مارک زاکربرگ کیست؟ [زندگینامه کامل] از تولد تا تسخیر جهان

4.2
(9)

مارک زاکربرگ کیست؟ مارک زاکربرگ خالق فیسبوک است که به واسطه راه‌اندازی این شبکه اجتماعی نامش بر سر زبان‌ها افتاد. او مالک فیسبوک و مالک اینستاگرام است که اخیرا واتساپ را نیز خریداری کرده است. زاکربرگ یکی از جوانترین میلیاردرهای دنیا است. او در حال حاضر بقدری قدرت دارد که حتی به او لقب خطرناکترین فرد جهان را نیز داده‌اند. او شرکت فیسبوک را با 7 نفر از دوستانش تاسیس کرد. این شرکت در سال 2015 تعداد 12691 کارمند داشت و غول شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شد. همسر مارک زاکربرگ نیز جزء اولین اعضای این شبکه اجتماعی بوده است.

در این مقاله از سئوف می‌خواهیم بدانیم این فرد موفق چه مسیری را طی کرده و داستان موفقیت او چیست. با ما همراه باشید.

بیوگرافی مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg) در 14 می 1984 در منطقه وایت پلینز شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد.

مارک زاکربرگ در خانواده‌ای با وضع مالی متوسط ولی تحصیل کرده به دنیا آمد. پدرش ادوارد دندانپزشک و مادرش کارن کمپنر روانپزشک است. او آخرین فرزند خانواده و تنها پسر آنهاست. مارک سه خواهر بزرگتر به نام‌های رندی، دانا و آریل دارد.

مالک فیس بوک مارک زاکربرگ در کودکی
تصویری از کودکی مالک فیسبوک ، مارک زاکربرگ

زاکربرگ در آغاز دوره دبیرستانش وارد مدرسه آدرسلی شد. بعد از دو سال به مدرسه دیگری به نام آکادمی فیلیپس اکستر در نیوهمپشایر رفت. او در دوران تحصیلش دانش آموز برجسته‌ای بود. همواره به کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه داشت.

مارک زاکربرگ به ادبیات نیز علاقه بسیار زیادی دارد و عاشق ایلیاد و ادیسه هومر است. این علاقه تا حدی است که در کنار دروس دبیرستان، دیپلم ادبیات هم گرفته است.

او دستی هم در ورزش دارد و زمانی بعنوان کاپیتان تیم شمشیربازی مدرسه فعالیت می‌کرد. اما بیشترین علاه او همان کامپیوتر و برنامه‌نویسی بود که باعث موفقیتش نیز شد. در ادامه داستان علاقمندی مارک زاکربرگ به برنامه‌نویسی را می‌خوانیم.

قبل از ادامه این داستان جذاب یادآوری می‌کنیم که برای کسانی که علاقمند به یادگیری برنامه نویسی و ادامه آن بعنوان شغل آینده هستند یک گزارش تهیه کرده‌ایم که می‌تواند مفید باشد. این گزارش در یک مقاله و با موضوع متوسط میزان درامد برنامه نویسان در ایران و جهان ارائه شده است که امیدواریم مطالعه آن برای شما مفید باشد.

علاقه مالک فیسبوک به برنامه‌نویسی از دوران دبستان

زاکربرگ در دوره دبستان به کامپیوتر دسترسی داشت و علاقه زیادی به آن نشان می‌داد. او از همان دوران شروع به نوشتن نرم‌افزار کرد و استعداد زیادی هم برای این کار داشت. او در ابتدا از برنامه‌نویسی بیسیک آتاری شروع به این کار کرد.

پدرش خیلی سریع متوجه استعداد فرزند نابغه‌اش شد و از دیوید نیومن که یک مدرس تخصصی در این حوزه بود خواست تا فرزندش را در زمینه برنامه‌نویسی آموزش دهد.

زاکربرگ در سن 12 سالگی، یک برنامه نوشت که راه ارتباطی خانه و مطب پدرش بود. این برنامه امکان ارسال و دریافت پیام بین کامپیوترهای منزل و مطب پدرش را فراهم می‌کرد. نام این نرم‌افزار زاکنت بود که می‌توان آنرا نسخه اولیه‌ای از پیام رسان AOL دانست که چند سال بعد راهی بازار شد.

