ایلان ماسک | زندگینامه کامل | عجیب ترین جنبه های زندگی او

4
(2)

ایلان ماسک، یک کارآفرین از آفریقای جنوبی است. که به‌عنوان مؤسس “تسلا موتورز” و “اسپیس ایکس” معروف است. که در سال 2012 یک فضاپیمای تجاری ویژه را به فضا پرتاب کرد.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک یک کارآفرین و تاجر آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است. که “X.com” را در سال 1999 تأسیس کرد (که بعداً تبدیل به PayPal شد). ایلان “SpaceX” را در سال 2002 و “تسلا موتورز” را در سال 2003 تأسیس کرد. ایلان زمانی مولتی میلیاردر شد که شرکت” Zip2″ را به یکی از بخش‌های کامپیوتری “Compaq” فروخت.

ماسک در مه 2012، هنگامی‌که “SpaceX” موشک خودش را پرتاب کرد که اولین وسیله نقلیه تجاری در آن زمان بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شد معروف شد. وی با خرید SolarCity در سال 2016 نمونه کارهای خود را بیشتر کرد. و با به عهده گرفتن نقش مشاوره در روزهای نخست دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور، جایگاه خود را به‌عنوان رهبر صنعت به دست آورد.

در ژانویه 2021، ماسک از “جف بزوس” به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان پیشی گرفت.

اوایل زندگی ایلان ماسک

ماسک در 28 ژوئن 1971 در “پرتوریا”، آفریقای جنوبی متولد شد. از زمان کودکی ماسک در رویاهای روزانه خود درباره اختراعات غرق‌شده بود. به‌طوری‌که والدین و پزشکان وی دستور آزمایش شنوایی او را دادند.

بیوگرافی ایلان ماسک ، ایده های ایلان ماسک ، زندگی نامه ‌ایلان ماسک
بیوگرافی ایلان ماسک ، ایده های ایلان ماسک ، زندگی نامه ‌ایلان ماسک

تقریباً در زمان طلاق والدینش، هنگامی‌که او 10 ساله بود، ماسک به کامپیوتر علاقه پیدا کرد. او به خود آموخت که چگونه برنامه‌نویسی کند و هنگامی‌که 12 ساله بود اولین نرم‌افزار خود را فروخت. بازی‌ای که بعدا به نام Blastar شناخته شد.

در دبستان، ماسک کوتاه‌قد، درون‌گرا و اهل کتاب بود. او تا 15 سالگی مورد آزار و اذیت قرار گرفت و سختی زیادی را تجربه کرد. و یاد گرفت چگونه با کاراته و کشتی از خودش دفاع کند.

خانواده ایلان ماسک

مادر ماسک، “مای ماسک “، یک مدل کانادایی و پیرترین زنی است که در یک کمپین تبلیغاتی بازی کرده. وقتی ماسک بزرگ می‌شد، مادرش در چند شغل کار می‌کرد تا خانواده‌اش را ازنظر مالی تأمین کند.

پدر ماسک، “ارول ماسک”، یک مهندس ثروتمند آفریقای جنوبی است.

ماسک دوران کودکی خود را با برادرش “کیمبال” و خواهرش “توسکا” در آفریقای جنوبی گذراند. پدر و مادرش در 10 سالگی او طلاق گرفتند.

تحصیلات ایلان ماسک

در 17 سالگی، در سال 1989، ماسک به کانادا رفت تا در دانشگاه “کوئینز” تحصیل کند. و از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی فرار کند. ماسک در آن سال تابعیت کانادایی خود را گرفت. به این دلیل که احساس می‌کرد گرفتن تابعیت آمریکا از آن طریق آسان‌تر است.

در سال 1992، ماسک كانادا را ترك كرد تا در دانشگاه “پنسیلوانیا” در رشته تجارت و فیزیك تحصیل كند. وی با مدرک کارشناسی در رشته اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و برای مدرک لیسانس دوم فیزیک ماند.

ماسک پس از ترک “پن” به دانشگاه “استنفورد” در “کالیفرنیا” رفت. تا دکترای خود را در رشته فیزیک و انرژی دنبال کند. بااین‌حال، حرکت او کاملاً با رونق اینترنت به‌موقع انجام شد و او پس از دو روز از “استنفورد” انصراف داد. و به عضویت آن درآمد و اولین شرکت خود را با نام “Zip2 Corporation” در سال 1995 راه‌اندازی کرد. ماسک در سال 2002 شهروند ایالات‌متحده آمریکا شد.

