیم نویسندگان با توجه به اطلاعات که از مشتری دریافت می‌کنند در سریع‌ترین زمان محتوای مناسب شما را برای رسانه‌های هدف تهیه خواهند کرد.

7. کلمات کلیدی این پروژه چیست؟

وقتی شروع به تولید محتوا می‌کنید نیاز به تحقیق و بررسی کلمات کلیدی دارید. استفاده از راهکارهای کی‌ورد ریسرچ (Keyword research) به شما کمک می‌کند از تمام زوایای پروژه آگاه شوید و بنابراین با تسلط بیشتر و در زمان کمتر، محتوای موثرتری تولید کنید.

8. تعداد کلمات و قالب محتوای مورد نظر شما چقدر است؟

محتوای مورد نظر چند کلمه است؟ چه بخش‌های پیشنهادی دارید؟ شروع و پایان محتوا چگونه باشد؟ تمایل دارید مستقیم و تبلیغاتی عمل کنید یا غیرمستقیم به موضوع مورد نظر اشاره شود. هر مورد دیگری که برای شفاف‌سازی محتوای خود لازم دارید را در این قسمت از مشتریان بپرسید.

9. تاریخ مورد نظر خود را برای دریافت محتوای تولیدشده اعلام کنید

اغلب مشتریان اولین زمان ممکن را به شما پیشنهاد می‌دهند؛ اگر در این زمینه محدودیتی دارید در ایمیل یا تماس تلفنی این موضوع را اعلام کنید.

10. بودجه این پروژه چقدر است؟

گاهی مشتری از نرخ و ارزش محتوای تولیدشده آگاهی ندارد. آگاهی از بودجه مورد نظر به شما کمک می‌کند تا به تناسب آن تولید محتوا کنید. به عنوان مثال اگر مشتری برای متن یک خبر، مقاله و … محدودیت بودجه داشته باشد، در نگارش متن تناسب پرداختن به محتوا متفاوت خواهد بود تا پیام اصلی در جای درست و به تناسب این محدودیت انتقال داده شود.

 در پایان، راهکاری برای تسهیل تولید تا انتشار محتوا

برای کاهش چالش‌های تولید محتوا، داشتن اطلاعات کامل قبل از انجام کار می‌تواند بسیار مفید باشد. پلتفرم محتوای تریبون، تمامی موارد گفته‌شده را رعایت می‌کند تا هم کارفرماها محتوای باکیفیت و مطابق انتظار خود دریافت کنند و هم نویسندگان قبل از شروع نوشتن، اطلاعات کاملی از کسب‌وکار هدف داشته باشند و متن بهتری بنویسند.

در تریبون امکان سفارش انواع محتوای متنی مانند محتوای رپورتاژ آگهی، محتوای همیشه سبز برای بلاگ، محتوای معرفی محصول و… را خواهید داشت و در کوتاه‌ترین زمان با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب محتوای خود را تحویل خواهید گرفت.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.