بیل گیتس کیست – زندگینامه و بیوگرافی ، بیل گیتس چگونه ثروتمند شد؟

5
(1)

بیل گیتس کیست؟ آیا زندگی ‌نامه بیل گیتس را مطالعه کرده اید؟ آیا می‌دانید راز موفقیت بیل گیتس چیست؟ پس با سئوف همراه باشید.

این مقاله درباره بنیان‌گذار مایکروسافت “بیل گیتس” می‌باشد. “ویلیام هنری گیتس” (متولد 28 اکتبر 1955) یک بازرگان آمریکایی موفق، توسعه‌دهنده نرم‌افزار و خیر است. او یکی از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت می‌باشد.

گیتس در طول کار خود در مایکروسافت سمت‌های رئیس، مدیرعامل و معمار ارشد نرم‌افزار را بر عهده داشته است. درحالی‌که او یکی از بزرگ‌ترین سهامداران ثروتمند تا ماه می 2014 بود. او یکی از مشهورترین کارآفرینان و پیشگامان در میکرو رایانه دهه 1970 و 1980 نیز می‌باشد.

گیتس در “سیاتل” واشنگتن متولد و بزرگ‌شده است. در سال 1975 گیتس با دوست كودكی “پاول آلن” در “آلبوكرک نیومكزیكو”، مایکروسافت را تأسیس كرد. این شرکت باگذشت زمان به بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزار رایانه‌های شخصی جهان تبدیل شد. در اواخر دهه 1990 او به دلیل تاکتیک‌های تجاری خود که ضد رقابتی محسوب می‌شد موردانتقاد قرار گرفت.

اوایل زندگی بیل گیتس به چه شکلی بود؟

گیتس در 28 اکتبر 1955 در “سیاتل واشنگتن” متولد شد. او پسر “ویلیام اچ گیتس” می‌باشد؛ و “مری ماکسول” مادر او است. اصالت او به انگلیسی، آلمانی / اسکاتلندی-ایرلندی برمی‌گردد. پدرش یک وکیل برجسته بود و مادرش در هیئت‌مدیره “First Interstate BancSystem” و “United Way of America” خدمت می‌کرد. پدربزرگ مادری گیتس (جی دبلیو ماکسول)، رئیس بانک ملی آمریکا بود.

اوایل زندگی
بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟

گیتس یک خواهر بزرگ‌تر به نام “کریستی (کریستین)” و یک خواهر کوچک به نام “ترش لیبی” دارد. او چهارمین فرزند در خانواده‌اش می‌باشد. اما به ویلیام گیتس سوم یا “تری” (یعنی سه) معروف است؛ زیرا پدرش پسوند “II” داشت. این خانواده در منطقه “Sand Point” سیاتل در خانه‌ای زندگی می‌کردند. که در اثر گردباد نادر در هفت‌سالگی گیتس آسیب دید.

گیتس در 13 سالگی، به مدرسه آمادگی خصوصی “Lakeside” رفت، جایی که اولین برنامه نرم‌افزاری خود را نوشت.

گیتس به برنامه‌نویسی سیستم GE در BASIC علاقه‌مند شد. و از کلاس‌های ریاضی فرار می‌کرد تا به دنبال علاقه خود برود. او اولین برنامه رایانه‌ای خود را بر روی این دستگاه نوشت. پیاده‌سازی برنامه tic-tac-toe که به کاربران این امکان را می‌داد تا بتوانند بازی‌های رایانه‌ای را در کامپیوتر اجرا کنند. گیتس مجذوب دستگاه و چگونگی اجرای کد نرم‌افزار بود.

آغاز دوران برنامه نویسی بیل گیتس

پس از کمک مالی مدیران باشگاه، گیتس و سایر دانشجویان به دنبال یافتن اطلاعات و دانش، برای سیستم‌هایی ازجمله مینی کامپیوترهای DEC PDP بودند.

این چهار دانشجو برای کسب درآمد، باشگاه برنامه نویسان “Lakeside” را تشکیل دادند. گیتس به‌جای استفاده از سیستم از راه دور از طریق “Teletype”، به دفاتر CCC رفت. و برای برنامه‌های مختلفی که روی سیستم اجرا می‌شدند، زبان های برنامه نویسی مثل Fortran، Lisp و زبان ماشین را مطالعه کرد.

سال بعد یک معلم از Lakeside از گیتس و ایوانز استفاده کرد تا سیستم زمان‌بندی کلاس مدرسه را به‌صورت خودکار راه‌اندازی کند. و مبلغی در ازای این کار به آن‌ها بدهد. این دو با کوشش تمام تلاش کردند تا برنامه را برای سال آینده آماده کنند. در اواخر سال، ایوانز در یک حادثه کوه‌نوردی کشته شد. که گیتس آن را یکی از غم‌انگیزترین روزهای زندگی خود توصیف کرد. سپس گیتس به آلن متوسل شد که به او کمک کرد سیستم را برای Lakeside به پایان برساند.