مالک فیسبوک بخاطر علاقه شدیدی که به برنامه نویسی داشت بعنوان تفریح برنامه‌های گیم‌ها را تغییر می‌داد و نسخه پیشرفته‌ای از آنها را ارئه می‌کرد. زاکربرگ جوان در دوران دبیرستان یک برنامه به نام سیناپس را توسعه داد که بسیار مورد توجه شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت قرار گرفت. این برنامه با توجه به لیست آهنگ‌های یک کاربر حدس می‌زد آهنگ بعدی چه چیزی می‌تواند باشد.

بابت این کار از طرف مایکروسافت و شرکت AOL پیشنهاد همکاری و حتی پیشنهاد خرید آن نرم‌افزار را دریافت کرد. اما او این پیشنهادات را نپذیرفت.

مالک اینستاگرام و موسس فیسبوک در دوران دانشگاه

در سال 2002 خالق فیسبوک وارد دانشگاه هاروارد شد که البته فقط دو سال در آن حضور داشت. در دانشگاه او بعنوان توسعه دهنده نرم افزار شناخته شده بود.

زاکربرگ در هاروارد
زاکربرگ جوان در هاروارد

مارک زاکربرگ در دانشگاه یک نرم افزار نوشت که دانشجویان به کمک آن می‌توانستند دروس خود را بر اساس دروسی که دیگران انتخاب کرده بودند انتخاب کنند. (احتمالا نسخه اولیه نرم افزار گلستان بوده است!) این نرم افزار CourseMatch نام داشت.

زاکربرگ جوان همچنین یک برنامه دیگر نیز در دانشگاه نوشت که faceMash نام داشت. فیس مش این امکان را فراهم می‌کرد که عکس دو نفر از دانشجویان را در آن قرار دهند تا سایر کاربران به آنها رای بدهند. بدین ترتیب زیباترین کس انتخاب می‌شد.

این مقایسه باعث ناراحتی بعضی از دانشجویان شد که در آن برنامه مورد مقایسه قرار می‌گرفتند. به همین دلیل مسئولان دانشگاه مانع از ادامه کار آن نرم افزار شدند.

زندگی شخصی و ازدواج

مارک زاکربرگ یک یهودی زاده است. البته خودش اعلام کرده بود که آتوئیست است. با این حال ابهاماتی درباره اعتقادات مذهبی او وجود دارد. در 2017 هم در یک پست فیسبوکی کریسمس را تبریک گفته بود. او همچنین گفته بود:

من یک یهودی به دنیا آمدم و زمانی که بزرگتر شدم به شک افتادم. اما اکنون بر این باورم که مذهب خیلی اهمیت دارد.

زاکربرگ در سال 2003 زمانی که در هاروارد بود با دختری آشنا شد که اصالت چینی – آمریکایی داشت. او متولد بوستون آمریکا و نامش پریسیلا چان فرزند دو پناهجوی چینی ویتنامی بود. پریسیلا یکی از اولین نفراتی بود که در فیسبوک عضو شد، درست یک روز بعد از راه‌اندازی آن!

در 19 می سال 2012 حدود صد نفر به مراسمی دعوت شدند که تصور می‌شد جشن فارغ التحصیلی پریسیلا باشد. اما در کمال تعجب آن مراسم، مراسم ازدواج پریسیلا با مارک بود.

همسر مارک زاکربرگ چینی است و بهمین دلیل او سعی در یادگیری زبان چینی داشت. او در سال 2014 موفق شد یک مصاحبه به زبان چینی را در مدت 40 دقیقه انجام دهد. در نوامبر سال 2015 این زوج صاحب دختری به نام مکس (ماکسیما چان زاکربرگ) شدند.

مارک زاکربرگ بعد از تولد فرزندش حدود دو ماه به دور از مشغله کاری و هیاهوی جهان در کنار همسر و فرزند خود سپری کرد.

دومین فرزند این زوج در سال 2017 به دنیا آمد. زاکربرگ و همسرش نام دومین دختر خود را آگوست گذاشتند.