بیماری نادر میلیاردر معروف

ایلان ماسک اولین و ثروتمندترین میلیاردر جهان، دچار چه بیماری است؟

ماسک از نظر جسمی در سلامت کامل به سر می‌برد ولی مورد دیگری در این بحث پیش روست.

او دچار سندرم آسپرگر است و به نقل از موسسه ملی اختلالات عصبی، سندرم آسپرگر به نوعی یک اختلال رشد و بخشی از اختلال طیف اوتیسم است. این اختلال گروهی از بیماری های عصبی را شامل می‌شود که همراه الگوهای تکراری، باعث ایجاد نقص در مهارت های زبانی افراد می‌شود.

ماسک در یک سخنرانی زنده در برنامه “پخش زنده شب” که خود مجری آن بود، به بیماری خود اشاره کرد که در هنگام صحبت دچار اختلال می‌شود، اما با این وجود او اولین نفری است که دچار سندرم آسپرگر می‌باشد و همچنان در یک برنامه شو تلوزیونی مجری‌گری کرده است.

بیماری ایلان ماسک

ثروت ایلان ماسک

ایلان ماسک به عنوان نفر اول در لیست میلیاردرهای جهان ثروتی بیش از 273 میلیارد دلار دارد و دارایی‌های آن به قدری هستند که می‌شود با آن‌ها تمام افراد بی خانمان دنیا را صاحب خانه کرد.

هر چند این ارقام سالانه در حال تغییر است و در این زمینه ایلان ماسک طی این سال های اخیر به صورت پلکانی رو به پیشرفت و افزایش سرمایه است.

خانه ماسک

ایلان ماسک پولدارترین فرد کره زمین بعد از خرید جنجالی توییتر به قیمت 43 میلیارد دلار باز به سر خط خبرها آمد.

جالب است بدانید در حال حاضر او ساکن هیچ خانه مجلل، لوکس و گران قیمتی نیست و تنها در یک خانه پیش ساخته کوچک 34 متری زندگی می‌کند.

ماسک اعلام کرد که می‌خواهد تمام خانه های خود را بفروشد و بدون هیچ خانه ای به زندگیش ادامه دهد.

اخرین خانه او بعد از خرید توییتر به مبلغ 31.9 میلیون دلار به فروش رسید و جمعا مبلغی که از فروش خانه هایش به دارایی های او اضافه شد بیشتر از 100 میلیون دلار بود.

در حال حاضر او در یک خانه پیش ساخته 50 هزار دلاری زندگی می‌کند و به گفته خودش هنوز قصد خرید هیچ خانه ثابتی را ندارد.

منزل فعلی ایلان ماسک

شرکت‌های ایلان ماسک

شرکت هایی که ماسک در طی دوران زندگی خود تاسیس کرد:

Zip2 Corporation

ماسک اولین شرکت خود را با نام Zip2 Corporation در سال 1995 با برادرش “کیمبال ماسک” راه‌اندازی کرد. Zip2 به‌عنوان “راهنمای آنلاین شهر”، محتوا را برای وب‌سایت‌های جدید The New York Times و Chicago Tribune فراهم می‌کرد. در سال 1999، بخشی از شرکت ” Compaq Computer Corporation Zip2 “را به قیمت 307 میلیون دلار پول نقد و 34 میلیون دلار به‌عنوان سهام فروخت.

PayPal

در سال 1999، “ایلان و کیمبال ماسک” با استفاده از پول حاصل از فروش “Zip2” خود، “X.com”، یک شرکت خدمات مالی / پرداخت آنلاین را تأسیس کردند. X.com در سال بعد به PayPal معروف شد که اکثر افراد برای انتقال پول از حساب‌های خود استفاده می‌کنند.

در اکتبر 2002، ماسک اولین میلیارد خود را به دست آورد. وقتی PayPal توسط eBay به مبلغ 1.5 میلیارد دلار سهام خریداری شد. قبل از فروش، ماسک 11 درصد از سهام PayPal را در اختیار داشت.