در 17 سالگی گیتس با آلن در پروژه‌های به نام Traf-O-Data، برای ساخت شمارنده‌های ترافیک بر اساس پردازنده 8008 اینتل سرمایه‌گذاری کرد.

آشنایی بیل گیتس و استیو بالمر

گیتس در آزمون‌های استعداد تحصیلی (SAT) امتیاز 1590 از 1600 را کسب کرد. و در پاییز 1973 وارد دانشگاه هاروارد شد. وی یک ‌رشته پیش‌دانشگاهی را انتخاب کرد، اما در دوره‌های ریاضیات و تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتر نیز شرکت می‌کرد. درحالی‌که در هاروارد بود با دانش آموزی به نام “استیو بالمر” آشنا شد. گیتس پس از دو سال هاروارد را ترک کرد، درحالی‌که بالمر در آنجا ماند و فارغ‌التحصیل شد. بعدا بالمر جانشین گیتس به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت شد.

بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟
بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟

گیتس الگوریتمی را برای مرتب‌سازی پنکیک ابداع کرد. که به‌عنوان راه‌حل یکی از مجموعه مشکلات حل‌نشده، در کلاس پروفسور هری لوئیس ارائه شد. راه‌حل وی با همکاری دانشمند کامپیوتر هاروارد،”کریستوس پاپادیمیتریو” رسمی و منتشر شد.

گیتس با پل آلن در ارتباط بود و در تابستان سال 1974 در “هانیول” به او پیوست. در سال 1975 “MITS Altair 8800” با پردازنده مرکزی “Intel 8080” منتشر شد. گیتس و آلن این را یک فرصت دیدند که شرکت نرم‌افزار رایانه‌ای خود را تأسیس کنند. گیتس در همان سال از دانشگاه هاروارد خارح شد.

والدینش پس از دیدن اینکه چقدر می‌خواهد شرکت شخصی خود را تأسیس کند، از او حمایت ‌کردند. وی درباره تصمیم خود برای ترک هاروارد توضیح داد: “اگر این فرصت پیش نمی‌آمد، من همیشه می‌توانستم به مدرسه برگردم.”

Altair BASIC اولین برنامه ای که بیل گیتس نوشت

گیتس در ژانویه 1975 ادعا کرد که برنامه‌ای برای Altair 8800 نوشته است. و با شرکت “سیستم‌های ابزار دقیق و تله‌متری (MITS)” تماس گرفت تا به آن‌ها اطلاع دهد که در حال کار بر روی یک مترجم BASIC برای سیستم‌عامل می‌باشد. در حقیقت گیتس و آلن هیچ برنامه‌ای نداشتند و کدی برای آن ننوشته بودند.

آن‌ها صرفاً می‌خواستند میزان علاقه MITS را بسنجند. “اد رابرتز” رئیس MITS، ملاقات با آن‌ها را قبول کرد. و در طی چند هفته آن‌ها یک شبیه‌ساز Altair ساختند که با یک مینی کامپیوتر کار می‌کرد و مترجم BASIC روی آن اجرا می‌شد. این جلسه در دفاتر MITS در آلبوکرک نیومکزیکو برگزار شد.

این‌یک موفقیت بود و منجر به توافق توزیع مترجم، به‌عنوان Altair BASIC با MITS شد. MITS آلن را استخدام كرد و گیتس از هاروارد مرخصی گرفت. تا در نوامبر 1975 با او در MITS كار كند. اولین کارمندی که گیتس و آلن استخدام کردند همکار دبیرستان آن‌ها “ریک وایلند” بود.

ثبت رسمی مایکروسافت توسط بیل گیتس

 آن‌ها پس از یک سال، نام تجاری “مایکروسافت” را در تاریخ 26 نوامبر 1976 نزد وزیر امور خارجه نیومکزیکو رسماً ثبت کردند. گیتس هرگز برای تکمیل تحصیلات خود به هاروارد برنگشت.

بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟
بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟

“Altair BASIC” مایکروسافت در بین علاقه‌مندان، به رایانه شخصی محبوب بود. اما گیتس کشف کرد که یک نسخه از آن در بازار درز کرده و در حال کپی و توزیع گسترده است. در فوریه 1976 او نامه طولانی را در خبرنامه MITS نوشت. و در آن ادعا كرد كه بیش از 90٪ از كاربران “Microsoft Altair BASIC” برای آن پولی پرداخت نکرده‌اند. همین موضوع باعث که انگیزه‌ی هر توسعه‌دهنده حرفه‌ای برای تولید، توزیع و نگهداری نرم‌افزار باکیفیت بالا از بین برود.