همسر مارک زاکربرگ و فرزندانشان
همسر مارک زاکربرگ – مالک اینستاگرام ، فیسبوک و واتساپ مارک زاکربرگ در کنار همسر و دو دخترش

همسر مارک زاکربرگ

همسر مارک زاکربرگ در مصاحبه‌ای گفته که در دانشگاه هاروارد با مارک همکلاسی بوده است. آنها حدود ده سال نامزد بوده‌اند. همسر مارک زاکربرگ شغل معلمی را تجربه کرده است. اکنون هم مدرک پزشکی خود را گرفته است و در این زمینه مشغول به کار شده است.

چند نکته درباره پریسیلا همسر مارک زاکربرگ :

  • هسر مارک زاکربرگ اولین نفر در خانواده خود است که به دانشگاه رفته است.
  • همسر مارک زاکربرگ اشاره کرده که بزرگترین فرزند خانواده بوده و در کودکی سختی کشیده است.
  • همسر مارک زاکربرگ به سه زبان انگلیسی، چینی (کانتونی) و اسپانیایی تسلط دارد.
  • پریسیلا چان در دوران دبیرستان نابغه کلاس بوده است.
  • او گفته از نظر من تحصیلات یک مساله کاملا شخصی است.

تولد فیسبوک

مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام و مالک فیسبوک در دانشگاه هاروارد مورد توجه همه قرار گرفته بود. چند نفر از هم‌دانشگاهی‌هایش که متوجه استعداد سرشار زاکربرگ شده بودند پیشنهاد دادند که یک شبکه اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه راه‌اندازی کند. بدین ترتیب این گروه، یک تیم تشکیل دادند و شروع به کار کردن روی یک شبکه اجتماعی کردند.

مالک فیس بوک امروزی، این تیم را سرپرستی می‌کرد. تا قبل از ژوئن سال 2004 تیم روی آن کار کرد. این برنامه امکان بارگذاری عکس و ایجاد پروفایل را به کاربر می‌داد و همچنین برقراری ارتباط با سایرین را برای کاربر امکان‌پذیر می‌کرد.

زاکربرگ فیسبوک را خلق کرد
فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به همت زاکربرگ راه‌اندازی شد

در ژوئن 2004 یعنی دو سال پس از ورود به هاروارد، مارک زاکربرگ مالک ایسنتاگرام، فیسبوک و واتساپ امروزی تصمیم گرفت تمرکز خود را بطور کامل روی این شبکه اجتماعی بگذارد. به همین دلیل از ادامه تحصیل انصراف داد و هاروارد را ترک کرد. در پایان سال 2004 تعداد کاربران فیسبوک که به آن The Facebook می‌گفتند به یک میلیون نفر رسیده بود.

فیسبوک در ابتدا به این شکل بود که بایستی از ک ایمیل فعال برای آن استفاده می‌شد. همچنین پروفایل کاربر بایستی دارای عکس می‌بود در غیر اینصورت حذف می‌شد.

رشد ناگهانی فیسبوک و جهانی شدن نام مارک زاکربرگ

همانطور که گفتیم مارک زاکربرگ به همراه چند نفر از دوستانش پروژه The Facebook را در 4 فوریه سال 2004 استارت زدند. ادواردو ساروین، اندرو مک کالم، کریس هیوز و داستین موسکوویتز چهار نفری بودند که با زاکربرگ در این پروژه همکاری می‌کردند.

این پروژه ابتدا مورد استفاده دانشجویان هاروارد قرار گرفت. سپس در سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. بخاطر رشد سریع این شبکه اجتماعی زاکربرگ تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند.

یکی از اولین کسانی که روی فیسبوک سرمایه‌گذاری کرد پیتر تیل بیزینس من معروف بود. او 500 هزار دلار سرمایه برای فیسبوک گذاشت و زاکربرگ و همکارانش توانستند به یک خانه (دفتر کاری) در پالوآلتو اسباب کشی کنند.

تا دسامبر 2005 بیش از 5 و نیم میلیون کاربر عضو فیسبوک شدند. بدین ترتیب مشخص شد که این شبکه اجتماعی با سرعت زیادی در حال رشد است و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد. در نتیجه شرکت‌های بزرگ و غول‌های فناوری پیشنهادات خرید و یا همکاری با آن را ارائه دادند. اما مالک فیس بوک قصد داشت آنرا گسترش دهد و به همین دلیل هیچ یک از پیشنهادات را نپذیرفت.

