19 خطای رایج در سئو که مانع از قرارگیری سایت در رتبه های بالا میشود
همواره درباره اینکه چه کارهایی را باید برای سئو سایت انجام دهیم صحبت کردهایم. در این مقاله درباره نبایدهای این حوزه و اشتباهات رایجی که میتوانند مهلک باشند صحبت میکنیم.
نرخ کلیک و تجربه کاربری سایت خود را با حل و فصل این ایرادات رایج در سئو که مانع رتبه گرفتن شما میشوند بهبود ببخشید.
هرچقدر بیشتر تلاش کنیم که بهترین اقدامات را انجام دهیم باز هم هر سایتی ممکن است خطاهایی در زمینه سئو داشته باشد. که این خطاها میتوانند رتبه آنرا در نتایج جستجو تحت تاثیر قرار دهند. و حتی بعضاً باعث ناپدید شدن وب سایت از نتایج جستجو شود.
اگر چنین تجربهای دارید بدانید که شما تنها نیستید.
یک مطالعه روی ارزیابی میزان وابستگی لندینگ پیج یا صفحات فرود به بهترین اقدامات عملکردی روی سایت انجام شده است. محققان دانشگاه کمبریج عناصری را مورد بررسی قرار دادند. عناصری مانند استفاده از Https، نمایش تصاویر با مقیاس درست و رزولوشن مناسب و غیره.
هیچ صفحه ای امتیاز عالی نداشت. هیچ یک!
پس اجازه بدهید امروز یک سری خطاها را بررسی کنیم که باعث رتبه نگرفتن شما در سئو میشوند.
دسترسی و ایندکس شدن
1- محتوای تکراری
وقتی دو یا بیشتر صفحه همسان داشته باشید، تصمیمگیری برای موتور جستجو سخت خواهد بود که کدام را در صفحه نتایج جستجو SERPs نمایش دهد.
وقتی گوگل مجبور باشد از بین محتواهای همسان انتخاب کند، همه محتواها آزاردهنده خواهند بود. بطور مشابه، زمانیکه توجهها بین چند کپی از یک چیز یکسان تقسیم میشود، قدرت لینک در نهایت کم میشود و شبکههای اجتماعی نیز اشباع میشوند.
روشهایی برای مدیریت محتوای تکراری یا کپی وجود دارد، اما یک روش بسیار رایج استفاده از تگهای کنونیکال (Canonical) است.
چرا؟ چون این تگها به موتور جستجو میگویند کدام صفحات را ایندکس کنند.
2- تگهای نوایندکس فراموش شده
وقتی نمیخواهید موتور جستجو یک صفحه خاص را ایندکس کند از تگ نوایندکس استفاده میکنید.
گاهی کاربران فراموش میکنند که یک تگ نوایندکس استفاده کردهاند و موتورهای جستجو در نهایت آن صفحات را ایندکس نمیکنند، درحالیکه باید ایندکس شوند.
برای جلوگیری از این اشتباه، همواره صفحاتی که تگ نوایندکس دارند را رصد کنید و این گام را به چکلیست خود هنگام انتشار مقالات اضافه نمایید.
3- بکار بردن iFrame ها
یک iFrame (فریم خطی یا Inline) یک فایل HTML است که داخل فایل HTML دیگری در یک سایت قرار دارد.
چون این محتوا بصورت فنی داخل کد صفحه قرار نمیگیرد، هر محتوایی داخل iFrame بطور نامرئی برای یک موتورجستجو رندر میشود و معمولا منجر به صفحاتی با محتوای بی کیفیت و محتوای مینیمال میگردد.
آنها همچنین میتوانند روی سرعت لود سایت و امتیازات Page Experience تاثیر منفی بگذارند. آنها مستعد بدافزار بودن را دارند، گیجکننده هستند و کاربران معمولا آنها را دوست ندارند.
4- تعداد کلمات کم
اگر پست بلاگ یا صفحه شما برای بیان به حق موضوع خیلی کوتاه باشد، گوگل ممکن است آنرا محتوایی بی کیفیت و یا محتوای thin در نظر بگیرد.