این نامه ازنظر بسیاری از علاقه‌مندان به رایانه محبوب نبود. اما گیتس همچنان بر این عقیده بود که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید بتوانند حق‌الزحمه خود را دریافت کنند. و به آن‌ها احترام گذاشته شود. مایکروسافت در اواخر سال 1976 از MITS جدا شد و به توسعه نرم‌افزار زبان برنامه‌نویسی، برای سیستم‌های مختلف ادامه داد. این شرکت در تاریخ 1 ژانویه 1979 از “آلبوکرک” به “بلویو واشنگتن” نقل‌مکان کرد.

گیتس گفت که شخصاً هر خط کدی را که این شرکت در پنج سال اول تولید کرده است، بررسی و بازنویسی می‌کند. با رشد شرکت گیتس به سمت مدیر و سپس به‌عنوان مدیر اجرایی تبدیل شد.

همکاری بیل گیتس با شرکت IBM

IBM بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تجهیزات رایانه‌ای در آن زمان برای شرکت‌های تجاری بود. که در ژوئیه 1980 برای تهیه نرم‌افزار برای رایانه شخصی آینده خود یعنی IBM PC، به مایکروسافت مراجعه کرد. IBM ابتدا پیشنهاد داد مایکروسافت مترجم BASIC را بنویسد. نمایندگان IBM همچنین اشاره کردند که آن‌ها به یک سیستم‌عامل نیاز دارند. و گیتس آن‌ها را به Digital Research (DRI)، سازندگان سیستم‌عامل CP / M که به‌طور گسترده استفاده می‌شد ارجاع داد.

بحث‌های IBM با Digital Research ضعیف پیش رفت و آن‌ها به توافق‌نامه صدور مجوز نرسیدند. “جک سامس” نماینده IBM، در جلسه بعدی با گیتس به مشکلات صدور مجوز اشاره کرد. و پرسید آیا مایکروسافت می‌تواند یک سیستم‌عامل ارائه دهد؟ چند هفته بعد گیتس و آلن پیشنهاد استفاده از 86-DOS سیستم‌عاملی مشابه CP / M را كه، “تیم پاترسون” از سیاتل محصولات رایانه‌ای (SCP) برای سخت‌افزارهای مشابه رایانه ساخته بود، داد.

قرارداد IBM و Microsoft برای ساخت یک سیستم عامل

مایکروسافت با SCP معامله‌ای را انجام داد تا نماینده انحصاری مجوزهای 86-DOS و بعداً مالک کامل آن باشد. مایکروسافت پاترسون را به کار گرفت تا سیستم‌عامل را برای رایانه شخصی سازگار کند و آن را به‌عنوان PC DOS با هزینه 50،000 دلار به IBM تحویل داد.

بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟
بیل گیتس کیست ، زندگی ‌نامه بیل گیتس ، راز موفقیت بیل گیتس چیست؟

این قرارداد هزینه نسبتاً کمی را برای مایکروسافت به همراه داشت. این وجهه‌ی خوبی بود که مایکروسافت با استفاده از سیستم‌عامل IBM به منشأ شرکت نرم‌افزاری پیشرو در جهان تبدیل شود. گیتس پیشنهاد انتقال حق نسخه‌برداری سیستم‌عامل به IBM را نداده بود، زیرا معتقد بود که سایر سازندگان رایانه‌های شخصی سخت‌افزار رایانه شخصی IBM را شبیه‌سازی می‌کنند.

 آن‌ها این کار را کردند و ساخت یک کامپیوتر سازگار با IBM، همراه با اجرای DOS و مطابق با استانداردها ساختند. فروش MS-DOS (نسخه DOS فروخته‌شده به مشتریانی غیر از IBM)، مایکروسافت را به یک نقش اصلی در صنعت سیستم عامل تبدیل کرد. مطبوعات مایکروسافت را بسیار سرتر از رایانه شخصی IBM خطاب می‌کردند. مجله PC این‌گونه بیان کرد: آیا گیتس “مرد پشت دستگاه بود؟”.

گیتس در 25 ژوئن 1981 بر تغییر ساختار شرکت مایکروسافت نظارت داشت که این شرکت مجدداً در ایالت واشنگتن ادغام شد و گیتس به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره منصوب شد؛ و “پاول آلن” به‌عنوان معاون او بود. در اوایل سال 1983 آلن پس از دریافت تشخیص “لنفوم هوچکین” شرکت را ترک کرد و به‌طور رسمی مشارکت تجاری بین گیتس و آلن خاتمه یافت.