عرضه سهام فیسبوک

مارک زاکربرگ با 503.6 میلیون سهم صاحب 60 درصد آرای شرکت شد. بزرگترین سهامدار بعد از او ادواردو (از اولین همکارانش) با 35 درصد و بعد از آن مسکوویتز با 5 درصد آرا بودند.

عرضه اولیه سهام فیسبوک در سال 2012 بزرگترین عرضه اولیه برای یک شرکت اینترنتی بود که از آن 16 میلیارد دلار بدست آمد.

فیسبوک همچنین توانسته بود مبلغ 12.7 میلیون دلار سرمایه از شرکت Accel Partners و 27.5 میلیون دلار از گریلوک پارتنر جذب کند.

با رشد فیسبوک مساله درآمدزایی آن مطرح بود. مارک زاکربرگ می‌خواست از طریق آگهی تبلیغاتی فیسبوک را به درآمد برساند.

فیس بوک از تبلیغات متنی و خرید و فروش مجازی کسب درآمد می‌کند. در 2013 خالص ارزش درآمد این شرکت به 1.5 میلیارد دلار رسیده بود.

بعد از مدتی فیسبوک 50 میلیون کاربر داشت و در این زمان بود که پیشنهاد خرید فیسبوک از طرف غول‌های حوزه آی تی مطرح شد. بیشترین پیشنهاد متعلق به یاهو با 900 میلیون دلار بود که البته مارک زاکربرگ تمام پیشنهادات را رد کرد.

1.6 درصد از سهام فیسبوک در سال 2007 توسط بیل گیتس خریداری شده بود. حساب کاربری بیل گیتس بد از این اتفاق ساخته شد و او تا مدتی با مردم جهان در ارتباط بود و با آنها چت می‌کرد. اما بعد از مدتی به دلیل زیاد شدن افردی که دوست داشتند با او صحبت کنند حساب خود را بست. زیرا امکان صحبت با تمام افراد برای او وجود نداشت.

مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام و چند پروژه دیگر می‌شود

در سال 2012 بعد از بدست آوردن 16 میلیارد دلار، مارک زاکربرگ مالک فیسبوک تصمیم گرفت مالک اینستاگرام نیز بشود. برای خرید اینستاگرام، زاکربرگ خود وارد مذاکره شد و توانست این برنامه که اوایل فقط نسخه IOS آن وجود داشت را خریداری کند.

زاکربرگ مالک اینستاگرام میشود
زاکربرگ مالک اینستاگرام

در سال 2014 نیز مارک زاکربرگ دو خرید دیگر انجام داد. شرکت آکیولس ریفت که هدست واقعیت مجازی تولید می‌کرد در ماه مارس آن سال توسط زاکربرگ خریداری شد تا زیر چتر فیسبوک به فعالیت خود ادمه دهد. 200 میلیون دلار نقد و 23.1 میلیون دلار سهام فیسبوک بابت این خرید عرضه شد.

در اکتبر آن سال نیز پیام رسان واتساپ توسط مالک اینستاگرام و فیسبوک خریداری شد. 22 میلیارد دلار ارزش این خرید بود که 59.4 میلیارد دلار آن نقدا و مابقی بصورت سهام فیسبوک پرداخت شد.

او همچنین در سال 2013 می‌خواست اسنپچت را بخرد اما مدیرعامل آن شرکت پیشنهاد مالک فیس بوک را نپذیرفت.

دو معضل بزرگ در مسیر پیشرفت مالک اینستاگرام و فیسبوک

قبل از اجرای پروژه فیس ماش یک ایده شبکه اجتماعی برای دانشجویان هاروارد توسط یکی از دانشجویان به نام دیویا نارندرا مطرح شد. او با دو دانشجوی دوقلو به نام‌های تایلر وینکلووس و کامرون وینکلووس شریک بود. پدر دوقلوها فرد موفق و ثروتمندی بود و آنها از بابت سرمایه مالی برای پروژه مشکلی نداشتند.

پس از بسته شدن پرونده فیس ماش نارندرا به سراغ مارک رفت و درباره پروژه هاروارد کانکشن که بعدها کانکت یو نام گرفت بصورت خصوصی صحبت کرد. سیستم هاروارد کانکشن به این شکل بود که دانشجویان برای ارسال اطلاعات و لینک‌‌‌‌‌های خود از آن استفاده می‌کردند.

