10 استارتاپ برتر جهان را بشناسید – استارتاپ‌هایی که خود یک حکومت هستند!

4.5
(4)

استارتاپ‌های زیادی در گوشه و کنار جهان با میزان سرمایه‌های مختلف شروع به کار کرده‌اند که طبیعتا بعضی از آنها شکست خورده‌اند و بعضی دیگر موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. برترین استارتاپ‌های جهان صرفا آنهایی نیستند که ایده نابی داشته‌اند. برترین استارتاپ‌های جهان از نظر سودآوری و ارزش مالی آنهایی هستند که در برابر مشکلات صبوری کرده‌اند و راه‌های درستی برای حل آنها یافته‌اند.

راه‌اندازی یک استارتاپ شاید به سرمایه زیادی نیاز نداشته باشد (همیشه اینطور نیست) ولی قطعا به انگیزه بالایی نیاز دارد.

طبق آمار بیشتر استارتاپ‌ها شکست می‌خورند و تعطیل می‌شوند. علت این امر وجود ابهام درباره آینده استارتاپ، وجود مشکلات زیادی در مسیر و ناامیدی افراد است. اینها باعث می‌شود که قبل از به نتیجه رسیدن استارتاپ، آنرا تعطیل کنند. تصویر زیر ده استارتاپ برتر جهان از نظر ارزش مالی را نشان می‌دهد.

استارتاپهای برتر جهان از نظر ارزش مالی
استارتاپ‌های برتر جهان از نظر ارزش مالی طبق آمار CB Insight

استارتاپ‌هایی که در یک محدوده جغرافیایی نسبتا بزرگ مانند یک کشور و یا در کل جهان مورد قبول تعداد زیادی از کاربران قرار بگیرند معمولا به سود بالایی می‌رسند.

امروز می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به استارتاپ‌های برتر جهان که توانسته‌اند پذیرفته شوند و به سودآوری و البته سودآوری کلان برسند.

1 ByteDance

طبق آماری که CB Insight ارائه داده است، کمپانی هوش مصنوعی بایت دنس (کمپانی مادر تیک تاک)، ارزشمندترین استارتاپ حال حاضر در دنیاست. ارزش مالی این شرکت 140 میلیارد دلار میلیون دلار می‌باشد.

این شرکت در مارس 2012 توسط Zhang Yiming تاسیس شد و بیشتر بخاطر اپلیکیشن‌های سرگرمی موبایل معروف شده است. این شرکت استارتاپی با سایر غول‌های فناوری در چین رقابت تنگاتنگی دارد. مثل کمپانی‌های علی بابا، بایدو (Baidu) و تنسنت (Tencent).

2 Didi Chuxing

Did Chuxing (با نام رسمی Didi Kuaidi) یک شرکت حمل و نقل چینی است که امکان ارتباط کاربران خود را با وسایل نقلیه و تاکسی‌ها از طریق یک اپلیکیشن موبایل فراهم می‌سازد. Didi Chuxing دومین برترین استارتاپ دنیا است.

در سال 2017 با 7.3 میلیارد سفر از طریق این اپلیکیشن، Didi Chuxing به سرعت به پیشتاز حوزه خدمات سفر و حمل و نقل در چین تبدیل شد. Cheng Wei، Zhang Bo و Wu Rui سه موسس این کمپانی هستند.

دیدی چاکسینگ در اواسط سال 2016 توانسته بود از کمپانی Uber در چین عبور کند. امروزه بیش از 550 میلیون کاربر در آمریکای لاتین، آسیا و استرالیا دارد و طیف کاملی از خدمات نقل و انتقال بر پایه برنامه‌های موبایل را ارائه می‌دهد.

دیدی چاکسینگ یکی از برترین استارتاپهای جهان
دومین برترین استارتاپ جهان Didi Chuxing نام دارد.

شرکتی که روزانه پاسخگوی بیش از 450 میلیون کاربر است و با هفت شرکت حمل و نقل برتر جهان همکاری دارد:

Grab، Lyft، Ola، Uber، Careem، 99 و Taxify.

3 SpaceX

حتما نام ایلان ماسک را شنیده‌اید که در اوایل سال 2021 ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد. پروژه اسپیس ایکس (SpaceX) یکی از چندین استارتاپ اوست. SpaceX یا Space Exploration Technologies Corporation به معنی شرکت فناوری‌های اکتشافات فضایی است که محصولات صنایع هوافضایی تجاری تولید می‌کند. اسپیس اکس در 2002 در آمریکا و ایالت کالیفرنیا تاسیس شد.

ناسا برای اولین بار در سال 2020 از این شرکت خصوصی برای فرستادن فضانوردانش به مدار زمین استفاده کرد.

4 Stripe

مورد چهارم از لیست ارزشمندترین استارتاپ‌های جهان یک شرکت فعال در حوزه فین تک است که زیرساخت‌های فنی و مالی برای سامانه‌های پرداخت آنلاین را فراهم می‌کند. بطور خلاصه علت موفقیت استرایپ ایجاد سهولت در خریدهای اینترنتی روی موبایل و دسکتاپ است.