 که ماه‌ها قبل به دلیل اختلاف‌نظر بر سر سهام مایکروسافت فسخ‌شده بود. بعد از مدتی گیتس روابط خود را با آلن ترمیم کرد. آن‌ها تا زمان مرگ آلن در اکتبر 2018 دوست بودند.

زمانی که مایکروسافت ویندوز را به جهان عرضه کرد

مایکروسافت اولین نسخه ویندوز را در 20 نوامبر 1985 منتشر کرد. در آگوست سال بعد این شرکت با IBM قرارداد توسعه یک سیستم‌عامل جداگانه، به نام OS / 2 را امضا کرد. اگرچه این دو شرکت نسخه اول سیستم جدید را با موفقیت توسعه دادند، اما به دلیل افزایش اختلافات مشارکت خراب شد.

گیتس مسئولیت اصلی استراتژی محصول مایکروسافت را از زمان تأسیس شرکت در سال 1975 تا 2006 بر عهده داشت.

گیتس به‌طور منظم با مدیران ارشد و مدیران برنامه‌های مایکروسافت ملاقات می‌کرد و مدیران او را به‌عنوان یک مبارز کلامی توصیف می‌کردند. بیل گیتس همچنین آن‌ها را به خاطر وجود حفره‌های قابل‌درک در استراتژی‌های تجاری یا پیشنهاد‌هایشان که منافع بلندمدت شرکت را در معرض خطر قرار می‌داد، تحقیر کرد.

او سخنرانی‌ها را با اظهاراتی مانند “این احمقانه‌ترین چیزی است که من تابه‌حال شنیده‌ام” و “چرا شما فقط به دنبال مناقع خود هستید؟” به چالش می‌کشید. هنگامی‌که به نظر می‌رسید بقیه در بیان سخنان خود ضعف داشتند، گیتس با کنایه می‌گفت: “من این کار را تا آخر هفته انجام می‌دهم.”

در طی سال‌های اولیه مایکروسافت گیتس در محصولات زبان برنامه‌نویسی شرکت، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار فعال بود، اما نقش اصلی او بیشتر به‌عنوان مدیرعامل و مدیر اجرایی بود.

زمانی که مایکروسافت برنامه اکسل را ساخت

اما گیتس کدی را نوشت که با محصولات این شرکت در اواخر سال 1989 متفاوت بود. “جری پارنل” در سال 1985 هنگامی‌که گیتس مایکروسافت اکسل را رونمایی کرد گفت:

 “بیل گیتس این برنامه را از صمیم قلب دوست دارد. نه به این دلیل که باعث می‌شود او پول زیادی کسب کند، بلکه به دلیل اینکه این‌یک برنامه برای متحول کردن نرم‌افزارها می‌باشد.”

پیدایش برنامه مایکروسافت اکسل
پیدایش برنامه مایکروسافت اکسل

در 15 ژوئن 2006، گیتس اعلام کرد که از نقش خود در مایکروسافت خارج می‌شود تا زمان بیشتری را به انجام کار های خیر اختصاص دهد. گیتس “ری اوزی” را به‌عنوان مدیریت و “كریگ موندی” را به‌عنوان مسئول استراتژی محصول منصوب کرد.

گیتس بسیاری از تصمیماتی را که منجر به طرح دعوی ضد انحصاری، در مورد شیوه‌های تجاری مایکروسافت شد را تأیید کرد. در پرونده ایالات‌متحده در برابر مایکروسافت در سال 1998، گیتس شهادت استعفا داد که چندین روزنامه‌نگار آن را فرار از مهلکه می‌دانستند. او با “ممتحن دیوید بویز” درباره معنای متنی کلماتی مانند “رقابت”، “نگران” و “ما” بحث کرد.

زمانی که گیتس مایکروسافت را ترک کرد

بعد از ترک کارهای روزمره در مایکروسافت، گیتس به کارهای خیرخواهانه خود ادامه داد؛ و در پروژه‌های دیگر شروع به کارکرد.

طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، گیتس پردرآمدترین میلیاردر جهان در سال 2013 بود؛ زیرا دارایی خالص وی با افزایش 15.8 میلیارد دلار به 78.5 میلیارد دلار رسید. از ژانویه 2014 بیشتر دارایی‌های گیتس در “Cascade Investment LLC” نگهداری می‌شد، نهادی که او از طریق آن در بسیاری از مشاغل ازجمله هتل ها و استراحتگاه‌های چهارفصل و Corbis Corp سهام داشت. در 4 فوریه 2014 گیتس از سمت ریاست مایکروسافت کناره‌گیری کرد تا در کنار مدیرعامل شرکت ساتیا نادلا “مشاور فناوری” شود.