قرار بر این شد که زاکربرگ روی سایت کدنویسی انجام دهد تا سرعت سایت را بالا ببرد. ایده فیسبوک طی اجرای همین پروژه به ذهنش رسید.

اولین ماجرا شکایت هاروارد کانکشن از زاکربرگ بود که در سال 2006 اتفاق افتاد. آنها ادعا داشتند که این مالک اینستاگرام و فیسبوک ایده آنها را دزدیده است. در ابتدا مارک زاکربرگ این ادعاها را رد کرد و گفت این دو شبکه اجتماعی دو ایده متفاوت دارند. اما بعدها با بررسی مدارک احتمال اینکه ادعای سازندگان Harvard Connection صحیح باشد قوت گرفت.

مالک فیسبوک بعدها از بابت این اتفاق عذرخواهی کرد. ماجرای پرداخت خسارت بابت این شکایت تا سال 2011 ادامه داشت.

معضل بعدی که در مسیر زاکربرگ قرار گرفت نوشتن کتابی به نام میلیاردرهای تصادفی توسط بن مزریک در سال 2009 بود. او اتفاقات زندگی مارک را درست روایت نکرده بود.

بعدها بن حقوق کتابش را به یک فیلمنامه نویس داد. در نهایت یک فیلم به نام شبکه اجتماعی (The Social Network) از روی این داستان ساخته شد که برنده چند جایزه اسکار شد. اما زاکربرگ می‌گفت جزئیات فیلم دقیق نیستند و حتی اشتباه هستند. در هر صورت این فیلم مورد استقبال عموم قرار گرفته بود.

the social network فیلمی درباره مالک فیس بوک
تصاویری از بازیگر نقش مارک زاکربرگ در فیلم The Social Network فیلمی درباره مالک فیس بوک

چرا لقب خطرناک‌ترین مرد جهان را به زاکربرگ می‌دهند؟

قدرت تعریف جدیدی پیدا کرده: هرکسی که ارتباطات و شبکه ارتباطی بزرگتری داشته باشد قدرت بیشتری دارد. مارک زاکربرگ هم اکنون دو شبکه اجتماعی پرطرفدار جهان و یک پیام رسان پرطرفدار را در اختیار دارد. سلاح او داده‌های کاربرانی است که در این شبکه‌ها حضور دارند.

در حال حاضر قدرتمندترین سلاح، داده است. ادغام سه پلتفرم ارتباطی با میلیاردها داده می‌تواند قدرت زیادی را بهمراه داشته باشد. چنان که گفته می‌شد در انتخابات آمریکا فیسبوک روی نتایج انتخابات تاثیر گذاشت. پس چنین شبکه‌ای می‌تواند روی سرنوشت جهان نیز تاثیر بگذارد.

تصور کنید اطلاعات 2.7 میلیارد نفر از افراد جهان در دستان یک نفر باشد. واقعا ترسناک است! این باعث می‌شود فیسبوک و مالک آن مارک زاکربرگ از قدرتمندترین دولت دنیا یعنی آمریکا نیز قدرتمندتر باشد. اینها باعث شد تا اسکات گالووی پروفسور از مدرسه بازرگانی دانشگاه نیویورک در مصاحبه با بلومبرگ لقب خطرناکترین مرد جهان را به مارک زاکربرگ بدهد.

او می‌گوید:

تصور کنید در جمعی نشسته‌اید و در مورد یک موضوع خاص حرف می‌زنید. یک نفر غریبه هم آنجاست که حرف‌تان را گوش می‌کند. در گوشه‌ای پنهانی نشسته و زیاد در دید نیست. نمی‌خواهید آنجا باشد اما نمی‌توانید بیرونش کنید.

کارهای خیر مالک فیسبوک

با تولد مکس، پیسیلا و مارک نامه‌ای سرگشاده با مضمون عهدی برای بهبود پتانسیل‌های انسانی و برابری و توسعه جهانی و شرکت در امور خیریه برای دخترشان نوشتند. زاکربرگ آنرا در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد.

نامه زاکربرگ به دخترش
پستی که زاکربرگ بعد از تولد دخترش در فیسبوک منتشر کرد

ارزش فیسبوک در آن زمان حدود 45 میلیارد دلار بود و آنها در نامه خود به دخترشان اعلام کرده بودند که می‌خواهند 99 درصد از سهام خود در فیسبوک را به تدریج در طول حیاتشان به خیریه خواهند بخشید. تا قدمی در جهت ساختن جهانی بهتر برای همه کودکان برداشته باشند.