SpaceX

ماسک سومین شرکت خود را با نام ” Space Exploration Technologies Corporation” یا ” SpaceX” در سال 2002 باهدف ساخت فضاپیما برای سفرهای فضایی تجاری تأسیس کرد. تا سال 2008، “SpaceX” به‌صورت کامل راه‌اندازی شد. و ناسا قرارداد حمل‌ونقل بار را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی با برنامه‌هایی برای حمل‌ونقل فضانوردان در آینده را با این شرکت بست.

Falcon 9 Rockets

در 22 مه 2012، ماسک و “اسپیس ایکس” با پرتاب موشک Falcon 9 به فضا با کپسول بدون سرنشین، تاریخ‌ساز شدند. این وسیله نقلیه با 1000 پوند تجهیزات برای فضانوردان مستقر در آنجا به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد. و این اولین باری بود که یک شرکت خصوصی یک سفینه فضایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. در مورد پرتاب، ماسک این‌طور بیان کرد، “من احساس بسیار خوشبختی می‌کنم … برای ما، این مانند بردن بازی Super Bowl است.”

در دسامبر 2013، یک Falcon 9 با موفقیت یک ماهواره را به مدار انتقال زمین “سنکرون” برد، مسافتی که ماهواره در یک مسیر مداری قفل می‌شد که با چرخش زمین مطابقت داشت. در فوریه 2015، SpaceX Falcon 9 دیگری را مجهز به ماهواره رصدخانه آب‌وهوای عمیق (DSCOVR) باهدف مشاهده انتشارهای شدید از خورشید که بر شبکه‌های برق و سیستم‌های ارتباطی زمین تأثیر می‌گذاشت، پرتاب کرد.

بیوگرافی ایلان ماسک ، ایده های ایلان ماسک ، زندگی نامه ‌ایلان ماسک
بیوگرافی ایلان ماسک ، ایده های ایلان ماسک ، زندگی نامه ‌ایلان ماسک

در مارس 2017، اسپیس ایکس شاهد پرواز موفقیت‌آمیز و فرود موشک Falcon 9 بود که از قطعات قابل‌استفاده مجدد ساخته‌شده بود. تحولی که در را برای سفرهای فضایی باقیمت مناسب‌تر باز کرد.

شکست پروژه پرتاب موشک اسپسی ایکس

این شکست در نوامبر 2017 اتفاق افتاد. زمانی که در هنگام آزمایش موتور جدید ” Block 5 Merlin ” در این شرکت، انفجار رخ داد. “اسپیس ایکس” گزارش داد که هیچ‌کس آسیب‌ندیده است. و این مسئله مانع تولید برنامه‌ریزی‌شده موشک‌های Falcon 9 در آینده نخواهد شد.

این شرکت در فوریه 2018 با پرتاب موفقیت‌آمیز موشک قدرتمند ” Falcon Heavy ” از یک‌لحظه مهم دیگر برخوردار شد. ” Falcon Heavy ” مجهز به تقویت‌کننده‌های اضافی Falcon 9 برای حمل محموله‌های بسیار زیاد به مدار و به‌طور بالقوه به‌عنوان یک کشتی برای مأموریت‌های فضایی عمیق طراحی‌شده بود. برای پرتاب آزمایشی، به ” Falcon Heavy ” محموله‌ای از تسلا رودستر مایل به قرمز گیلاسی مجهز شد. که مجهز به دوربین‌هایی بود تا “منظره‌های حماسی” را برای مدار برنامه‌ریزی‌شده به دور خورشید فراهم کند.

در جولای 2018، اسپیس ایکس از فرود موفقیت‌آمیز موشک جدید ” Block 5 Falcon” خیلی خوشحال شد .که کمتر از 9 دقیقه پس از بلند شدن کشتی ناو هواپیمابر را لمس کرد.

BFR Mission to Mars

در سپتامبر 2017، ماسک یک طرح به‌روز شده برای BFR خود را ارائه کرد (مخفف کلمه “Big F — ing Rocket” یا “Big Falcon Rocket”)، یک موتورسیکلت 31 موتوره که توسط یک سفینه فضایی قادر به حمل حداقل 100 نفر بود. او همچنین فاش کرد که “اسپیس ایکس” به‌عنوان بخشی از هدف اصلی خود برای استعمار سیاره سرخ، در نظر دارد اولین مأموریت‌های باری را با این وسیله نقلیه به مریخ در سال 2022 آغاز کند.