گیتس دیدگاه خود در مورد طیف وسیعی از موضوعات را در مصاحبه قابل‌توجهی که در شماره 27 مجله در تاریخ مارس 2014 “رولینگ استون” منتشر شد، ارائه داد. در این مصاحبه گیتس دیدگاه خود را در مورد تغییر اقلیم، فعالیت‌های خیریه، شرکت‌های مختلف فن‌آوری و افراد درگیر در آن‌ها و کشور آمریکا ارائه داد.

گیتس در پاسخ به سؤالی در مورد بزرگ‌ترین ترس خود از نگاه 50 ساله به آینده اظهار داشت:

اتفاقات بسیار بدی رخ خواهد داد که طی 50 یا 100 سال آینده به وقوع خواهد پیوست. گیتس همچنین نوآوری را “عامل اصلی پیشرفت” دانست و اظهار داشت که “امروز آمریکا بهتر از گذشته است.

نگرانی بیل گیتس درباره همه گیر شدن تکنولوژی در زندگی روزمره

گیتس در مورد آسیب‌های احتمالی تکنولوژی، ابراز نگرانی کرده بود. در مجله Reddit گفت:

ابتدا دستگاه‌ها کارهای زیادی را برای ما انجام می‌دهند و فوق‌العاده هوشمند نیستند. اگر به‌خوبی آن‌ها را مدیریت نکنیم قطعاً برای ما مشکل ساز می‌شوند. و در چند سال دیگر، اطلاعات به‌اندازه‌ای با ارزش می شوند که می‌تواند باعث نگرانی شود. من با الون ماسک و برخی دیگر در این مورد موافقم و نمی‌فهمم که چرا بعضی افراد نگران نیستند.

در مصاحبه‌ای که در کنفرانس TED در مارس 2015 با مدیرعامل “بایدو” و “رابین لی” برگزار شد، گیتس گفت که کار اخیر “نیک بوستروم”، خیلی هوشمندانه می‌باشد. به‌طوری‌که مسیرها، خطرات، استراتژی‌ها” را “بسیار راحت‌تر می‌کند”. در طول کنفرانس گیتس هشدار داد که جهان برای همه‌گیری بعدی آماده نیست. وضعیتی که در اواخر سال 2019 با شروع همه‌گیری ویروس کرونا COVID-19 اتفاق افتاد.

 در مارس 2018 گیتس در خانه خود در سیاتل با محمد بن سلمان، ولیعهد اصلاح‌طلب و عملاً حاکم عربستان دیدار کرد؛ و در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سال 2030 بحث کرد. در ژوئن 2019 گیتس اعتراف کرد که از دست دادن مسابقه سیستم‌عامل تلفن همراه به اندروید، بزرگ‌ترین اشتباه او بود. وی اظهار داشت که می‌توانستند بهترین سیستم‌عامل تلفن همراه را بسازند. در همان سال گیتس به‌عنوان عضو هیئت مشاوره انجمن اقتصاد جدید بلومبرگ منصوب شد.

در تاریخ 13 مارس 2020 مایکروسافت اعلام کرد که گیتس سمت‌های هیئت‌مدیره خود را در “برکشایر هاتاوی” و “مایکروسافت” ترک خواهد کرد. تا تلاش‌های خود را در کارهای بشردوستانه مانند محیط‌زیست، سلامت و توسعه جهانی و آموزش‌وپرورش به کار گیرد.

زندگی شخصی بیل گیتس چگونه است؟

گیتس در اول ژانویه 1994 در یک زمین گلف در جزیره لانایی هاوایی با Melinda French ازدواج کرد. آن‌ها سه فرزند به نام های جنیفر کاترین گیتس(25ساله)، روری جان گیتس(23 ساله)، فیبی ادل گیتس(19 ساله) دارند. محل اقامت این خانواده یک عمارت خاکی است و در کنار تپه‌ای مشرف‌به دریاچه واشنگتن واقع‌شده است. در سال 2009 مالیات بر املاک این عمارت 1.063 میلیون دلار گزارش‌شده است که ارزش کل آن 147.5 میلیون دلار می‌باشد. مساحت این مجموعه 66000 فوت مربع (6100 مترمربع) می‌باشد و دارای یک استخر 60 فوت (18 متر) با سیستم موسیقی زیرآب و همچنین یک سالن ورزشی 2500 فوت مربع (230 مترمربع) و یک هزار مترمربع ( 93 مترمربع) اتاق ناهارخوری است.

زندگی شخصی
زندگی شخصی

در مصاحبه‌ای با رولینگ استون، گیتس در مورد ایمان خود اظهار داشت: “من فکر می‌کنم که سیستم‌های اخلاقی دین بسیار مهم هستند. ما فرزندانمان را به روشی مذهبی تربیت‌کرده‌ایم؛ آن‌ها به کلیسای کاتولیک رفته‌اند که ملیندا می‌رود و من نیز در آن شركت می‌کنم. من بسیار خوش‌شانس بوده‌ام و ازاین‌رو مدیون آن هستم كه سعی كنم نابرابری در جهان را كاهش دهم؛ و این نوعی اعتقاد مذهبی است.