زاکربرگ با وجود ثروت بی پایانش، تجملات را دوست ندارد. او یک ماشین معمولی دارد و همیشه لباس‌های ساده (البته گران قیمت و مارک) می‌پوشد. او بعنوان مدیر عامل فیسبوک در سال یک دلار دستمزد دریافت می‌کند، زیرا علاقه‌ای به زندگی پرزرق و برق و خودنمایی ندارد.

او در 2010 برای حمایت از مدارس در نیوجرسی صد میلیون دلار هزینه اهدا کرد. همچنین تعهدنامه نیکوکاری امضا کرد تا 50 درصد از ثروتش در طول حیاتش را به خیریه اهدا کند. بیل گیتس، وارن بافت و جورج لوکاس نیز این عهدنامه را امضا کردند. زاکربرگ 2013 فقط 992 میلیون دلار به بنیاد خیریه کمک کرد. در 2014 نیز 75 میلیون دلار به بیمارستان مرکزی سانفرانسیسکو کمک مالی کرد.

زاکربرگ در سال 2014 نیز 25 میلیون دلار برای مقابله با ویروس ابولا در غرب آفریقا اهدا کرد.

دارایی های زاکربرگ

زاکربرگ یک ملک در هاوایی با مساحت 750 هکتار دارد که در سال 2014 آنرا 100 میلیون دلار خریداری کرده تا تعطیلات را در آن بگذارند.

یک عمارت 10 میلیون دلاری نیز در سانفرانسیسکو دارد که بعدا آنرا با یک میلیون دلار هزینه بازسازی کرد. او همچنین خانه‌ای با متراژ 5000 متر مربع در پالوآلتو دارد که قیمت آن 45 میلیون دلار می‌باشد.

یک کلکسیون از ماشین های ساده به ارزش 100 هزار دلار به علاوه یک ماشین سوپر اسپورت به ارزش 2 میلیون دلار جزء دارایی‌‎های مارک زاکربرگ هستند.

از زمان خلق فیسبوک تا سال 2012 هرساله 9 میلیون دلار به دارایی‌های زاکربرگ اضافه می‌شد.

در سال 2013 مجله Fortune نام فیسبوک را بعنوان 500 شرکت برتر در فهرست خود قرار داد. در آن زمان مارک 28 سال سن داشت و جوانترین مدیر عامل آن لیست بود.

او بعنوان جوانترین فرد ثروتمند دنیا که تمام ثروتش را خودش به دست آورده است شناخته می‌شود.

ارزش فیسبوک در 2019 بیش از 200 میلیارد دلار بود. فیسبوک اکنون حدود نزدیک به دو میلیارد کاربر دارد.

مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ ثروتی معادل 77.6 میلیارد دلار دارد.

مارک زاکربرگ در سال 2016 از طرف فوربس بعنوان اولین کارآفرین ثروتمند زیر 40 سال و ششمین شخص قدرتمند جهان و سومین فرد ثروتمند در حوزه فناوری و ششمین میلیاردر جهان معرفی شد.

کلکسیون ماشین های مارک زاکربرگ

از یکی از ثروتمندترین افراد جهان، مجموعه اتومبیل های گران قیمت و مجلل انتظار می‌رود. مارک زاکربرگ دارای کلکسیون ساده و غیر قابل انتظاری است. در ادامه با این ماشین های معمولی آشنا می‌شویم.

خودرو ساده زاکربرگ هوندا Honda Fit

ماشینی که زاکربرگ به آن اعتماد دارد و در محله پالتو آلتو رانندگی می‌کند. این ماشین به Honda Jazz هم معروف است و ارزش آن تنها 16 هزار دلار است که یک ماشین پیش پا افتاده به حساب می‌آید.

ماشین مارک زاکربرگ
مارک زاکربرگ و ماشین Honda Fit

ماشین همسر زاکربرگ Acura TSX

مارک زاکربرگ و همسرش از نسخه سیاه رنگ این ماشین استفاده می‌کنند. قیمت این ماشین از حدود 30 هزار دلار شروع می‌شود که بازهم جز دسته ماشین‌های لوکس نیست و در دسته ماشین‌های معمولی قرار می‌گیرد.