در مارس 2018، این کارآفرین در جشنواره سالانه” South by Southwest “در “آستین تگزاس” به مخاطبان گفت که امیدوار است که BFR را برای پروازهای کوتاه در اوایل سال بعد آماده کند. درحالی‌که از مشکلات قبلی خود با رعایت مهلت‌های قانونی باخبر بود.

ماه بعد اعلام شد که “اسپیس ایکس” در بندر “لس‌آنجلس” تأسیساتی برای ساخت و استقرار BFR احداث می‌کند. بندر مکانی ایدئال برای SpaceX بود، زیرا موشک آن تنها پس از تکمیل شدن کشتی قابل حرکت خواهد بود.

در اواخر مارس 2018، اسپیس ایکس از دولت ایالات‌متحده مجوز پرتاب ناوگان ماهواره‌ها را به مدار کم باهدف ارائه خدمات اینترنتی دریافت کرد. که شبکه ماهواره‌ای، ” Starlink ” نامیده می‌شد و در حالت ایدئال خدمات پهنای باند را در مناطق روستایی بیشتر می‌کرد. درحالی‌که رقابت در بازارهای پرجمعیت را که معمولاً تحت کنترل یک یا دو ارائه‌دهنده سرویس اینترنت بودند، نیز تقویت می‌شد.

“SpaceX” اولین ماهواره خود را در ماه مه 2019 به فضا پرتاب کرد و ماه نوامبر نیز 60 عدد ماهواره دیگر را پرتاب کرد. درحالی‌که این پیشرفت چشمگیری را برای سرمایه‌گذاری” Starlink ” بود. اما پرتاب این مدارگردهای روشن در آسمان و هزاران ماهواره دیگر، ستاره شناسان را نگران کرد که تکثیر ماهواره‌ها دشواری مطالعه اشیا دور در فضا را افزایش می‌دهد.

Tesla Motors

ماسک یکی از بنیان‌گذاران، مدیرعامل و معمار محصولات شرکت “تسلا موتورز” است. شرکتی که در سال 2003 تأسیس شد و به تولید اتومبیل‌های برقی باقیمت مناسب و بازار انبوه و همچنین محصولات باتری و پنل های خورشیدی معروف هست. ماسک بر کلیه تولیدات، مهندسی و طراحی محصولات این شرکت نظارت دارد.

Roadster

پنج سال پس از شکل‌گیری تسلا، در مارس 2008، این شرکت از “رودستر (Roadster)”، یک اتومبیل اسپرت با سرعت شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت در 3.7 ثانیه و همچنین مسافت 250 مایل بین شارژ باتری لیتیوم یون خود رونمایی کرد.

بیوگرافی ایلان ماسک ، ایده های ایلان ماسک ، زندگی نامه ‌ایلان ماسک
بیوگرافی ایلان ماسک ، ایده های ایلان ماسک ، زندگی نامه ‌ایلان ماسک

با مشارکت شرکت “دایملر” و مشارکت راهبردی با “تویوتا”، “تسلا موتورز” عرضه اولیه خود را در ژوئن 2010 با جمع‌آوری 226 میلیون دلار آغاز کرد.

Model S

در آگوست 2008، “تسلا” برنامه‌ای را برای مدل S خود اعلام کرد. اولین مدل الکتریکی این شرکت که گفته می‌شد قرار است با سری 5 BMW رقابت کند. در سال 2012، سرانجام مدل S باقیمت شروع 58570 دلار وارد مرحله تولید شد. مجله ” Motor Trend ” که در اخبار اتومبیل‌ها مشهور بود،” این ماشین را به‌عنوان ماشین سال 2013 موردتقدیر قرارداد.

در آوریل 2017، “تسلا” اعلام کرد که از “جنرال موتورز” پیشی گرفته و به‌عنوان باارزش‌ترین سازنده اتومبیل ایالات‌متحده شناخته‌شده است. این خبر برای تسلا که به دنبال افزایش تولید و عرضه مدل 3 خود در اواخر همان سال بود، یک مزیت حساب می‌شد.

Model 3

مدل 3 به دنبال تأخیرهای گسترده در تولید، در اوایل سال 2019 رسماً به بازار عرضه شد. این اتومبیل در ابتدا 35000 دلار قیمت داشت.