کاری که استرایپ انجام می‌دهد مانند پی پال است. استرایپ در سال 2010 و با هدف تسهیل در پرداخت اینترنتی تاسیس شده است.

استرایپ جزء استارتاپهای برتر دنیا
یکی از برترین استارتاپ‌های جهان که استرایپ Stripe نام دارد مربوط به حوزه پرداخت‌های آنلاین است

5 Airbnb

Airbnb یکی از کسب و کارهای بسیار موفق در حوزه مستغلات و اجاره محل اقامت در جهان است. برایان چسکی و جو گبیا دوست داشتند خانه‌های خالی آمریکا را به کسانی که نیاز به محل اقامت دارند معرفی کنند. نام سایت در ابتدا Airbedandbreakfast.com بود که بعدا بخاطر طولانی بودن، آنرا کوتاهتر کردند و نتیجه شد Airbnb.

چرا نام Airbedandbreaksfat این کسب و کار بود؟ معمولا هر کسب و کار بزرگی با یک ایده در یک جای کوچک شکل می‌گیرد. این ایده نیز از یک اتاق زیرشیروانی و یک صبحانه به ذهن موسسان آن خطور کرده است.

از سال 2009 تا به حال که این شرکت شروع به کار کرده است میلیون‌ها کاربر در طول سال با کمک آن می‌توانند جایی را برای اقامت در بیش از 190 کشور دنیا پیدا کنند.

ایر‌بی‌ان‌بی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که خانه‌ها یا اتاق‌های خود را برای اجاره در آن معرفی کنند. تصاویر مختلف به همراه توضیحات و مشخات اتاق یا خانه آپلود می‌شود. خانه کامل یا بخشی از آن اجاره داده می‌شود، لوازم داخل اتاق، امکانات آن مثل استخر و … بهمراه تصاویر از بخش‌های مختلف مشخصاتی است که قرار داده می‌شود.

یکی از دلایل محبوبیت این سرویس به صرفه بودن آن است. در جاهایی که هتل گرفتن هزینه زیادی برای مسافران دارد می‌توان یک خانه با قیمت مناسب پیدا کرد. از طرف دیگر صاحبخانه نیز از این طریق می‌تواند درآمدی داشته باشد. پس هم برای مسافر و هم برای میزبان منفعت به همراه دارد.

همچنین امکان یک سفر متفاوت برای مسافران فراهم می‌شود. چرا که می‌توانند به جای اقامت در هتل، مانند اهالی منطقه در خانه‌های بومیان آنجا اقامت کنند. و حس زندگی کردن در آنجا را از نزدیک تجربه کنند. بدین ترتیب هم مسافران و هم بومیان منطقه می‌توانند با افرادی جدید معاشرت داشته باشند.

لازم به ذکر است که هویت افراد در این سیستم از طریق اسناد و مدارک و نیز از طریق سایر شبکه‌های اجتماعی تایید میشود. پس یک سیستم قابل اعتماد است.

6 Kuaishou

کوآیشو رقیب چینی تیک‌تاک و ایده شخصی به نام بیجینگ کوآیشو است. پلتفرم‌های اشتراک ویدئو در چین فقط برای دیدن ویئو نیستند. آنها معمولا تبدیل به بازار آنلاین می‌شوند. یعنی کاربران به کمک این پلتفرم‌ها می‌توانند به مقایسه کالاها، قیمت‌ها، مشاهده روند تولید و … بپردازند.

کوآیشو Kuaishou از برترین استارتاپهای جهان
کوآیشو Kuaishou از برترین استارتاپ‌های دنیا است که سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو ارائه می‌دهد

کوآیشو از سال 2011 شروع به کار کرده و بیش از 200 میلیون کاربر فعال دارد. این تعداد در دوران پاندمی افزایش هم داشته است.این سرویس آنلاین، روزانه کاربران فعال بیشتری نسبت به توئیتر و اسنپ‌چت دارد. البته خارج از چین کاربران نسبتا کمتری در آن فعالیت می‌کنند. اما در داخل چین بسیار پرطرفدار است.

در واقع کوآیشو پلتفرمی است که تجارت الکترونیک، پخش زنده، ویدئو کوتاه، و بازی را بصورت یکپارچه ترکیب کرده است. هر کاربر فعال در طول روز بطور متوسط 85 دقیقه در این پلتفرم وقت می‌گذارند.

7 Instacart

اینستاکارت فعالیت خود را در سال 2012 در سان فرانسیسکو آغاز کرد. حوزه فعالیت این استارتاپ در رابطه با خرید و ارسال مواد غذایی است. سه نفر از کسانی که قبلا در آمازون فعالیت بازاریابی داشته‌اند این ایده را عملی کردند: آپروا متا، مکس مولن و براندو لئوناردو.