طی مصاحبه بیل گیتس با وب‌سایت Mirror در سال 2017 درباره موضوع محدودیت تکنولوژی فرزندانش بیان کرد:

ما اغلب زمانی برای استفاده از تکنولوژی تعیین می‌کنیم و خارج از وقت معین شده هیچکدام از تلفن همراه استفاده نمی‌کنیم.

همچنین در ادامه اضافه می‌کند:

فرزندان ما تا 16 سالگی حق استفاده از تلفن همراه نداشتند و برای این موضوع شکایت میکردند. خانواده ما هنگام صرف غذا از هیچ تلفن همراهی استفاده نمی‌کنند و این موضوع یک ساعت قبل از خوابیدن هم تکرار می‌شود تا خواب بهتری داشته باشیم.

اولین بنیاد خیریه ای که بیل گیتس و همسرش احداث کردند

در ژوئن 2006 گیتس اعلام کرد که قصد دارد به‌صورت نیمه‌وقت در مایکروسافت و تمام‌وقت در “بنیاد بیل و ملیندا گیتس”(Bill & Melinda Gates Foundation)، بنیاد خیریه خصوصی که او و همسرش “ملیندا گیتس” در سال 2000 تأسیس کرده بودند، مشغول به کار شود. او به‌تدریج وظایف خود را به “ری اوزی” و “کریگ موندی” محول کرد. وی در فوریه 2014 از سمت ریاست مایکروسافت استعفا داد.

 و مسئولیت سمت جدیدی را به‌عنوان مشاور فناوری، برای حمایت از مدیرعامل تازه منصوب‌شده (ساتیا نادلا) به عهده گرفت. در مارس 2020 گیتس سمت‌های هیئت‌مدیره خود را در مایکروسافت و “برکشایر هاتاوی” ترک کرد. تا تلاش‌های بشردوستانه خود را روی حفظ محیط‌زیست، بهداشت و توسعه جهانی و آموزش متمرکز کند.

از سال 1987 او در لیست ثروتمندترین افراد جهان در “فوربس” قرار گرفت. وی از سال 1995 تا 2017 به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان در “فوربس” شناخته می‌شد. در اکتبر 2017 “جف بزوس” بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون از او پیشی گرفت. که دارایی خالص جف 90.6 میلیارد دلار و در مقابل دارایی خالص گیتس در آن زمان 89.9 میلیارد دلار بود. از ژانویه 2021 دارایی خالص گیتس 163 میلیارد دلار برآورد شد. که وی را به سومین فرد ثروتمند جهان تبدیل کرد.

گیتس بعد از ترک فعالیت‌های روزمره در مایکروسافت در سال 2008، تعدادی فعالیت خیرخواهانه انجام داد. او از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس که به‌عنوان بزرگ‌ترین خیریه خصوصی جهان شناخته می‌شد، مبلغ قابل‌توجهی به سازمان‌های خیریه مختلف و برنامه‌های تحقیقاتی علمی کمک کرد. در سال 2009 گیتس و “وارن بافت” شرکت “The Giving Pledge” را تأسیس کردند. به همین دلیل آن‌ها و دیگر میلیاردرها ملزم بودند که حداقل نیمی از ثروت خود را درراه نیازمندان هزینه کنند.

بیل درباره کار خود در این بنیاد می‌گوید:

چالش زمانی که ما شروع به کار کردیم این بود که چگونه این کار را به روشی معنادار و تاثیرگذار انجام دهیم. ما به چیزهایی که از تجربه ما نشات می‌گرفت جذب شدیم، بنابراین شروع به اهدای رایانه‌های شخصی به کتابخانه‌های عمومی در سراسر ایالات متحده کردیم تا به همه فرصت استفاده از آن را بدهیم. همانطور که بیشتر مطالعه می کردیم و سفر می کردیم، در مورد نابرابری های دورتر از خانه نیز کنجکاو می شدیم.

همچنین درباره شروع اقدامات خیریه در خارج از ایالات متحده توضیح می‌دهد:

یک روز، مقاله‌ای در روزنامه خواندیم درباره میلیون‌ها کودک در کشورهای فقیر که بر اثر بیماری‌هایی مانند اسهال و ذات‌الریه که به راحتی در کشورهای ثروتمند درمان می‌شدند می‌میرند. که ذهن ما را به هم ریخت. به عنوان والدینی که تازه وارد شده‌اند، به‌ویژه ما را تحت تأثیر قرار داد. اگر چیزی بدتر از مرگ یک کودک وجود دارد، به همدیگر گفتیم، پس مطمئناً، این مرگ قابل پیشگیری یک کودک است. ما مقاله را با یک یادداشت برای پدرم فرستادیم: “پدر، شاید بتوانیم کاری درباره این انجام دهیم.” آن هشت کلمه بقیه زندگی ما را تغییر داد.