ماسک پس‌ازاینکه در ابتدا قصد داشت 5،000 ماشین جدید مدل 3 در هفته اول تا دسامبر 2017 تولید کند. این هدف را به مارس 2018 و سپس با شروع سال جدید به ژوئن موکول کرد. این تأخیر اعلام‌شده باعث تعجب کارشناسان صنعت شد. که از مشکلات تولید این شرکت به‌خوبی آگاه نبودند، هرچند برخی از آن‌ها صبور بودند. این همچنین مانع شد که ماسک به‌عنوان مدیرعامل، بتواند جبران خسارت بگیرد. که عملاً باید 50 میلیارد دلار، به ماسک پرداخت می‌شد.

در آوریل 2018، بااینکه انتظار می‌رفت تسلا از پیش‌بینی تولید سه‌ماهه اول کمتر تولید داشته باشد، خبری مبنی بر اینکه ماسک رئیس مهندسی را کنار گذاشته تا شخصاً بر تلاش‌های آن بخش نظارت کند، منتشر شد. در توییتر یک خبرنگار ماسک مصاحبه کرد و او گفت که ” هدف من این است که در تولید هم موفق شوم هم ثروتمند نه اینک فقط کار را به پایان برسانم”.

تاخیر تولید مدل 3 خودرو الکتریکی ماسک

ماسک در ماه ژوئن پس از سازمان‌دهی مجدد ساختار مدیریتی شرکت تسلا، اعلام کرد که تسلا 9 درصد نیروی کار خود را اخراج کرده است، اگرچه بخش تولید آن دست‌نخورده باقی ماند. ماسک در نامه‌ای به کارمندان خود، تصمیم خود در مورد حذف برخی از “تکراری بودن نقش‌ها” را برای کاهش هزینه‌ها تشریح کرد و اذعان کرد که زمان آن رسیده است که گام‌های جدی برای دستیابی به سود برای این شرکت برداشته شود.

به نظر می‌رسید که این بازسازی سود سهام بیشتری را برای ماسک به همراه داشت، زیرا بعداً معلوم شد که تسلا به هدف خود در تولید 5000 ماشین مدل 3 تا پایان ژوئن 2018 رسیده است.

در فوریه سال بعد، ماسک اعلام کرد که این شرکت سرانجام مدل 3 استاندارد خود را ارائه می‌دهد. ماسک همچنین گفت که تسلا در حال تغییر ساختار خود به فروش آنلاین است و به مشتریان این فرصت را می‌دهد تا ماشین‌های خود را ظرف هفت روز یا 1000 مایل برای بازپرداخت کامل بازگردانند.

Semi Truck
Semi Truck

Semi Truck

در نوامبر سال 2017، ماسک با رونمایی از تسلا جدید و رودستر جدید در استودیوی طراحی این شرکت، سروصدای دیگری به پا کرد. نیمه کامیونی که پیش از تأخیر در تولید قرار بود در سال 2019 تولید شود، دارای برد 500 مایل و همچنین باتری و موتورهای ساخته‌شده برای 1 میلیون مایل بود.

Model Y and Roadster

در مارس 2019، ماسک از مدل Y که مدت‌ها تسلا انتظار آن را می‌کشید رونمایی کرد. “کراس اوور کامپکت” که از مارس 2020 برای مشتریان آغاز تولید می‌شد، دارای برد رانندگی 300 مایل و 0 تا 60 مایل در ساعت 3.5 ثانیه بود.

رودستر نیز که قرار بود در سال 2020 به بازار عرضه شود و قرار بود این ماشین با 0 تا 60 زمان 1.9 ثانیه‌ای به سریع‌ترین خودرو تولیدشده تبدیل شود.

SolarCity

در آگوست 2016، ماسک برای ترویج و پیشبرد انرژی پایدار و محصولات برای مصرف‌کنندگان، یک قرارداد 2.6 میلیارد دلاری برای ترکیب ماشین‌های الکتریکی و شرکت‌های انرژی خورشیدی امضاء کرد. بعداً شرکت تسلا موتورز از خرید کل سهام شرکت SolarCity. شرکتی که ماسک به عموزاده‌های خود در سال 2006 کمک کرده بود بسازند، خبر داد.