خودرو معمولی Volkswagen Golf MK6 GTI در کلکسیون زاکربرگ

گلف یکی از ماشین‌های قابل اعتماد و راحت است و علاقه‌مندان بسیاری دارد پس تعجبی ندارد که در کلکسیون ماشین‌های مارک زاکربرگ قرار بگیرد. این ماشین نیز قیمتی در حدود 30 هزار دلار دارد.

Volkswagen
ماشین Volkswagen Golf MK6 GTI

خودرو Infiniti G Sedan

این ماشین ساخت شرکت نیسان است. این ماشین راحت و مناسب سفرهای خانوادگی است و شرایط ایده عالی برای رانندگی روزانه را فراهم می‌کند. با این وجود این ماشین‌ هم به عنوان ماشین یک میلیاردر بسیار عجیب است.

خودرو سوپر اسپرت زاکربرگ Pagani Huayra

تنها ماشین لوکس و اسپرت مدیر عامل متا (فیسبوک) ساخت کمپانی پاگانی است. این خودرو دو سرنشینه با ظاهری شیک قیمتی بین 1.5 تا 2 میلیون دلار دارد.

Pagani Huayra
ماشین Pagani Huayra

سبک مدیریتی مالک فیس بوک

مارک زاکر برگ دید بالا به پایین نسبت به کارمندان خود ندارد. او سلسه مراتب افقی را در فیسبوک پیاده کرده است. اتاق کار مالک فیس بوک یک اتاق شیشه‌ای است و درب آن همواره به روی کارمندان باز است، چون معتقد است شاه کلید موفقیت حفظ ارتباط با همه است. این سیاست را سایر مدیران شرکت نیز حفظ می‌کنند.

در شرکت فیسبوک جلسات هفتگی پرسش و پاسخ با حضور مدیران و کارمندان برگزار می‌شود و زاکربرگ نیز در آنها حضور دارد. او مدیری فروتن و متواضع است که رفتار خوبی با کارکنان شرکت دارد.

در فیسبوک کارکنان اجازه دارند چند ساعت از زمان خود را صرف کار کردن روی ایده‌ها و کارهای خود بکنند، یعنی برای خودشان کار کنند. البته این ایده‌ها باید با سیاست‌های کلان شرکت همسو باشند. این امکان در شرکت گوگل نیز فراهم است.

حقایقی درباره مالک فیس بوک

  • «چهره فیسبوک» نام نمایشگاهی از آثار نقاشی است که یک هنرمند در سنگاپور از روی چهره مارک زاکربرگ آنها را کشیده و به او تقدیم کرده است.
  • لوگوی فیسبوک به رنگ آبی است، زیرا زاکربرگ به رنگ قرمز و سبز کوررنگی دارد و آبی را بین سایر رنگ‌ها بهتر تشخیص می‌دهد.
  • مارک زاکربرگ خالق بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، خود علاقه‌ای به حضور زیاد در شبکه‌های اجتماعی ندارد. او اطلاعات شخصی و زندگی خصوصی خود را زیاد در شبکه‌های اجتماعی به نمایش نمی‌گذارد.
  • مارک زاکربرگ زیاد سفر نمی‌کند اما اگر به سفر برود تمام مخارج آنرا فیسبوک پرداخت می‌کند. او در سال 2017 طی یک سفر خود فقط 7 میلیون دلار هزینه صرف محافظت از خود کرد.
  • مالک فیسبوک در طول هفته 60 ساعت یعنی روزی 8 ساعت کار می‌کند. او هفته‌ای سه جلسه نیز تمرین ورزشی دارد.
  • مالک اینستاگرام و فیسبوک هرروز با کمک 12 نفر دیگر که مدیریت حساب کاربری او را بر عهده دارند پاسخ نظرات و سوالات کاربران را می‌دهد.
  • مارک زاکربرگ وقت خود را صرف تصمیم‌های غیرضروری نمی‌کند، به همین دلیل اکثر اوقات لباس‌های ساده و یک شکل (اکثرا تی شرت خاکستری) می‌پوشد. همچنین هر غذایی که موجود باشد را می‌خورد و روی انتخاب غذا حساسیت به خرج نمی‌دهد.
  • مارک فردی متواضع و فروتن است. او بطور منظم با افراد عادی از سراسر جهان جلسات پرسش و پاسخ برگزار می‌کند. او همچنین با شخصیت‌های مشهور و برجسته و بسیاری از رئیس جمهورهای دنیا ارتباط دارد.
  • مارک زاکربرگ در سال 2010 بعنوان شخص سال از طرف مجله تایم انتخاب شد.
  • در 2008 از طرف مجله فوربس جوانترنی میلیاردر جهان شناخته شد. او در 23 سالگی میلیاردر شد.
  • حلقه عروسی همسرش را خودش طراحی کرده است.
  • او با وین دیزل بازیگر معروف آمریکایی دوست هستند.
  • خوانندگان مورد علاقه او کیتی پری، تیلور سوئیفت و لیدی گاگا هستند.
  • او در خواندن و نوشتن به زبان‌های فرانسوی، عبری، چینی و یونان باستانی آشنایی دارد.