بیل گیتس درباره نتایج کار خیریه ادامه میدهد:

عداد کودکانی که هر سال قبل از تولد پنج سالگی خود می میرند. از سال 2000 به نصف کاهش یافته است. میلیون ها کودک دیگر زنده می مانند. این ما را خوش بین می کند.

نمودار نتایج جهانی اقدامات خیریه بیل و ملیندا گیتس در دهه های اخیر

نظر بیل گیتس درباره جهان و خلقت

گیتس همچنین گفت: “من با افرادی مانند ریچارد داوکینز موافقم که بشر نیاز به افسانه‌های خلقت را احساس کند. قبل از اینکه واقعاً درکی از محیط‌زیست و مواردی از این قبیل را پیدا کنیم، به دنبال توضیحات نادرست برای آن‌ها بودیم. اکنون علم برخی از موارد را روشن کرده است.

اما رمز و راز و زیبایی جهان بسیار شگفت‌انگیز است و هیچ توضیحی علمی در مورد چگونگی پیدایش آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد که می‌گویند جهان توسط اعداد تصادفی ایجادشده است؛ اما به نظر من این‌یک نوع یک دیدگاه غیر غیرعقلانی می‌باشد. فکر می‌کنم منطقی است که به خدا ایمان بیاوریم، اما دقیقاً چه تصمیمی در زندگی خود به خاطر آن متفاوت گرفته‌اید، من نمی‌دانم.

گیتس “Codex Leicester” را که مجموعه‌ای از نوشته‌های علمی لئوناردو داوینچی است را به قیمت 30.8 میلیون دلار در حراجی در سال 1994 خریداری کرد. گیتس یک خواننده مشتاق است و سقف کتابخانه بزرگ خانگی او به نقل از گتسبی بزرگ حک شده است. او همچنین از بازی بریج، تنیس و گلف لذت می‌برد. روزهای گیتس مانند برنامه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به‌صورت دقیقه‌به‌دقیقه برای او برنامه‌ریزی‌شده است.

گیتس چگونه ثروتمندترین مرد جهان است؟

در سال 1999 ثروت او به‌طور خلاصه از 101 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفت. از سال 2000، به دلیل افت قیمت سهام مایکروسافت پس از ترکیدن حباب دامنه‌های دات کام و کمک‌های چند میلیارد دلاری که به بنیادهای خیریه کرد، ارزش اسمی منابع مایکروسافت نیز کاهش یافت. در ماه مه 2006، گیتس اظهار داشت که آرزو می‌کند که او ثروتمندترین مرد جهان نباشد، زیرا از توجهی که به آن جلب کرده متنفر است.

ثروت گیتس
ثروت گیتس

 در مارس 2010، گیتس دومین فرد ثروتمند پس از “کارلوس اسلیم” بود، اما طبق لیست میلیاردرهای بلومبرگ در سال 2013 مقام برتر را به دست آورد. اسلیم در ژوئن 2014 مجدداً موقعیت را به دست آورد (اما سپس موقعیت برتر را به گیتس داد). بین سال‌های 2009 و 2014 ثروت بیل از 40 میلیارد دلار به بیش از 82 میلیارد دلار افزایش یافت. در اکتبر 2017 “جف بزوس”، بنیان‌گذار آمازون، به‌عنوان ثروتمندترین فرد در جهان از او پیشی گرفت.

در 15 نوامبر 2019، وی پس از 48 درصد افزایش سهام مایکروسافت، با پیشی گرفتن از بزوس، بار دیگر ثروتمندترین فرد جهان شد. گیتس به بی‌بی‌سی گفت، “من بیش از هر کس دیگری مالیات پرداخت کرده‌ام و خوشبختانه من بیش از 6 میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده‌ام.” او طرفدار مالیات‌های بیشتر به‌ویژه برای ثروتمندان است.

گیتس از 23 سال گذشته تاکنون 18 مقام برتر در لیست میلیاردرهای جهان را به خود اختصاص داده است. گیتس چندین سرمایه‌گذاری خارج از مایکروسافت انجام داده است که در سال 2006 به او 616،667 دلار و 350،000 دلار پاداش درمجموع 966،667 دلار آمریکا دستمزد پرداخت شد. در سال 1989 گیتس “Corbis” یک شرکت تصویربرداری دیجیتال را تأسیس کرد. در سال 2004 او مدیر Berkshire Hathaway شد، یک شرکت سرمایه‌گذاری به سرپرستی دوست دیرینه وارن بافت.