“زمانی که انرژی خورشیدی و برقی باهم ترکیب می‌شوند. می‌توانند محصولات مسکونی، تجاری و کاملاً یکپارچه‌ای را در مقیاسی بزرگ ایجاد کنند که روش تولید، ذخیره و مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد. “

The Boring Company

در ژانویه 2017، ماسک شرکت Boring Company را راه‌اندازی کرد، شرکتی که به‌منظور کاهش ترافیک خیابان به ایجاد خسته‌کننده و ساخت تونل اختصاص داشت. ماسک این کار را با یک حفاری آزمایشی در املاک SpaceX در لس‌آنجلس شروع کرد.

در اواخر اکتبر همان سال، ماسک اولین عکس از پیشرفت شرکت خود را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. وی گفت: تونل 500 فوتی که عموماً موازی با ایالت 405 خواهد بود، تقریباً در مدت چهار ماه به دو مایل می‌رسد.

در ماه مه سال 2019، این شرکت که اکنون با نام TBC شناخته می‌شود، قراردادی به ارزش 48.7 میلیون دلار از لاس وگاس و سازمان بازدیدکنندگان برای ساخت یک سیستم حلقه‌ای زیرزمینی برای جابجایی مردم در اطراف مرکز همایش لاس وگاس منعقد کرد.

تحقیق در مورد Tweet و SEC ماسک

توییت ماسک در ابتدا سهام تسلا را قبل از پایان رشد 11 درصدی افزایش داد. مدیرعامل شرکت نامه‌ای را در وبلاگ شرکت پیگیری کرد و این اقدام را برای رفتن به سمت خصوصی “بهترین راه پیشرفت” خواند. وی قول داد سهام خود را در این شرکت حفظ کند و افزود که یک صندوق ویژه برای کمک به باقی ماندن سرمایه‌گذاران فعلی ایجاد خواهد کرد.

شش روز بعد، ماسک تلاش کرد تا با بیانیه‌ای موضع خود را روشن کند و در آن به بحث و گفتگو با مدیرعامل صندوق ثروت حاکمیت عربستان سعودی به‌عنوان منبع اعلامیه “تأمین بودجه” خود اشاره کند. وی بعداً در توئیتر نوشت که در حال کار بر روی پیشنهاد استفاده شخصی تسلا با “گلدمن ساکس” و “سیلور لیک” به‌عنوان مشاور مالی است.

این خبر وقتی گزارش شد كه مدیران خارجی تسلا دو شركت حقوقی را برای رسیدگی به تحقیقات SEC و برنامه‌های مدیرعامل برای خصوصی كردن این شركت، به‌سرعت دوباره جدی كردند.

در 24 آگوست، یک روز پس از ملاقات با هیئت‌مدیره، ماسک اعلام کرد که مسیر خود را معکوس کرده است و شرکت خصوصی نخواهد گرفت. وی ازجمله دلایل خود، ترجیح اکثر مدیران برای عمومی نگه‌داشتن تسلا و همچنین مشکل حفظ برخی از سهامداران بزرگ که از سرمایه‌گذاری در یک شرکت خصوصی منع شده‌اند، ذکر کرد. برخی دیگر اظهار داشتند که ماسک نیز تحت تأثیر اپتیک ضعیف یک شرکت اتومبیل برقی قرار دارد که توسط عربستان سعودی، کشوری که به‌شدت در صنعت نفت درگیر است تأمین مالی می‌شود.

در تاریخ 29 سپتامبر 2018، اعلام شد که ماسک 20 میلیون دلار جریمه پرداخت می‌کند و به‌عنوان بخشی از توافق با SEC، به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره تسلا به مدت سه سال استعفا می‌دهد.

اختراعات و نوآوری‌های ایلان ماسک

هایپرلوپ

در آگوست 2013، ماسک مفهومی برای شکل جدیدی از حمل‌ونقل به نام “هایپرلوپ” منتشر کرد، اختراعی که باعث کاهش رفت‌وآمد بین شهرهای بزرگ می‌شد و درعین‌حال زمان سفر را به‌شدت کاهش می‌داد. به‌طور ایدئال در برابر آب‌وهوا مقاوم بود و از انرژی تجدید پذیر تأمین می‌شد، Hyperloop سواران را از طریق شبکه‌ای از لوله‌های کم‌فشار با سرعت بیش از 700 مایل در ساعت در غلاف‌ها حرکت می‌داد. ماسک خاطرنشان کرد که ساخت و آماده‌سازی و استفاده Hyperloop ممکن است از 7 تا 10 سال به طول انجامد.