چند جمله از مارک زاکربرگ موسس و مالک فیسبوک

  • بزرگترین ریسک، ریسک نکردن است. در دنیای پر از تغییر ما، تنها راهی که مطمئنا منجر به شکست خواهد شد، ریسک نکردن است.
  • سوال هر روزه من از خودم این است: آیا من مهم‌ترین کاری را که می‌توانستم انجام داده‌ام؟
  • سریع حرکت کن و همه‌چیز را به هم بریز. تا زمانی که هنجارشکن نباشید، نمی‌توانید پیشرفت کنید.
جملات انگیزشی مارک زاکربرگ
مارک زاکربرگ : سریع حرکت کن و همه‌چیز را به هم بریز. تا زمانی که هنجارشکن نباشی نمی‌توانی پیشرفت کنی
  • اگر محصولی داشتید که از آن راضی بودید، باید همه‌چیز را بر رشد آن محصول متمرکز کنید.
  • رویکرد هکرها به این صورت است که هیچ چیز بی‌نقص نیست و همواره راه حلی برای بهتر شدن وجود دارد.
  • اجازه ندهید کسی به شما بگوید که خودتان را چگونه تغییر دهید.
  • ما فیس‌بوک را به‌عنوان یک شرکت تأسیس نکردیم. هدف ما یک مأموریت اجتماعی بود: اینکه جهان را محیطی بازتر و مردم را به هم مرتبط‌تر کنیم.
  • بعضی از مردم فقط خواب موفقیت را می‌بینند. بعضی دیگر از خواب بیدار می‌شوند و برای آن سخت تلاش می‌کنند.
  • یکی از قوانین کسب‌وکار این است که اگر اول کارهای ساده‌تر را انجام دهید، می‌توانید به پیشرفت قابل‌ توجهی برسید.

سخن آخر

در زندگینامه ساندار پیچای مدیرعامل گوگل و مارک زاکربرگ مالک فیسبوک و حتی همسر مارک زاکربرگ سایر افراد موفق جهان نکات مشترک وجود دارد. اما نکته‌ای که می‌خواهیم بگوییم این است که هر دوی آنها از خانواده‌های متوسطی بودند. با این حال هر دوی آنها به دنبال رویاهای کودکی خود رفتند و موفق شدند.

اگر رویایی در سر دارید حتما به دنبال آن بروید و آنرا پرورش دهید. هیچ محدودیتی برای موفقیت وجود ندارد پس سعی کنید محدودیتهای ذهنی خود را کنار بزنید. یادتان باشد هرکسی فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارد. چه بهتر که هرکس رویای خود را زندگی کند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.2 / 5. تعداد رای: 9

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. حسین مسیحا می گوید

    آفرین بر شما

  2. صبحانی می گوید

    مطمینا اگر ایران بود با این شرایط هیچی نمیشد، تلاش درست در جای درست نتیجه بخشه

  3. محمدجواد روستا می گوید

    انگار که توسط صهیونیست ها وطرفدارانش اداره میشه چون من تا دوتا کامنت می زارم علیه صهیونیست ها و سلطنت طلبا فوزی بلاکم میکنه

  4. یغوب می گوید

    سلام امروز ۱۴۰۰۲ دی ماه ۳ یک شنبه من چند روز فروشگاه گوگل پیل فیسبوک سانسور هستم خواهش میکنم من بازکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.