این بدان معنا نیست که امروز تعداد کلمات جزء فاکتورهای رتبهبندی موتور جستجو محسوب میشوند. اینطور نیست. بلکه چیزی که مهم است این است که اطلاعات موجود در محتوا به اندازه کافی درباره چیزی که کاربر به دنبالش هست توضیح دهد.
در نهایت، ممکن است رتبه گرفتن خیلی سخت باشد. چون شما به اندازه کافی کلمات کلیدی و کلمات مرتبط لینک شده (از نظر معنایی) را که به خوبی پاسخگوی کوئری کاربران باشد به کار نخواهید برد.
5- فلش
فلش منسوخ شده و در 31 دسامبر 2020 نیز متوقف شد، از کار افتاد و از همه مرورگرهای اصلی حذف شد.
بعلاوه، رندر کردن صحیح محتوای داخل فایلهای فلش برای موتورهای جستجو غیر ممکن است.
اگر هنوز از شر فلش خلاص نشدهاید حتما هرچه سریعتر این کار را بکنید.
AMP
AMP باعث بارگذاری سریعتر صفحات در موبایل میشود. اگر صفحه شما برای موبایل بهینه نشده باشد، رتبه هم نخواهد گرفت. پس از این خطاهای رایجی که در ادامه بیان میکنیم خودداری کنید.
6- عناصر منسوخ شده
منظور تگهای منسوخ شده در داکیومنت AMP هستند. هر چند وقت یک بار برای اینکه سایتتان به درستی کار کند آنها را پاکسازی نمایید.
شما همچنین هیچوقت متوجه نخواهید شد که آپدیت یک الگوریتم ممکن است یک خطا را بدتر کند.
7- خطاهای جاوااسکریپت و CSS
کدهای جاوااسکریپت و CSS همواره با AMP سازگار نیستند.
باید قبل از انتشار کارتان مطمئن شوید که خطایی ندارد و مرتب آنرا بررسی کنید تا عاری از خطا باشد.
کد وضعیت HTTP
خطاهای سرور ممکن است به شکلهای مختلفی نمایان شوند و مشکلات بزرگی ایجاد کنند.
خوشبختانه ابزاری رایگانی در سئو وجود دارند که میتوانید برای تشخیص صفحات مشکلدار استفاده کنید.
مروری داشته باشیم بر دو کد وضعیت HTTP که رایج تر هستند.
8- کد وضعیت سرور 4xx
اگر صفحاتی دارید که خطاهای 4xx مختلفی را برمیگردانند، درنهایت بهتر است ربات گوگل سایت شما را کمتر بازدید کند چون برخلاف محدودیتهای آن خواهد بود.
خطاهای خیلی زیاد نیز تاثیر منفی روی PageRank شما خواهند داشت و فرصتهای شما را تضعیف خواهند کرد.
9- کد وضعیت سرور 5xx
خطاهای 509 – 500 نشان میدهند که سرور شما نمیتواند پاسخگوی کاربران سایت شما باشد. این مساله باعث تضعیف رتبه صفحه و لینک سازی نیز خواهد شد.
گواهی HTTPS و پارامترهای سرور
10- محتوای میکس
گوگل بارها بیان کرده که شروع به ارسال هشدار برای دریافت محتوای میکس خواهد کرد.
و در همین اواخر، غول موتورهای جستجو اظهار داشته که کروم محتواهای میکس را بارگذاری نخواهد کرد.
اگر یک صفحه هم شامل HTTPS و هم محتوای ناامن HTTP باشد، مستعد حمله هکرها خواهد بود. صفحات HTTPS هم نباید به منابع HTTP دسترسی داشته باشند. این لینکهای ناامن را تصحیح کنید.
11- ورود ناامن رمز عبور
فیلد <input type = “password”> باعث ناامن بودن صفحه HTTP میشود. و باعث میشود رمز عبور در معرض سرقت و هک قرار گیرد.
12- عدم انطباق اسم
مطمئن شوید که نام دامنهای که برای آن گواهی SSL ثبت شده است با نامی که در نوار آدرس نمایش داده میشود یکی است.