فرض کنید در منزل نیاز به یک سری مواد غذایی دارید ولی حوصله یا زمان کافی برای بیرون رفتن و خرید کردن ندارید. از طریق اپلیکیشن موبایل می‌توانید سفارشات خود را ثبت کنید. یک فروشگاه یا یک خریدار این خریدها را برای شما انجام می‌دهد و تحویل پیک می‌دهد و خیلی سریع به دست شما می‌رسد.

این کاری است که Instacart در بخش‌هایی از آمریکا و کانادا انجام می‌دهد. مشابه این سرویس در سایر شهرها و یا سایر نقاط جهان نیز وجود دارد. اما هیچ یک به اندازه اینستاکارت به سودآوری نرسیده‌اند.

پس اینستاکارت هم با مشتری، هم با خریدار، هم با فروشگاه‌های طرف توافق و هم با پیک یا مرکز پست منطقه در ارتباط است. اما در هرحال حداکثر زمان رسیدن سفارشات به دست مشتری 20 دقیقه است! جالب است! این مدت زمان قابل قبولی است.

یک نکته دیگر درباره ایسنتاکارت این است که مدتی سیستم انعام دادن را از آن حذف کردند تا باعث جبل رضایت هرچه بیشتر کاربران شود. اما با اعتراض بعضی از کارکنان و رسانه‌ها مجددا این امکان را فعال‌سازی کردند.

8 Epic Games

اپیک گیمزنام یک شرکت تولید بازی‌های نزم‌افزاری در آمریکا است که در 1991 با عنوان سیستم‌های رایانه‌ای پتومک توسط تیم سوئینی تاسیس شد. والدین تیم در پتومک مریلند ساکن بودند و این استارتاپ نیز در همان خانه شروع به کار کرد.

اپیک گیمز یکی از ده استارتاپ برتر دنیا
Epic Games اپیک گیمز یکی برترین استارتاپ‌های دنیا است که به تولید بازی‌های ویدئویی می‌پردازد

اولین بازی ویدئویی تجاری این شرکت در 1991 با نام ZZT منتشر و آنرا تبدیل به شرکت اپیک مگاگیمز کرد. و بعدها برای ساده شدن نام آنرا به اپیک گیمز تغییر دادند.

این شرکت Unreal Engine را یک موتور بازی تجاری بود را توسعه داد. این موتور باعث تقویت بازی‌های ویدئویی کمپانی مانند بازی Fortnite و Unreal Gears of War و مجموعه Infinity Blade می‌شد. در سال 2014 همین موتور Unreal Engine بعنوان موفق‌ترین موتور بازی‌های ویدئویی در گینس ثبت شد.

9 One97 Communications

شرکت One97 Communications Ltd یک شرکت اینترنتی موبایل بوده است که در هند قرار دارد. بله هند! شاید برایتان جالب باشد که کشور هند در سال‌های اخیر به لحاظ رشد استارتاپی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. One97 از سال 1997 میلادی شروع به کار کرد و خدمات اینترنت تلفن همراه را ارائه می‌داد.

یک از شرکت‌های زیرمجموعه One97 که جزء برترین استارتاپ‌های دنیا محصوب می‌شود Paytm نام دارد. Paytm گل سرسبد آن مجموعه و یک پلتفرم تجارت الکتریونیک به حساب می‌آید. Paytm با هدف ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری ایجاد شد و امکان پرداخت راحت و خرید راحت را برای کاربران فراهم کرد.

10 DoorDash

این استارتاپ یکی از باسابقه‌ترین‌ها در زمینه تحویل غذا است. در سال 2013 چهار دانشجوی استنفورد این استارتاپ را راه‌اندازی کردند: استنلی تنگ، تونیژو، اندی فنگ و اوان مور. این چهار نفر می‌خواستند مشکلی از کسب و کارهای کوچک محلی را برطرف کنند.

در ابتدا به سراغ یک فروشگاه رفتند. اما بخاطر اینکه نمی‌توانستند مشکلات آنرا با کمک فناوری ویک برنامه موبایل حل کنند ناامید بودند. تا اینکه صاحب فروشگاه به آنها گفت مشکل بزرگ آن روزها نداشتن سرویس تحویل غذا به مشتریان است. این گونه بود که ایده Doordash در ذهن آن چهار نفر جرقه زد.

دوردش Doordash یکی از برترین استارتاپهای جهان
دوردش Doordash از برترین استارتاپ‌های جهان در حوزه تحویل غذا به مشتری فعالیت دارد

بعضی از رستوران‌ها پیک استخدام می‌کردند تا بتوانند سفارش از منزل نیز قبول کنند. اما بعضی رستوران‌ها این امکان را نداشتند. استارتاپ دوردش باعث شد همه رستوران‌ها بتوانند سفارش از منزل بگیرند و غذا تحویل مشتری دهند.

استارتاپ دوردش خدمات خود را در بیش از 600 شهر آمریکا و کانادا ارائه می‌دهد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4.5 / 5. تعداد رای: 4

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.