افتخاراتی که بیل گیتس در طول زندگی‌اش کسب کرد

  • مدال آزادی ریاست جمهوری توسط باراک اوباما در سال 2016 به بیل و ملیندا گیتس هدیه داده شد.
  • مجله تایم گیتس را به‌عنوان یکی از 100 نفری که در قرن بیستم بیشترین تأثیر را داشته‌اند و همچنین به‌عنوان یکی از 100 فرد بانفوذ 2004، 2005 و 2006 نام‌گذاری کرد.
  • تایمز همچنین به خاطر تلاش‌های بشردوستانه به‌طور مشترک از گیتس، همسرش ملیندا به‌عنوان نفرات سال 2005 نام برد. در سال 2006، وی در لیست “قهرمانان زمان ما” به‌عنوان نفر هشتم انتخاب شد.
  • گیتس در سال 1999 در لیست “قدرت لندن ساندی تایمز” قرار گرفت، توسط مجله مدیرعامل در سال 1994 به‌عنوان مدیرعامل سال انتخاب شد
  • گیتس در سال 1998 رتبه اول “50 نخبگان سایبری برتر”، رتبه دوم را در “100 نخبگان برتر”، در سال 1999 در گاردین به‌عنوان یکی از “100 فرد بانفوذ برتر رسانه” و در سال 2001 قرار گرفت.
  • گیتس به خاطر مشارکت در تأسیس و توسعه “محاسبات شخصی” در سال 1996 به عضویت آکادمی ملی مهندسی ایالات‌متحده انتخاب شد.
  • او در سال 1998 به‌عنوان عضو افتخاری انجمن کتابخانه‌های آمریکا انتخاب شد.
  • همچنین در سال 2017 به‌عنوان یک عضو خارجی آکادمی مهندسی چین انتخاب شد.
  • طبق گزارش فوربس، گیتس در سال 2012 به‌عنوان چهارمین فرد قدرتمند جهان قرار گرفت.
  • در سال 1994، وی به‌عنوان بیستمین همکار برجسته “انجمن رایانه بریتانیا (DFBCS)” مفتخر شد.
  • در سال 1999، گیتس مدال رئیس” انستیتوی فناوری نیویورک” را دریافت کرد.
  • وی همچنین در سال 2007 به‌عنوان یک معتمد افتخاری از دانشگاه پکن منصوب شد.

جوایزی که گیتس در طول زندگی اش دریافت کرد

  • گیتس توسط ملکه الیزابت دوم در سال 2005 به‌عنوان فرمانده شوالیه افتخاری نشان امپراتوری انگلیس (KBE) منصوب شد.
  • در ژانویه 2006، او توسط صلیب بزرگ نشان شاهزاده هنری توسط رئیس‌جمهور پرتغال، خورخه سامپایو به وی اعطا شد
  • در نوامبر 2006، گیتس به همراه همسرش ملیندا که به آن‌ها نشان یکسان اعطا شد، پلاکارد نشان عقاب آزتک به آن‌هااعطا شد، هر دو به دلیل کارهای بشردوستانه در سراسر جهان درزمینهٔ های بهداشت و آموزش، به‌ویژه در مکزیک مورد قدردانی قرار گرفتند.
  • گیتس به دلیل دستاوردهای خود در مایکروسافت و کارهای خیرخواهانه خود، جایزه Bower برای رهبری تجارت را از موسسه فرانکلین دریافت کرد.
  • همچنین در سال 2010، وی به خاطر خدمات به جوانان با جایزه نقره‌ای بوفالو توسط “Boy Scouts of America”، بالاترین نشان آن برای بزرگ‌سالان، ممتاز شد.
  • در سال 2002، بیل و ملیندا گیتس جایزه جفرسون را برای بزرگ‌ترین خدمات عمومی به نفع مستضعفین دریافت کردند.
  • به او جایزه جهانی بشردوستانه جیمز سی مورگان در سال 2006 از جوایز Tech اعطا شد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 5 / 5. تعداد رای: 1

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. Sadaf می گوید

    واقعا دیگه چی موند که نگفته باشین عالی بود ممنون 🙏

    1. seof می گوید

      متشکر، خوشحالیم که مفید واقع شده

  2. اجتمانو می گوید

    ممنون از این مطلب کاربردی

  3. حسین می گوید

    عالییی

  4. نوری می گوید

    سلام تشکر عالی بود

    1. نگار صیامی می گوید

      سلام ممنون از توجه شما

  5. نوری می گوید

    سلام تشکر عالی بود بیوگرافی افراد بزرگ واقعا سازنده بشریت است

    1. نگار صیامی می گوید

      سلام بله واقعا تاثیرگذار هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.