لینکها و ریدایرکتها
13- صفحات اورفان یا یتیم (Orphan)
صفحات اورفان صفحاتی هستند که هیچ لینکی به آنها وارد نمیشود.
به زبان ساده اگر بخواهید گوگل محتوای شما را کراول و نهایتا ایندکس کند باید کاری کنید بتواند آن محتواها را پیدا کند.
صفحات یتیم معمولا ایندکس نشده باقی میمانند (و در SERPs دیده نمیشوند). حتی اگر در نقشه سایت XML وجود داشته باشند.
14- لینکهای وارده به صفحات ریدایرکت
مطمئن شوید که به صفحات فرود یا لندینگ پیج بصورت مستقیم لینک دهید.
مخصوصا خیلی دقت کنید که به یک صفحه درگاه یا Doorway لینک ندهید. چون این کار یکی از روشهای سئو کلاه سیاه محسوب میشود که میتواند تمام فعالیتهای سئو شما را به فنا دهد.
یک صفحه گذرگاه صفحهای است که برای یک کلمه کلیدی رتبه بگیرد ولی به صفحه دیگری ریدایرکت شود. مطمئنا شما دوست ندارید در فعالیتهای کلاه سیاه و سئو غیرقانونی کسی شریک شوید.
15- لینکهایی که از صفحات بد میآیند
اگر یک سایت که شهرت بدی دارد به شما لینک دهد، میتواند رتبه صفحه شما را پایین بکشد. برای رهایی از چنین لینکهایی از فرم Disavow گوگل استفاده نمایید.
سرعت صفحه
سرعت بارگذاری صفحه به شکلی غیرمستقیم اهمیت دارد. به همین دلیل است که کاربران همیشه سعی دارند سرعت لود صفحه را در کمترین حد ممکن نگه دارند
16- عدم استفاده از کش مرورگر
اگر از کش استفاده کنید، بخش مورد نیاز محتوای شما توسط سایت یک بار بارگذاری میشود. به جای اینکه هر بار 100 درصد محتوای شما بارگذاری شود.
17- فعال نکردن فشردهسازی
اگر قابلیت فشردهسازی را فعال کنید تعداد بایتهایی که در شبکه منتقل میشوند کاهش پیدا میکند. و بیشتر از همه فشردهسازیها در قالب فایلهای CSS، Javascript و HTML اتفاق میافتد.
ویژگیهای Hreflang
این ویژگیها که به شکل
rel=”alternate”
hreflang = “x”
نیز شناخته میشوندف به گوگل امکان این را میدهند که بداند صفحه به چه زبانی است. بدین ترتیب میداند که آن صفحه را در نتایج جستجو به چه زبانی قرار دهد.
18- تداخلات منبع Hreflang صفحه
Hreflang میتواند در موارد زیر باعث مشکلاتی شود:
- URL های rel = canonical
- URL هایی با تداخل Hreflang
- URLهایی که خود ارجاعی Hreflang ندارند
19- Hreflang هایی که مقادیرشان موجود نیست
همیشه کد کشور و زبان صحیح را انتخاب نمایید. و هر دو را با هم استفاده کنید. آنها را با یک زیر خط جدا کنید بطوریکه کد کشور در ابتدا و کد زبان در ادامه بیاید.
سخن آخر
تعدادی از اشتباهات رایج در سئو را بیان کردیم. در دام این اشتباهات نیفتید چون مانع از این میشوند که در رتبههای بالاتر در نتایج جستجو جای بگیرید.
مهمتر از همه اینکه با جلوگیری از این اقدامات اشتباه میتوانید نرخ کلیک و تجربه کاربری را در سایت خود بهبود ببخشید.
اینها باعث خواهد شد که در چرخهای قرار بگیرید که لینکهایی از دامنههای معتبر و محبوب بدست آورید. همچنین بازدیدکنندگان بیشتر و موفقیت بیشتری را کسب کنید.
برای یادگیری سئو بصورت رایگان برای شما دوره جامعی را در نظر گرفتهایم. روی لینک کلیک کنید و سرفصلها را ببینید.