هایپرلوپ
هایپرلوپ

اگرچه او هایپرلوپ را با ادعای ایمنی بیشتر از هواپیما یا قطار معرفی کرد، اما هزینه تقریبی آن 6 میلیارد دلار – بود که تقریباً یک‌دهم هزینه برای سیستم ریلی توسط ایالت کالیفرنیا برنامه‌ریزی‌شده بود. اختراع ماسک شک و تردید را برای دیگران ایجاد کرده بود. بااین‌وجود، این کارآفرین تلاش کرد تا توسعه این ایده را به سرانجام برساند.

به همین دلیل او مسابقه‌ای را برای تیم‌ها ترتیب داد تا طرح‌های خود برای نمونه اولیه غلاف Hyperloop ارائه دهند، اولین مسابقه Hyperloop Pod در ژانویه 2017 در مرکز SpaceX برگزار شد. رکورد سرعت 284 مایل در ساعت توسط یک تیم مهندسی دانشجویی آلمان در مسابقه ثبت شد. در سال 2018، همان تیم رکورد سال یعنی 287 مایل در ساعت را دوباره از آن خود کرد.

ماسک علاقه خود را به هوش مصنوعی دنبال کرد و به‌عنوان رئیس مشترک غیرانتفاعی OpenAI منصوب شد. این شرکت تحقیقاتی در اواخر سال 2015 با مأموریت اعلام‌شده پیشرفت هوش دیجیتال برای بهره‌مندی از بشریت راه‌اندازی شد.

در سال 2017، گزارش شد که ماسک از سرمایه‌گذاری موسوم به Neuralink پشتیبانی می‌کند که قصد دارد دستگاه‌هایی را ایجاد کند که در مغز انسان کاشته می‌شوند و به افراد کمک می‌کند تا با نرم‌افزار ادغام شوند. وی در جریان بحث شرکت در جولای 2019 پیشرفت خود را نشان داد و بیان کرد که دستگاه‌های آن از یک تراشه میکروسکوپی تشکیل‌شده‌اند که از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می‌شود.

قطار سریع‌السیر

در اواخر نوامبر 2017، پس‌ازآنکه “رحم امانوئل”، شهردار شیکاگو خواستار پیشنهاد‌هایی برای ساخت و بهره‌برداری از یک خط ریلی سریع‌السیر شد که مسافران را از فرودگاه O’Hare به مرکز شهر شیکاگو در 20 دقیقه یا کمتر منتقل می‌کند، ماسک توئیت کرد که همه کارها را انجام داده است. وی گفت مفهوم حلقه شیکاگو با هایپرلوپ وی متفاوت خواهد بود، مسیر نسبتاً کوتاه آن نیازی به ترسیم خلا برای از بین بردن اصطکاک هوا نداشت.

در تابستان 2018 ماسک اعلام کرد که وی مبلغ 1 میلیارد دلار موردنیاز برای حفر تونل 17 مایلی از فرودگاه تا مرکز شهر شیکاگو را تأمین خواهد کرد. بااین‌حال، در اواخر سال 2019 او توئیت کرد که TBC قبل از روی آوردن به سایر پروژه‌ها تمرکز خود را روی تکمیل تونل تجاری در لاس وگاس متمرکز خواهد کرد.

شعله افکن

گفته می‌شد که ماسک همچنین برای شعله کش های شرکت The Boring بازاری پیداکرده بود. او پس از اعلام فروش آن‌ها در اواخر ژانویه 2018 به مبلغ 500 دلار، ادعا كرد كه 10 هزار دلار از آن‌ها را در طول یک روز فروخته است.

رابطه با دونالد ترامپ

در دسامبر 2016، ماسک به‌عنوان مجمع استراتژی و سیاست‌های رئیس‌جمهور ترامپ انتخاب شد. ژانویه بعدی، او به ابتکار مشاغل تولیدی ترامپ پیوست. به دنبال انتخاب ترامپ، ماسک درحالی‌که رئیس‌جمهور برنامه‌هایی را برای پیگیری تحولات گسترده زیرساختی اعلام کرد، با رئیس‌جمهور جدید و مشاورانش در نقاط مشترک قرار گرفت.

در تاریخ 1 ژوئن، به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج ایالات‌متحده از توافقنامه آب‌وهوایی پاریس، ماسک از سمت‌های مشاور خود کنار رفت.

زندگی شخصی ایلان ماسک

در این قسمت درباره زندگی شخصی ماسک و پشت پرده زندگی او صحبت خواهیم کرد:

همسران و فرزندان ایلان ماسک

ماسک دو بار ازدواج‌کرده است. او در سال 2000 با “جاستین ویلسون” ازدواج کرد و این زوج شش فرزند باهم داشتند. در سال 2002، پسر اول آن‌ها در 10 هفتگی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) درگذشت. ماسک و ویلسون 5 پسر دیگر باهم داشتند: دوقلوهای “گریفین و ژاویر” (متولد 2004) و سه قلو “کای، ساکسون و دامیان” (متولد 2006).

پس از طلاق مشاجره آمیز از ویلسون، ماسک با “تالولا رایلی” بازیگر زن دیدار کرد. این زوج در سال 2010 ازدواج کردند. آن‌ها در سال 2012 از هم جدا شدند اما در سال 2013 دوباره با یکدیگر ازدواج کردند. درنهایت رابطه آن‌ها در سال 2016 به طلاق انجامید.

دوست‌دختر ایلان ماسک

گفته می‌شود ماسک پس از قطعی شدن طلاق خود با رایلی، در سال 2016 زندگی با “امبر هرد” را آغاز کرد و هرد طلاق خود را از “جانی دپ” نهایی کرد. برنامه شلوغ آن‌ها باعث جدا شدن این زوج در آگوست 2017 شد. آن‌ها در ژانویه 2018 دوباره به هم رسیدند و یک ماه بعد دوباره جدا شدند.

در ماه مه 2018، ماسک شروع به معاشرت با موسیقی‌دان مشهور “گریمز (متولد کلر بوچر)” کرد. در آن ماه، گریمز اعلام کرد که نام خود را به “c” تغییر داده است، نمادی برای سرعت نور. طرفداران از گریمز به دلیل قرار گذاشتن با یک میلیاردر، انتقاد کردند.

این زوج در ماه مارس 2019 در مجله “وال استریت ژورنال” در مورد عشق خود به یکدیگر بحث کردند، گریمز گفت: “نگاه کنید، من او را دوست دارم، او عالی است … منظورم این است که او یک شخص فوق‌العاده جالب است.” ماسک، به‌نوبه خود، به ژورنال گفت: “من عاشق خلاقیت هنری c و wild fae و اخلاق کاری بیش‌ازحد شدید او هستم.”

گریمز پسرش را در 4 مه سال 2020 به دنیا آورد، درحالی‌که ماسک اعلام کرد نام پسر را “X Æ A-12” گذاشته است. در اواخر ماه، پس‌ازاینکه گزارش شد ایالت کالیفرنیا نامی با شماره را قبول نمی‌کند، زوجین گفتند که نام پسر خود را به “X-A-Xii” تغییر می‌دهند.

کارهای بشردوستانه ایلان ماسک

پتانسیل بی‌حدوحصر اکتشافات فضایی و حفظ آینده نسل بشر به سنگ بنای منافع پایدار ماسک تبدیل‌شده بود و وی در این راستا بنیاد ماسک را تأسیس کرده است که به اکتشافات فضایی و کشف منابع انرژی تجدید پذیر و تمیز اختصاص دارد.

در اکتبر 2019 ماسک متعهد شد که 1 میلیون دلار به کمپین #TeamTrees کمک کند که هدف آن کاشت 20 میلیون درخت در سراسر جهان تا سال 2020 است. وی حتی به همین مناسبت نام توییتر خود را به Treelon تغییر داد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. پیشنهاد میکنم از دیگر مقالات سئوف نیز دیدن فرمایید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدید

درصد رضایت 4 / 5. تعداد رای: 2

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. تارا می گوید

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. مرسی از مطلبتون که بدردمون خورد.

  2. طاها می گوید

    من هم سعی و تلاش می کنم این ایلان ماسک معروف بشم ئ بر جامه خودم کمک کنم.

    1. seof می گوید

      قطعا هز تلاش هدف دار و درستی به نتیجه خواهد رسید به امید موفقیت شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.